Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Du verkar låst i att fokusera på att Sverige gjort fel.
Ja, men jag vill inte formulera det som att Sverige har gjort fel. Jag anser att det är Anders Tegnell som har gjort fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Jag instämmer i att det (åtminstone hittills) funnits vinster i att göra annorlunda. Men du säger att Norge och Finland har lyckats vilket jag hävdar är är fel.
Nej, Norge och Finland har inte lyckats. Men jag ville lyfta fram Norges och Finlands förhållandevis försiktiga strategi som ett alternativ till dom drastiska åtgärder som exempelvis Vietnam har tillämpat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
De är fortfarande helt beroende av att öka och minska restriktionerna för att kontrollera smittan. Det är knappast en hållbar lösning. De sätter sitt hopp till ett vaccin vilket är det enda som kan rädda situationen.
Är Sveriges situation bättre? Ifall immuniteten inte fungerar i den utsträckning som Folkhälsomyndigheten har hoppats, så sitter Sverige i samma knipa som Norge och Finland gör utan vaccin.
Ifall strategin med immunitet genom infektion misslyckas, så har Norge och Finland en bättre utgångspunkt, eftersom dom har färre smittbärare i samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Säg att vaccinering inte lyckas. Ser du hellre att livet går på som vanligt, men med marginellt högre dödstal än normalt? Eller vill du leva i ett land där staten styr vad du får göra? Samt att du aldrig kan veta vad du får göra imorgon?
Jag vill inte att staten ska styra allt vad jag får göra. Däremot accepterar jag dom åtgärder som krävs för att bekämpa en smittsam sjukdom. Mitt val blir alltså att leva i ett land där smittan bekämpas.
Ännu hellre lever jag i ett land där staten har ordentlig kontroll över gränserna, och låter medborgarna leva obehindrat innanför gränserna.