Citat:
Ursprungligen postat av
qazwsxedc
Du kan ju läsa JAIC-rapporten till att börja med ditt ollonnylle. Var vågor kring 4 m och mellan 15-20 m/s när olyckan inträffade. Vädret var däremot knepigt när båten redan låg på botten och det var dags att rädda folk.
JAIC-rapporten... skojar du? Du säger att vågorna var kring 4 meter, förtydliga gärna. Det är inte ovanligt att våghöjden i östersjön går upp till 5-6 meter i dylika väderförhållanden. För att uttrycka mig i klartext; du snackar ren smörja med fakta som du drar ur röven (läs: JAIC). Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan medelvind och byvind så låt mig göra det klart för dig; Från SMHI
"[...] byvind avser det högsta momentana (2 sekunder) mätvärdet under en mätperiod av 1 timme. Medelvinden är medelvärdet av vinden under 10 minuter"
Med andra ord - 15-20m/s som medelvind kan mycket väl innebära väsentligt kraftigare byvind. Gissa vad det gör med våghöjden? Du snackar dessutom om att vädret var värre när båten låg på botten. Har du ens koll på sjunkförloppet och hur snabbt fartyget förliste? Vi pratar inte om något utdraget utan något som gick synnerligen hastigt. Under den korta perioden vill du alltså få det till att "vädret blev knepigt"? Skrattretande.
Lyssna på Jan-tore som har en gedigen erfarenhet av östersjön:
https://sverigesradio.se/avsnitt/83904 03:28. Det talas om 8-10 meter höga vågor som något relativt vanligt vid hårt väder. Jag lämnar den tämligen enkla matematiken till dig gällande att räkna ut våghöjd och de förhållanden som råder på östersjön i dylika situationer.
Du är motbevisad på precis alla punkter och det är härmed konstaterat att du far med osanningar.