2020-10-01, 12:28
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
hålet midskepps har tillkommit efter förlisningen , tiden tar ut sin rätt och båten år inte konstruerad för krafterna att ligga på sidan på havsbotten , väldigt stora krafter i det som påverkar

Ah ok och vilka krafter menar du har tryckt in skrovet på det sättet? Har du ens sätt dokumentären?
Citera
2020-10-01, 12:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Istället för att lägga ord i mun på alla andra kan du väl komma med en rimlig förklaring från någon av alla rapporter du ständigt hänvisar till som skulle förklara vad det är som syns stående på fören på sonarbilden? Något med samma form, höjd, storlek och inbuktning som visiret.
Eller har du endast axlat manteln att formulera alla andras teorier?
OK, stf. SONAR-expert kill-gissar på begäran:
- naturlig kulle på botten
- eko från skeppet och botten tillsammans som ger en ”spökbild”
SONAR är en variant på radar, och som i det här fallet komplimenterats med 2D signalbehandling. Det är omöjligt för mig, och troligen dig, att säga vilka anomalier som kan uppstå i olika lägen.

Den naturliga vore att fråga de som genomförde och analyserade SONAR-undersökningen. De tycks inte ha reagerat öht.

Tror jag att visiret stod som en prydlig liten kulle bredvid Estonia när SONAR-svepet gjordes? Nej. Jag tror man se vad man vill se.
Citera
2020-10-01, 12:29
Medlem
Citat:
hålet midskepps har tillkommit efter förlisningen , tiden tar ut sin rätt och båten år inte konstruerad för krafterna att ligga på sidan på havsbotten , väldigt stora krafter i det som påverkar

Det är helt omöjligt. Området där hålet är har aldrig haft kontakt med botten, om det nu skulle ha uppstått när vattnet trängde undan luften som fanns i skeppet borde hålet ha funnits i den sista delen som vattenfylldes. Inte den första.
Citera
2020-10-01, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ah ok och vilka krafter menar du har tryckt in skrovet på det sättet? Har du ens sätt dokumentären?

båtens vikt mot en sten eller vrakdel gör den skadan i båten garanterat
Citera
2020-10-01, 12:30
Medlem
Citat:

Så du registrerade dig på forumet för att upprepa samma sak som flera redan motbevisat inte kan stämma?
Citera
2020-10-01, 12:31
Medlem
Citat:
båtens vikt mot en sten eller vrakdel gör den skadan i båten garanterat

tråkigt att du saknar något av elementet du behöver då...
Citera
2020-10-01, 12:31
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Om nu den grafiska översiktsbilden är korrekt så ser det ut som ett väldigt stort område är deformerat. För mig som lekman känns det "lustigt" att själva centrum av skadan verkar ligga just i vattenlinjen. Jag har ingen aning om vad som kan ha träffat skeppet, men att hålet strålar ut från just den höjd där ett ytföremål skulle träffa känns väsentligt. En krock med ett större stenparti på havsbotten skulle kunna hamna precis var som helst (inklusive just i vattenlinjen förstås av ren slump).

Hålet är precis ovanför vattenlinjen. Men oavsett det tror jag att en deformation av fartyget när det träffade botten är mer troligt.
Citera
2020-10-01, 12:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vi är väl i vart fall 5 som har som huvudhypotes att fartyget spruckit. Det har påtalats att hålet/sprickan ligger precis vid ett vattentätt skott, vilket är en naturlig plats för ett brott. Jag menar alltså att Estonia blivit hängande som en jätte-balk med
stöd för & akter och därför knäckts på mitten.

Förhoppningsvis skickar marinen ner en egen ROV och kollar upp det snart.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-01 kl. 12:34.
Citera
2020-10-01, 12:33
Medlem
Tjabo1973s avatar
I den nya dokumentären så finns det tillbakabilder från tyskan Jutta Rabe som för tjugo år gjorde undervattensundersökningar av vraket. I den sekvensen säger de sig se "ett hål", men det är dolt av sand och inte mycket går att se.

Vet någon om det som de trodde var ett hål då var på samma position som där det nu har återfunnits ett hål?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, stf. SONAR-expert kill-gissar på begäran:
- naturlig kulle på botten
- eko från skeppet och botten tillsammans som ger en ”spökbild”
SONAR är en variant på radar, och som i det här fallet komplimenterats med 2D signalbehandling. Det är omöjligt för mig, och troligen dig, att säga vilka anomalier som kan uppstå i olika lägen.

Den naturliga vore att fråga de som genomförde och analyserade SONAR-undersökningen. De tycks inte ha reagerat öht.

Tror jag att visiret stod som en prydlig liten kulle bredvid Estonia när SONAR-svepet gjordes? Nej. Jag tror man se vad man vill se.

Men om det nu var så, hur kommer det sig att långt innan man hittade bogvisiret hade man fastslagit att detta faktum att visiret har lossnat och sedan dragit med sig rampen (som för övrigt är uppfälld) som orsak till at båten sjönk? Det är ju helt omöjligt att veta. Normalt förfarande i denna situation torde vara att man undersöker vraket med ett öppet sinnelag och sedan kommer till en slutsats när man gjort grundliga undersökningar av både vrak och bogvisir? Nu är jag ingen expert på metallurgi men att komma fram till förslitningar i boglåsen samt atlantlåset utan att göra en undersökning känns tveksamt i mina ögon.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är inte vikten som avgör om något flyter

Har vi några fakta som stöder att bogvisiret kan eller inte kan hålla sig flytande en stund? Någon som exakt hur visiret ser ut invändigt? Finns det en chans att det kan flyta en kort stund om det lägger sig på vattenytan i ett visst läge?
Låt oss säga att bogvisiret vrids till styrbordssidan innan det bryts av. Då måste det ha varit flytande under cirka 20 sekunder om vi tänker oss att fartyget rör sig framåt med 7 knops fart och att avståndet mellan stybords infästning och hålet vid bokstaven "E" i logotypen är strax över 70 meter.

Är detta möjligt?
Citera
2020-10-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vi är väl i vart fall 5 som har det som huvudhypotes. Det har påtalats att hålet/sprickan ligger precis vid ett vattentätt skott, vilket är en naturlig plats för ett brott.

Förhoppningsvis skickar marinen ner en egen ROV och kollar upp det snart.

Se dokumentären på dplay och vad den norska experten säger. Det är omöjligt att skadan har uppkommit så som du säger. Fysiskt omöjligt enligt de naturlagar vi har här på jorden. De går inte att bortse från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in