2020-10-01, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jag tror att det varit en kraftig explosion inne på däck , en enorm tryckvåg som orsakat hålet och omgivningen som buktar utåt och inte inåt.

Men se hur själva hålet ser ut? Det tyder på att något har stött i från utsidan. ————-/————- i en liknande vinkel.
Citera
2020-10-01, 02:46
Medlem
flytandelyckas avatar
Det skulle inte förvåna mig om regeringen kommer fram till att det är all sten på botten, som de dessutom själva lastat dit, som är orsaken till hålet.
Citera
2020-10-01, 02:48
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Det skulle inte förvåna mig om regeringen kommer fram till att det är all sten på botten, som de dessutom själva lastat dit, som är orsaken till hålet.

Sluta, ge dem inga ideer till bortförklaring...
Citera
2020-10-01, 02:54
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Sluta, ge dem inga ideer till bortförklaring...

Men erkänn vidrig tanke?
Citera
2020-10-01, 03:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Men se hur själva hålet ser ut? Det tyder på att något har stött i från utsidan. ————-/————- i en liknande vinkel.
Ja själva hålet är förvirrande verkligen , har tittat och tittat på de bilder som framkommit .
http://www.tippetonline.se/estonia.htm

Titta noga på bilden av Estonia precis innan förlisningen , måste nog ge mig i min uppfattning om explosion inne i däcket . Själv tycker jag faktiskt att själva utbuktningen syns redan innan förlisningen.

Kan det vara rostskadat , när var Estonia besiktigat innan förlisningen ?

Nu ser man ju faktiskt att det är något lurt just i området där hålet bildats. Med den teorin du har först tryckts in , och gjort hål ... sedan fläkts upp i skrovet måste vara den helt korrekta.

Zooma in fartyget högst upp i länken (bilden på fartyget Estonia). Och titta svarta linjen som skiljer den vita färgen från den blå.. där precis under E där ser det ut som en svullnad..utåtbuktning.
Senast redigerad av Massonite 2020-10-01 kl. 04:12.
Citera
2020-10-01, 03:47
Medlem
Träffade en gammal sjökapten bara nån månad efter olyckan som sa att
det finns bara en orsak - en och bara en ! - till bogvisirets bortslitning och
det var en mina. En mina som låg kvar efter 2:a världskriget.
Han blev förbannad på mig när jag ifrågasatte hur han kunde vara så säker.
- Jag helt säker , inget annat gör precis dom skadorna !!
- Du ska inte tro på vad dom försöker tuta i oss om dåligt skick , läckor, sprickor och hårt väder
och allt vad det är. - Jag vet vad jag talar , dom mörkar ! , avslutade han.
Citera
2020-10-01, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ja själva hålet är förvirrande verkligen , har tittat och tittat på de bilder som framkommit .
http://www.tippetonline.se/estonia.htm

Titta noga på bilden av Estonia precis innan förlisningen , måste nog ge mig i min uppfattning om explosion inne i däcket . Själv tycker jag faktiskt att själva utbuktningen syns redan innan förlisningen.

Kan det vara rostskadat , när var Estonia besiktigat innan förlisningen ?

Nu ser man ju faktiskt att det är något lurt just i området där hålet bildats. Med den teorin du har först tryckts in , och gjort hål ... sedan fläkts upp i skrovet måste vara den helt korrekta.

Zooma in fartyget högst upp i länken (bilden på fartyget Estonia). Och titta svarta linjen som skiljer den vita färgen från den blå.. där precis under E där ser det ut som en svullnad..utåtbuktning.

Ja, den bilden hade jag inte sett innan, det ser onekligen lurt ut på den bilden..

Men om vi leker med tanken att det skulle vara tillexempel en ubåt eller ett flygplan eller en full finne i en stor fiskebåt som kör in i sidan på båten, då skulle det där hålet helt rimligt kunna uppstå.

Då kommer det ju några nya frågor.

Vem var det?

Vad var anledningen?

Var tog föremålet vägen efteråt?

En ubåt skulle ju kanske kunna dyka ner och försvinna ganska fort så länge den höll ihop vid kollisionen, de andra färjorna var ju trots allt en bit ifrån, hela Estonia hann ju gå under ytan innan de andra färjorna hann fram, vilket innebär att det var lite drygt en timme innan de var på plats.

Jag är hemskt dåligt insatt i ubåtar så jag googlade lite snabbt och norrmännen hade en ubåt som hette kobben på den tiden (jag antar att ubåtarna var ganska lika prestandamässigt länderna emellan)

Kobben fanns (från 1964-2001) den vägde strax över 500 ton nedsänkt och hade en toppfart på 17 knop under vatten.

17 knop motsvarar ca 31.5km/h vilket innebär att den ubåten tillexempel skulle hinna ca 3 mil på den tiden det tog för de andra färjorna att ta sig till olycksplatsen.

Skall be att få återkomma i detta då jag ska kolla lite mer kring storlekar och hastigheter på andra länders ubåtar då norrmännen knappast har något med Estonias undervattensaktiviteter att göra.

Samt ska jag kolla lite räckvidder vad det gäller bränsle så borde vi kunna utesluta vissa länder ur denna ubåtsteori.

Flygplan är ju förstås helt orimligt då det skulle legat ett flygplan där också.

En full finne i en stor fiskebåt är förstås också orimligt.

Dessa var mer något jag nämnde för att få igång spekulationerna kring mina tankesätt.
Senast redigerad av Effetheman 2020-10-01 kl. 05:50. Anledning: Felstavning.
Citera
2020-10-01, 07:43
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverNina
Träffade en gammal sjökapten bara nån månad efter olyckan som sa att
det finns bara en orsak - en och bara en ! - till bogvisirets bortslitning och
det var en mina. En mina som låg kvar efter 2:a världskriget.
Han blev förbannad på mig när jag ifrågasatte hur han kunde vara så säker.
- Jag helt säker , inget annat gör precis dom skadorna !!
- Du ska inte tro på vad dom försöker tuta i oss om dåligt skick , läckor, sprickor och hårt väder
och allt vad det är. - Jag vet vad jag talar , dom mörkar ! , avslutade han.

Men varför mörka det? Om hon gått på en mina är det ju helt enkelt en olycka, som kan skyllas på nazityskland. Det behöver väl inte svenska regeringen dölja?
Citera
2020-10-01, 09:03
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Men varför mörka det? Om hon gått på en mina är det ju helt enkelt en olycka, som kan skyllas på nazityskland. Det behöver väl inte svenska regeringen dölja?

Jag håller med! Jag tror att anledningen är inkompetens. Det hade varit lagom pinsamt att erkänna att det är den egna marinen som ligger bakom olyckan.
Citera
2020-10-01, 09:39
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag håller med! Jag tror att anledningen är inkompetens. Det hade varit lagom pinsamt att erkänna att det är den egna marinen som ligger bakom olyckan.

Fast det är inte riktigt svenskarnas stil, vi har ju inte heder och image tänket som ryssarna har. Såhär tänker jag:

Ingvar Carlsson säger från första minut att allt skall göras för att ta upp vraket och begrava de omkomna.

Han ändrar sig väldigt väldigt fort, ett par dagar bara (har jag för mig). Under de två dagarna kan man inte ha hunnit komma fram till hur troligt det är att mörkläggningsoperationen kommer att lyckas. Man vet inte vad de överlevande har sett. Man kan inte ha hunnit gå igenom och analysera radiotrafiken, och man vet ännu inte vilka andra båtar som sett och hört vad. Man kan heller inte ha varit helt säker på att gravfrid och dykförbud skulle stödjas av de andra regeringarna. Det betyder att man på den korta tiden måste ha kommit fram till att en mörkläggning är av yttersta vikt, oavsett konsekvenserna. Och jag tror inte en olycka av något slag kvalar in där.

Jag tror att det endera är något väldigt stort, där en annan stormakt är involverad, jänkarna eller ryssarna, där man i ett så tidigt stadium kan räkna med att alla andra kommer att böja sig, eller så har det gått till ungefär så som kommissionen kommit fram till. Men då förstår jag inte ovilligheten att fortsätta utreda.
Citera
2020-10-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Så om man själv hamnar i en finlandsfärja som börjar få slagsida, hur ska man själv agera? Snabbt ta sig ut helt enkelt och hoppa i vattnet?

Det där med att hoppa i vattnet är jag tveksam till. Tror inte man överlever länge i det kalla vattnet och de höga vågorna som rådde gör något saken svår. Bättre se till att komma i en livbåt eller livflotte.
Citera
2020-10-01, 11:59
Medlem
Någon som vet om det finns passagerarlistor tillgängliga? Kan inte hitta alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in