Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Banker är den tidigare vinnaren de senaste 20-30 åren. Men jag tror corona blir droppen för den sektorn, med så många missnöjda kunder. Helt enkelt en dinosaurie som har överlevt sig själv. Mina barn använder swish och behöver ingenting annat, de vet inte ens vad en bank är. Swish ägs visserligen av bankerna men intäkterna där försumbara 1-2 mkr per dag.
Jag hade hufvudstaden som är otroligt nertryckta. Men å andra sidan känns just affärslokaler också som en bransch där corona är droppen som till slut knäcker en bransch som varit på nergång i flera år pga IT.
Jag tror på rejäla omviktningar mellan branscher under året. Jag får se upp så jag inte köper något som dippat mycket pga corona men där branschen är dödsdömd och lyftet aldrig kommer.
Jag har just Hufvudstaden som värdecase. Inte för att jag tror de är _så_ jävla bra som många vill att deras lägen ska bedyra utan för att jag tror att de prisats ned för långt.
Affärslokaler kan man mena olika saker med men snackar vi "Retaildöden" så är den inte helt självklar heller. Alltså den finns på flera sätt men det ser nog inte ut som många tror. Vi vet inte allt om hur det kommer att utvecklas än, mycket för att vi konsumenter ändrar våra beteenden.
Jag hör vad du säger om bankerna men det är svårt. "Objektivt" borde de konkat med tanke på att nya aktörer plockat i princip alla lönsamma russin ur dem, men trots det tjänar de storkovan. Mestadels på bostadslån om jag inte varit för packad när jag läst på där. Problemet med de nya aktörerna dock är att de är fan mer packade än jag varje dag i veckan. Det är för mycket riskkapitalsupprunkande muppar med en grandios självbild som ska ta över hela universum och bli nästa dollar-unicorn till igår över hela den branchen. Breakit, Realtid och andra ramlar över varandra för att få snaska deras kottar men det hjälper inte när bolagens erbjudanden inte kan vägas på marknadsekonomins utmärkta våg på ett bra sätt. Så det blir storfräsare som lajvar monopol mer än hungriga och bra uppstickare som spöar storbankerna.
Titta på Klarna, t ex. Värderade till 93 miljarder men super bort så mycket pengar i kreditförluster att man baxnar. Rocker/Bynk kan bli något men är lite små men där kan det bli en resa senare. Revolut misslyckas också med att tjäna pengar. Tink och all annan sådan dynga kommer alltid att lida av debatten om integritet/ informationsdelning med storfräsarna. Swish går ju bra men kostnaden för en aktör att ansluta sig till dem i fråga om R&D är inte liten - arkitekturellt och compliancemässigt en mardröm. Det senare är mycket det som hindrar snygga bra nya aktörer att verkligen konkurera också för overhead:en som behövs där bilr _enorm_.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Gäller väl alla jeppar som vill ge aktieråd också dock. Ingen vet hur det kommer gå på kort sikt, på lång sikt kan man anta att börsen går upp men det är väl mindre tveksamt om börsen är högre om typ 40 år, så vad gäller den långsiktiga prognosen har alla rätt. Folk som påstår att det är på väg ner eller på väg upp vet detta med lika låg säkerhet som alla andra.
Jag håller med. Det är ett erbarmligt tillstånd vi har där den absoluta merparten av allt som skrivs är total dynga. Det finns ett par hyffsade siter som åtminstone inte är fulla av skit men en del av det innebär istället att man fan får plugga ordentligt för att hänga med. (Det tjänar man på dock!)