Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Tänk dig att du går förbi en restaurang. Utanför restaurangen ligger 5893 döda kroppar. Skulle du ifrågasätta kockens kompetens? Eller skulle du hålla tyst, eftersom du själv saknar kulinarisk utbildning? Skulle du gå in på restaurangen och beställa mat?
Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Din liknelse haltar betänkligt.
Kocken här är ju den som sprider viruset. Det är livsmedelsverket som är FHM isf.
Frågan jag ville ställa, var huruvida man, som vanlig okunnig medborgare, får kritisera yrkesfolk som missköter sitt arbete. Det illustrerade jag med en restaurang, vars kock var uppenbart inkompetent.
Får jag påpeka att kocken är olämplig för sitt arbete, utan att själv vara utbildad kock?
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Sorry, men de flesta som äter på restaurang dör förr eller senare. Äter de mycket gräddsåser dör de kanske i förtid, men jag tvivlar på att du skulle ropa massmord och vilja hänga kocken bara för att han skyndat på deras frånfälle genom att inte enbart servera sund hälsokost.
Tror du aldrig de 5893 ätit på restaurang? Man kanske borde ha staplat deras lik utanför de restauranger där de ätit och skyllt på gräddsåserna och åtalat kocken. Vore du nöjd då? För visst kan det finnas faktorer i de avlidnas tidigare leverne som sänkt deras motståndskraft mot viruset. En stress-sårbarhetsmodell är nämligen vanlig inom medicinen, och tidigare kosthållning och matvanor är naturligtvis faktorer som påverkar en persons allmänna hälsotillstånd och motståndskraft. De kanske borde ha tagit en joggingtur istället för att ha suttit och smörjt kråset på restaurang.
Så du ser, man kan lika gärna vända ditt argument mot dig.
Jag tänkte att restauranggästerna hade dött av akut matförgiftning medan dom befann sig på restaurangen, och slängts på hög utanför. Jag tänkte inte att dom döda kropparna hade staplats i efterhand.
Men jag fortsätter med ditt exempel, att stapla lik utanför andra restauranger som har orsakat dödsfall. Berget med 5893 döda kroppar ligger utanför restaurang Bella Tegnella. Bredvid Bella Tegnella, ligger 2 lite mindre restauranger. På västra sidan ligger Forlands matsal, med 274 döda kroppar utanför. På östra sidan ligger Salminens taverna, med 344 döda kroppar utanför. Alla kockar har alltså misslyckats i olika utsträckning. Vilken av restaurangerna har minst inkompetent kock? Har Forlands matsal och Salminens taverna lyckats bättre, enbart på grund av att deras gäster har så mycket bättre hälsa än gästerna på restaurang Bella Tegnella? Är det rentav gästernas eget fel att deras kroppar inte klarade av att hantera matförgiftningen?