2020-10-01, 11:37
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag skall kolla i helgen. Men jag tar det inte för omöjligt. Häng visiret ovanför fartygssidan, helt teoretiskt alltså, släpp visiret med spetsen före från tre meter. Fundera över om ett hål kan uppstå.

Min första tanke också att visiret slitit upp sidan.
Men rent fysiskt blir det svårt då kraften som slitit upp hålet ska vara på ca 1000 ton enligt professorn med en fart av 19knop tror jag. Visiret väger 55 ton.
Visirets vikt och spetsiga kanter, vågorna som ger kraft, Estonia hastighet, jag får tyvärr inte alla dessa kombinerat till att visiret ska kunna uppnå en sådan styrka. Ett isberg kanske men inte ett visir som lätt skulle stötts bort jämfört med ett isberg.

Vet någon när de olika länderna kommer presentera en ny haverikomission?
Tillsättandet av den nya kommissionen kommer ge oss ett direkt svar på transparens eller ett nytt dubbelspel ifrån länderna.
Dem som är hungrigast på att få veta sanningen i detta läge känns som esterna med Kurm i spetsen.
Citera
2020-10-01, 11:37
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Om du tar en tom propylen-burk och ställer den i tex ett vattenfyllt handfat, då flyter burken på vattenytan och i princip inget av den är under vattenytan. Men om vi häller vatten i burken och låtsas att det läcker in vatten genom ett hål i den, då börjar den sjunka ner under den omgivande vattenytan. Och ju mer vatten som kommer in i burken, desto mer sjunker den.
Du kanske inte kallar det att sjunka under vatten, men de mini-människor som är i burken skulle nog inte hålla med dig, de skulle nog hävda att både de och burken har hamnat under den omgivande vattenytan. Och ju mer burken sjunker, desto högre blir vattentrycket vid hålet, och det gör att vatten läcker in ännu snabbare i burken.

Men burken sjunker inte till botten om det är så djupt vatten i handfatet, att vattnets höjd från botten är högre än burken. Då stannar burken istället så att i princip hela burken är under den omgivande vattenytan, men toppen på burken är precis vid vattenytan.

Så ja, Estonia skulle ha sjunkit om den hade varit gjord av enbart propylen.

Men det är bra om man förstår skillnaden mellan lyftkraft, sänkkraft och flytkraft.

Lyftkraft verkar ofta underifrån ett föremål och alltid uppåt, tex vattnet som verkar på undersidan av nyssnämnda burken (eller tex en hand som verkar på en bärkasse).

Sänkkraft verkar ovanifrån ett föremål och neråt, tex vattnet i burken (eller tex en människa som verkar på en stol).

Flytkraft är lyftkraften minus sänkkraften. Och det är den kraft som tex verkar mot ditt finger om du trycker ner den tomma burken några centimeter under den omgivande vattenytan. Och det är med den kraften som burken kommer flyta upp igen om du tar bort fingret från burken. Men kraften minskar ju högre upp i vattnet burken kommer, eftersom lyftkraften mot burken blir mindre då, medan sänkkraften inte minskar nämnvärt.
Och flytkraften kan vara positiv, negativ eller neutral.
Negativ flytkraft, som också kan kallas "sjunkkraft", är tex när du trycker ner den tomma burken några centimeter under den omgivande vattenytan.
Neutral flytkraft är tex när du slutar trycka ner burken, och bara håller den stilla under vattnet.
Och positiv flytkraft är tex när du släpper fingret helt och burken åker upp för att lägga sig på vattenytan igen. Men när burken ligger på vattenytan, då har den neutral flytkraft, och då är alltså lyftkraften minus sänkkraften lika med noll. För om flytkraften hade varit tex 1 då hade ju burken flutit upp i luften, och alltså fått "flygkraft". Och om flytkraften istället hade varit tex -1, då hade ju burken sjunkit.

Så när en båt flyter på vattnet, då har den alltså noll flytkraft. Men det låter ju inte bra eftersom den flyter ju på vattnet. Så jag tycker det är bättre att flytkraft kallas "stigkraft" istället. För då har tex en båt som flyter på vattnet noll stigkraft, och en båt som sjunker har negativ stigkraft, och en ballong som flyger uppåt i luften har positiv stigkraft.

Hur som helst så sjönk Estonia pga vattnet som läckte in och ökade sänkkraften mot henne, vilket i sin tur minskade Estonias flytkraft/stigkraft till under noll.
Lyftkraften mot Estonia minskade dock troligen inte, utan ökade kanske snarare om hon föll på sidan, pga att båtytan mot vattnet då kanske ökade. Det blir alltså lite som att först ställa en trädörr upprätt på vattnet, och sen lägga den ner plant på vattnet. Då ökar dörrytan som ligger mot vattnet jämfört med när dörren stod upp, och lyftkraften mot dörren ökar därför. Och Estonia var ju en ganska hög båt.

Och ett fartyg definierar du alltså som sjunket om en del av fartyget befinner sig i vattnet?
Har du någon gång sett ett seglande fartyg som inte är sjunket?
Citera
2020-10-01, 11:44
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Efter att man sett dokumentären är man helt mållös de är så mycket fiffel och mörkläggning kring Estonia. Ni som inte sett den gör det, kom tillbaks till tråden sen! Jag vill ge eloge till regissören men också ett tack till den finska båt som tillät svenskarna gå ner undersöka de här hålet. De är så synligt och att nu förstår man mörkläggningen av svenska regering den toppar allt man sett tidigare! Att dem ville Lägga betong över Estonia pgr av gravplundring vilken jävla bluff!! Eller haverikommissionens fiffel med överlevandes vittnesmål! Eller hur haverikommenssionen slarvat bort videos dykningarna ???

Ja eller att räckena på bogrampen blivit avsågade någon gång 28 september-2 oktober 94 för att underlätta åtkomst till bildäck? Att maskinisterna sett bogrampen vara uppe när slagsidan var ett faktum, att flera vittnen sett militärfordon rulla in på Estonia. Vad hände med Aavo Piht? Man kan ju också fråga sig varför ledarna för Sverige, Finland och Estland förra veckan hastigt ville träffas innan denna dokumentär skulle komma ut. Känns mycket märkligt att man så oplanerat och desperat får till ett möte på så kort tid. Vad egentligen är det som pekar på att någonting inte har gått ordentligt fel här? För exakt allting tyder på mörkläggning och locket på. Det går inte att bortförklara alla dessa händelser även om man skulle vara av åsikten att en sten på botten eller bogvisiret orsakat hålet. Varför hemlighetsmakeriet då? Man har alltså gjort alla fel man kan från regeringshåll för att spä på konspirationsteorierna, exakt allting fel har man gjort. Detta är en skandal utan dess like och ett olöst fall som kan riskera att bli ett lika stort om inte större, nationellt trauma i paritet med Palmemordet.
Citera
2020-10-01, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Och ett fartyg definierar du alltså som sjunket om en del av fartyget befinner sig i vattnet?
Har du någon gång sett ett seglande fartyg som inte är sjunket?

Ja fartyget är delvis sjunket då. Och det kan ju sjunka ännu mer om mer vatten och annan massa kommer in i det.
Och om det läcker in vatten i tex de nedre däcken, och det blir fyllt med vatten där, då tror jag de som är instängda där tycker att skeppet har sjunkit.
Men om man tycker att ett fartyg har större värde än människor, då är det viktigaste kanske att fartyget kan tas iland innan det sjunker till botten, och människorna instängda i det vattenfyllda nedre däcket är då ett mindre problem.
Senast redigerad av eoku 2020-10-01 kl. 11:47.
Citera
2020-10-01, 11:45
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Finns det något sätt att se dokumentären om man inte är i Sverige för tillfället?

Discovery/Dplay måste väl vara tillgängligt att streama från andra länder också bara man har ett konto?
Citera
2020-10-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det har ju framkommit att M/S Estonia inte var konstruerat för att gå på rutter över öppet hav.

Då jag själv inte är insatt så frågar jag istället.

Finns det några lagar och regler gällande vilka fartyg som får gå vart samt hur dessa fartyg får framföras? Att framföra ett fartyg på ett sätt som det inte är konstruerat för där samtidigt hundratals människor dör i en ”olycka” måste ju vara brottsligt på något sätt?

Estonia hade certifikat för ca 1500 passagerare och för kustfart mellan Sverige och Estland ej längre än 200 sjömil från land. Certifikat utfärdas varje år .
Citera
2020-10-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, en torped hade gett helt andra och mycket större skador. Dessutom ett idiotiskt tilltag att torpedera en färja.

En blindtorped utan sprängladdning, dvs bara en stålprojektil i rörelse orsakar inte förmodligen inte så omfattande skador utan kan nog skapa ungefär sådana skador som bilderna uppvisat. Nu tror jag dock inte att så var fallet då en sådan kollision skulle noterats på ett eller annat sätt, inte minst då en sådan kollision orsakar stort oljud som skulle höras av de flesta utom de allra mest berusade.

Tekniskt möjligt: Ja, Troligt: Nej
Citera
2020-10-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
6000 m^3 luft räcker väl inte? Estonia vägde 9700 ton hel tom, och detta är i princip bara stål med densitet 8000 kg/m^3. Så då behöver vi nog > 8000 m^3 luft i tomma tankar.

Nja, det finns någon beräkning som säger att det finns ca 3000 ton lyftkraft i överbyggnaden. Iaf så räcker det inte med ballasttankarna. De är till för att justera lutningen några grader och inte att flyta på.

Estonia skulle inte sjunkit pga vatten på bildäck. Bildäck är över vattenlinjen så öppet bogvisir leder inte ensamt till katastrof. Bara att vända upp och låta det rinna ut. Dock kunde hon ha kantrat pga för mycket skvalp på bildäck Estonia skulle då flutit på det täta utrymmet under bildäck. Så var det iaf tänkt.

Nu sjönk hon pga det inte var tätt under. Dåligt underhåll, fusk med tillsyn från myndigheter felbyggd ventilation till däck 1. Hål midskepps pga explosion eller kollision var nog bara grädde på moset.

Tillkommer gör skandalen med smuggling som gjorde att Carl Bildt bestämde att bogvisiret var boven och myndigheterna spelade med pga att så många dog pga eftersatt tillsyn av sjöfarten och att de på så sätt kunde smita från ansvar.
Citera
2020-10-01, 11:49
Medlem
kaktjuvens avatar
Fråga.
Estonia är på väg västerut mot Stockholm.
Visiret lossnar och hon sjunker under 1h och går till botten. Under denna tid har hon efter ett par minuter börjat tappa fart ju mer slagsidan ökar tills hon står i 90graders vinkel. Dvs, hon rör sig ifrån visiret.
Visiret hittas dock ca 1560m västerut från vraket.

Jag har inte läst JAIC rapporten men vände Estonia tillbaks mot Estland och rörde sig österut från att bogvisiret lossnade, dvs ifrån visirets nedslagsplats eller flöt den ikapp Estonia?

Förstår ni frågeställningen?
Citera
2020-10-01, 11:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om man nu tror på en jättekonspiration så skulle detta vara den mest troliga teorin, nämligen att visiret aldrig lossnade utan det satt kvar till fartyget sjönk. Sedan togs det bort för att komma in i fartyget och flyttades senare till en annan plats.
Det som talar emot är naturligtvis bland annat vittnesmål från besättningen som säger att visiret var borta och att det strömmade in vatten på sidorna om bogrampen. Men teorin har åtminstone en viss logik.
Så idén skulle vara att
- Finland och Sverige, i förmodat samförstånd, först tar sig ner och skär bort visiret från insidan.
- På något sätt tar man sig in genom en lucka i visiret, skär av samtliga lås under vatten inifrån,
- Man gör detta på ett sätt som inte syns när visiret inspekteras av metallurgiska experter på land senare.
- man lyckas förhoppningsvis också släppa ner visiret på botten utan att den stackars dykaren inuti blir köttfärs.
- sedan flyttar man inte visiret omedelbart utan låter sonarundersöka området med visiret prydligt uppställt bredvid.
- till sist flyttar man visiret till en ny plats 1 nm bort där man låtsas hitta det.
Ingen berättar självfallet något under 26 år.

Som jag skrev tidigare, Moon Landing Hoax nästa.
Citera
2020-10-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så du menar att ett hål i/under vattenlinjen uppstod först, och att visiret föll av senare. Då är jag med så långt.

Problemet med alternativa hål i skrovet är att inga överlevande på däck 1 har sett så mycket vatten som skulle krävts för att ge 30 grader slagsida. Rättare sagt, de hade alla rimligen dött om så mycket vatten kommit in på däck 1. Vi har en överlevande som kom ut så sent som 01:15. Dessutom såg man vatten i trapphuset vid däck 2 (bildäck). Båda dessa saker är enligt mig helt oförenliga med 500-1000 ton vatten under bildäck (låt mig återkomma med hur mycket som krävs för 30 grader slagsida; det finns beräkningar på det)

Det är inte foliehatt att spekulera i att det var en explosion ombord. Konstigare saker har ju hänt! Huvudbonaden kommer när man (inte du! :-) ) också slår fast att tre besättningsmän ljuger om vatteninträngning samt att visiret saknades och påstår att Finland och Sverige i samförstånd plockade bort visiret och låtsades hitta det någon annanstans. Då närmare vi oss Moon Landing Hoax, IMHO.

Reintamm eller hur han stavades bodde väl på våningen under bildäck. Han sprang ut omgående när han hörde smällarna och berättar att det kom vatten ur/från väggarna. Det fanns inget vatten i trappen när han sprang upp till bildäcksvåningen. Började ju bli slagsida ganska omgående även. För mig låter det som att det faktiskt kommer rejält med vatten på vån 1. Han uppskattar själv att han är uppe på däck 1 minut efter han lämnat sin hytt för han springer så fort. Antagligen var det säkert 1.5-2 minuter det tog, men jag killgissar där. Är ju för övrigt då han eventuellt ser bogvisiret flyta brevid båten. Men jag har svårt att få till att bogvisiret ska flyta i 1-2 minuter efter att det lossnat, även att båten inte heller har kört ifrån det om man inte visste man tappade de.

Jag spårar lite från min första fundering kring vatten på vån 1, jag vet.
Citera
2020-10-01, 11:52
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Vet någon när de olika länderna kommer presentera en ny haverikomission?
Tillsättandet av den nya kommissionen kommer ge oss ett direkt svar på transparens eller ett nytt dubbelspel ifrån länderna.
Dem som är hungrigast på att få veta sanningen i detta läge känns som esterna med Kurm i spetsen.
Ja esterna med Margus Krum samt en tredje mer oberoende part Japan eller nåt. En svensk utredning kommer ingen lita på oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in