2020-10-01, 22:52
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Även om Sverige kände till vapensmugglingen själva? Tror du inte det är den största anledningen till att mörklägga? Det är väl den enda anledningen egentligen. Om man har rent samvete så är sanningen inte farlig.

Sverige hade bara nekat till allt ändå.

Oavsett så ska minst 1-2 personer ha sett någonting vitt i vattnet. Det är NATOS ubåtar.
Citera
2020-10-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekingludret
Uss alabama va ett krigsfYtfartyg som gick ut militär tjänst1947. Är numera ett museum. Vem fan är du? Lite efterbliven kanske?

Man behöver kanske inte använda så hårda ord. USA har många fartyg med samma namn.

Här är en ubåt med det namnet:
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Alabama_(SSBN-731)
Citera
2020-10-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Du kan ju läsa JAIC-rapporten till att börja med ditt ollonnylle. Var vågor kring 4 m och mellan 15-20 m/s när olyckan inträffade. Vädret var däremot knepigt när båten redan låg på botten och det var dags att rädda folk.

JAIC-rapporten... skojar du? Du säger att vågorna var kring 4 meter, förtydliga gärna. Det är inte ovanligt att våghöjden i östersjön går upp till 5-6 meter i dylika väderförhållanden. För att uttrycka mig i klartext; du snackar ren smörja med fakta som du drar ur röven (läs: JAIC). Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan medelvind och byvind så låt mig göra det klart för dig; Från SMHI

"[...] byvind avser det högsta momentana (2 sekunder) mätvärdet under en mätperiod av 1 timme. Medelvinden är medelvärdet av vinden under 10 minuter"

Med andra ord - 15-20m/s som medelvind kan mycket väl innebära väsentligt kraftigare byvind. Gissa vad det gör med våghöjden? Du snackar dessutom om att vädret var värre när båten låg på botten. Har du ens koll på sjunkförloppet och hur snabbt fartyget förliste? Vi pratar inte om något utdraget utan något som gick synnerligen hastigt. Under den korta perioden vill du alltså få det till att "vädret blev knepigt"? Skrattretande.

Lyssna på Jan-tore som har en gedigen erfarenhet av östersjön: https://sverigesradio.se/avsnitt/83904 03:28. Det talas om 8-10 meter höga vågor som något relativt vanligt vid hårt väder. Jag lämnar den tämligen enkla matematiken till dig gällande att räkna ut våghöjd och de förhållanden som råder på östersjön i dylika situationer.

Du är motbevisad på precis alla punkter och det är härmed konstaterat att du far med osanningar.
Citera
2020-10-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Källa på det?

(misstror dig inte men vill läsa mer)

Igor Kristapovich hette han. Länk till Efterlyst vid tidpunkten detta tas upp: https://youtu.be/A2vJql2OlCQ?t=911
Citera
2020-10-01, 22:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Tog beräkningarna hänsyn till 27 m/s vind och 4m höga vågor.. ?
Nej, de är som det står hydro-statiska. Men det gör inte resultatet irrelevant. Alla fartyg kränger pga vågor, vind och manövrar. Men de rätar upp sig pga en rätande momentarm så länge du befinner dig på plus-sidan i kurvorna jag refererade till. Problemet uppstår när kurvan är negativ för alla krängningsvinklar, t.ex. med 2000 ton vatten på bildäck. Då kantrar Estonia.
Citera
2020-10-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Det var en oerhört bra grej med Dplay-dokumentären. Allt sånt här som bara blivit mer sant med åren av vilja att tolka in saker undveks.

Faktum kvarstår, hålet har förnekats existera fram till och med 28:e september 2020, nu går det inte längre. Militärtransporter förnekades fram tills 28:e september 2004, efter vittnesmål sprack även den bubblan. Även om det är så att Estonia sjönk p.g.a. bogvisiret enbart så är det väldigt märkligt med all sekretess här och där, oviljan till att verkligen inspektera skrovet, att man undvek att bärga både kroppar så väl som skrov med motivering att dykarna skulle bli traumatiserade bla men samtidigt skickade ner dykarna som lokaliserade 100+ lik men även blev ombedda att bedöma kropparna. Det är något som luktar oerhört unket och vi kan nog vara säkra på att det här inte är det sista som kommer upp till ytan. Skeppet verkar dessutom relativt välbehållet och fritt från beväxning trots att 26 år har gått, teknikens framsteg och tillgänglighet kommer springa snabbare än naturen.. snart kan vi ta oss dit själva.

De brittiska dykarna sa i dokumentären att de tvärtom blev traumatiserade över det faktum att tvingas lämna kvar kropparna i vattnet när de så lätt hade kunnat ha fört upp dem.
Citera
2020-10-01, 22:57
Avslutad
Frågan är bara om det där hålet uppstod under själva färden innan förlisningen.
Citera
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Har tänkt på detta lite, så en del frågor som uppkommer är ju dels, att om det plötsligt blir rejäl slagsida åt styrbord, och han står på styrbordssidan så kan man ju tänka sig att han blir knuffad mot någon reling och det borde finnas ganska goda möjligheter att faktiskt har tittat rakt ned för skrovet även om han i vanliga fall kollade rakt ut. Detta är såklart bara spekulationer från min sida, men det hade varit intressant att höra mer med honom.

Han i dokumentären som springer upp snabbt från däck 1 (Carl), och ser det här föremålet i vattnet, han påstår ju dock att det är folktomt när han kommer ut på däck om jag minns rätt. Så om den här killen nu stod där så måste han ha försvunnit ganska snabbt. Även om detta kanske är förståligt om skeppet nu har en kraftig slagsida åt styrbord.

Dock blir beteendet för han som springer upp märkligt, varför väljer han att gå ut på styrbordsidan om skeppet nu har en kraftig slagsida åt det hållet? Vet inte om jag misförstått något här?

Kan tänka att man inte tänker rationellt i situationen, och bara försöker komma ut så snabbt som möjligt. Svårare att ta sig ut andra hållet pga lutningen så man rushar bara?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Det där må arkiveras som en norgehistoria. Jag är tämligen säger att jag kan slå igenom plåten med en spetsig sylvass slägga på ska vi säga 15 kg.

Men kom igen, den norske experten pratar om vad som krävs för att orsaka den typ av skada man har observerat på Estonia, inte att ta sig igenom plåten på vilket sätt som helst.

Min förståelse för hans modell är att han antar att ett kulformat/sfäriskt objekt som pressas mot skrovet, och har en viss massa och initial hastighet. Ju tyngre föremål destå lägre hastighet krävs och vice versa.
Citera
2020-10-01, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, de är som det står hydro-statiska. Men det gör inte resultatet irrelevant. Alla fartyg kränger pga vågor, vind och manövrar. Men de rätar upp sig pga en rätande momentarm så länge du befinner dig på plus-sidan i kurvorna jag refererade till. Problemet uppstår när kurvan är negativ för alla krängningsvinklar, t.ex. med 2000 ton vatten på bildäck. Då kantrar Estonia.
Tror du att det är bogvisiret som orsakat olyckan?
Citera
2020-10-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Tror Mona Sahlin (ansvarigt statsråd 1998-2006) talar sanning när hon säger att hon inte vet mer än någon annan. Min irritation efter att ha följt alla delar är nog.

1. Vad gjorde egentligen Haverikommissionen under tre år? Oavsett vad som orsakade skadan (yttre föremål eller att skrovet skadades efter den sjunkit) MÅSTE det finnas med i deras rapport.

2. Varför förklaras det aldrig vad 10 000 ton grus och sten dumpades på vraket? Var det en ersättning till betongskyddet som aldrig blev av?

3. Det finns två som kommer få det svettigt de närmsta veckorna: Carl Bildt och Ingvar Carlsson. Deras roller och vad de kunde gjort annorlunda kommer nagelfaras med dagens ögon.

4. Om en ubåt körde in i skrovet på färjan: Hur kunde den obemärkt ta sig från platsen? Räddningspådraget var stort dygnet runt dagarna efter olyckan och efter en sådan kollision borde den inte kunna vara i ett kördugligt skick.

I slutändan tror jag vi får ett hyfsat tillfredsställande svar, från estniska myndigheter. De verkar mer intresserade av att starta en ny utredning än de svenska.

Att ta sig fram obemärkt är just det som ubåtar är bäst på. Det spelar ingen roll hur stort räddningspådraget var. Den kan ha varit långt borta innan den första hjälpen kom till platsen. En viss skada har det säkert varit på ubåten, men om den inte läckte vatten så så är det inget större problem. Ubåtar är ganska tåliga och gjorda för att motstå bland annat sjunkbomber.
Citera
2020-10-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man behöver kanske inte använda så hårda ord. USA har många fartyg med samma namn.

Här är en ubåt med det namnet:
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Alabama_(SSBN-731)

Om man skulle övervaka Estonia med ubåt skickar man väl inte in en 170m lång atomubåt i Östersjön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in