Här är Uppdrag gransknings program från 2004. Har bara hunnit se 25 minuter men rätt intressant hitills :-) Eller jag såg den nog redan då men det var ju ett tag sedan.
”Uppdrag granskning - Utredningsförbud av Estoniakatastrofen”: https://youtu.be/BPxuKOG7-HI
Det pratas om hål där med och mycket annat vi pratar om idag.
Jag minns själv när det begav sig (typ 1994-1997) hur märkligt/förvirrande nästan allt var runt detta. Och det var ju definitivt inte bara knäppa ”foliehattar” på nätet som var orsaken till att skapa den ”mystiken”, jag hade knappt tillgång till internet innan 1996 och jag visste än mindre hur man hittade till några konspiratoriska sajter 😉
Nä det var seriösa experter och program som Uppdrag granskning och helt vanliga medier som skapade ”myterna”. Och att folk i allmänhet hade svårt att förstå sig på saker som att politiker ville göra det till en ”gravplats” som ingen någonsin ska få undersöka mer igen.
Och som en säger i Uppdrag Granskning... HUR kan det saknas filmmaterial och dokumentering av vissa delar av fartyget i en så här stor händelse? När rykten och myter hade börjat spridas hade man ju annars enkelt bara kunnat gå igenom materialet och avfärda ”ryktena”. Så hade vi sluppit mycket av den här skiten 26 år senare.
Alternativt så hade man hittat ett uppåt 4 meter stort hål långt tidigare då. Som åtminstone enligt datamodellen i dokumentären 2020 dessutom kanske har en ännu större skada än så... Om än en mindre tydlig skada.
I hans modell har han ju av någon anledning även gjort en inbuktning som är större än själva sprickan/hålet. Kanske uppåt 8 meter stort område om nu bara sprickan är 4 meter.
Hålet sitter även rätt högt uppe vid bokstäverna i ”ESTONIA”. Själva sprickan/hålet ska sitta nästan mitt i där det vitmålade övergår till den blåa färgen:
https://www.google.com/search?q=estonia+dokument%C3%A4r&newwindow=1&rlz=1 CDGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=vin&sxsrf=ALeKk003Q pat0ozkqjv-qcGwyCyBu9HZQw:1601634385595&source=lnms&tbm=isch& sa=X&ved=2ahUKEwib1vOE2ZXsAhUJmYsKHe1OA1EQ_AUoAnoE CAoQAg&biw=320&bih=454#imgrc=lUMl0kRpV-miEM
Hur som helst är det obegripligt för mig att man missar detta hål. Så mycket har väl inte fartyget rört sig att det plötsligt är såå mycket enklare att hitta? OM det fanns där från början så är det ju helt givet att det har påverkat händelseförloppet.
Och det blir lika obegripligt för mig om ett så stort hål/skada har uppstått ”naturligt” i efterhand.