Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-10-01, 18:14
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Apropå "Le Grand Blond", gangstern och rånmördaren Patrick Haemers som vi skrev om häromveckan. Talade flamländska. Haemers påstod att han emellanåt arbetade åt ledande personer inom belgiska staten och näringslivet, män med "extrema politiska åsikter"

I mina anteckningar har jag att Haemers var 201 centimeter lång! Nog för att det finns ett par långa blonda i området, men denna hade gått att pricka in
Citera
2020-10-01, 18:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
I mina anteckningar har jag att Haemers var 201 centimeter lång! Nog för att det finns ett par långa blonda i området, men denna hade gått att pricka in

Okej, jag vill minnas att det snarare rörde sig om ca 190. Det var just när en lång blond man var på tapeten här i tråden för några år sedan. Att en lång blond man iakttogs i GS och vid Sveavägen är ju inte någon ny information.
Citera
2020-10-01, 18:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Vittnena inkommer helt öppet med sin berättelse till PU förmiddagen 2 Mars 1986. En Å Wedin tar emot tipset. De vidhåller samma berättelse idag och upplever sig negligerade av PU. Har pratat med en källa som känner kvinnorna och det rör sig om på alla sätt vittnesgilla samhällsmedborgare.

Kan det vara desinformation ändå? Visst, men indikatorerna för mig är snarare de omvända. Att inkomma anonymt i efterhand exempelvis. Det jag tycker är intressant med detta vittnesmål är att det är så totalt obegripligt, utanför den infiltrerade övningsteorin. Där det istället kan passa naturligt. Och denna teori var inte känd 2 Mars.

Men man får ju vara öppen för att det som sas kan ha varit "han skulle ju inte göra så", som sedan efter ett par dygn med Palmes mord i media i vittnena huvud blir "han skulle ju inte döda honom". Parafras
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-10-01 kl. 18:36.
Citera
2020-10-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men man får ju vara öppen för att det som sas kan ha varit "han skulle ju inte göra så", som sedan efter ett par dygn med Palmes mord i media i vittnena huvud blir "han skulle ju inte döda honom". Parafras

Tolkningsfrågorna kompliceras också av att de tre männen måste iakttagit LOP oförutsedda vägval söderut och korsande av Sveavägen om det skall tolkas in att de vet identiteten på skytten. Några observationer av de tre männen för övrigt finns inte.

Granskar man uppslaget noga och ställer rannsakande frågor så börjar nya frågor komma upp en efter en.
Citera
2020-10-01, 20:31
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tolkningsfrågorna kompliceras också av att de tre männen måste iakttagit LOP oförutsedda vägval söderut och korsande av Sveavägen om det skall tolkas in att de vet identiteten på skytten. Några observationer av de tre männen för övrigt finns inte.

Granskar man uppslaget noga och ställer rannsakande frågor så börjar nya frågor komma upp en efter en.

Jag är också skeptisk, det vore en fördel om de trädde fram.

Det finns en detalj som är intressant och det är att uppgiften tas emot av fhl/um Å Wedin, som ju också förekommer som nattgäst hos Gunnarsson och på konspiratoriskt sätt möter kollegor i ärendet kring ryssligan (från förhöret med Ulf Norlin).
Senast redigerad av 14thInt 2020-10-01 kl. 20:35.
Citera
2020-10-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Det finns en detalj som är intressant och det är att uppgiften tas emot av fhl/um Å Wedin, som ju också förekommer som nattgäst hos Gunnarsson och på konspiratoriskt sätt möter kollegor i ärendet kring ryssligan (från förhöret med Ulf Norlin).

Ja, se där, se där. Gunnarsson av alla möjliga.

Ibland undrar jag om det UM sammanfattar i ett uppslag är det som UL vill ha sagt.

Det vore bra med transkription från band av alla förhör så slipper man PU-filtret.
Citera
2020-10-01, 20:55
Medlem
14thInts avatar
Då vet vi nu att det var fd utrikesrådet Bo Eriksson som hade UD-jouren mordnatten som yngre tjänsteman.

Minnesrunan undertecknad av Klackenberg, SOP och Manne W.
Citera
2020-10-01, 23:30
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

a) Vad vet du om vägvalet var oförutsett eller inte?

b) Varför måste de tre männen veta vem som var skytten? Det väsentliga i sammanhanget är att de vet att OP hade blivit skjuten, inte av vem. F.ö frågade du i vilket sammanhang vittnesmålet hörde hemma .Det är naturligtvis frågan om ett övningsscenario . Läser du inte posterna i tråden?

En allmän reflektion är att om man som du ser det som tänkbart att konspiratörerna är beredda att drygt 8 år efter MOP ta livet av drygt 800 personer för att eliminera drygt 60 civilanställda på Polisen, som påstås ha sett mycket känsligt MOP-material, genom att ramma en båt m h a en U-båt , eller hur du nu får ihop det, varför är det då så självklart att LOP:s vägval var oförutsett?.

Snacka om märkligt perspektiv-om man nu skall ta dig på allvar. Skall vi det?
Citera
2020-10-01, 23:34
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Varför då? De är civilpersoner och har gjort exakt vad de ska göra. Gjort sin iakttagelse och därefter skyndsamt kontaktat utredningen. Inte deras fel att denna inte gör sitt jobb. Alla vill heller inte bli föremål för media eller privatspanares intresse.
Senast redigerad av H24 2020-10-01 kl. 23:36.
Citera
2020-10-02, 02:05
Medlem
Basfaktas avatar
Från mitt perspektiv är paret Palmes promenad från Grand den kanske mest intressanta delen i hela utredningen.

Oavsett om det var en ensam gärningsman eller en attentatsgrupp så krävde de sista 4-5 minuterna närgången övervakning från någon/några som befann sig på Sveavägen med uppsikt över paret Palme. Något annat alternativ finns inte menar jag.

Varför behövde övervakningen vara så närgången?
Svar: Därför att situationen innehöll en lång rad alternativ som inte kunde förutses av någon annan än Olof Palme och hans hustru.

1. Åka taxi hem.
2. Gå tillbaka till Rådmansgatan och ta tunnelbanan därifrån.
3. Kalla in en livvaktsbil och åka med livvakterna hem.
4. Ta bussen.
5. Det minst troliga alternativet: Promenera. Men vad var målet med promenaden, hur länge kunde man förvänta sig att de skulle promenera, i vilken riktning skulle de promenera och exakt vilka vägval skulle de göra?

När gärningsmannen och hans eventuella medhjälpare upptäckte att de började gå söderut kanske han/de tänkte att paret Palme skulle ta tunnelbanan från stationen vid Hötorget istället. Vilken väg skulle de i så fall ta sig dit? Eller skulle de inte åka med tunnelbanan alls utan helt enkelt promenera hela vägen hem?

Några alternativ:
a) Rakt söderut på Sveavägens västra trottoar till Hötorgets t-bana.
b) Västerut in på Kammakargatan och söderut längs Holländargatan och sedan Olofsgatan söderut.
c) Västerut in på Kammakargatan och söderut längs Drottninggatan.
d) Västerut in på AF kyrkogata och Olofsgatan eller Drottninggatan söderut.
e) Västerut in på Tunnelgatan och Olofsgatan söderut.
f) Västerut på Apelbergsgatan och Olofsgatan söderut.
g) Söderut längs Sveavägens västra trottoar till Kungsgatan och därifrån vidare.
Etc. Det finns säkert fler alternativ.

Svaret på allt detta är alltså närgången övervakning.

Paret Palme valde som vi vet det minst troliga alternativet – östra trottoaren.

Om vi tänker oss att Palmes promenad till tunnelbanan i Gamla stan övervakats liksom resan in till Rådmansgatan och att Grand övervakades så kommer vi nu till själva slutfasen i operationen.
För att inte orsaka onödiga logistiska problem så borde en sådan grupp tänka ”vi väntar och ser var de tar vägen”. Blir det tunnelbana, taxi, livvaktsbil, buss, blir de skjutsade hem av en vän eller vad blir det?

Det verkar med andra ord inte särskilt begåvat att redan i förväg ställa en gärningsman norr om Grand. I händelse av att Palme inte skulle välja Rådmansgatans t-bana så stod han där helt i onödan. Vilket skulle orsaka logistiska problem som enkelt kunde ha planerats bort.

Lika obegåvat hade det varit att ställa gärningsmannen vid Tunnelgatan i flera minuter. Risken var överhängande att Palme aldrig skulle komma dit.

Gärningsmannen behövde istället befinna sig nära Grand för att kunna agera där om det blev nödvändigt. Skjuta Palme när han går mot en bil, skjuta genom bilfönstret, när Palme går in på Kammakargatan etc.

Flyktvägen är inte lika bra som vid Tunnelgatan men det var ändå möjligt att även från Grands närmaste omgivningar springa iväg snabbt och hoppas att det skulle fungera.

Paret Palmes promenad söderut var alltså en gåva till gärningsmannen och när de bytte trottoar blev det plötsligt ännu bättre.

Palme valde utan att veta det sin egen mordplats. Den ur gärningsmannens perspektiv minst dåliga mordplatsen längs Sveavägen ska man väl säga. Gränden och trappan är bra.

Min poäng med denna långa text är att många tänker bakvänt när de gäller det här. De utgår så att säga från kunskapen att Palme mördades i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen om ni förstår hur jag menar.

Istället måste man, menar jag, utgå från gärningsmannens perspektiv och de många frågor han ställdes inför. Frågor som skulle besvaras rationellt på mycket kort tid.

Att inom loppet av ett par minuter fatta ett rationellt beslut som leder till att man kan avrätta landets statsminister och snabbt undkomma kräver onekligen sin man.

Även en skjutglad amatör behövde tänka likadant. Han behövde också räkna ut att det var olämpligt att skjuta vid Grand, på en tunnelbanestation, längs Sveavägen utan bra flyktmöjligheter etc.

Även en skjutglad amatör behövde vara rätt kall och invänta rätt ögonblick, smyga sig på offret bakifrån, avlossa skotten och snabbt försvinna från platsen in i mörkret och uppför en brant trappa.

Utan att förlamas av stress och adrenalinpåslag.

Palmemordet var inte så enkelt att genomföra som många kanske tror.

Det krävde en kompetent gärningsman oavsett om han agerade ensam eller ingick i en attentatsgrupp.

Det är min övertygelse. Skjutglada amatörer i all ära, men jag är övertygad om att en sådan person inte hade kunnat genomföra Palmemordet på det sätt det genomfördes.

Så när vi letar efter gärningsmannen i vittnesmaterialet ska vi leta nära Grand vilket betyder Sveavägen/Tegnérgatan, Sveavägen/Kammakargatan, Sveavägens östra trottoar mittemot Grand, utanför Grands entré, hörnet AF kyrkogata/Sveavägen eller på Sveavägens västra trottoar mellan Kammakargatan och AF kyrkogata och då helst närmare Kammakargatan.
Senast redigerad av Basfakta 2020-10-02 kl. 02:19.
Citera
2020-10-02, 03:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Från mitt perspektiv är paret Palmes promenad från Grand den kanske mest intressanta delen i hela utredningen.

Oavsett om det var en ensam gärningsman eller en attentatsgrupp så krävde de sista 4-5 minuterna närgången övervakning från någon/några som befann sig på Sveavägen med uppsikt över paret Palme. Något annat alternativ finns inte menar jag.

Varför behövde övervakningen vara så närgången?
Svar: Därför att situationen innehöll en lång rad alternativ som inte kunde förutses av någon annan än Olof Palme och hans hustru.

1. Åka taxi hem.
2. Gå tillbaka till Rådmansgatan och ta tunnelbanan därifrån.
3. Kalla in en livvaktsbil och åka med livvakterna hem.
4. Ta bussen.
5. Det minst troliga alternativet: Promenera. Men vad var målet med promenaden, hur länge kunde man förvänta sig att de skulle promenera, i vilken riktning skulle de promenera och exakt vilka vägval skulle de göra?

När gärningsmannen och hans eventuella medhjälpare upptäckte att de började gå söderut kanske han/de tänkte att paret Palme skulle ta tunnelbanan från stationen vid Hötorget istället. Vilken väg skulle de i så fall ta sig dit? Eller skulle de inte åka med tunnelbanan alls utan helt enkelt promenera hela vägen hem?

Några alternativ:
a) Rakt söderut på Sveavägens västra trottoar till Hötorgets t-bana.
b) Västerut in på Kammakargatan och söderut längs Holländargatan och sedan Olofsgatan söderut.
c) Västerut in på Kammakargatan och söderut längs Drottninggatan.
d) Västerut in på AF kyrkogata och Olofsgatan eller Drottninggatan söderut.
e) Västerut in på Tunnelgatan och Olofsgatan söderut.
f) Västerut på Apelbergsgatan och Olofsgatan söderut.
g) Söderut längs Sveavägens västra trottoar till Kungsgatan och därifrån vidare.
Etc. Det finns säkert fler alternativ.

Svaret på allt detta är alltså närgången övervakning.

Paret Palme valde som vi vet det minst troliga alternativet – östra trottoaren.

Om vi tänker oss att Palmes promenad till tunnelbanan i Gamla stan övervakats liksom resan in till Rådmansgatan och att Grand övervakades så kommer vi nu till själva slutfasen i operationen.
För att inte orsaka onödiga logistiska problem så borde en sådan grupp tänka ”vi väntar och ser var de tar vägen”. Blir det tunnelbana, taxi, livvaktsbil, buss, blir de skjutsade hem av en vän eller vad blir det?

Det verkar med andra ord inte särskilt begåvat att redan i förväg ställa en gärningsman norr om Grand. I händelse av att Palme inte skulle välja Rådmansgatans t-bana så stod han där helt i onödan. Vilket skulle orsaka logistiska problem som enkelt kunde ha planerats bort.

Lika obegåvat hade det varit att ställa gärningsmannen vid Tunnelgatan i flera minuter. Risken var överhängande att Palme aldrig skulle komma dit.

Gärningsmannen behövde istället befinna sig nära Grand för att kunna agera där om det blev nödvändigt. Skjuta Palme när han går mot en bil, skjuta genom bilfönstret, när Palme går in på Kammakargatan etc.

Flyktvägen är inte lika bra som vid Tunnelgatan men det var ändå möjligt att även från Grands närmaste omgivningar springa iväg snabbt och hoppas att det skulle fungera.

Paret Palmes promenad söderut var alltså en gåva till gärningsmannen och när de bytte trottoar blev det plötsligt ännu bättre.

Palme valde utan att veta det sin egen mordplats. Den ur gärningsmannens perspektiv minst dåliga mordplatsen längs Sveavägen ska man väl säga. Gränden och trappan är bra.

Min poäng med denna långa text är att många tänker bakvänt när de gäller det här. De utgår så att säga från kunskapen att Palme mördades i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen om ni förstår hur jag menar.

Istället måste man, menar jag, utgå från gärningsmannens perspektiv och de många frågor han ställdes inför. Frågor som skulle besvaras rationellt på mycket kort tid.

Att inom loppet av ett par minuter fatta ett rationellt beslut som leder till att man kan avrätta landets statsminister och snabbt undkomma kräver onekligen sin man.

Även en skjutglad amatör behövde tänka likadant. Han behövde också räkna ut att det var olämpligt att skjuta vid Grand, på en tunnelbanestation, längs Sveavägen utan bra flyktmöjligheter etc.

Även en skjutglad amatör behövde vara rätt kall och invänta rätt ögonblick, smyga sig på offret bakifrån, avlossa skotten och snabbt försvinna från platsen in i mörkret och uppför en brant trappa.

Utan att förlamas av stress och adrenalinpåslag.

Palmemordet var inte så enkelt att genomföra som många kanske tror.

Det krävde en kompetent gärningsman oavsett om han agerade ensam eller ingick i en attentatsgrupp.

Det är min övertygelse. Skjutglada amatörer i all ära, men jag är övertygad om att en sådan person inte hade kunnat genomföra Palmemordet på det sätt det genomfördes.

Så när vi letar efter gärningsmannen i vittnesmaterialet ska vi leta nära Grand vilket betyder Sveavägen/Tegnérgatan, Sveavägen/Kammakargatan, Sveavägens östra trottoar mittemot Grand, utanför Grands entré, hörnet AF kyrkogata/Sveavägen eller på Sveavägens västra trottoar mellan Kammakargatan och AF kyrkogata.
Det är uppenbart att för en eventuell grupp var paret Palmes hemfärd en logistisk mardröm. Vilket för mig utesluter en långvarig konspiration. Då hade mordet gått till på ett annat sätt. Man låter inte offret bestämma förutsättningarna. Det hade man gjort själva. Slagit till på en plats som kunde förutses och flyktvägen förberedd. Här är det uppenbart att mordförloppet innehåller slumpmässiga förhållanden. Avvikandet inåt Tunnelgatan österut kan inte ha varit förberett i en långvarig mening.

När det gäller en ensamagerande gärningsman så måste den personen följt efter från Grand. Men då blir problemet att det inte finns några säkra vittnesmål på det. Fauzzis Tensonman är osäker. Och sannolikheten att OP av en slump skulle stött på en person i Dekorimahörnan, som utan att i förväg veta, skjuter honom är enligt mig väldigt liten. Rentav kan uteslutas.

Kontentan av ditt resonemang är återigen att hittar vi inte gärningsmannen före Dekorima är det omöjligt att lösa mordet. Och då är det enbart nya vittnesmål som kan leda vidare. Eftersom de som är tillgängliga idag inte räcker.

Om det var en grupp, vilket jag tror, så skulle man inte låta paret gå längre än till Tunnelgatan. Taximannens sedda man med skinnjacka och WT antyder det. Plus gärningsmannens placering i mordögonblicket. Vilket då tyder på snabb följsamhet när OP visade att han skulle promenera hem. Det rör sig enbart om några få minuter. Där ingen förivrar sig.

Tyvärr går det inte att utesluta att det var en övning, narkotikaspaning eller övervakning som urartade. Alltså en person i en grupp som tar ett enskilt initiativ. Fångar tillfället i flykten via ett personligt initiativ. ''Han kunde inte hålla sig''. Så det är inte alldeles lätt. Vi får se var vi hamnar.
Citera
2020-10-02, 05:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/september/ingen-overprovning-i-palmearendet/

''Överåklagare Lennart Guné har beslutat att inte ta upp beslutet i Olof Palmeärendet till ny prövning. De som har begärt överprövning har inte någon anknytning till den nedlagda förundersökningen och det föreligger inte sådana särskilda skäl som ändå motiverar att ärendet granskas''.

Slut citat.

Alltså kan det uteslutas att det idag skulle pågå någon form av officiell polisiär eller åklagarledd utredning.

Vi har haft ett antal ”kommissioner” som utrett ärendet. Nu när ärendet är avslutat deklarerar Stefan Löfven sig jättenöjd. Inga fler kommissioner. Absolut inget mer utredande. Staten är nöjd. Partiet är nöjt. Familjen är nöjd. Därmed är alla nöjda. Eller?

För myndighetssverige avslutades alltså MOP med orden:

Med tanke på det som hände måste Stig Engström haft tillgång till ett vapen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-10-02 kl. 05:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in