2020-10-02, 18:43
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag använder mask i affärer etc.
Ok. Du tycker alltså att alla andra som diskuterar masker är knäppgökar och ska använda andra trådar men när du själv upprepat gör det går det bra? Vilken diagnos skulle du sätta på ett sådant beteeende?
Citera
2020-10-02, 18:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att hela befolkningen, alla drygt 10 miljoner invånare, har fått möjlighet att ta ett vaccin före 30 juni 2021? Tycker det låter väldigt tidgt.

Okej. Tittar man på de hetaste vaccinkandidaterna. Astra och Modernas vaccin så ligger väl ändå prognosen någonstans där. Bara Astras vaccin har ju Sverige tecknat sig för rörande 6 miljoner doser. Sedan tror jag inte att alla 10 miljoner kommer att vilja vaccinera sig. Finns gott om vaccinskeptiker där ute. Förhoppningsvis väljer ändå minst 75-80% att vaccinera sig och därmed tror jag att R-värdet på smittspridningen kommer sjunka långt under 1 och smittan bör egentligen dö ut även om det inte sker över en natt. När tillräckligt många inte kan bli sjuka eller föra smittan vidare kommer det ändå att gå ganska fort för smittan att minska. På några månader bör den egentligen upphöra helt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är du tillbaka igen med din låtsats-empati? Senast jag synade din bluff så visste du inte ens vilka sjudomar det handlade om.

Upplys oss! Hur många sjukdomar är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader?

Ipsi:
TBC. Minst. Varje år.
Citera
Medlem
Citat:
Jag hoppas ju givetvis på 0 patienter, dvs mindre. Samtidigt är jag realist och medveten om vilket lidande och vilken skada Anders Tegnell är beredd att utsätta svenska folket för, så jag tror på många fler.

Då tror vi ungefär samma..

Håller dock inte med om att allt är Tengelles fel.
Det är för enkelt att hitta EN syndabock.
Det finns många som har mycket mer makt i denna frågan, men som vanligt flyttar man över till någon annan för att ha ryggen fri..
Citera
2020-10-02, 18:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Men du vill inte svara? Vad händer OM vi inte får ett vaccin? Hur ska vi göra då?

Eller menar du att det är frivillig självkarantän som gäller för 2miljoner svenskar då?

Det är ju frivilligt redan nu. Vi har ingen lag som tvingar olika riskgrupper att låsa in sig, eller som gör att vi förbjuder dem att besöka affärer och köpcentrum. Det som finns är rekommendationer. Efterlevnaden kan väl kanske bäst beskrivas som varierande, men jag tror många ändå tänker sig för.

Klart det skulle bli besvärligt om vi hypotetiskt aldrig får något vaccin. Jag vill knappt ens tänka tanken.
Jag vet ju inte vad som skulle hända, men ingen vågad gissning är väl att alltfler skulle bryta sin karantän med följden att alltfler skulle drabbas hårt vid en Covid19 infektion. Fler skulle bli svårt sjuka och avlida. Det är vad som skulle hända.
Citera
2020-10-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Mycket svagt svar. Jag förstår inte varför "Jag har uttalat mig mycket försiktigt om vaccin i tråden. Alla med verklig kunskap och insikt i detta vet varför" när jag läser ditt inlägg.

Är det allt du har att komma med? Du bidrar inte med mycket i så fall. Vad tycker du själv att du får du ut av att skriva i den här tråden?

Du verkar tro att din dryghet och dina härskartekniker ska fira triumfer här i tråden. Kjell Bergqvist och Kocken blir förolämpade över din låga nivå, tror du kan bättre!
Citera
2020-10-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. Tittar man på de hetaste vaccinkandidaterna. Astra och Modernas vaccin så ligger väl ändå prognosen någonstans där. Bara Astras vaccin har ju Sverige tecknat sig för rörande 6 miljoner doser. Sedan tror jag inte att alla 10 miljoner kommer att vilja vaccinera sig. Finns gott om vaccinskeptiker där ute. Förhoppningsvis väljer ändå minst 75-80% att vaccinera sig och därmed tror jag att R-värdet på smittspridningen kommer sjunka långt under 1 och smittan bör egentligen dö ut även om det inte sker över en natt. När tillräckligt många inte kan bli sjuka eller föra smittan vidare kommer det ändå att gå ganska fort för smittan att minska. På några månader bör den egentligen upphöra helt.

Att så många har fått möjligheten att vaccinera sig till sommaren skulle vara positivt, men vi är inte där än. Som sagt, alla kommer inte vilja. Tror 75-80%, också är för högt, men kanske 60%. Om vaccinet är effektivt ska ju det också räcka. Nu finns det ju osäkerhet om hur effektivt vaccinet blir, men en kombination av vaccin, och genomgångna infektioner, bör ju i princip räcka för att få ner R0 under 1. Men det återstår fortfarande att se hur länge vaccin dröjer, och hur bra det blir.
Citera
2020-10-02, 19:06
Medlem
Citat:
Är du tillbaka igen med din låtsats-empati? Senast jag synade din bluff så visste du inte ens vilka sjudomar det handlade om.

Upplys oss! Hur många sjukdomar är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader?

Ipsi:

Tuberkulos?
Citera
2020-10-02, 19:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tänk dig att du går förbi en restaurang. Utanför restaurangen ligger 5893 döda kroppar. Skulle du ifrågasätta kockens kompetens? Eller skulle du hålla tyst, eftersom du själv saknar kulinarisk utbildning? Skulle du gå in på restaurangen och beställa mat?
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Din liknelse haltar betänkligt.

Kocken här är ju den som sprider viruset. Det är livsmedelsverket som är FHM isf.

Frågan jag ville ställa, var huruvida man, som vanlig okunnig medborgare, får kritisera yrkesfolk som missköter sitt arbete. Det illustrerade jag med en restaurang, vars kock var uppenbart inkompetent.

Får jag påpeka att kocken är olämplig för sitt arbete, utan att själv vara utbildad kock?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sorry, men de flesta som äter på restaurang dör förr eller senare. Äter de mycket gräddsåser dör de kanske i förtid, men jag tvivlar på att du skulle ropa massmord och vilja hänga kocken bara för att han skyndat på deras frånfälle genom att inte enbart servera sund hälsokost.

Tror du aldrig de 5893 ätit på restaurang? Man kanske borde ha staplat deras lik utanför de restauranger där de ätit och skyllt på gräddsåserna och åtalat kocken. Vore du nöjd då? För visst kan det finnas faktorer i de avlidnas tidigare leverne som sänkt deras motståndskraft mot viruset. En stress-sårbarhetsmodell är nämligen vanlig inom medicinen, och tidigare kosthållning och matvanor är naturligtvis faktorer som påverkar en persons allmänna hälsotillstånd och motståndskraft. De kanske borde ha tagit en joggingtur istället för att ha suttit och smörjt kråset på restaurang.

Så du ser, man kan lika gärna vända ditt argument mot dig.

Jag tänkte att restauranggästerna hade dött av akut matförgiftning medan dom befann sig på restaurangen, och slängts på hög utanför. Jag tänkte inte att dom döda kropparna hade staplats i efterhand.

Men jag fortsätter med ditt exempel, att stapla lik utanför andra restauranger som har orsakat dödsfall. Berget med 5893 döda kroppar ligger utanför restaurang Bella Tegnella. Bredvid Bella Tegnella, ligger 2 lite mindre restauranger. På västra sidan ligger Forlands matsal, med 274 döda kroppar utanför. På östra sidan ligger Salminens taverna, med 344 döda kroppar utanför. Alla kockar har alltså misslyckats i olika utsträckning. Vilken av restaurangerna har minst inkompetent kock? Har Forlands matsal och Salminens taverna lyckats bättre, enbart på grund av att deras gäster har så mycket bättre hälsa än gästerna på restaurang Bella Tegnella? Är det rentav gästernas eget fel att deras kroppar inte klarade av att hantera matförgiftningen?
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-10-02 kl. 19:09. Anledning: Jag infogade exemplet som diskuteras
Citera
2020-10-02, 19:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
TBC. Minst. Varje år.
Och varför är inte TBC eller Malaria relevanta sjukdomar för Sverige tror du?
Citera
2020-10-02, 19:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att så många har fått möjligheten att vaccinera sig till sommaren skulle vara positivt, men vi är inte där än. Som sagt, alla kommer inte vilja. Tror 75-80%, också är för högt, men kanske 60%. Om vaccinet är effektivt ska ju det också räcka. Nu finns det ju osäkerhet om hur effektivt vaccinet blir, men en kombination av vaccin, och genomgångna infektioner, bör ju i princip räcka för att få ner R0 under 1. Men det återstår fortfarande att se hur länge vaccin dröjer, och hur bra det blir.

Jag kan inte argumentera emot det du säger. Som sagt är det mycket som är osäkert, men jag är ändå hoppfull och tror det är fullt realistiskt. I alla fall med den information som finns tillgänglig nu.

Många är trötta på detta virus och det rör nog inte minst personer i riskgrupp. Tror ändå det är viktigt att så många som möjligt håller ut. Den här sjukdomen är inte att leka med och det finns en jävligt bra anledning till att många länder stängt ned betydligt mer än vi har valt att göra här i Sverige.
Citera
2020-10-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
Tuberkulos?

Yes. One of the top ten causes of death worldwide and the most deadly virus. Yet it only causes less than 10,000 deaths in the EU yearly.

One could however argue that excess mortality places COVID above Tuberculosis, and that the year is not over, and winter is coming.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in