Citat:
Ursprungligen postat av
ShyPooper
Men om det nu var så, hur kommer det sig att långt innan man hittade bogvisiret hade man fastslagit att detta faktum att visiret har lossnat och sedan dragit med sig rampen (som för övrigt är uppfälld) som orsak till at båten sjönk? Det är ju helt omöjligt att veta. Normalt förfarande i denna situation torde vara att man undersöker vraket med ett öppet sinnelag och sedan kommer till en slutsats när man gjort grundliga undersökningar av både vrak och bogvisir? Nu är jag ingen expert på metallurgi men att komma fram till förslitningar i boglåsen samt atlantlåset utan att göra en undersökning känns tveksamt i mina ögon.
Det första man gjorde var (givetvis) att förhöra överlevande besättning. Där fick man minst 3 vittnesmål om vatteninträngning på bildäck och att visiret saknades då Estonia sjönk (3:e M, systemteknikern, motormannen). Dessutom hade man Vakthavande Matros Linde som vittnade om ljud från rampen och att han skickats dit för att undersöka precis innan slagsidan. Det troliga scenariot för haveriet var alltså uppenbart från dag 1.
När man sedan hittar visiret skilt* från vraket, då är det fullt förståeligt om ett visst tunnelseende infann sig. Som jag skrev tidigare så var kritiken på 90-talet inte inriktad på haveriförloppet. Det var bristen på ansvarsutkrävning som störde, framförallt kanske rederiet/besättningen (underhåll, utbildning, åtgärder vid olyckan) och Sjöfartsverket (klassning, inspektioner).
*) det gäller ju även om JAIC skulle ha förts bakom ljuset av de som hittade och bärgade visiret. Att de 35 medlemmarna från 3 länder skulle ha ljugit ihop ett scenario i samförstånd faller på sin egen orimlighet.