Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-30, 12:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nu förstår jag än mindre. Det finns ingen allegori med Matt 25:31, i varje fall ingen som jag skrivit.

Det står att de som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv.

Det står inte att de som "erkände" att de trodde på Jesus och lät döpa sig får evigt liv.
Den goda jorden tar emot Sanningen och bär frukt.

En god jord är beredd till goda gärningar. Tydligt är att vissa är beredda för himlen även om de inte hört Ordet innan domens dag, men vänder man sig bort från Sanningen när man hör den är hjärtat den "grunda" jorden.
Citera
2020-09-30, 14:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Den goda jorden tar emot Sanningen och bär frukt.

En god jord är beredd till goda gärningar. Tydligt är att vissa är beredda för himlen även om de inte hört Ordet innan domens dag, men vänder man sig bort från Sanningen när man hör den är hjärtat den "grunda" jorden.
Ja, rättfärdighet och barmhärtighet är inte för syns skull, inte gärningar som ska betala sig.
Citera
2020-09-30, 15:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, rättfärdighet och barmhärtighet är inte för syns skull, inte gärningar som ska betala sig.
Ja

Nya Jerusalem består av Guds tjänare, och som Jesus lär så är det att tjäna Gud att tjäna våra syskon.
Älskar vi inte våra syskon älskar vi förstås då omöjligt Gud, och är otjänliga för tjänst i himmelriket som består i glädjen att betjäna.

Fåren i Herrens berättelse du citerade tjänade Herrens minsta av kärlek, inte pga att de visste att detta ger liv. De hade aldrig hört Sanningen innan, men riket var berett åt dem så som riket är berett åt all "god jord".

"När laglösheten tilltar ska kärleken hos de flesta kallna, men den som håller ut till slutet ska bli frälst..." som Jesus sa. De laglösa beskrivs av Judas, Jakobs bror, Jakob, Johannes och Petrus, och detta väldigt utförligt.

Hela lagen sammanfattas ju i budet "du ska älska din nästa som dig själv".

Jag håller alltså med dig helt i denna sak och anser att "dina belackare" irrar runt. Ett tecken på att laglösheten ökar är ökat fokus på teologi på levenets bekostnad. Kristusbrevet är ju främst skrivet på människohjärtan, evangeliet och resten av Skriften blir en bekräftelse på det de troende redan vet inom sig.
Citera
2020-09-30, 15:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja

Nya Jerusalem består av Guds tjänare, och som Jesus lär så är det att tjäna Gud att tjäna våra syskon.
Älskar vi inte våra syskon älskar vi förstås då omöjligt Gud, och är otjänliga för tjänst i himmelriket som består i glädjen att betjäna.

Fåren i Herrens berättelse du citerade tjänade Herrens minsta av kärlek, inte pga att de visste att detta ger liv. De hade aldrig hört Sanningen innan, men riket var berett åt dem så som riket är berett åt all "god jord".

"När laglösheten tilltar ska kärleken hos de flesta kallna, men den som håller ut till slutet ska bli frälst..." som Jesus sa. De laglösa beskrivs av Judas, Jakobs bror, Jakob, Johannes och Petrus, och detta väldigt utförligt.

Hela lagen sammanfattas ju i budet "du ska älska din nästa som dig själv".

Jag håller alltså med dig helt i denna sak och anser att "dina belackare" irrar runt. Ett tecken på att laglösheten ökar är ökat fokus på teologi på levenets bekostnad. Kristusbrevet är ju främst skrivet på människohjärtan, evangeliet och resten av Skriften blir en bekräftelse på det de troende redan vet inom sig.
Jag är säker på att vi har rätt.

Jesus talade ofta i liknelser och kanske är det så man ska göra?

Tre kristna som tyckte illa om invandringen gick genom en park och såg en invandrare ligga blodig och medvetslös bakom en buske. En av dem skyndade sig bort till mannen för hjälpa honom. En av dem kom att tänka på berättelsen om den barmhärtige samariten och gick också dit. Den tredje visade tydligt att han inte ville hjälpa till.

Så vem var den rättfärdige?
Citera
2020-09-30, 15:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är säker på att vi har rätt.

Jesus talade ofta i liknelser och kanske är det så man ska göra?

Tre kristna som tyckte illa om invandringen gick genom en park och såg en invandrare ligga blodig och medvetslös bakom en buske. En av dem skyndade sig bort till mannen för hjälpa honom. En av dem kom att tänka på berättelsen om den barmhärtige samariten och gick också dit. Den tredje visade tydligt att han inte ville hjälpa till.

Så vem var den rättfärdige?
Här får du det jag fått om saken:

Den Rättfärdige är Jesus. Vi bör inte fråga oss vilken av oss (eller andra) som är rättfärdig eftersom ingen annan än Jesus hållit lagen utan vi är alla lagbrytare.
Den som räddar oss alla är Den Rättfärdige, frågan är då vem som är Jesus nästa.

" 36. Vilken av dessa tre synes dig nu hava visat sig vara den mannens nästa, som hade fallit i rövarhänder?» 37. Han svarade: »Den som bevisade honom barmhärtighet.» Då sade Jesus till honom: »Gå du och gör sammalunda.»" (luk 10)

"det ni gjort den minste av dessa som är mina bröder, det har ni gjort mot mig" (Jesus)

Vem är invandrarens nästa?
"Gå du och gör sammalunda"
Citera
2020-09-30, 15:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Här får du det jag fått om saken:

Den Rättfärdige är Jesus. Vi bör inte fråga oss vilken av oss (eller andra) som är rättfärdig eftersom ingen annan än Jesus hållit lagen utan vi är alla lagbrytare.
Den som räddar oss alla är Den Rättfärdige, frågan är då vem som är Jesus nästa.

" 36. Vilken av dessa tre synes dig nu hava visat sig vara den mannens nästa, som hade fallit i rövarhänder?» 37. Han svarade: »Den som bevisade honom barmhärtighet.» Då sade Jesus till honom: »Gå du och gör sammalunda.»" (luk 10)

"det ni gjort den minste av dessa som är mina bröder, det har ni gjort mot mig" (Jesus)

Vem är invandrarens nästa?
"Gå du och gör sammalunda"
Du har rätt, min liknelse skulle ha avslutats: "vem var den mest rättfärdige" eller "vem var den minst orättfärdige".
Citera
2020-09-30, 16:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du har rätt, min liknelse skulle ha avslutats: "vem var den mest rättfärdige" eller "vem var den minst orättfärdige".
Det är för väl och världens hopp att Herren håller lagen i allt. "Du skall älska din nästa som dig själv".

Bara de som hållit budet ("ett nytt bud giver Jag er: att ni ska älska varandra så som Jag älskat er") kommer Han till ("och Jag ska älska honom, och Jag ska uppenbara Mig för honom").

Utan detta är vi värdelösa.
Citera
2020-10-01, 01:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är för väl och världens hopp att Herren håller lagen i allt. "Du skall älska din nästa som dig själv".

Bara de som hållit budet ("ett nytt bud giver Jag er: att ni ska älska varandra så som Jag älskat er") kommer Han till ("och Jag ska älska honom, och Jag ska uppenbara Mig för honom").

Utan detta är vi värdelösa.
Det tror jag inte.
Citera
2020-10-01, 14:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad är ljuskällan om det inte är solen eller stjärnorna?

Jag tvivlar inte på vad som står i bibeln, men jag tolkar det som Guds kallar för dagar som en inramning för hur allt gick till, inte att det är 24 timmars jorddagar.

Det var inte förrän den fjärde dagen som solen och månen blev tecken för dagar:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år." (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Innan dess fanns det inga tecken för dagar och år. Varför står det inte att "varde ljus" var tecken för dagar och år på jorden?
Let there be light!

"Han har kallat oss till sitt underbara ljus"

https://youtu.be/Q7JsK50NGaA
Citera
2020-10-01, 14:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det tror jag inte.
Du har rätt, det var för hårt uttryckt av mig. Ingen av oss är ju fullkomlig (än), och inte heller jag tror att vi därför är värdelösa...

Tycker om denna, på tal om det:
https://youtu.be/KRSLz_KgUsM
Citera
2020-10-01, 17:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Där var tre kristna kritiker till svensk invandringspolitik.

En var kristen för att hen drogs till evangelierna och älskade budskapet.

En var kristen därför att hen ville ha evigt liv.

Och en var kristen därför att hen ville mobilisera kristendomen mot islam och invandrarna.

Vem var mest värdig evigt liv i Guds rike?
Citera
2020-10-16, 14:03
Medlem
Citat:
Där var tre kristna kritiker till svensk invandringspolitik.

En var kristen för att hen drogs till evangelierna och älskade budskapet.

En var kristen därför att hen ville ha evigt liv.

Och en var kristen därför att hen ville mobilisera kristendomen mot islam och invandrarna.

Vem var mest värdig evigt liv i Guds rike?

Enligt evangeliet var Jesus lösenoffer lösen för vår existens, så nej, alla benådas av Jesus blod.
( Läs så här: det görs ingen skillnad, Jesus lösen är för alla )
Däremot kommer de som tjänat ondska straffas, inte av människohand, men av han ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in