Citat:
Nej, vi skiljer oss inte åt så mycket.
Det är jag som trycker mer på att detta inte var resultatet av långvarig planering. Beslutet togs den kvällen. Med den logistiska mardrömmen för hemfärden det medförde. Vad skulle hänt om de tagit taxi hem? Eller fått skjuts med Rosengren? Eller om livvakterna dykt upp efter föreställningen? Ska man se männen med WT i GS som en sorts backup? Eller skulle man följt efter med bil?
Det är just detta en längre planering vill undvika. Annars är ju risken den att man misslyckas.
Det är jag som trycker mer på att detta inte var resultatet av långvarig planering. Beslutet togs den kvällen. Med den logistiska mardrömmen för hemfärden det medförde. Vad skulle hänt om de tagit taxi hem? Eller fått skjuts med Rosengren? Eller om livvakterna dykt upp efter föreställningen? Ska man se männen med WT i GS som en sorts backup? Eller skulle man följt efter med bil?
Det är just detta en längre planering vill undvika. Annars är ju risken den att man misslyckas.
Nej, jag menar ju inte att planeringen hela tiden och endast låg på att Palme skulle gå på bio. Naturligtvis inte. Det kunde de inte veta.
Vad jag menar är att de sökte bästa möjliga tillfälle och då uppstod detta. Biobesök utan livvakter. WT-gubbarna i GS höll helt enkelt koll på Palmes rörelser, kartläggning.
WT-gubbarna i GS mordkvällen hade upptäckt/visste att de skulle åka tunnelbana till city denna kväll och såg till att meddela detta till övriga i gruppen som då grupperade sig för detta.
Det är, menar jag, fullt möjligt att Palmes telefon var avlyssnad. Exempelvis via en vanlig teletråd i teleskåpet i GS som Borgnäs visade i ett av sina program.
Att Säpo/ polisen i efterhand inte hittade spår efter avlyssning är självklart. Så klantig är man inte att man lämnar sådana spår efter sig.
Som du säger hade taxi, Rosengren, livvakter etc komplicerat läget och kanske inneburit att det inte blev något attentat den kvällen.
Men Grandmannen (tror jag) stod och lyssnade på familjen Palmes samtal och förstod att det skulle bli promenad. Kort WT-rapport. Dags att skrida till verket.
Vi ska minnas att Mårten P fick intrycket att Grandmannen dolde något under sin jacka (WT?).
Gruppen sökte helt enkelt bästa möjliga tillfälle.
Resonemanget förutsätter attentatsgrupp. Om GM agerade ensam var det som du säger ett stort moment av slump.