2020-10-01, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Det är helt omöjligt. Området där hålet är har aldrig haft kontakt med botten, om det nu skulle ha uppstått när vattnet trängde undan luften som fanns i skeppet borde hålet ha funnits i den sista delen som vattenfylldes. Inte den första.

har du sett de andra hål som finns i båten ? båten är sprängd ! vilken idiot som helst kan se detta då plåtar är vassa och böjda utåt , dessutom finns dyk video där dykare säger , fy fan hur här ser ut i det sprängda utrymmet , så båten blev minerad och sprängd inifrån ock det som sänkte båten .

inte hålet som hittats nu , det har tillkommit efteråt
Citera
2020-10-01, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Låt oss säga att bogvisiret vrids till styrbordssidan innan det bryts av. Då måste det ha varit flytande under cirka 20 sekunder om vi tänker oss att fartyget rör sig framåt med 7 knops fart och att avståndet mellan stybords infästning och hålet vid bokstaven "E" i logotypen är strax över 70 meter.

Är detta möjligt?

Experter har fastslagit att det krävs massan av 20 bogvisir för att åstadkomma nämnda skada. Estonia hade bara ett.
Citera
2020-10-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
båtens vikt mot en sten eller vrakdel gör den skadan i båten garanterat
Du har alltså inte sett dokumentären 👍
Citera
2020-10-01, 12:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Experter har fastslagit att det krävs massan av 20 bogvisir för att åstadkomma nämnda skada. Estonia hade bara ett.
Det var som tusan. Är detta baserat på någon hastighet som fartyget höll?
Citera
2020-10-01, 12:38
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Men om det nu var så, hur kommer det sig att långt innan man hittade bogvisiret hade man fastslagit att detta faktum att visiret har lossnat och sedan dragit med sig rampen (som för övrigt är uppfälld) som orsak till at båten sjönk?

Angående att rampen är uppfälld nu när fartyget ligger på botten så kan detta (antar jag) bero på att den föll tillbaka upp i samband med att färjan sjunker till botten alternativt att den aldrig var öppen under olycksnatten.

I det läge där den är nu på havets botten, vet man "hur" den sitter? Alltså sitter den löst, eller sitter den fast i någon sorts låsmekanism?
Citera
2020-10-01, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Du har alltså inte sett dokumentären 👍

jag har sett 5 avsnitt
Citera
2020-10-01, 12:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Nej, Estonia vände aldrig. Det hon gjorde var att styra upp mot vinden och förbi det s.k "vindögat" för att försöka stabilisera båten och häva slagsidan.

Ja initialt. Men sedan vände hon sig med bredsidan mot vinden och drev.
Citera
2020-10-01, 12:41
Medlem
pertinaciouss avatar
http://arkiv.dsm.nu/vittnen_kriminella.html kan man läsa följande:

Citat:
Jutta Rabe från tyska Spiegel TV lyckades komma över de första listorna på överlevande. De var märkligt nog hemligstämplade. Där fanns Piht upptagen med namn, titel och födelsedatum. För att alls antecknas i listorna på överlevande var varje enskild person tvungen att uppge sitt namn och på något sätt styrka sin identitet. Ingen kunde bli uppförd på listorna utan att först kontrolleras mycket noga.

Dagens Nyheters tidigare Moskva-korrespondent Sven Anér har nyligen lyckats komma över ett stort antal tidiga listor över räddade. På nästan alla dessa finns Piht och fyra andra senare försvunna besättningsmedlemmar antecknade: Lembit Leiger, Tiina Müür och systrarna Hanka-Hannika och Hannely Veide.

Min fråga är vad som hände med dessa överlevande? Blev de likviderade av SÄPO för att de visste för mycket?
Citera
2020-10-01, 12:42
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Hålet är precis ovanför vattenlinjen. Men oavsett det tror jag att en deformation av fartyget när det träffade botten är mer troligt.

Som jag förstår så täcker hålet både delar av bildäck men även hyttsektioner.

Jag undrar om det finns några överlevande som bodde i dessa hytter? Det skulle kunna vara ett tydligt sätt att veta huruvida skadan uppkom när fartyget fortfarande var vid ytan.
Citera
2020-10-01, 12:43
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, stf. SONAR-expert kill-gissar på begäran:
- naturlig kulle på botten
- eko från skeppet och botten tillsammans som ger en ”spökbild”
SONAR är en variant på radar, och som i det här fallet komplimenterats med 2D signalbehandling. Det är omöjligt för mig, och troligen dig, att säga vilka anomalier som kan uppstå i olika lägen.

Den naturliga vore att fråga de som genomförde och analyserade SONAR-undersökningen. De tycks inte ha reagerat öht.

Tror jag att visiret stod som en prydlig liten kulle bredvid Estonia när SONAR-svepet gjordes? Nej. Jag tror man se vad man vill se.

Ja, det är ju såklart mycket troligare att Estonia sjönk och landade med fören på en kulle som har en identisk form av ett saknat bogvisir där tillochmed inbuktningens djup stämmer med höjdskillnaderna på bilden... klart troligare scenario än att en eventuell inblandad part inte vill medge sin delaktighet.
Har någon av dina rapporter överhuvudtaget avhandlat bilden och nämnt något om denna "kulle"?
Citera
2020-10-01, 12:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Men om det nu var så, hur kommer det sig att långt innan man hittade bogvisiret hade man fastslagit att detta faktum att visiret har lossnat och sedan dragit med sig rampen (som för övrigt är uppfälld) som orsak till at båten sjönk? Det är ju helt omöjligt att veta. Normalt förfarande i denna situation torde vara att man undersöker vraket med ett öppet sinnelag och sedan kommer till en slutsats när man gjort grundliga undersökningar av både vrak och bogvisir? Nu är jag ingen expert på metallurgi men att komma fram till förslitningar i boglåsen samt atlantlåset utan att göra en undersökning känns tveksamt i mina ögon.

De hittade ju båten och såg att visiret saknades och rampen var nedfälld. Sedan letade de efter visiret och hittade det.
Rampen sköt också upp i ett hålrum i visiret, så när visiret slets loss så tog det med sig rampen.
Citera
2020-10-01, 12:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men om det nu var så, hur kommer det sig att långt innan man hittade bogvisiret hade man fastslagit att detta faktum att visiret har lossnat och sedan dragit med sig rampen (som för övrigt är uppfälld) som orsak till at båten sjönk? Det är ju helt omöjligt att veta. Normalt förfarande i denna situation torde vara att man undersöker vraket med ett öppet sinnelag och sedan kommer till en slutsats när man gjort grundliga undersökningar av både vrak och bogvisir? Nu är jag ingen expert på metallurgi men att komma fram till förslitningar i boglåsen samt atlantlåset utan att göra en undersökning känns tveksamt i mina ögon.
Det första man gjorde var (givetvis) att förhöra överlevande besättning. Där fick man minst 3 vittnesmål om vatteninträngning på bildäck och att visiret saknades då Estonia sjönk (3:e M, systemteknikern, motormannen). Dessutom hade man Vakthavande Matros Linde som vittnade om ljud från rampen och att han skickats dit för att undersöka precis innan slagsidan. Det troliga scenariot för haveriet var alltså uppenbart från dag 1.

När man sedan hittar visiret skilt* från vraket, då är det fullt förståeligt om ett visst tunnelseende infann sig. Som jag skrev tidigare så var kritiken på 90-talet inte inriktad på haveriförloppet. Det var bristen på ansvarsutkrävning som störde, framförallt kanske rederiet/besättningen (underhåll, utbildning, åtgärder vid olyckan) och Sjöfartsverket (klassning, inspektioner).

*) det gäller ju även om JAIC skulle ha förts bakom ljuset av de som hittade och bärgade visiret. Att de 35 medlemmarna från 3 länder skulle ha ljugit ihop ett scenario i samförstånd faller på sin egen orimlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in