2020-10-02, 19:30
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleisseleiste
Länkar lite ur den "rapporten" igen.

1.14.2 Visiret filmat den 9 oktober (I)

Om visiret verkligen lokaliserades den 18 oktober 1 560 meter väster om vraket är mycket oklart. Tyska slutrapporten utgiven i juni 2000 hänvisar till ett fax (bilaga 24.405 i den tyska rapporten) sänt den 10 oktober av Tuomo Karppinen, den finska tekniska chefsutredaren, till sin svenska kollega Börje Stenström, där Karppinen säger:

'Tack för din fax och den goda bilden av visiren (sic) och rampen ... Vi filmade igen visiren (sic) och rampen med ROV ...en sammanfattning av våra observationer är bifogad. ... Hoppas vi träffas idag kväll i Nådendal'.
Officiellt hittade den finska kustbevakningen ('Tursas' - med svenska marinofficerare ombord) inte visiret förrän den 18 oktober 1994 som redovisats ovan, men Stenström och Karppinen hade alltså bilder av visiret redan minst en vecka tidigare.

Hur den finska kustbevakningen hittade visiret den 18 oktober 1994 framgår också av den tyska rapporten. Man åkte ut i Östersjön, ankrade upp, sände ner en ROV och filmade visiret - det var inte tal om sökning med sonar en sjömil väster om vraket - man får intrycket att de visste var visiret (inte) fanns. 'Tursas' uppgav ingen position för platsen där de ankrade och filmade.

Lehtola meddelade sedan att visiret låg

'en sjömil väster om vraket',
vilket media, inklusive Lloyd's List rapporterade.

Låter bara väldigt konstigt enligt mig iaf. Skrev det tidigare att jag säger varken bu eller bä om ubåtar/sprängningar/Godzilla.

Myclet intressant!! Var kan man läsa denna rapport?
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är inte så att bogvisiret skulle kunna fungerat som en båt i 10 sekunder? Sedan panga i fartygssidan innan det sjönk? Go figure, tänker jag när flera skador inträffat och att botten sägs ej innehålla sten eller klippor.

Det är väldigt, väldigt tungt (55 eller 64 ton beroende på källa), och innehåller inga luftfickor. Det ska ha seglat i en storm i flera sekunder och sedan tjongat sönder båtsidan. Nja.
Citera
Medlem
gullfias avatar
Jaha, nu skriver Fria Tider att Röfvén har gjort en deal med Estland. De ska INTE dyka och inte starta någon ny haverikommission. Antar att lilla Estland på en miljon invånare eller vad de har, på något sätt fortfarande är under Sveriges tumme och Löfvén påminde dem om vad de har att förlora.
Citera
2020-10-02, 19:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Trevligt med någon annan som känner samma sak. Tyvärr är Heiwaco rent värdelös ur ett källkritiskt perspektiv. Det som är av stort intresse är att utreda ursprunget av sonarbilden som tycks visa ett bogvisir från en trovärdig källa. Bogvisiret bärgades i oktober 94.

Ångström menar att denna bild är från då vraket lokaliserades, den 30:e September 94. Tagen av den finske maringeologen Jouko Nuorteva.

Sahlin menar att denna bild är från 96 då ett konsortium skulle undersöka om en övertäckning av vraket var möjlig.

Stämmer det Sahlin hävdar är denna bild inte lika intressant längre, såvida man inte blir konspiratorisk och hävdar att det bärgade bogvisiret är en falsk kopia. Jag är dock trött på konspirationer vid det här laget efter att ha varit intresserad av Estonia i många år nu. Stämmer det Ångström hävdar väcks frågan varför ett så pass bogvisir-liknande föremål ligger i direkt anslutning till vraket när bogvisiret bärgades långt ifrån vrakplatsen.

Jag ser i nuläget tre alternativ för att få fram bildens ursprung:
1. Hitta den DN artikel från den 3:e Oktober 94 som Ångström hänvisar till. DN:s arkiv sträcker sig dock enbart fram till 92.
2. Hitta det konsortium från 96 som Sahlin hänvisar till. Kan vara detta, vilket jag ej lyckas ladda ned: http://www.estoniasamlingen.se/searchhits.aspx?words=konsortium (dokumentet från 96)
3. Kontakta Jouko Nuorteva. Han är fortfarande vid liv. Kontakta därtill Sjöfartsverket.

Titta på sonarbilderna igen. Det är inget bogvisir. Folk försöker se vad de vill se. Det är helt enkelt fören med bulben som sticker ut, utan bogvisiret. Bulben är då det som sticker ut längst på båten.
Hade Estonia krockat med en svens ubåt så hade det blivit känt. Sverige hade fem ubåtar vid den tiden.
Hade ryssen sänkt ett civilt passagerarfartyg med nästan tusen passagerare så hade de startad krig med Sverige, västvärlden och NATO. Helt orimligt att Estonia skulle ha krockat med en ubåt, eller blivit sänkt.
Citera
2020-10-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är inte så att bogvisiret skulle kunna fungerat som en båt i 10 sekunder? Sedan panga i fartygssidan innan det sjönk? Go figure, tänker jag när flera skador inträffat och att botten sägs ej innehålla sten eller klippor.

Estonias bogvisir:

https://www.google.com/search?q=estonias+bogvisir&rlz=1CAHKDC_enSE855&sxs rf=ALeKk02un2h8yUipsTfFQ-c9BMn71WIdHQ:1601659321520&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ved=2ahUKEwir2qP3tZbsAhWTHHcKHZx_BqUQ_AUoAXoECA 4QAw&biw=1587&bih=754#imgrc=UebZP-kdf1EflM

I dokumentären så simulerade dom skadan och det skulle krävas ett objekt i 1000ton klassen i en hastighet på 1.9 knop för att göra "skadan" (tror jag det var)

Bogvisiret ser ut att väga 55ton så det känns inte som det borde kunna slå ett så stort hål i estonia. Men vem vet !
Citera
2020-10-02, 19:36
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleisseleiste
I dokumentären så simulerade dom skadan och det skulle krävas ett objekt i 1000ton klassen i en hastighet på 1.9 knop för att göra "skadan" (tror jag det var)

Bogvisiret ser ut att väga 55ton så det känns inte som det borde kunna slå ett så stort hål i estonia. Men vem vet !

Estonia vägde över 15 000 ton. Skadan uppstod när hon träffade botten. Det räcker med en ojämnhet. I rapporten står även att Estonia kan ha kontakt med den hårdare moränleran midskepps.
Citera
2020-10-02, 19:36
Medlem
Odagans avatar
Tar för givet att herrarna tagit del av de sensationella nyheter som presenterats av swebbtv idag?
https://www.youtube.com/watch?v=I6SiBuugFJA

Scrolla fram till 7:10.

Trots allt, ett vittnesmål från en militär vid marinen.
Citera
2020-10-02, 19:38
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedFour
Elaborerade illustrationer!
Jag tror mer på en explosion. Skulle svenska ubåtar plötsligt inte klara av enkel navigering?

Och vad hände i så fall med ubåten? Den borde ha varit REJÄLT skadad om händelsförloppet i videon som länkas i inlägget jag citerar stämmer. Hur tog den sig iland? Vem reparerade den? Vad hände med besättningen?

Det är ju inga hemligheter vilka ubåtar Sverige har. Om någon av dem försvann eller var skadade så skulle det vara känt. 1994 gjorde fortfarande flertalet män militärtjänst och det var inkallade som fanns i ubåtsbesättningarna. Skulle varenda en av dem hållit tyst i 26 år? Känns osannolikt tycker jag! Hade någon sagt att det var en brittisk ubåt så skulle jag trott på det lite mer. De har mycket fler ubåtar och säkert en del hemliga fartyg som utomstående inte känner till. De har SBS kåren som gör crazy uppdrag på sjön och absolut aldrig talar om vad de varit med om. Men svenskar och en svensk ubåt... Nej jag tror det hade läckt för länge sen om det var så.
Citera
2020-10-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Myclet intressant!! Var kan man läsa denna rapport?

http://heiwaco.com/punkt114.htm

Tyvärr var det från Heiwaco igen som man skulle ta med en nypa salt. Varför vet jag inte men det berättar nog någon snart .
Citera
2020-10-02, 19:39
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedFour
Elaborerade illustrationer!
Jag tror mer på en explosion. Skulle svenska ubåtar plötsligt inte klara av enkel navigering?

Och vad hände i så fall med ubåten? Den borde ha varit REJÄLT skadad om händelsförloppet i videon som länkas i inlägget jag citerar stämmer. Hur tog den sig iland? Vem reparerade den? Vad hände med besättningen?

Det är ju inga hemligheter vilka ubåtar Sverige har. Om någon av dem försvann eller var skadade så skulle det vara känt. 1994 gjorde fortfarande flertalet män militärtjänst och det var inkallade som fanns i ubåtsbesättningarna. Skulle varenda en av dem hållit tyst i 26 år? Känns osannolikt tycker jag!

Hade någon sagt att det var en brittisk ubåt så skulle jag trott på det lite mer. De har mycket fler ubåtar och säkert en del hemliga fartyg som utomstående inte känner till. De har SBS kåren som gör crazy uppdrag på sjön och absolut aldrig talar om vad de varit med om. Men svenskar och en svensk ubåt... Nej jag tror det hade läckt för länge sen om det var så.
Citera
2020-10-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Estonia vägde över 15 000 ton. Skadan uppstod när hon träffade botten. Det räcker med en ojämnhet. I rapporten står även att Estonia kan ha kontakt med den hårdare moränleran midskepps.

Men sjönk inte Estonia med bakänden först ? Då borde hon väl inte komma upp i en sån fart att det slår ett sådant hål när hon träffar botten ? Och sitter inte hålet på fel sida om båten isf ?

Jag bara klurar.
Citera
2020-10-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jaha, nu skriver Fria Tider att Röfvén har gjort en deal med Estland. De ska INTE dyka och inte starta någon ny haverikommission. Antar att lilla Estland på en miljon invånare eller vad de har, på något sätt fortfarande är under Sveriges tumme och Löfvén påminde dem om vad de har att förlora.
Det är helt enligt planen. Sverige vill vara det land som utreder och publicerar de "nya" uppgifterna om att en ubåt möjligtvis kan ha orsakat olyckan vilket de vetat om hela tiden. Allt kommer nu bli ett spel för gallerierna för att visa att Sverige inte mörkade vad som egentligen hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in