2020-10-01, 21:23
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Nedan beskrivs hur som helst händelseförloppet. Enligt kommisionen, även om jag tror de missat hålet. Att mycket hände strax efter bogvisiret lossnade tycker jag verkar vara rätt säkra uppgifter. Kommisionens förklaring till det är att det troligen enbart handlade om att mycket vatten kom in från det hållet då. Fast de uttrycker det väl inte som att de är helt säkra på den förklaringen. (”KAN ha berott på”)

Jag tror som sagt i nuläget att det som hände strax efter beror på att
bogvisiret slog upp hålet. Pga hastigheten och stormvindarna tror jag att det är mer rimligt, även om jag inte kan vara säker.

Om hålet har uppstått av en attack så blir det snarare fler frågor att förklara för mig, har svårt att se att en attack tajmar med att bogvisiret lossnar i alla fall. Eller så har det inte ens lossnat och är helt påhittat?

Ja då kvarstår istället att förklara hur vittnen beskriver olika händelseförlopp. Osv.

Sedan har vi vittnet som ser något ”vitt”.

Vi säger att det är en Ubåt då...

Men fartyget har ju enligt både honom och alla andra vittnen redan stora problem. Hur förklarar man det?

OM det var en ”vit U-båt”: Då har vi alltså först en läcka och stora problem och strax efter kommer det sedan även en U-båt attackerar fartyget..?

Eller så har vi två attacker...?

Det går inte att förklara på något annat sätt annars, om man nu vill få flera saker att gå ihop. Om det däremot är ett vitt bogvisir som lossnar och som vittnet ser så förklarar det flera saker i händelseförloppet.

Vittnen som ger motstridiga uppgifter om var vattnet kommer ifrån kan mycket väl plötsligt tala sanning allihop, för då har vi två stora läckor från olika delar av fartyget samtidigt...

Man kan definitivt snacka om otur om bogvisiret lyckas skada såhär och skapa två stora läckor... Till skillnad mot vilken otur man måste ha för att både drabbas av en olycka + en ubåtsattack då...? 🤔 (Eller hur man nu har tänkt förklara allting som hände innan det vittnesmålet)

http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Ja, bogvisiret skulle ju ha kunnat attackerat från sidan efter att ha surfat på vågorna och vänt likt en bumerang. Förmodligen hade det en fart av 10 knop när det rammade skrovet.. *SUCK*
Citera
2020-10-01, 21:24
Medlem
En återkommande fråga i tråden är ju, om olyckan nu beror på det nyfunna hålet, varför har bogvisiret trillat av samtidigt?

Tidigare i tråden länkade någon den här sidan http://estonia.kajen.com/98-09-16_Fel_knapp_saenkte_Estonia.html visserligen pga andra anledningar tror jag, men där föreslås att slagsidan gör att visiret slits av. Detta eftersom visirets låsanordning nu belastas med krafter i en helt annan vinkel än vad som sker i vanliga fall.

Det behöver alltså inte vara så att "jaha, så båten blev först påkörd av en ubåt och sen råkade visiret trilla av samtidigt".

Det kanske ska tilläggas att, vad jag förstår, har författaren till denna artikel nu bytt åsikt och argumenterar att visiret var kvar när Estonia gick till botten, och att någon aktör sedan har tagit bort när Estonia ligger på havsbotten. Jag vet inte om den teori som framförs ovan alltså är fullständigt orimlig av någon anledning och kan förkastas, eller om författaren bara tycker denna alternativa teori är mer sannolikt.

En annan sak som jag märkt i tråden är att det finns en tendens bland foliehattarna att snöa in sig på den svenska försvarsmakten. Nu har jag ingen kompetens kring området, men om man ska tro det som skrivs här https://www.jallai.se/2020/09/det-finns-ett-hal-i-estonia/ så verkar svenska flottan ha saknat den kompetens som krävs för att kunna göra några vettiga dyk ner till Estonia vid tidpunkten för förlisningen. Om man vill spekulera kring vem som sågat av räcken m.m. kan det alltså vara rimligt att inte snöa fast sig på endast svenska myndigheter.
Senast redigerad av dualtofilter 2020-10-01 kl. 21:28.
Citera
2020-10-01, 21:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Enligt mi5 spionen i serien kom den militära utrustningen från Ryssland. Antagligen var det väl kaos under Jeltsin och det gick att plocka lite här och där och sälja till väst. Muta en gränsvakt till Estland lär inte heller varit svårt. Det är de svenska inblandade med i först hand Bildt, Karlsson och Sahlin jag skäms över.
Citera
2020-10-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Har sett en bit in på första avsnittet och det som slår mig är att vittnen berättar att dom får en relativt kraftig slagsida direkt efter smällen och att dom stannar i det läget. Jag finner det omöjligt att bogvisiret skulle kunna skapa en sådan reaktion på båten. Skulle en drös tunga fordon ha hamnat på ena sidan tack vare hård sjögång och tippat fartyget? Eller är det för låg vikt/fel tyngdpunkt?

Det scenariot jag tror mest på är att en kollision med ubåt inträffat i fören vilket får båten att kränga kraftigt och få slagsida. Bogvisir/rampen fallerar av kollisionen.

Se denna olyckan i klippet det är så jag tror kollisionen var fast ubåten kom på en mycket snedare kurs och Estonia träffar sidan på ubåten. Båten märkt med research är ubåten i detta fallet.

https://youtu.be/0_d1F7trId0?t=34
Citera
2020-10-01, 21:27
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luke-of-Ahch-To
Du har rätt. Revan är för långt över vattenlinjen för att förklara förloppet. Det kommer in vatten där men inte tillräckligt för en så snabb kantring. Det måste finnas flera hål dolda någonstans.

Dessutom är skadan för högt placerad för att vara en ubåt. Nånting stämmer inte i denna historia...

Tänkt en del på det där också men det var storm och rätt höga vågor. Kan inte ubåten (OM detta hände) har "kommit ur" en hög våg medan Estonia var nere i en vågdal..det skulle väl möjliggjort en "högre träff". Bara brainstormar lite...
Citera
2020-10-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Det är vad jag tror också. Vapensmuggling= övervakning (endast möjlig på ett seriöst sätt med ubåt). Kan möjligtvis Madsen varit ute med sin hemmagjorda ubåt också? I så fall kunde allt hända...

Ja det pågick transporter av kärntekniskt material från Paldiskibasen. Det var naturligtvis NATO som låg bakom det hela. Därför är det troligast att en NATO-ubåt eskorterade. Sverige måste självklart ha känt till transporterna och tillät att de pågick. Att en ubåt användes för eskorten är att den inte skulle synas. Allt var ju topphemligt. Men man ville för säkerhets skulle övervaka så att ingenting hände på vägen.
Citera
2020-10-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Enligt mi5 spionen i serien kom den militära utrustningen från Ryssland. Antagligen var det väl kaos under Jeltsin och det gick att plocka lite här och där och sälja till väst. Muta en gränsvakt till Estland lär inte heller varit svårt. Det är de svenska inblandade med i först hand Bildt, Karlsson och Sahlin jag skäms över.
Richard Tomlinson. Har han gått under jorden, eller är MI5 snälla?
Citera
2020-10-01, 21:31
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det pågick transporter av kärntekniskt material från Paldiskibasen. Det var naturligtvis NATO som låg bakom det hela. Därför är det troligast att en NATO-ubåt eskorterade. Sverige måste självklart ha känt till transporterna och tillät att de pågick. Att en ubåt användes för eskorten är att den inte skulle synas. Allt var ju topphemligt. Men man ville för säkerhets skulle övervaka så att ingenting hände på vägen.

Stater har skickat ut sina ubåtar för mindre. Vapensmuggling mellan ett nyss kollapsat Sovjet och västmakter var och är nog ett ganska hett ämne ändå. Militärer lever väl på ett sätt för dessa skarpa lägen...Visst var ubåtar av okänd nationalitet där!
Citera
2020-10-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Det som smugglades ut fanns på Estniskt territorium efter att Estland hade blivit självständigt. Ryssarna hade en viss kontroll där några år efter självständigheten, men basen skulle avvecklas.
Jag tror inte det var någon topphemlig utrustning som fanns där för annars hade ryssarna redan fått bort det. Men det var tydligen ändå tillräckligt intressant för att NATO skulle vilja ha det.
Citera
2020-10-01, 21:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Ok, handel om du så vill, men en handel som inte Ryssarna såg med blida ögon på.

Förmodligen men inte fan sänker dom en passagerarfärja pga det. Detta vågar jag påstå som ryssföraktande ålänning vars mor och farföräldrar skjutit x-antal ryssar på fronten
Citera
2020-10-01, 21:34
Medlem
Jag undrar hur stor majoritet killar det är i de här trådarna...
Citera
2020-10-01, 21:37
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Förmodligen men inte fan sänker dom en passagerarfärja pga det. Detta vågar jag påstå som ryssföraktande ålänning vars mor och farföräldrar skjutit x-antal ryssar på fronten

Man vill inte tro det riktigt men dessvärre ser jag det som en möjlighet med tanke på Rysslands sketna styre och att de enligt dokumentären hade varnat väst några ggr och inte fick stopp på smugglingen. Kanske tänkte nån halvgalen general "enough is enough". Svårt att tro det men kan inte utesluta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in