2020-10-01, 22:30
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Om det var såhär skulle det ju vara katastrof på många plan för makthavare, skulle påverkat opinionen angå Nato och naromedlemskap.

Det finns nån uppgift om en skadad brittisk ubåt som togs in på reparation precis efter estonias undergång.

Som nån skrev var det 4-6 m höga vågor, en ubåt skulle kunnat föras högt upp mot skrovet av dessa.

Vet inte hur ubåtar funkar men kan inte vara helt lätt att hålla rätt på andra fartyg i mörker och storm ifrån u-läge? Och vid ytan är kanske ubåten inte så sjövärdig i en storm?

Det är rykten om en skadad amerikansk attackubåt, USS Alabama, som skulle ha dykt upp på en brittisk flottbas någon dag efter haveriet.
Citera
2020-10-01, 22:32
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är rykten om en skadad amerikansk attackubåt, USS Alabama, som skulle ha dykt upp på en brittisk flottbas någon dag efter haveriet.

Källa på det?
Citera
2020-10-01, 22:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det var lång i från storm och inga 5-meters vågor. Estonia var dessutom mer än 100 meter lång och man behövde inte träffa just där. U-båt eller vad som helst som man kan ha skickat iväg.

Det blåste kuling med vågor 4-6 meter höga. Högsta våg 12 meter hög.
Senare på natten blåste det storm.
Citera
2020-10-01, 22:33
Medlem
Citat:
USS Alabama verkar vara ett krigsfartyg.
Citera
2020-10-01, 22:35
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag förstår din förklaring men jag kan inte heller förklara bättre. Norske experten i serien sa att det som träffade bör väga runt 1000 ton vilket gör att jag tycker bogvisiret borde falla bort.
Det där må arkiveras som en norgehistoria. Jag är tämligen säger att jag kan slå igenom plåten med en spetsig sylvass slägga på ska vi säga 15 kg.
Citera
2020-10-01, 22:37
Medlem
Zloths avatar
Glöm det här med Ryssland. Om Ryssland hade varit de skyldiga så hade Sverige aldrig mörkat.

Fokusera på NATO.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bulben såg ju fin ut i dokumentären, såg inte ut att vara en skråma på den. Fast visiret hade en rejäl buckla. Visirbucklan passar förövrigt inte i sin tur alls med hålet i skrovet. Det saknas några pusselbitar
Kolla den här bilden så förstår du att det är möjligt att visiret har åstadkommit hålet
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=3&sub=6&ex=n
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Ang. slagsida pga vatten på däck 1 (under bildäck):

Jag hittade till slut en referens med hydrostatiska kurvor för olika fall:
SHEDDING LIGHT INTO THE LOSS OF MV ESTONIA av Andrzej Jasionowski and Dracos Vassalos, 2002 (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf)
Safety at Sea var en av forskningsgrupperna i den VINNOVA-finansierad studien om Estonia på 00-talet.

I artikeln ovan finns stabilitetskurvor för olika fall, se Fig. 7-11. Av dessa framgår (Fig. 8) att vatten endast i hyttområdet på däck 1 och 0 inte på något sätt kan ge 30 grader slagsida eller kapsejsning (inte ens med 2000 ton vatten vilket rimligen motsvarar närmast 100%:vattenfyllning). Däremot kan vi få 30 grader slagsida om däck 0, 1, och 2 har vatten med fri vätskeyta (annars ökar stabiliteten, se Fig. 7!) 4000 ton krävs men då måste vatten kunna tränga upp från däck 1 till bildäck. Det innebär såklart att däck 1 är vattenfyllt och alla där drunknat. Dessutom skall maskinrum och andra utrymmen akterut vara vattenfyllda, men det vet vi inte skedde innan slagsidan.

För att fartyget skall kapsejsa krävs ytterligare 1000 ton vatten på bildäck, totalt 5000 ton. Detta kan jämföras att det räcker med 2000 ton på bildäck 2 för att fartget skall kapsejsa (Fig. 8). Anledningen är att fartyget blir mer stabilt med helt vattenfyllda områden under vattenlinjen (sedan sjunker hon förstås till slut...).

Av detta drar författarna följande slutsats:
It can be inferred from these arguments that flooding of either forward or aft spaces below the car deck cannot induce heel angles of more than 20-25deg. Note that the stability at equilibrium in each case is higher than the initial stability of intact ship. Moreover, in case of simultaneous flooding of both, the FS and the AS, a heel angle of not more than 30deg will be induced, see Figure 11.
Therefore, it should be made clear that for MV Estonia to attain heel angles larger than about 30deg, flooding of car deck spaces must take place.

- Resultaten av de hydrostatiska beräkningarna visar alltså att det inte är möjligt att Estonia kantrade pga vatten under bildäck, och i synnerhet inte som den aktre delen var torr och slagsidan då är begränsad till ca 22 grader.
- Eftersom det krävs vatten på bildäck så måste max slagsida (22 grader) först gälla under en tid så att vatten kunde ”rinna upp” till däck 2. Först då kan fartyget nå 30 grader och sedan kapsejsa med totalt 5000 ton vatten ombord. Men detta innebär alltså att halva deplacementet (!) är vattenfyllt redan innan bryggan skickar ut alarm och Mayday-anrop. Jag överlåter åt er andra att bedöma hur rimligt det är.

Notera att ovanstående gäller oavsett hur vattnet kommer in under bildäck: Jutta Rabes sprängda hål, det ”nya” torped/ubåt/visir-hålet, eller Heiwas rostiga pool. Estonia kantrar inte oavsett.
Citera
2020-10-01, 22:38
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
USS Alabama verkar vara ett krigsfartyg.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/USS_Alabama_(SSBN-731)
Citera
2020-10-01, 22:39
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Glöm det här med Ryssland. Om Ryssland hade varit de skyldiga så hade Sverige aldrig mörkat.

Fokusera på NATO.

Även om Sverige kände till vapensmugglingen själva? Tror du inte det är den största anledningen till att mörklägga? Det är väl den enda anledningen egentligen. Om man har rent samvete så är sanningen inte farlig.
Citera
2020-10-01, 22:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Har funderat på det du skrev i förmiddags och som hör samman med ovan.

Jag vet inte något om det jag nu frågar, utan kastar upp bollen och ser var den landar.

Vet vi om det fanns dörrar/områden på däck 1 som med säkerhet varit stängda olycksnatten? Skulle det kunnat komma in den mängd vatten det handlar om för en snabb kantring där och hålla tillbaka trycket utan att fylla hela däck?
Se mitt inlägg ovan. Det krävs enorma mängder vatten in på däck 1 för att Estonia skall kantra, faktiskt så mycket att det måste upp på däck 2!

Så nej, det räcker inte med vatten i dolda delar av hyttområdet för att ge slagsida på 30 grader. Det är ett akvarium långt innan.
Citera
2020-10-01, 22:41
Medlem
Citat:

Uss alabama va ett krigsfYtfartyg som gick ut militär tjänst1947. Är numera ett museum. Vem fan är du? Lite efterbliven kanske?
Senast redigerad av pekingludret 2020-10-01 kl. 22:42. Anledning: ²
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in