2020-10-02, 12:42
Medlem
StJeromes avatar
Finns det någon här som sett dokumentären och ändå tror att detta var en olycka? Hur förklarar ni till exempel att motormännen såg på direktsänd videokamera hur bogvisiret satt fast långt efter att Estonia började ta in vatten?
Citera
2020-10-02, 12:42
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
när det gäller rykten om att en svensk ubåt kolliderat så är det lätt att avfärda. en ubåt ligger i vattenlinjen som högst medan hålet är i höjd med bokstaven E på sidan som sitter flera meter över ytan. skulle ubåten göra hålet så måste ubåten hoppa upp och det kan inte svenska ubåtar (inga andra heller)
Du kanske har helt rätt. Den enda förklaring man kan tänka sig är väl att Estonia liksom skulle rulla i sjön, men det gjorde hon nog inte i där i den styva kulingen (drygt).

Ps. Hålet ligger i vattenlinjen.
Citera
2020-10-02, 12:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men vad exakt är det som inte passar in då?
Tog JAIC och experterna hänsyn till överlevande som säger att man såg vatten så långt ner i båten?
Nej. Det är väll det som inte passar in isåfall
Det går alltid att hitta något. Estländaren Krum (?), som nu är säker på att en svensk ubåt krockade med Estonia, drev t.ex. linjen att tidpunkten för när visiret föll av var fel relativt slagsidan. Detta baserade han på vad de 2 (3?) besättningsmedlemmarna såg i kameran från maskin. Andra hänger upp sig på en väckarklocka som stannade på ett klockslag som inte passar andra tider.

Man kan ju föreställa sig vad som skulle bli fallet om ”hål midskepps” blev officiell version. Det finns 20+ vittnen vars iakttagelser inte stämmer med det öht, liksom tekniska fakta. Då kommer uppföljaren Rambo2,3,4 att gorma om mörkläggning och vittnen som ignorerats.
Citera
2020-10-02, 12:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Man hade säkert varit nöjd om dom försökt ta upp kroppar. Gjort ett försök. Sen om alla inte kan hittas ja så är det. Men att täcka över fartyget är ju så jävla korkat. Hur kan någon hålla med om att det är okej? Det ÄR orimligt
Men stensarkofagen är ju foliehattarnas Halmgubbe #1. När försvarade någon den idén senast? En vansinnig idé för att skapa griftefrid som aldrig genomfördes, varför ödsl energi på det.
Citera
2020-10-02, 12:45
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Interpellation 2005/06:455 av Ångström, Lars (mp)

Svar på interpellation 2005/06:455 om Estonias bogvisir
Anf. 26 Samhällsbyggnadsminister MONA SAHLIN (s)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/estonias-bogvisir_GT10455

Frågan angående dessa sonarbilders intressehalt kokar alltså ned till när de blev tagna. Borde inte alls vara omöjligt att gräva i detta och undersöka.

Är de tagna innan bärgningen av bogvisiret är de MYCKET besvärande...
Synnerligen intressant. Bogvisirets läge kan i och med detta förvandlad till ännu en spik i kistan.
Citera
2020-10-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag är väldigt förvånad hur lite uppmärksamhet detaljerna som de anställda från Rockwater lämnade i dokumentären.
De säger att det fanns representanter från svenska staten med under deras dyk.
Dessa representanter detaljstyrde vad Rockwater skulle göra.
Den som var ansvarig för dykarna berättade hur svenskarna sa åt dem att ta sig in i en specifik hytt. När dykaren kommer så säger han att han känner att det finns en kropp där inne. Då blir han beordrad att filma ansiktet på den omkomna. Det var så noga för svenskarna att dykledaren säger åt dykaren att ta bort håret från ansiktet så att ansiktet tydligt skulle synas.

Hur jag än vänder och vrider på saken, kommer jag inte på en logisk förklaring till varför svenska staten ansåg det viktigt att få en bekräftelse att just den personen var död.
Någon annan förklaring än att det kan jag inte komma på.

MYCKET bra observerat!

Jag hajjade också till där, det var väldigt konstigt.
Citera
2020-10-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Finns det någon här som sett dokumentären och ändå tror att detta var en olycka? Hur förklarar ni till exempel att motormännen såg på direktsänd videokamera hur bogvisiret satt fast långt efter att Estonia började ta in vatten?

Rätt mig gärna om jag har fel, men det var väll rampen dem såg och inte visiret?
Citera
2020-10-02, 12:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men snälla du. Det man menar är att vatten under bildäck bidrog till att hon sjänk snabbt efter att hon vänt sig 180 grader
Lite förvirrad av ditt inlägg. Menar du:
- bogvisir av,
- vatten på bildäck,
- kapsejsning,
- hål i botten snabbar på/orsakar sjunkning?

Det tror jag en stor grupp arga unga män här i tråden INTE håller med om.
Visiret är tabu.
Citera
2020-10-02, 12:50
Medlem
Jag hade själv aldrig hört talas om M/S Jan Heweliusz tidigare. Men efter att ha läst på lite så känns det som att intressanta jämförelser kan göras med Estonia. Både när det kommer till sjunkförlopp och behandling av avlidna.

Likheter:
* RoRo-fartyg
* Sjönk i Östersjön under samma tidsperiod (ett år tidigare, 1993).
* Trafikerade Sverige (Ystad-NV Polen)
* Relativt snabbt sjunkförlopp (~2h). En stor skillnad här är dock att skeppet låg kvar med kölen uppåt under en lång tid efter att det slagit runt.
* De allra flesta på skeppet omkom (54 av 63 omkom)
* Svenskar bland de avlidna (6 st)
* Vraket ligger relativt grunt

Självklart mindre skala jämfört med Estonia (speciellt med svenska ögon sett), men ändå en stor katastrof. Här var det dock inget snack om att inte plocka upp några kroppar. De som hittades plockades upp. Dock saknas fortfarande 14 kroppar (varav 5 svenskar). De hittades aldrig.

Idag är platsen populär hos sportdykare. Inget prat om gravfrid för de som inte hittades etc. De plockade upp de kroppar de hittade och det var det. Varför hanterades detta så annorlunda?

En av de märkligaste omständingheterna med Estonia för mig. Finns det något annat exempel på en olycka där man låtit bli att bärga kroppar som legat lättillgängliga?
Citera
2020-10-02, 12:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men stensarkofagen är ju foliehattarnas Halmgubbe #1. När försvarade någon den idén senast? En vansinnig idé för att skapa griftefrid som aldrig genomfördes, varför ödsl energi på det.

*Genomfördes halvt.
Citera
2020-10-02, 12:51
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome

Har svårt att se att någon normalt funtad person kan tro att det inte ligger en hund begraven...
Citera
2020-10-02, 12:52
Avslutad
Här är Uppdrag gransknings program från 2004. Har bara hunnit se 25 minuter men rätt intressant hitills :-) Eller jag såg den nog redan då men det var ju ett tag sedan.

”Uppdrag granskning - Utredningsförbud av Estoniakatastrofen”: https://youtu.be/BPxuKOG7-HI

Det pratas om hål där med och mycket annat vi pratar om idag.

Jag minns själv när det begav sig (typ 1994-1997) hur märkligt/förvirrande nästan allt var runt detta. Och det var ju definitivt inte bara knäppa ”foliehattar” på nätet som var orsaken till att skapa den ”mystiken”, jag hade knappt tillgång till internet innan 1996 och jag visste än mindre hur man hittade till några konspiratoriska sajter 😉

Nä det var seriösa experter och program som Uppdrag granskning och helt vanliga medier som skapade ”myterna”. Och att folk i allmänhet hade svårt att förstå sig på saker som att politiker ville göra det till en ”gravplats” som ingen någonsin ska få undersöka mer igen.

Och som en säger i Uppdrag Granskning... HUR kan det saknas filmmaterial och dokumentering av vissa delar av fartyget i en så här stor händelse? När rykten och myter hade börjat spridas hade man ju annars enkelt bara kunnat gå igenom materialet och avfärda ”ryktena”. Så hade vi sluppit mycket av den här skiten 26 år senare.

Alternativt så hade man hittat ett uppåt 4 meter stort hål långt tidigare då. Som åtminstone enligt datamodellen i dokumentären 2020 dessutom kanske har en ännu större skada än så... Om än en mindre tydlig skada.

I hans modell har han ju av någon anledning även gjort en inbuktning som är större än själva sprickan/hålet. Kanske uppåt 8 meter stort område om nu bara sprickan är 4 meter.

Hålet sitter även rätt högt uppe vid bokstäverna i ”ESTONIA”. Själva sprickan/hålet ska sitta nästan mitt i där det vitmålade övergår till den blåa färgen: https://www.google.com/search?q=estonia+dokument%C3%A4r&newwindow=1&rlz=1 CDGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=vin&sxsrf=ALeKk003Q pat0ozkqjv-qcGwyCyBu9HZQw:1601634385595&source=lnms&tbm=isch& sa=X&ved=2ahUKEwib1vOE2ZXsAhUJmYsKHe1OA1EQ_AUoAnoE CAoQAg&biw=320&bih=454#imgrc=lUMl0kRpV-miEM

Hur som helst är det obegripligt för mig att man missar detta hål. Så mycket har väl inte fartyget rört sig att det plötsligt är såå mycket enklare att hitta? OM det fanns där från början så är det ju helt givet att det har påverkat händelseförloppet.

Och det blir lika obegripligt för mig om ett så stort hål/skada har uppstått ”naturligt” i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in