2020-10-01, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
dagens presskonferens,

besvärlig och motiverad fråga

Men varför Familjeisolering nu och inte i våras när smittspridningen var högre och fler dog?

välrepeterat svar av Tegnell.

Vårdpersonalen hade inte kunnat gå till jobbet då sa han,

men om man nu idag smittar som anhörig till Covid sjuk,

så smittade man väl som anhörig till Covid sjuk då i våras,

och om man då i våras gick till jobbet som vårdpersonal som han sa,

så smittade man ju ner kollegor och patienter i vården i våras?

Ingen journalist ställde nån fråga om hur det var en bra idé!

Frågorna får Anders i förväg. Inga problem med följdfrågor från stockholmssyndromet.
Citera
2020-10-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men det är väl deras multisjuka äldre-äldre värda? De byggde säkert det landet, precis som här.
Är man riktigt jävla kortsiktig och knappt tänker fram till nästippen kan man säkert tycka att det är värt en extra lockdown för att rädda några liv på ålderdomshemmet på bekostnad av "25% konkurser". Tänker man några steg längre inser man snart att det är ett fruktansvärt suboptimalt beslut avseende ekonomi, folkhälsa och i slutändan människoliv.
Citera
2020-10-01, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad menar du med luftburen smitta?

Nyser någon med smitta i i en tågvagn , så är risken stor att du smittas där och då
Citera
2020-10-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vems felberäkningar syftar du på? På vilket sätt har dessa felberäkningar gett huvudbry?

Jag anser att du gör fel i att enbart titta på dödsfall i förhållande till smittofall. Du behöver även tänka på överlevare som drabbas av bestående skador. Därutöver behöver du tänka på konsekvenserna för sjukvården, för övriga samhället och för ekonomin. Covid-19 har onekligen medfört stora skador, utöver dödsfallen.

Anders Tegnell är en stor skurk, eftersom han medveten utformade en strategi som gick ut på att släppa in ett nytt och okänt virus till Sverige. Viruset inte bara släpptes in, smittbärarna forsade in i stor mängd.

Jag hade hellre sett en taiwanesisk strategi, som gick ut på att hejda viruset tidigt. Däremot är jag misstänksam mot Taiwans övervakningssystem.
Det enda som spelar någon roll är dödskurvorna. Det enda som kan förväntas ha varit skapligt konstant genom den här pandemin är IFR.

"Felberäkningarna" ligger i att man inte klarat av att se att IFR ligger runt 0.3%, och har gjort det redan från början. Det är varken "casedemics", mutationer eller något annat vi ser nu. Vi ser precis samma sak som vi såg i våras, men smittotalen är femtio gånger lägre (än så länge).

Glöm Taiwan. Taiwan hade inte en strategi. Taiwan hade en mångårig kultur av gränsberedskap, virusberedskap och övervakning, p.g.a. sitt geopolitiska läge. Deras resurser, kunskap och erfarenhet är inget som Sverige och alla dess regioner kan kopiera på några veckor.
Citera
2020-10-01, 19:43
Bannlyst
Citat:
Har Sverige chans att spara liv, hälsa och pengar, genom att agera i god tid, istället för att vänta tills det är akut kris?

Vems felberäkningar syftar du på? På vilket sätt har dessa felberäkningar gett huvudbry?

Jag anser att du gör fel i att enbart titta på dödsfall i förhållande till smittofall. Du behöver även tänka på överlevare som drabbas av bestående skador. Därutöver behöver du tänka på konsekvenserna för sjukvården, för övriga samhället och för ekonomin. Covid-19 har onekligen medfört stora skador, utöver dödsfallen.

Anders Tegnell är en stor skurk, eftersom han medveten utformade en strategi som gick ut på att släppa in ett nytt och okänt virus till Sverige. Viruset inte bara släpptes in, smittbärarna forsade in i stor mängd.

Jag hade hellre sett en taiwanesisk strategi, som gick ut på att hejda viruset tidigt. Däremot är jag misstänksam mot Taiwans övervakningssystem.

Jag tror det är kört för svenskarna , de flesta orkar inte mer karantän och regler att följa
så nu drar festen igång igen och dödstalen eskalerar till nått vi ännu aldrig sett här
Citera
2020-10-01, 19:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nää.
https://www.youtube.com/watch?v=FU3OibcindQ

Testerna är värdelösa. Titta BARA på antalet inlagda och döda. Epidemin är borta. Det blir ingen andra våg. Det vi ser är en CASEDEMIC. Testerna hittar fragment av virus från människor som hade covid för flera månader sedan. Och testar man kommer man hitta hur mycket som helst. Men knappt någon kommer dö eller bli inlagd för epedemin är över.

Nä. Det stämmer inte. Dödsfallen stiger tex i Spanien. Tror dom ligger på ungefär 70 döda per dag.

Antal positiva fall kan dock inte jämföras med i våras. Det har du rätt i.

Men att fallen ökar på riktigt är det inget tvivel om.
Citera
2020-10-01, 19:50
Medlem
Citat:
. Därutöver behöver du tänka på konsekvenserna för sjukvården, för övriga samhället och för ekonomin. Covid-19 har onekligen medfört stora skador, utöver dödsfallen.

Jag gillar att detta har blivit de nya "två veckorna". Eftersom hysterikerna är besvikna över att de där 50000 dödsfallen med tillhörande samhällskollaps uteblivit så har man nu börjat låtsas som att stora delar av landet ligger och rycker i en hög nervskador innanför de stängda dörrarna. Lite som i våras när det spekulerades fritt om att det egentlige låg högar med lik i varje bostadshus, när dödstalen inte blev så astronomiska som alla alarmisterna skrek om.
Citera
2020-10-01, 19:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fallen i Västra Götaland minskar!

24 september +136!
1 oktober +81!
!
!
!
!
Intressant. Även summan av alla dagars rapportering denna vecka i vg är lägre än förra veckan.
Citera
2020-10-01, 19:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det enda som spelar någon roll är dödskurvorna. Det enda som kan förväntas ha varit skapligt konstant genom den här pandemin är IFR.

"Felberäkningarna" ligger i att man inte klarat av att se att IFR ligger runt 0.3%, och har gjort det redan från början. Det är varken "casedemics", mutationer eller något annat vi ser nu. Vi ser precis samma sak som vi såg i våras, men smittotalen är femtio gånger lägre (än så länge).

Glöm Taiwan. Taiwan hade inte en strategi. Taiwan hade en mångårig kultur av gränsberedskap, virusberedskap och övervakning, p.g.a. sitt geopolitiska läge. Deras resurser, kunskap och erfarenhet är inget som Sverige och alla dess regioner kan kopiera på några veckor.

"Deras resurser, kunskap och erfarenhet är inget som Sverige och alla dess regioner kan kopiera på några veckor."

Nämen på 7 månader då?
Citera
2020-10-01, 19:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Den ekonomiska pandemin i världen kommande årtionde kommer få Covid att framstå som rena hälsokuren.

De som vill ha lockdowns för att skydda de äldre glömmer ofta att man även måste ha mycket pengar för att skydda de äldre. Det finns mycket som är farligare för Agda, 90, än detta virus som man bara tar för givet.

Ja, epidemin kommer att kosta enorma pengar. Det borde man ha tänkt på innan man valde att välkomna flygplan från Kina och Iran.

Citat:
dagens presskonferens,

besvärlig och motiverad fråga

Men varför Familjeisolering nu och inte i våras när smittspridningen var högre och fler dog?

välrepeterat svar av Tegnell.

Vårdpersonalen hade inte kunnat gå till jobbet då sa han ...

Anders Tegnells svar är helt tokigt. Givetvis borde familje-isoleringen ha införts långt innan smittspridningen blev katastrofalt omfattande. Ifall familje-isoleringen hade införts tidigt, så hade smittan blivit mindre omfattande, och fler vårdpersonal hade kunnat gå till arbetet.

Samma nonsens användes för att förklara varför skolorna förblev öppna under pågående epidemi. Det sades att vårdpersonal hade behövt stanna hemma med barnen ifall skolorna hade stängt. Danmark och Finland klurade ut en lösning på problemet. Det hade Sveriga också kunnat göra, ifall det hade funnits vilja att dämpa epidemin. Ifall Folkhälsomyndigheten inte kunde klura ut en lösning själva, så hade dom kunnat kopiera Danmarks eller Finlands strategi rakt av. (Det som hade behövts, var en översättning från finska).

Citat:
men om man nu idag smittar som anhörig till Covid sjuk,

så smittade man väl som anhörig till Covid sjuk då i våras,

I våras fanns ingen presymtomatisk eller asymtomatisk smittspridning. Jo, den fanns, men inte i Sverige, eftersom i Sverige härskar Anders Tegnells ord (läs: lögner).

Citat:
och om man då i våras gick till jobbet som vårdpersonal som han sa,

så smittade man ju ner kollegor och patienter i vården i våras?

Ingen journalist ställde nån fråga om hur det var en bra idé!

Kommer svenska journalister någonsin att punktera Anders Tegnells lögner?

Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Oroa dig inte, du är redan 100% övervakad genom din lilla fickdator du ibland ringer med.

Jag oroar mig inte så mycket för egen del. Jag har en av dom minst sofistikerade mobiltelefonerna. Och du har rätt i att jag ringer med den bara ibland. Jag föredrar att använda den fasta telefonen.
Citera
2020-10-01, 19:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Personligen 100% övertygad om att det är stämbanden som generar aerosoler, hög kraftfull sång, högt kraftfullt tal/skrik,

om folk håller käften blir det mindre aerosoler, tror jag på.

Min hypotes ... får vänta på studier/att det blir vedertaget.

Intressant fundering. Du kan vara något på spåren där.
Citera
2020-10-01, 19:57
Avslutad
Citat:
Ja, epidemin kommer att kosta enorma pengar. Det borde man ha tänkt på innan man valde att välkomna flygplan från Kina och Iran.

Anders Tegnells svar är helt tokigt. Givetvis borde familje-isoleringen ha införts långt innan smittspridningen blev katastrofalt omfattande. Ifall familje-isoleringen hade införts tidigt, så hade smittan blivit mindre omfattande, och fler vårdpersonal hade kunnat gå till arbetet.

Samma nonsens användes för att förklara varför skolorna förblev öppna under pågående epidemi. Det sades att vårdpersonal hade behövt stanna hemma med barnen ifall skolorna hade stängt. Danmark och Finland klurade ut en lösning på problemet. Det hade Sveriga också kunnat göra, ifall det hade funnits vilja att dämpa epidemin. Ifall Folkhälsomyndigheten inte kunde klura ut en lösning själva, så hade dom kunnat kopiera Danmarks eller Finlands strategi rakt av. (Det som hade behövts, var en översättning från finska).

I våras fanns ingen presymtomatisk eller asymtomatisk smittspridning. Jo, den fanns, men inte i Sverige, eftersom i Sverige härskar Anders Tegnells ord (läs: lögner).

Kommer svenska journalister någonsin att punktera Anders Tegnells lögner?

Jag oroar mig inte så mycket för egen del. Jag har en av dom minst sofistikerade mobiltelefonerna. Och du har rätt i att jag ringer med den bara ibland. Jag föredrar att använda den fasta telefonen.

Då vet ”dom” redan var du befinner dig med ett par meters noggrannhet.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in