2020-10-02, 20:10
Medlem
Jag var själv inne på psykopat/sociopatspåret tidigare men jag tror inte riktigt det längre, snarare något åt det schizofrena eller en kombination med psykopat om det finns då han känns kall men kan var väldigt vänlig, men det här med den skeva verklighetsuppfattningen som är så tydlig är det som känns schizofrent. Tack för era svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Googla på psykopat skalan och se hur många poäng han kommer upp i där. Det är lite i det du skrivit som fattas för att kunna uttala sig. Han kanske bara är en skitstövel med skev verklighetsuppfattning?
Citera
2020-10-02, 20:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gala86
Jag var själv inne på psykopat/sociopatspåret tidigare men jag tror inte riktigt det längre, snarare något åt det schizofrena eller en kombination med psykopat om det finns då han känns kall men kan var väldigt vänlig, men det här med den skeva verklighetsuppfattningen som är så tydlig är det som känns schizofrent. Tack för era svar!

Jag har stött på en sociopat som kunde spela känslomässig rätt bra - eftersom han vann på det - och dessutom är han en bra pappa ngt otippat. Han score:ar typ 36 poäng på skalan.
Citera
2020-10-02, 20:13
Medlem
HelloWorld123s avatar
Psykos är det inte. Var han tjock?
Citera
2020-10-02, 20:17
Medlem
magpests avatar
Kan även vara en anankastisk personlighetsstörning med narcissistiska drag.
Citera
2020-10-02, 20:21
Medlem
Absolut inte tjock, men inte smal heller, lite hull kanske
Citat:
Ursprungligen postat av HelloWorld123
Psykos är det inte. Var han tjock?
Citera
2020-10-02, 20:22
Medlem
Det har jag inte hört talas om, ska läsa på och se om det verkar stämma på något sätt

Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Citera
2020-10-02, 20:24
Medlem
Jag får nog gå igenom psykopatlistan igen, vet du om en psykopat är medveten om att de är psykopat? Alltså kan han förstå att det är han som är annorlunda eller är det alla andra som är dumma?

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har stött på en sociopat som kunde spela känslomässig rätt bra - eftersom han vann på det - och dessutom är han en bra pappa ngt otippat. Han score:ar typ 36 poäng på skalan.
Citera
2020-10-02, 20:30
Medlem
Ja, ligger nog närmare i så fall, vet du om en sociopat vet att han är det? Jag tror egentligen att den skeva verklighetsuppfattningen är den springande punkten och undrar om det är vanligt hos sociopater eller kan de helt enkelt låtsas? Det känns som att han på riktigt tror att det är så som han har uppfattat saker trots att alla andra ser det på ett helt annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Troligtvis sociopat, inte psykopat. Men gränserna är minst sagt suddiga mellan dessa "-pater"!

Om jag minns mina 1900-tals-lärdomar rätt, så är det i princip samma sak. Skillnaden är hur störningen visar sig: En "chef/pappa/mamma/kompis" som bara är "dum" är en sociopat. Går en sociopat över till att "go postal" som det heter i USA etc, så är det en psykopat. Typ om man tar en kulspruta och skjuter ner folk. Då är man en psykopat. Är man "bara" en sociopat, så verkar detta fortfarande vara "okej" i samhället. -Finns grader i helvetet.

Tror TS svar på frågan är diagnosen "sociopat".
Citera
2020-10-02, 20:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja, ligger nog närmare i så fall, vet du om en sociopat vet att han är det? Jag tror egentligen att den skeva verklighetsuppfattningen är den springande punkten och undrar om det är vanligt hos sociopater eller kan de helt enkelt låtsas? Det känns som att han på riktigt tror att det är så som han har uppfattat saker trots att alla andra ser det på ett helt annat sätt.

Sociopater "tjänar" oftast på sitt beteende. Sällan sociopater erkänner sina egna diagnoser.
Sociopat är också ett "fult ord", liknande som "knarkare" och alkoholist", så sådana erkännanden kommer knappast frivilligt från sociopater. (Skulle sociopat "erkänna" innebär det att allt sociopaten "byggt upp", karriär/familj/vänner antagligen raseras på ett ögonblick).

Finns en massa som erkänt sig som knarkare och alkoholister, men ännu känner jag inte till någon som erkänt sig att lida av sociopati/vara sociopat.
Vet du?
Citera
2020-10-02, 21:13
Medlem
Nej, det har du rätt i!

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sociopater "tjänar" oftast på sitt beteende. Sällan sociopater erkänner sina egna diagnoser.
Sociopat är också ett "fult ord", liknande som "knarkare" och alkoholist", så sådana erkännanden kommer knappast frivilligt från sociopater. (Skulle sociopat "erkänna" innebär det att allt sociopaten "byggt upp", karriär/familj/vänner antagligen raseras på ett ögonblick).

Finns en massa som erkänt sig som knarkare och alkoholister, men ännu känner jag inte till någon som erkänt sig att lida av sociopati/vara sociopat.
Vet du?
Citera
2020-10-02, 21:43
Medlem
Citat:

Lista några exempel på hans "skeva verklighetsuppfattning" så man får en tydligare bild av honom.
Han kanske helt enkelt är lite av en rättshaverist? omöjligt för oss att veta om du inte kan ge några konkreta exempel.

Du säger att han har blivit mobbad under barndomen? kanske sitter det kvar ett trauma därifrån.
Senast redigerad av Deballerur 2020-10-02 kl. 22:15.
Citera
2020-10-02, 21:48
Medlem
Jag har hittat några beskrivningar och det mesta är huvudet på spiken, men jag ser inget konkret kring den skeva verklighetsuppfattningen, kanske att man kan läsa det mellan raderna.Vet du var jag kan hitta mer information om störningen? Och i kombination med narcissistiska drag är det oerhört likt.

Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in