2020-10-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilka andra smittsamma sjukdomar har tagit livet av minst 6000 personer på 6 månader i Sverige?
Runt 600 människor dör årligen i influensa i Sverige. Vissa dåliga år betydligt fler. Är det okej om 600 individer avlider årligen i Covid-19 i åren framöver bara för vi har ett vaccin? Eller ska vi stänga ner då med? Vad är din gräns egentligen när det kommer till dödsfall i Covid-19 kontra influensan? Som jag skrev, om det avlider 1000 personer 2027, när vi har ett vaccin, ska vi då stänga ner, eller är de multisjuka i det läget okej att förbruka? Genuint nyfiken kring hur du resonerar kring detta. Jag tycker ni godhets-apostlars logik haltar kring detta i er iver att vara så "måna om de äldre". Det är fullständigt skitsnack att ni bryr er ett jävla piss om de äldre.
Citera
2020-10-02, 16:04
Medlem
Stockholms rapport

Totalt vårdas just nu 30 patienter på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är sex fler än i den senaste rapporten.

Av dessa vårdas:

6 i intensivvård (+1)
17 på akutsjukhus (+4)
7 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (+1)
Citera
2020-10-02, 16:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Poängen är fortfarande att många äldre dör av infektioner då de inte klarar dem. Det är skit att vi får nya virus, vi har nog med dem, men att tro att covid-19 går att utrota är bara att glömma. Det blir ett nytt virus att leva med, som alla andra virus och bakterier som drabbar oss och ffa de äldre.

För att citera Clint Eastwood: Att dö är inget vidare sätt att leva.

Jag tror vi behöver hålla ut till vi kan få ett bra och fungerande vaccin. Ytterst få människor dör av TBC, Polio eller Böldpest nu för tiden i Sverige. När dessa sjukdomar härjade som värst var de nog minst lika fruktade som Covid19. Men tack vare vaccin och effektiva läkemedel tror jag ingen fruktar dessa sjukdomar längre. Förhoppningsvis ligger lösningen där även rörande Covid19. Att vi ska vänja oss vid att det är mer eller mindre livsfarligt för över 2 miljoner människor att ens besöka en matvarubutik känns inte som någon tilltalande tanke.
Citera
2020-10-02, 16:06
Medlem
Corona ökar bland äldre nu
Lite mer detaljerade siffror på åldersgrupperna.
Bilden visar i form av veckosiffror för nya bekräftade fall per 100 000 individer i varje åldersgrupp.
70-79 har ökat väldigt mycket senaste två veckorna.
V. 38: 4.15
V. 39: 8.19
V. 40: 14.16
Ökar även i åldern 80-89 denna vecka.
https://twitter.com/CovidXIX/status/1312014829117472770

Då riskeras mer att dö kommande veckor månader.
Citera
2020-10-02, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Menar du att folk tar virusets parti, eller vad menar du med stockholmssyndrom?

Med stockholmssyndromet menar jag allt djävla kretin som tar rygg på förövarna i denna pandemin med Regimen, speciellt groggnäsan, socialstyrelsen och FHM i spetsen för brotten mot rätten till liv och hälsa.

Frågor på det?
Citera
2020-10-02, 16:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Runt 600 människor dör årligen i influensa i Sverige. Vissa dåliga år betydligt fler. Är det okej om 600 individer avlider årligen i Covid-19 i åren framöver bara för vi har ett vaccin? Eller ska vi stänga ner då med? Vad är din gräns egentligen när det kommer till dödsfall i Covid-19 kontra influensan? Som jag skrev, om det avlider 1000 personer 2027, när vi har ett vaccin, ska vi då stänga ner, eller är de multisjuka i det läget okej att förbruka? Genuint nyfiken kring hur du resonerar kring detta. Jag tycker ni godhets-apostlars logik haltar kring detta i er iver att vara så "måna om de äldre". Det är fullständigt skitsnack att ni bryr er ett jävla piss om de äldre.

Jag bryr mig om alla. År 2027 har vi förhoppningsvis så effektiva vaccin så att alla som vill skydda sig också kan göra det. Dessutom är det ju så att om 90% av befolkningen är vaccinerade har viruset inget att fästa på och kan därför inte spridas speciellt lätt. Det ger de 10% som av någon anledning inte vaccinerat sig, eller svarar på vaccin särskilt ett skydd ändå.

Min förhoppning är förstås att det går betydligt snabbare än så. Jag skulle tro att vi alla kan vaccinera oss redan under nästa år. Kommer du att vaccinera dig om du ges möjlighet?
Citera
2020-10-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hahaha, jag tror jag dör. Det är bara i Sverige man pratar om dessa magiska T-minnesceller och detta för att minska skammen över det fullständiga misslyckandet att hantera pandemin. Inget annat land diskuterar ens denna fråga. Den är irrelevant. Man vet inte om T-minnescellerna skyddar eller skadar men mest troligt är att de inte spelar någon roll alls. Har dessa celler gjort dig immun mot förkylning t.ex?
Nej det är absolut inte bara i Sverige man talar om T-celler. De är högst verkliga.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2362397/
Citera
2020-10-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nja, jag har läst den artikeln också ’Ssk Mildred’ ... stämmer givetvis inte i alla fall, långt ifrån alla fall t.o.m. men visst, kanske, vissa lyckliga fall har immunitet i 13 år. Menar du då att coronaviruset är beständigt i just 13 år för att ursäkta dig en smula.
Immuniteten varar i genomsnitt 1 år beträffande tidigare coronavirus.
OK. Så du slår fast att immuniteten bara varar ett år?

Dessutom verkar det inte som vi läst samma artikel.

EDIT: Sedan kommer du ingenstans med ad hominem. Det är bara Dunning Kruger-drabbade som sysslar med sånt .. . .
Citera
2020-10-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Corona ökar bland äldre nu
Lite mer detaljerade siffror på åldersgrupperna.
Bilden visar i form av veckosiffror för nya bekräftade fall per 100 000 individer i varje åldersgrupp.
70-79 har ökat väldigt mycket senaste två veckorna.
V. 38: 4.15
V. 39: 8.19
V. 40: 14.16
Ökar även i åldern 80-89 denna vecka.
https://twitter.com/CovidXIX/status/1312014829117472770

Då riskeras mer att dö kommande veckor månader.

Skönt att se att i princip hela ökningen är i den åldersgrupp där dödligheten är nära noll.

0-49 år - konstaterade fall - 52.000 st (kom ihåg att de verkligen smittade är högre)
0-49 år - Covid 19 en bidragande orsak vid dödsfall - 74 st

52.000 smittade och 74 avlidna alltså - det ger en dödlighet på runt 0,1% - förmodligen ännu lägre med tanke på att antal smittade är högre än de som hittas.
Citera
2020-10-02, 16:18
Medlem
Citat:
För att citera Clint Eastwood: Att dö är inget vidare sätt att leva.

Jag tror vi behöver hålla ut till vi kan få ett bra och fungerande vaccin. Ytterst få människor dör av TBC, Polio eller Böldpest nu för tiden i Sverige. När dessa sjukdomar härjade som värst var de nog minst lika fruktade som Covid19. Men tack vare vaccin och effektiva läkemedel tror jag ingen fruktar dessa sjukdomar längre. Förhoppningsvis ligger lösningen där även rörande Covid19. Att vi ska vänja oss vid att det är mer eller mindre livsfarligt för över 2 miljoner människor att ens besöka en matvarubutik känns inte som någon tilltalande tanke.

För det första så är såväl TBC som polio och böldpest bra mycket farligare än covid19. För det andra så ledde dessa sjukdomar inte till någon lockdown eller några särskilda "distanseringsåtgärder" öht, utan livet fick helt enkelt fortsätta ha sin gång trots sjukdomar och elände.
Citera
2020-10-02, 16:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Med stockholmssyndromet menar jag allt djävla kretin som tar rygg på förövarna i denna pandemin med Regimen, speciellt groggnäsan, socialstyrelsen och FHM i spetsen för brotten mot rätten till liv och hälsa.

Frågor på det?
Oj, det var ord och inga visor!
Citera
2020-10-02, 16:19
Medlem
Citat:
Jag bryr mig om alla. År 2027 har vi förhoppningsvis så effektiva vaccin så att alla som vill skydda sig också kan göra det. Dessutom är det ju så att om 90% av befolkningen är vaccinerade har viruset inget att fästa på och kan därför inte spridas speciellt lätt. Det ger de 10% som av någon anledning inte vaccinerat sig, eller svarar på vaccin särskilt ett skydd ändå.

Min förhoppning är förstås att det går betydligt snabbare än så. Jag skulle tro att vi alla kan vaccinera oss redan under nästa år. Kommer du att vaccinera dig om du ges möjlighet?

Du svarade inte på frågan men låt gå. Men nu är jag i alla fall införstådd i att du ser det som okej att människor avlider i Covid-19 den dagen det finns ett bra vaccin på marknaden. Du är alltså villig att offra andra människor för din rätt att gå på fotboll, teater eller andra sociala arrangemang. Dessa individer är alltså förbrukningsbara, men inte 2020, detta då ett vaccin inte finns. Bra att veta vart du står i ditt hyckleri i alla fall.
Angående huruvida jag kommer ta vaccin så kommer jag avstå. Mycket på grund av narkolepsi-fiaskot 2009. Jag är nog inte ensam i att känna osäkerhet kring en potentiell massvaccinering denna vinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in