2020-09-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Och det är därför som vaccintillverkarna verkar satsa på vaccin som man tar minst två doser av. Samma som med en hel del andra vaccin där man fyller på med jämna mellanrum då man vet att immuniteten inte sitter i hur länge som helst.

Booster kan hjälpa eller stjälpa. Beror på hur vaccinet ser ut; vektorvacciner kan bli verkningslösa efter första dosen. Sedan finns möjliga problem med ADE och booster som man såg med SARS-vaccinförsöken.
Citera
2020-09-16, 22:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som nämnt många gånger ger vanliga coronavirus en immunitet på 6-12 månader. Andra gången infektionen sker brukar den dock vara mildare eftersom det ändå finns ett minne.

Immunitet genom infektion var alltså en mycket farlig strategi, som riskerar att ge magert resultat trots stora uppoffringar.

Anders Tegnell borde åtalas för alla sjuk- och dödsfall han har skapat. Han borde avkrävas skadestånd för den ekonomiska kris som följde av att viruset välkomnades med öppna armar. Det ligger helt medvetna val bakom den tragedi som har drabbat Sverige.

Citat:
Det innebär också att ett vaccin sannolikt inte skulle lösa detta, utan snarare ger det troligen kortare skydd.

Jag skulle inte fästa några förhoppningar till ett vaccin. Jag är misstänksam mot ett vaccin som har tagits fram i panik.

Den strategi som jag har förespråkat, är att Sverige åtminstone borde ha försökt att stoppa viruset vid gränsen.
Citera
2020-09-16, 23:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, det är ett stort problem. Dom 10 personerna är ett varsel om vad som kan hända när allt fler tidigare patienter förlorar sin immunitet. Viruset kan cirkulera runt i en evig karusell av återinfektioner.

Immunitet genom infektion var kanske inte en så bra strategi? Svenskarna har accepterat en stor mängd sjuk- och döds-fall. Därutöver har Sverige fått ett lamslaget samhälle och ekonomisk kris. I utbyte mot dessa uppoffringar, så skulle vi få flockimmunitet.

Nu kanske vi inte får någon immunitet. Det enda vi får, är ett berg av döda svenskar. Osis.
Klart som korvspad att viruset kommer fortsätta cirkulera. Som alla förkylningsvirus gör. Så blev det med spanska sjukan, så även med denna, som är otroligt mycket mildare.

Att leva i tron om att vi på nått sätt kan stoppa detta virus är en villfarelse. Jag förstår inte ens hur man kan tro att det är möjligt? Den kommer ha sin gång och bli ett återkommande inslag hos människan. Som en förkylning/influensa.

Vi kan inte fortsätta stänga ner samhället på detta sätt. Det är mycket farligare än viruset i sig självt. Hela cirkusen har spårat ur i en global masspsykos baserat på rädsla av ett virus som visat sig inte vara speciellt märkvärdigt.
Citera
2020-09-16, 23:07
Medlem
Citat:
Immunitet genom infektion var alltså en mycket farlig strategi, som riskerar att ge magert resultat trots stora uppoffringar.

Anders Tegnell borde åtalas för alla sjuk- och dödsfall han har skapat. Han borde avkrävas skadestånd för den ekonomiska kris som följde av att viruset välkomnades med öppna armar. Det ligger helt medvetna val bakom den tragedi som har drabbat Sverige.

Jag skulle inte fästa några förhoppningar till ett vaccin. Jag är misstänksam mot ett vaccin som har tagits fram i panik.

Den strategi som jag har förespråkat, är att Sverige åtminstone borde ha försökt att stoppa viruset vid gränsen.

Problemet finns dock kvar och för att utrota det krävs total isolering i hela världen samtidigt. Det fungerar dock bara i teorin som det ser ut nu. Och virus/bakterier oavsett vad de heter kommer fortsätta skörda dödsoffer, som de alltid gjort. För att minska detta behöver beteenden förändras. Och bra säkra vacciner.
Citera
2020-09-16, 23:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Du verkar låst i att fokusera på att Sverige gjort fel.

Ja, men jag vill inte formulera det som att Sverige har gjort fel. Jag anser att det är Anders Tegnell som har gjort fel.

Citat:
Jag instämmer i att det (åtminstone hittills) funnits vinster i att göra annorlunda. Men du säger att Norge och Finland har lyckats vilket jag hävdar är är fel.

Nej, Norge och Finland har inte lyckats. Men jag ville lyfta fram Norges och Finlands förhållandevis försiktiga strategi som ett alternativ till dom drastiska åtgärder som exempelvis Vietnam har tillämpat.

Citat:
De är fortfarande helt beroende av att öka och minska restriktionerna för att kontrollera smittan. Det är knappast en hållbar lösning. De sätter sitt hopp till ett vaccin vilket är det enda som kan rädda situationen.

Är Sveriges situation bättre? Ifall immuniteten inte fungerar i den utsträckning som Folkhälsomyndigheten har hoppats, så sitter Sverige i samma knipa som Norge och Finland gör utan vaccin.

Ifall strategin med immunitet genom infektion misslyckas, så har Norge och Finland en bättre utgångspunkt, eftersom dom har färre smittbärare i samhället.

Citat:
Säg att vaccinering inte lyckas. Ser du hellre att livet går på som vanligt, men med marginellt högre dödstal än normalt? Eller vill du leva i ett land där staten styr vad du får göra? Samt att du aldrig kan veta vad du får göra imorgon?

Jag vill inte att staten ska styra allt vad jag får göra. Däremot accepterar jag dom åtgärder som krävs för att bekämpa en smittsam sjukdom. Mitt val blir alltså att leva i ett land där smittan bekämpas.

Ännu hellre lever jag i ett land där staten har ordentlig kontroll över gränserna, och låter medborgarna leva obehindrat innanför gränserna.
Citera
2020-09-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ja, men jag vill inte formulera det som att Sverige har gjort fel. Jag anser att det är Anders Tegnell som har gjort fel.

Ok. Anders Tegnell har gett tydliga instruktioner och råd utan att vara tvingande mot folket.

Citat:

Nej, Norge och Finland har inte lyckats. Men jag ville lyfta fram Norges och Finlands förhållandevis försiktiga strategi som ett alternativ till dom drastiska åtgärder som exempelvis Vietnam har tillämpat.

Är Sveriges situation bättre? Ifall immuniteten inte fungerar i den utsträckning som Folkhälsomyndigheten har hoppats, så sitter Sverige i samma knipa som Norge och Finland gör utan vaccin.

Ifall strategin med immunitet genom infektion misslyckas, så har Norge och Finland en bättre utgångspunkt, eftersom dom har färre smittbärare i samhället.

Helt korrekt att det finns exempel på betydligt starkare åtgärder än våra grannländer. Men vi vet att immunitet uppstår vilket ger en lättare sits framåt, om än med ett pris och med oklar framtid. Men vi kan nog känna oss trygga i att immunitet uppstår, längden är osäker och med all säkerhet olika lång för olika personer. Alltså ökar sannolikheten att sjukvården mäktar med nästa spik i smittan. Om det är värt det eller ej kan bara framtiden utvisa. Säkert är dock att risken för total kollaps av sjukvården minskat, därmed också behovet av starka åtgärder.

Citat:

Jag vill inte att staten ska styra allt vad jag får göra. Däremot accepterar jag dom åtgärder som krävs för att bekämpa en smittsam sjukdom. Mitt val blir alltså att leva i ett land där smittan bekämpas.

Ännu hellre lever jag i ett land där staten har ordentlig kontroll över gränserna, och låter medborgarna leva obehindrat innanför gränserna.

Jag upprepar min fråga.. har du något exempel på land som lyckats ha ”ordentlig kontroll” över gränserna? Eller pratar du om en utopi som aldrig kan införlivas?
Citera
2020-09-16, 23:27
Avslutad
Det är väl rätt uppenbart att en stor andravåg nu är på ingång? Kollar man siffrorna från Spanien och Frankrike så är det en klart högre och klart mer långvarig topp än den tidigare i mars och april. Viss eftertanke då det förmodligen är ökad testning får man ha, men det är nog lika illa som i våras åtminstone. Med lite tur förhoppningsvis lite mindre dödlighet.

Det där kommer ju på ett eller annat sätt nå Sverige också. Det vi kan hoppas på är att Sverige skonas lite baserat på platsen vi ligger, i norden i utkanten. Kanske att vi klarar oss som våra grannländer den här gången vilket vore milt jämfört med vad vi drabbades av i mars till maj. Vi skulle inte ha haft så stor smitta då utan vi skulle ha haft en liknande betydligt bättre situation som våra grannländer.

Om vi får det den här gången så är det inte för att vi är duktiga på något sätt eller att någon "strategi" skulle fungera, den som tror det lever i en villfarelse från media och makten som vill sprida den versionen och den bilden som inte är sann. Om vi slipper en sådan väldig topp beror på att vi nu inte har något lov och så mycket resande som vi hade i mars då det var sportlov, mycket resor och många invandrare som åkte fram och tillbaka till och från sina hemländer. Är så trött på att se makten, media och den vidriga Tegnell stå och hylla sig själva helt utan anledning. Det enda som hänt som dom påverkat är att förvärra smittan i Sverige varav 6000 personer har dött, helt oproportionerligt sett till vår befolkning, inget annat. För det ska dom skämmas, avgå och helst dömas för. Mord på 5000 personer helt i onödan är vad som hänt, då ska man vara tyst och inte hylla sig själv för slumpmässiga toppar och lättnader där även väder och årstider verkar påverka starkt. Det här är ingen tävling eller fotbollsmatch, kan någon upplysa den vidriga Tegnell, makten och media om det? Det här är allvar.
Senast redigerad av Krimkoll 2020-09-16 kl. 23:31.
Citera
2020-09-16, 23:41
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Verkar ju som om ganska stor procent av idrottare kan få hjärtmuskelinflammation efter covid19. Sen om det blir 6-12 månaders träningsuppehåll eller nåt längre för vissa vet vi inte ännu.

Borde vara lika lätt liknande procent här kan man tycka.

https://theprint.in/health/1-in-7-college-athletes-had-heart-damage-after-covid-recovery-finds-us-study/501155/

Precis vad jag har tjatat om i tråden i över en månad.

Självklart är det likadant i Sverige, bara att här testar vi inte.

Istället kommer det bli som när Twar fick orienterare att stendö på löpande band.
Först då kommer saken utredas här.
Citera
2020-09-16, 23:44
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Hjärtmuskelinflammation är dock inget nytt vid infektioner. Inte heller för idrottsmedicinen.

https://www.doktorn.com/faktablad/hjartsacksinflammation-idrottsmedicinska-aspekter/

Nytt är dock att Covid orsakar det i 70+% av fallen medans influensa gör det i 10% av fallen...
Citera
2020-09-16, 23:49
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Krävs inte mycket för lagläkare ska sätta stopp för en karriär.
Bättre kan du.

Struntprat.

Lagläkaren skickar knappast någon på magnetröntgen om dom bara varit snuviga (vilket krävs för att upptäcka skadorna).

Jaja, några Covid-vändor till så skall du nog få se att idrottare dör knall fall precis som när Twar härjade bland orienterare. Ge det några år bara.
Citera
2020-09-16, 23:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Smittan hade redan spridits utanför Kina när han kom med det uttalandet ”Trodde att Kina skulle få stopp på det”

Konstigt att han kommer med ett sånt uttalande när FHM är så duktiga på mörka allt annat=)

Hade han inte haft bollar av stål hade han aldrig erkänt att han hade fel.
Sedan sa han att smittan kommer inte till Sverige, då var den redan i Alperna.

Vilken idiot!
Citera
2020-09-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Struntprat.

Lagläkaren skickar knappast någon på magnetröntgen om dom bara varit snuviga (vilket krävs för att upptäcka skadorna).

Jaja, några Covid-vändor till så skall du nog få se att idrottare dör knall fall precis som när Twar härjade bland orienterare. Ge det några år bara.

Istället för att spekulera kan vi nog lita på att money talks i det här fallet. Om inte försäkringsbolagen börjar skrika är det nog inte så mycket att tala om... Dagens stjärnor är försäkrade till hiskliga belopp så där finns alla incitament för att fånga upp en sån grej tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in