2020-10-02, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är du tillbaka igen med din låtsats-empati? Senast jag synade din bluff så visste du inte ens vilka sjudomar det handlade om.

Upplys oss! Hur många sjukdomar är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader?

Ipsi:

Jag sitter fortfarande inte på nån som helst sjukdomsstatistik så vill du veta vilka sjukdomar som fler dör av än covid-19 så är mitt svar fortfarande att du får fråga nån som vet. Mejla Tegnell eller nån annan som har såna siffror.

Så nu ställer jag frågan igen:

Så man får inte uppmärksamma sjukdomar i världen som fler dör av än av covid19, det är ett hån mot alla vars anhöriga dött i Covid-19, och man får heller inte uppmärksamma sjukdomar som färre dör av?

Är inte det ett hån mot alla som fått se sina anhöriga gå bort i influensa, vinterkräksjuka och vanliga förkylningsvirus?
Citera
2020-10-02, 18:27
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Sjukdomen slår ju extremt olika. Vissa har bokstavligt talat inga symptom alls, troligen tack vare infektion av annat coronavirus tidigare i livet.
Nej, enligt säkra källor här i tråden så får alla permanenta lungskador och återinfekteras automatiskt efter en vecka då immuniteten är körd. Så Zlatan är körd.
Citera
2020-10-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, du raljerar inte. Det hela beror förstås till viss grad beroende på under vilken period man väljer att jämföra. Jag tog det som ett snitt under den period vi haft sjukdomen i Sverige. Tycker det blir mest rättvist så. Vill man vara elak kan man förstås välja den period vi hade flest dödsfall och vill man vara snäll kan man välja någon period under sensommaren, då förhållandevis få dog. Nu verkar det tyvärr som det börjar vända uppåt igen.

Om vi inte får fram ett vaccin. Ja, det betyder mer eller mindre katastrof skulle jag vilja säga. Bara i Sverige lär vi ju ha cirka 2 miljoner människor i riskgrupp. Dvs, äldre personer och personer med en underliggande problematik som gör att de riskerar att drabbas extra hårt om de blir smittade med Covid19. Många av dessa lever idag helt andra liv än vad de gjorde för ett år sedan. Man går inte ut och handlar, man köper det mesta på nätet eller tar hjälp av andra att handla. Man reser inte runt. Vare sig i Sverige eller utomlands. Man avstår kanske från att träffa barnbarn och andra bekanta. Det fungerar ett tag och det kan fungera länge, men för alltid blir förstås väldigt jobbigt att ta in mentalt.

Jag är emellertid fortfarande väldigt hoppfull vad gäller vaccin. Jag tror vi får vaccinera oss under i vart fall första halvan under nästa år.

Att hela befolkningen, alla drygt 10 miljoner invånare, har fått möjlighet att ta ett vaccin före 30 juni 2021? Tycker det låter väldigt tidgt.
Citera
2020-10-02, 18:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja en fråga.

Resandet mellan Kina och Taiwan är i samma storleksordning som resandet mellan Nordkorea och Sydkorea.

Hur påverkar avståndet mellan Kina och Taiwan smittspridningen tänker du?

2008 öppnade Kina o Taiwan upp för turistresor mellan länderna. Så definitivt fler resande mellan Kina/Taiwan än syd/Nordkorea.

Dessutom görs mycket business mellan länderna. Har själv jobbat med OEM bolag i Taiwan med tillverkning i Kina.
Citera
2020-10-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej, enligt säkra källor här i tråden så får alla permanenta lungskador och återinfekteras automatiskt efter en vecka då immuniteten är körd. Så Zlatan är körd.

Ja, och återinfektionen blir ju dessuom alltid värre än den första infektionen. Så närmaste året blir apokalypiskt för alla, utom för de begravningsentreprenörer som lyckas undvika att bli smittade.
Citera
2020-10-02, 18:32
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej vi använder bara mask vid befarad eller konstaterad smitta hos patienten.
Jaså, trodde du tyckte att man inte ska diskutera mask i den här tråden? Använder du mask privat också?
Citera
2020-10-02, 18:34
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför tror du att jag har insikt i hur olika läkemedelsföretag bedriver sin verksamhet? Jag har allmänna kunskaper i immunologi (något som många här saknar).

Allmänt kan man säga att vaccin främst aktiverar B-celler. Det gäller alltså att SARS-CoV-2 triggar B-celler för att man ska kunna få ett verksamt vaccin.

Men som alla som har minsta insikt i detta så har vi redan B-cellsaktivering på plats.

Kort sagt; De företag som kan få till vaccin som triggar B-celler kommer att kunna få till ett mer eller midre verksamt vaccin.

Kan man sedan aktivera T-cellsystemet så har man ett riktigt bra vaccin.

Som alla med kunskaper inser har SARS-CoV2 förmågan att aktivera T-celler.
Mycket svagt svar. Jag förstår inte varför "Jag har uttalat mig mycket försiktigt om vaccin i tråden. Alla med verklig kunskap och insikt i detta vet varför" när jag läser ditt inlägg.

Är det allt du har att komma med? Du bidrar inte med mycket i så fall. Vad tycker du själv att du får du ut av att skriva i den här tråden?
Citera
2020-10-02, 18:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är du tillbaka igen med din låtsats-empati? Senast jag synade din bluff så visste du inte ens vilka sjudomar det handlade om.

Upplys oss! Hur många sjukdomar är det som dödar 1.000.000 människor på 9 månader?

Ipsi:
Lunginflammation är mycket värre, dödar 4 miljoner per år, alltså 3.000.000 på 9 månader. Inte bara tillfälligt som under en pandemi, utan jämnt, år efter år efter år, men inte basuneras det ut på nyheterna varje dag. Men du tycker förstås covid är värre ändå, bara för att det är covid?
Citera
2020-10-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, du raljerar inte. Det hela beror förstås till viss grad beroende på under vilken period man väljer att jämföra. Jag tog det som ett snitt under den period vi haft sjukdomen i Sverige. Tycker det blir mest rättvist så. Vill man vara elak kan man förstås välja den period vi hade flest dödsfall och vill man vara snäll kan man välja någon period under sensommaren, då förhållandevis få dog. Nu verkar det tyvärr som det börjar vända uppåt igen.

Om vi inte får fram ett vaccin. Ja, det betyder mer eller mindre katastrof skulle jag vilja säga. Bara i Sverige lär vi ju ha cirka 2 miljoner människor i riskgrupp. Dvs, äldre personer och personer med en underliggande problematik som gör att de riskerar att drabbas extra hårt om de blir smittade med Covid19. Många av dessa lever idag helt andra liv än vad de gjorde för ett år sedan. Man går inte ut och handlar, man köper det mesta på nätet eller tar hjälp av andra att handla. Man reser inte runt. Vare sig i Sverige eller utomlands. Man avstår kanske från att träffa barnbarn och andra bekanta. Det fungerar ett tag och det kan fungera länge, men för alltid blir förstås väldigt jobbigt att ta in mentalt.

Jag är emellertid fortfarande väldigt hoppfull vad gäller vaccin. Jag tror vi får vaccinera oss under i vart fall första halvan under nästa år.
Men du vill inte svara? Vad händer OM vi inte får ett vaccin? Hur ska vi göra då?

Eller menar du att det är frivillig självkarantän som gäller för 2miljoner svenskar då?
Citera
2020-10-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jaså, trodde du tyckte att man inte ska diskutera mask i den här tråden? Använder du mask privat också?
Ja jag använder mask i affärer etc.
Citera
2020-10-02, 18:39
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad tror du själv?

Jag hoppas ju givetvis på 0 patienter, dvs mindre. Samtidigt är jag realist och medveten om vilket lidande och vilken skada Anders Tegnell är beredd att utsätta svenska folket för, så jag tror på många fler.
Citera
2020-10-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Mycket svagt svar. Jag förstår inte varför "Jag har uttalat mig mycket försiktigt om vaccin i tråden. Alla med verklig kunskap och insikt i detta vet varför" när jag läser ditt inlägg.

Är det allt du har att komma med? Du bidrar inte med mycket i så fall. Vad tycker du själv att du får du ut av att skriva i den här tråden?
Jag bidrar med kunskaper till skillnad från alla okunniga i denna tråd.

B-cellssvar är oundgängligt om man vill få till ett bra vaccin. Det kan man inte få vid, exemeplvis, HIV. Vid corona är det däremot faktum.

DU tyckte mitt svar var tunt. Det är det inte. Det som är extremt tunt är dina kunskaper i immunologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in