Citat:
Ursprungligen postat av
alima3342
p3 nyheter meddelar att spanien /madrid vill köra en total lockdown nu , då smittspridningen eskalerat rejält , våg 2 är på väg nu och svenskarna tror att allt är över
detta tänk kommer drabba oss mycket hårt denna gång , då man vet att vissa haft corona 2ggr efter varandra redan
Har Sverige chans att spara liv, hälsa och pengar, genom att agera i god tid, istället för att vänta tills det är akut kris?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Så "Anders Tegnell och hans kumpaner", som var de enda i världen som förstod att det gick 300-400 smittofall på varje som dog, ska bytas ut. Mot den sorts personer som räknade katastrofalt fel på spridningen och dödligheten i våras, och vars felberäkningar är det som nu ger er huvudbry? Intressant logik.
Vems felberäkningar syftar du på? På vilket sätt har dessa felberäkningar gett huvudbry?
Jag anser att du gör fel i att enbart titta på dödsfall i förhållande till smittofall. Du behöver även tänka på överlevare som drabbas av bestående skador. Därutöver behöver du tänka på konsekvenserna för sjukvården, för övriga samhället och för ekonomin. Covid-19 har onekligen medfört stora skador, utöver dödsfallen.
Anders Tegnell är en stor skurk, eftersom han medveten utformade en strategi som gick ut på att släppa in ett nytt och okänt virus till Sverige. Viruset inte bara släpptes in, smittbärarna forsade in i stor mängd.
Jag hade hellre sett en taiwanesisk strategi, som gick ut på att hejda viruset tidigt. Däremot är jag misstänksam mot Taiwans övervakningssystem.