2020-10-01, 00:26
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Om ubåtsteorien stämmer, är det någon som vet vilken ubåt det gäller i så fall? Och vart tog den vägen sen.

Det finns en svensk ubåtsbesättningsman som sagt att han blev upphämtad på Muskö med helikopter och skjutsad till just denna ubåt för att vara med under eskorten, det var tror jag dock var en av dom tidigare eskorterna (man eskorterade den varje gång den smugglade militärgrunkor). Men han borde veta vilken ubåt det var!

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men jag tror att själva anledningen till att ubåten kom för nära var att den just gick upp till ytan för att den hade uppfattat nödsignalen från Estonia. De skulle helt enkelt kolla vad som pågick och då kolliderade man med fartyget. Annars tror jag inte ubåtar ligger i ytläge vid storm.

Det var faktiskt en bra teori!
Citera
2020-10-01, 00:27
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Nej, jag har inte skrivit så. Det är jag som spekulerar mest för skojs skull genom att Googla litet på nätet. Det florerar alla möjliga konspirationsteorier om Estonia. Sedan lade jag samman den med en del politisk fakta. Detta är typ bekräftat

1. Ronald Reagan är kanske mest känd för dem som "besegrade" Sovjet Unionen. Senare presidenter länsade sedan Ryssland fram till Putin tillträde. Detta är bekräftat i akademisk (Peer-Review) litteratur.

2. Ingvar Karlsson och Carl Bildt är varma anhängare av USA. Olof Palme hade moraliska betänkligheter. Vem som mördade Palme har jag ingen aning om men Leif GW. Persson spekulerade att det var försvaret.

3. Det smugglades vapen och militär utrustning på Estonia. TV4:s kalla fakta bekräftade det här. Det måste ha varit estniska besättningsmän eftersom Estline var estniskt. Det är dock bara jag som spekulerar.

4. Hur trovärdig är det att en ubåt krockar med en färga? Den officiella förklaringen om att ett bogvisir fallit av på grund av 3-4 meter höga vågor låter inte troligt. Även om bogvisiret föll av skulle båten hålla sig flytande. Således, det måste ha varit en skada i skrovet. Nu är det ju bekräftat i och med den här dokumentären.

Jag lägger bara pussel för skojs skull. Jag vet inget om Estonia eller förlisningen.
Ok, dina spekulationer.
Så teorin är, ryssarna sänker passagerarfärjan Estonia p g a smugglingen av Rysk el Sovjetiskt krigsmateriel (hålet midskepps?) där Sverige/USA (bl a) tog risken under flera år att vanliga passagerare kunde offras.

Palmemordet var ju intressant att Palme så att säga röjdes ur vägen
p g a han stod ivägen för smuggling.

Det som dock står klart är att smuggling av militärmateriel har skett med svenska myndigheters vetskap, ett hål (el två hål där ett hål också är uppfläkt utåt) finns och att vittnen säger att deras vittnesutsagor blivit manipulerade av polisen. Det finns ju flera saker utöver nyss nämnda förresten som är märkliga. Carl Bildt sa 16 timmar efter katastrofen att det var bogvisiret som var orsaken..?

En ny undersökningskommission där Sverige, Estland, Finland inte är med skulle vara bäst för framtiden.
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2020-10-01 kl. 00:36.
Citera
2020-10-01, 00:30
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Här är åtminstone en ubåtsteori. http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page8.html

Jag tror Holmén var med på ubåten som eskorterade, den saken ljuger han inte om.

Vad han däremot ljuger om är att en rysk ubåt också var där. Sånt där har man sett förr, gamla militärrävar som vill leka krig och skylla allt på ryssen!

Dessutom slipper man då erkänna att man själva råkade köra in i den, om man blandar in en rysk ubåt i historien.

Smällen Holmén pratar om är väl i själva verket när dom själva kör in i Estonia, och inte när den ryska ubåten avfyrar sin torped eftersom skadan inte kan ha uppstått av en torped? Men den kan ha uppstått av en ubåtskrock.
Citera
2020-10-01, 00:31
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Oj, jag beklagar. Jag men missat moderators meddelande att den här tråden är till för att förkasta JAICs rapport. Jag som trodde att den handlade om att diskutera teorier om sprickan/hålet midskepps. Tack för ditt vänliga påpekande.

Jag har ingen uppfattning om din grundläggande intelligens.

Jag har inget utbyte i att diskutera med dig om du ska jämställa "utmana sanningshalten" med "förkasta".

dessutom säger du mer eller mindre "jomen hörni... De här grabbarna som har skapat massa frågetecken genom att utelämna delar av förhör, kasta bevismaterial, slarva bort videoupptagningar, ljugit om lasten, undanhållit väsentlig information, aktivt valt bort delar som motbevisar alternativa teorier och låtit bli att undersöka vissa delar av fartyget... De där killarna som ni inte riktigt tror på av de anledningarna... De har ju faktiskt sagt att det de säger är sant"...
Citera
2020-10-01, 00:33
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vill inte utesluta din teori, men det som talar emot den är att med 14 knop = 7 m/s skulle det tagit visiret runt 7 s att nå platsen för hålet efter att först ha studsat på bulben. Skulle det flutit tillräckligt bra för det?

Vidare är hålet/intryckningen på rekonstruktionsbilderna ganska stort och djupt, men utan repor. Jag förstår inte hur visiret skulle kunna ge sådana skador då det flöt förbi i 7 m/s, dessutom utan synbara skador på sig självt. Nu finns visiret som tur är på land så det bör rimligen gå att undersöka om det finns matchande färgspår på de utstickande delarna av det.

Min huvudhypotes för ögonblicket är att den nya sprickan/hålet uppkommit av böjmoment på jättebalken Estonia pga att stödet under mitten försvunnit. Men, det är som sagt en hypotes.

Det är helt osannolikt att visiret skulle ha slagit upp hålet. Jämför man bilderna på skadan med klippet nedan så ser man att i princip hela hålet på styrbords sida ligger ovanför vattenlinjen. Endast vågorna skulle ha slagit in. Någon kraft fick henne att börja kantra nästan omedelbart efter den rapporterade smällen. Vågor? Något annat?

Vet man hur hög sjö det var vid förlisningsögonblicket?

https://bit.ly/36m2keo

https://youtu.be/p9ZSvys8tQY

I slutet på filmen är det hyggliga bilder på hur visiret och rampen ser ut i drift. Hur stora påfrestningar klarar en nedfälld ramp inkl. egenvikten i stormande hav? De fästena var onekligen bättre än visirets.
Citera
2020-10-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Nu är jag absolut ingen expert men det låter lite väl mycket i mina öron? 10 kubik per sekund. Hålet verkar vara 4 meter högt och 1.2 meter som mest. Om man gissar 50 cm bredd i snitt blir det endast 2 kvm öppning, og delar av denna var över vattenytan.

Till jämförelse säger man att 20 tonn vatten kom in per sekund via porten fram efter att visiret och innerporten föll av och den måste ju vara minst 5 x 5 meter? 25 kvm.

Beror väl på hur mycket tryck båten belasta vattnet med vid punkten. Estonias volym var ca 45000 kubik.

2 kvm och om vattnet forsa in med

1 m/s -> 2 kubik/s -> 7200 kubik i timmen
2 m/s -> 4 kubik/s -> 14400 kubik i timmen
3 m/s -> 6 kubik/s -> 21600 kubik i timmen

Nu kommer inte jag längre vad gäller att räkna på om 3-4 m/s är rimligt. Men man kan iaf konstatera att 2 kvm hål kan redan vid relativt låg fart fylla på en ansenlig volym som bör kunna påverka fartyget väldigt negativt.

En Finlandsfärja som jag förstår det förbrukar ca 100 kubik bränsle per resa, en vikt man inte vill ha i rörelse.

Hastigheten på vatten i våra ledningar ska ligga mellan 1-3 m/s om det ger något perspektiv.
Citera
2020-10-01, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsundAktaRingen
Ok, dina spekulationer.
Så teorin är, ryssarna sänker passagerarfärjan Estonia p g a smugglingen av Rysk el Sovjetiskt krigsmateriel (hålet midskepps?) där Sverige/USA (bl a) tog risken under flera år att vanliga passagerare kunde offras.

Palmemordet var ju intressant att Palme så att säga röjdes ur vägen
p g a han stod ivägen för smuggling.

Det som dock står klart är att smuggling av militärmateriel har skett med svenska myndigheters vetskap, ett hål (el två hål där ett hål också är uppfläkt utåt) finns och att vittnen säger att deras vittnesutsagor blivit manipulerade av polisen. Det finns ju fler saker förresten som är märkliga.

Det skulle vara en ny undersökningskommission där eg inte Sverige, Estland, Finland var med.

Man kan undra vad Sverige har erbjudit Estland för att de skall lägga ner kravet om en ny utredning.
De har ju redan haft mer än ett hemligt möte. Det kan vara utpressning från Esternas sida.
Citera
2020-10-01, 00:35
Medlem
Vad orsakade hålet?

Marken där Estonia sjönk består av 20 meter djup lera. Det finns inga klippor eller stenar där.

Estonia sjönk för fort för att bogvisiret ska vara den enda skurken.

En torped hade nog sprängt av fartyget på mitten. Men en blindgångare så? Jag vet inte om en torped utan stridsspets kan orsaka ett sådant hål. Men de väger ca 2 ton och jag har ingen aning om hur snabbt de far. Det vore intressant att få veta.

Om en ubåt har kolliderat med Estonia - var det....

1. En svensk ubåt som skyddade fartyget under färden? Det känns suspekt men inte omöjligt. Men varför skulle dom krocka?

2. En brittisk ubåt (NATO) - samma anledningar som #1.

3. Rysk ubåt som vill stoppa smugglingen, och därmed rammar MS Estonia från sidan. Själv tror jag på Reintamms vittnesmål om att han såg något stort kollidera med fartyget. Men det är ändå ett udda sätt att sänka Estonia. Besättningen på ubåten riskerar ju sina liv.
Citera
2020-10-01, 00:37
Medlem
fittas avatar
Nu har jag listat ut det!!!

Lyssna nu!!!

Estonias bogvisir lossnade på grund av en våg. Men det hängde kvar.

När Estonia fick slagsida så försökte den svenska ubåten "knuffa" det på rätt köl för att hjälpa människor att ta sig ut. Ett skepp som är på sidan eller upp och ned är alla fångade inuti.

Så den svenska ubåten "puffade" på Estonia för att få den på rätt sida igen.

Det var då hålet uppkom!

Estonia sjönk sen ändå, men med bogvisiret hängandes i nosen hela vägen ned till botten. När Estonia landade på botten så la sig bogvisiret på snedd över nosen.

Hålet på Estonia uppkom alltså när man försökte "rädda" Estonia från att sjunka.

Ubåtsbesättningen och Holmén är hjältar!

Varför sa dom inte det direkt istället för att skylla på ryssen?
Citera
2020-10-01, 00:38
Medlem
HAARPs avatar
Kan bli väldigt stora påkänningar och spänningar i plåtarna om fartyget vattenfylls och belastas ojämnt mellan för och akter innan det sjunker. Kan det inte vara något sådant som orsakat att plåten gett efter och spruckit? Titanic t.ex. bröts mitt av innan det sjönk.
Citera
2020-10-01, 00:40
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Kan bli väldigt stora påkänningar och spänningar i plåtarna om fartyget vattenfylls och belastas ojämnt mellan för och akter innan det sjunker. Kan det inte vara något sådant som orsakat att plåten gett efter och spruckit? Titanic t.ex. bröts mitt av innan det sjönk.

Ja fast Titanic var byggt av trä.
Citera
2020-10-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Jag tror Holmén var med på ubåten som eskorterade, den saken ljuger han inte om.

Vad han däremot ljuger om är att en rysk ubåt också var där. Sånt där har man sett förr, gamla militärrävar som vill leka krig och skylla allt på ryssen!

Dessutom slipper man då erkänna att man själva råkade köra in i den, om man blandar in en rysk ubåt i historien.

Smällen Holmén pratar om är väl i själva verket när dom själva kör in i Estonia, och inte när den ryska ubåten avfyrar sin torped eftersom skadan inte kan ha uppstått av en torped? Men den kan ha uppstått av en ubåtskrock.

Enligt en finsk reporter visste man redan 1997 om att det fanns ett hål i skrovet.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/estonian-turmasta-ensimmaisten-joukossa-raportoinut-kari-lumikero-laivan-kyljessa-olevasta-reiasta-t iedettiin-jo-vuonna-1997-jostain-syysta-se-vaipui-pimentoon/7939394

Intressant nog kommer Holméns brev ungefär i samma tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in