2020-10-02, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Kan skadan ha uppkommit efter att skeppet sjunkit? Tänker text trålning, eller ankring i vid platsen? Med tanke på bottnens struktur så är det inte helt omöjligt att ett ankare dragits utmed botten för att sedan få tag i fartyget?

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett ett ankare som väger 500 ton. men gång ska ju vara den första!
Citera
2020-10-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Mig veterligen hittades bogvisiret 1.5km ifrån vraket.

Av en finsk trålare två månader efter katastrofen. ENLIGT officiella rapporten ja.
Citera
2020-10-02, 12:31
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Eller så gick vi bara längre i skolan?
Det lustiga i kråksången är att det det inte ens finns någon alternativ rapport som ens skrapar på ytan av den grundlighet som haverikommissionen lade ner.

Det finns saker att kritisera i haverirapporten och det kan säkerligen finnas detaljer som är direkt felaktiga mot hur detaljerna var i verkligheten (det kommer man aldrig att kunna veta). Men att gå därifrån till att slå ifrån sig hela haveriutredningen till förmån för ännu sämre hypoteser och rena amsagor är riktigt korkat.

För att göra en vetenskaplig liknelse. Allmänna Relativitetsteorin, Särskilda Relativitetsteorin och Kvantfysiken går inte att sammanfoga (ett faktum idag). Alltså förkastar jag dem fullständigt till förmån för min egen hittepå-hypotes. Trots att tidigare nämnda modeller fungerar med extremt högt sigma inom sina tillämpningsområden.
Din ansats att jämföra disparata fysikaliska lagar med en medvetet falsifierad utredning antyder att svenskt utbildningsväsende kanske ändå håller den nivå många befarar.

Vem har f ö talat om att ”slå ifrån sig hela utredningen”? De har säkert räknat rätt på antalet livbåtar, bottens beskaffenhet och aktuell vindstyrka. Det är bara en liten detalj vi fokuserar på. Varför hon sjönk.

Ditt nick Bladstall antyder att du är verksam inom flyg eller sjöfart. Jag gissar på Svenska Marinen.
Citera
2020-10-02, 12:32
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleisseleiste
Vill inte läsa igenom 350 sidor för att som om någon skrivit det ,men för dom som säger att bogvisiret lossnade och slog det "Nya hålet" i sidan av Estonia.

Hur kommer det sig att man bärgade visiret från fördäck då ? Dvs det lossnade väl aldrig från Estonia utan hängde väl sig kvar ?

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html

Där visas ju sonarbilder från sjöfartsverket och där ser man ju att visiret ligger kvar i fronten på båten.

Säger varken bu eller bä om ubåtar/missiler/sprängningar. Men det känns som det är för många oklarheter om Estonia fortfarande. Vi får hoppas det blir en ny utredning och mer dykningar.

Interpellation 2005/06:455 av Ångström, Lars (mp)
Citat:
[...]En sådan fråga är de sonarbilder som togs av vraket då det hittades den 30 september. Dessa bilder visar ett föremål som till form och storlek tycks identiskt med Estonias bogvisir liggande alldeles intill vrakets för.

Det var den finske maringeologen Nuorteva vid den finska flottan som fann Estonia och tog fyra sonarbilder som samtliga visar ett större föremål invid vraket. Enligt den finska nyhetsbyrån FNB visar de ett större löst föremål på bottnen i närheten av Estonias för. DN uppger den 3 oktober att föremålet skulle enligt Nuorteva kunna vara det skadade visiret.

Officiellt påstods att man inte hittade bogvisiret förrän efter tre veckors letande, trots användning av toppmodern utrustning, och att det då låg 1,6 kilometer från fartygsvraket där det sedan lyftes ur havet.[...]

Svar på interpellation 2005/06:455 om Estonias bogvisir
Anf. 26 Samhällsbyggnadsminister MONA SAHLIN (s)
Citat:
Fru talman! Lars Ångström har frågat mig vad jag avser att vidta för åtgärder för att få belagt att sonarbilder som visar ett föremål invid M/S Estonias för som till form och storlek överensstämmer med bogvisirets form och storlek skulle vara tagna år 1996, som jag föreslog i en riksdagsdebatt år 2005.
Det jag sade vid riksdagsdebatten var att enligt de uppgifter som jag hade fått från Sjöfartsverket var det med stor sannolikhet så att de sonarbilder som hade visats upp i riksdagen och som även trafikutskottet hade fått ta del av kom från det tillfälle då ett konsortium 1996 skulle undersöka om en övertäckning av M/S Estonia var möjlig.[...]

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/estonias-bogvisir_GT10455

Frågan angående dessa sonarbilders intressehalt kokar alltså ned till när de blev tagna. Borde inte alls vara omöjligt att gräva i detta och undersöka.

Är de tagna innan bärgningen av bogvisiret är de MYCKET besvärande...
Citera
2020-10-02, 12:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Allt inströmmande vatten som hamnar under vattenlinjen måste väl öka stabiliteten och motverka slagsida, eller hur?
Nej, inte om det är fri vätskeyta. Kurvorna i Vassulos artikel visar fall då däck 1 inte är helt fyllt. Om det vore det så skulle stabiliteten öka såvitt jag förstår (men fartyget skulle också ligga ~2m djupare...)
Citera
2020-10-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
En sak som jag tycker är slående är reaktioner från dåtidens ansvariga politiker, exempelvis Ingvar Carlsson, Carl Bildt, Ines Uusman, med fler, när man i nutid berättar att man funnit ett hål i Estonias skrov, så säger dessa makthavare inte:

"Detta är en intressant och hittills okänd upptäckt som måste utredas för att säkerställa att detta inte påverkar haverikommissionens slutsats".

De säger istället:

"Inga kommentarer".
Håller med!

De avslöjar sig själva.
Citera
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jodå. Smugglingen skedde med svenska statens goda minne och mot ryssarnas uttryckliga protester. Pågick sannolikt en katt och råtta lek under vattenytan som resulterade i en olycka. Frågan är om den utsmugglade militära materielen var avsedd för Sverige eller för tredje part, då sannolikts Nato.

Varför skulle man leka katt och råtta runt ett fartyg som går dagligen enligt tidtabell i en fast rutt mellan Tallinn och Stockholm? Till på köpet i full storm?

Om man visste att militärmaterial skulle transporteras vore det väl betydligt mer rimligt och vettigt att göra insatser på land?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Vad grundar du det på för fakta, självklart skall du ta med källor.
när det gäller rykten om att en svensk ubåt kolliderat så är det lätt att avfärda. en ubåt ligger i vattenlinjen som högst medan hålet är i höjd med bokstaven E på sidan som sitter flera meter över ytan. skulle ubåten göra hålet så måste ubåten hoppa upp och det kan inte svenska ubåtar (inga andra heller)
Citera
2020-10-02, 12:39
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nu var det ju inte bara plåt.
Du får se serien först innan det är någon mening att svara dina idiotiska inlägg.
Ja - skrovet är inte plåt alls. Det är 1 centimeter tjock stål. Ingen människa kan som sagt "slå hål på det med en yxa" som den tidigare postaren sa. För att göra ett sånt hål, krävs ju enligt den norska expertisen antingen en sprängladdning eller kollision med ett objekt som väger minst 1000 ton. De avfärdar bogvisiret - eftersom det bara vägde 50 ton.

I den här dokumentären som Jutta Rabe gjort ca 2000, så visas ett ANNAT (?) hål. https://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY. Dokumentären nämner också ett oexploderat dynamitpack som svenska dykare filmat några månader efter förlisningen. Dykarna i Juttas expedition tar bort en mindre bit av hullen som senare analyseras av tyska experter på ett institut i Brandenburg. Dessa är något oeninga om huruvida det var en explosion eller inte, som orsakade hålet. Det visar sig att de utförde sin simulerade spränging på fel sätt - skulle ha gjorts under vatten naturligtvis - m.m. Jag undrar verkligen om det var samma hål som det svenska teamet från den nya dokumentären såg - eller ett annat. Det såg mycket mindre ut. Om det var TVÅ hål så visar det ju verkligen på sabotage.

Jutta Rabe har fullständigt grävt ned sig i Estonia och spenderat åratal på det hela. Hon har ju ingen personlig vinning i frågan - Hon är varken svensk, estnisk, finsk, brittisk eller amerikan. Hon verkar mer fanatiskt intresserad av sanningen. Det är inte vilken klåpare som helst, som blir journalist på Der Spiegel när man är så pass ung som hon var. Det är en kompetent människa, även om svensk media har svartmålat henne fullständigt. I dokumentären är svenska kustbevakningen och sprutar vattenkanon på Jutta Rabes filmteam.

I spelfilmen Baltic Storm (2004) läggs hennes fullständiga teori fram, som en action film. Den pekar på ryska Sovjettrogna element som skyldiga. De blev förbannade på smugglandet på Estonia och bestämde sig för en aktion, när Estland, Sverige och Storbritannien inte slutade smuggla efter uppmaning. Om jag minns slutet rätt, så var det inte själva ryska staten - utan i kaoset efter Sovjetunionens fall så fanns det en del trogna militärer som ville rädda Sovjets rykte och kanske få unionen att återuppstå. De skulle varit skyldiga, enlig Baltic Storm. I filmen är det en man som bekräftar detta för en av huvudpersonerna. Han säger att han forfarande är lojal mot Sovjet och att Väst stampar på dess grav. Vet ej om han var baserad på en riktig människa eller ej - men filmen skulle ju presentera hennes teori på ett sätt som man kan ta till sig. Baltic Storm filmen finns med full version på Youtube i tysk och rysk version. För den engelska finns bara en trailer. Den ligger dock på privata fildelningssajter, på engelska.
Senast redigerad av gullfia 2020-10-02 kl. 12:47.
Citera
2020-10-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja jag har tittat på bilder. På din bild ser du två gigantiska luftfickor på vardera sida.
Nej, det var inte bogvisiret som gjorde hålet i skrovet. Det uppstod när Estonia slog i botten.
Läs hans vittnesmål så beskriver han en vit vägg som sakta sjunker när det passerar längs med sidan av Estonia och försvinner akterut.

Den föll av, alltså kan den inte ha vridit sig i luften för att landa med insidan över en vattenytta som INTE VAR stilla utan med stora blåsiga vågor, hur ska den ens kunna få till dessa gigantiska luftfickor?!
Citera
2020-10-02, 12:41
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPT
Helt fantastiskt komisk denna tråden är. Har alla ärthjärnor bestämt sig för att mötas här? 😂 Tsunamin utlöstes troligen av främmande makt för att döda Pigge Verkelin, men failade🤣😁😂

Ja uppenbarligen för du är ju här nu...mupp
Citera
2020-10-02, 12:41
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eller så drar han, hör och häpna, en annan slutsats.

Pratet om mörkläggning är udda, minst sagt.
- Vet majoriteten hör inne att svenska staten via VINNOVA finansierade minst 3 studier av sjunkförloppet så sent som 2006-2007, inkluderande HSVA från Tyskland och Safety-at-Sea från UK? Vet någon vad de kom fram till?
- Haverikommissionen JAIC innehöll 35 personer från tre länder med flera oberoende experter. Var finns mörkläggningen där?
Bara för att slutsatserna inte passar, eller att vi inte får
klarhet i alla frågor, är det inte mörkläggning.

Eftersom du inte bemödat dig med att kommentera mitt förra inlägg så ställer jag nu några raka frågor som jag önskar svar på.

1. Har någon av dessa 3 "oberoende" undersökningsteam tillåtits dyka på platsen?

2. Har något av teamen tillåtits ta del av material som hemligstämplades i samband med katastrofen?

3. Har något av teamen konfronterat ansvarig myndighet gällande Sonar-bilder på vad som ser ut att vara bogvisiret?

4. Har något av teamen tillåtits intervjua ansvariga politiker och tjänstemän? (Förutsätter att viljan att göra så har funnits).

5. Har något av teamen lyckats ta del av det "borttappade" materialet från originalutredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in