2020-10-01, 11:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Cool idé , men det känns ju som att någon måste ju ändå "stå" för roboten och således lyda under straffansvar för brott mot griftefriden?
Det är bara att strunta att åka till sverige tills det blir preskiberat.
Citera
2020-10-01, 11:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Sitter dumt till just nu och kan inte skriva ett långt svar.

Det är olikheterna i rapporten från haverikommissionen och överlevande om när Estonia fick slagsida som gör just den frågeställningen viktig. Överlevande hävdar att det blev kraftig slagsida på ett ögonblick 15 minuter innan vad utredarna säger. Den tidsskillnaden blir extremt viktig i hela händelseförloppet.
Jag kan inte minnas att jag läst att maskinisterna som sett rampen via CCTV eller någon annan nämna att lastbilar/bilar blivit förskjutna mot ena sidan, men en otrolig mängd vatten som forsar in skulle självklart kunna rucka lasten så den flyttas och ytterligare påskyndar förloppet.

En sak kan förklara ett händelseförlopp (öppen ramp t.ex), men det finns varje gång något/någon som pekar på att det inte stämmer (vittne via CCTV och överlevandes tidsangivelser)

Det är här jag lämnar redovisade fakta och tvingas spekulera.

För mig är det troligt att inledningen av haveriet är av en annan orsak än bogvisir/ramp och att dödsstöten kom när den föll av/öppnades.

Vad var det som orsakade dom två höga smällarna som kastade personer ur balans och t.om sina sängar?
Vad kan ha gjort att Estonia fick slagsida innan ramp var öppen (för att den varit det under åtminstone en tid skulle förklara mycket om det snabba förloppet)

Hur mycket jag än ogillar att göra det är det dags att dra på mig foliehatten.

En explosion/kollision som öppnar fartygets sida (mer än den skada man nu hittat) kan vara en förklaring.

Det är en förklaring som inte har några fakta bakom sig men som relativt enkelt går att bevis/motbevisa med nya dykningar som undersöker hela skrovet från insidan.
Så du menar att ett hål i/under vattenlinjen uppstod först, och att visiret föll av senare. Då är jag med så långt.

Problemet med alternativa hål i skrovet är att inga överlevande på däck 1 har sett så mycket vatten som skulle krävts för att ge 30 grader slagsida. Rättare sagt, de hade alla rimligen dött om så mycket vatten kommit in på däck 1. Vi har en överlevande som kom ut så sent som 01:15. Dessutom såg man vatten i trapphuset vid däck 2 (bildäck). Båda dessa saker är enligt mig helt oförenliga med 500-1000 ton vatten under bildäck (låt mig återkomma med hur mycket som krävs för 30 grader slagsida; det finns beräkningar på det)

Det är inte foliehatt att spekulera i att det var en explosion ombord. Konstigare saker har ju hänt! Huvudbonaden kommer när man (inte du! :-) ) också slår fast att tre besättningsmän ljuger om vatteninträngning samt att visiret saknades och påstår att Finland och Sverige i samförstånd plockade bort visiret och låtsades hitta det någon annanstans. Då närmare vi oss Moon Landing Hoax, IMHO.
Citera
2020-10-01, 11:26
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Cool idé , men det känns ju som att någon måste ju ändå "stå" för roboten och således lyda under straffansvar för brott mot griftefriden?

Den ägs av alla och ingen Föreningen "Sanningens riddare"
Citera
2020-10-01, 11:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Inte Margus Krum, han menar att den delen av fartyget där hålet upptäckts aldrig har varit i kontakt med botten.

Ja det menar han. Men Estonia ligger i en sluttning med den grundaste delen på 54 m djup och den djupaste delen på 80 m djup. Båten har glidit under åren och vänt sidan uppåt.
Estonia är 157 m lång och reste sig lodrätt på slutet innan hon sjönk. Det betyder att hon ställde sig med aktern på botten och sedan tippade åt sidan och träffade botten. Under dyn finns berggrunden.
Citera
2020-10-01, 11:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Absolut inte, men det är fullt möjligt, eller? Det är det som är en av poängerna. När påstår de att de faktiskt ser att bogvisiret är borta? Vilken tidpunkt? Kan du utesluta att det inte var bogvisiret som var enda anledningen till att Estonia sjönk? Hur sjönk Estonia bortom allt tvivel? JAIC:S rapport är inte fullständig, genomarbetad absolut på lämpliga områden. Men att BL.A. INTE undersöka bildäck, dokumentera skrovet, kasta bevismaterial ner i havet för låsanordningen till bogvisiret, det ger fog misstänksamhet, eller?🙄🙄🙄

P. S. MS Herald of Free Enterprise sjönk inte så den är inte värdig referens, men det vet du väl?
Menar du när vittnena berättade eller när de såg det?
- förhören startade inom 1-2 dagar om jag minns rätt.
- de tre vittnena såg att visiret saknades när Estonia sjönk.

HoFE kapsejade snabbare och tog därför inte in vatten lika snabbt. Självklart är det en högst relevant referens, i synnerhet om man vill förstå hur JAIC tänkte. Tror iofs att hon stod med skorstenen i botten, men jag kan minnas fel.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-01 kl. 11:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Om ballast tankarna varit tomma så hade de också varit vattentäta (såklart) och med all sannolikhet kunnat hålla Estonia flytande.

Nej, de höll bara 200 ton, 4 st har jag för mig. För att hålla henne flytande krävdes ca 6000 ton.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Ja. Det var flera hål i vraket bland annat såna som sågats upp när båten redan var nere på botten. Jag kände också en dykare (bortgången sedan många år nu tyvärr) som också var nere och dök vid vraket bara något dygn senare för att dokumentera saker åt sjöfartsmyndigheten. Då var han inte ensam där om man säger så. Flera (typ 10-15) ryska dykare var där och gjorde upp hål i skrovet och plockade upp grejer. Bland annat såg han hur de baxade upp flera föremål, bland annat en kassa-apparat från taxfree eller någon bar eller så och även lite andra föremål som de lade i säckar som klockor, halsband, plånböcker och andra smycken troligen från avlidna passagerare. När min bekant närmade sig blev ryssarna hotfulla och började knuffa bort honom. Och framförallt så var de extra måna om att få ut någon stor svart låda som de höll på att böka med i kanske en halvtimme innan de lyckades få loss den. Bokstäverna på lådan som var intryckt på ena sidan som om den fått sig en smäll, var kyrilliska (alltså ryska).

Sett i backspegeln blir jag inte förvånad över att en del personer kastade sig över vraket för att plundra.Myndigheterna tycks varit handfallna , ungefär som när skyddsutrustning saknades när pandemin bröt ut. Enligt uppgift så tackade man nej till ett erbjudande från Ryssland som handlade om att försöka rädda instängda i ev. luftfickor. Uppgifterna om svart låda med ryska bokstäver leder tankarna till smugglandet av militärmateriel som kan ha varit orsaken till katastrofen. Har du något som kan styrka dessa uppgifter, mer än dykarens berättelse?
Citera
2020-10-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Sonarbilden (länk nedan) är väldigt detaljerad. På det som har samma form som bogvisiret kan man till och med se bucklan på strybords sida. Om detta inte är bogvisiret - vad är det då? Om det är bogvisiret är hela historien om att det hitades 1.5 km från Estonia en bluff.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.factgroup.nu%2Fest%2 Friddle.html

Om man nu tror på en jättekonspiration så skulle detta vara den mest troliga teorin, nämligen att visiret aldrig lossnade utan det satt kvar till fartyget sjönk. Sedan togs det bort för att komma in i fartyget och flyttades senare till en annan plats.
Det som talar emot är naturligtvis bland annat vittnesmål från besättningen som säger att visiret var borta och att det strömmade in vatten på sidorna om bogrampen. Men teorin har åtminstone en viss logik.
Citera
2020-10-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad menar du med näringsidkare? Omskrivning för "vanlig" dykare? Om du pratar om Håkan Bergmark så har han i alla fall aldrig varit anställd av Marinen.

Så här skriver Swebbtv:

Lördagsintervju 63 med f.d. dykare i marinen Håkan Bergmark om ett spränghål på Estonia

I detta program får vi möta marinens dykare Håkan Bergmark för en unik intervju. Han var vid tiden för Estonias förlisning krigsplacerad som dykare och var utbildad inom sprängteknik. Han fick i uppdrag att dyka på Estonia bara några dagar efter förlisningen natten till den 28 september 1994.

Han berättar i programmet att han kunde se ett spränghål under vattenlinjen på Estonia, ett hål som var ca 2x1 meter stort. Hålet hade utböjda plåtar som vittnade om en sprängning från insidan.
Citera
2020-10-01, 11:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det menar han. Men Estonia ligger i en sluttning med den grundaste delen på 54 m djup och den djupaste delen på 80 m djup. Båten har glidit under åren och vänt sidan uppåt.
Estonia är 157 m lång och reste sig lodrätt på slutet innan hon sjönk. Det betyder att hon ställde sig med aktern på botten och sedan tippade åt sidan och träffade botten. Under dyn finns berggrunden.
Min uppfattning är att hon slog i på sniskan med hotelldelen ner i dyn såsom hon ligger än idag. Hon har inte rört sig nämnvärt annat än tryckts ned mer i dyn. Därimot har den sand och grus man fyllde på i efterhand spolats bort mer och mer vilket blottat skrovet mer.
Citera
2020-10-01, 11:36
Medlem
Finns det något sätt att se dokumentären om man inte är i Sverige för tillfället?
Citera
2020-10-01, 11:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Nej, de höll bara 200 ton, 4 st har jag för mig. För att hålla henne flytande krävdes ca 6000 ton.
6000 m^3 luft räcker väl inte? Estonia vägde 9700 ton hel tom, och detta är i princip bara stål med densitet 8000 kg/m^3. Så då behöver vi nog > 8000 m^3 luft i tomma tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in