2020-10-01, 00:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Någon i tråden skrev följande:

En estnisk överlevare klättrade utmed bogvisiret upp på däck och överlevde. Bogvisiret var helt klart kvar då, och hade inte ramlat loss. Alltså stämmer inte den offentliga historien. En estnisk 17-åring har ingen anledning att ljuga om hur han tog sig upp på däck.

Så vi har både vittnen som klättrat på bogvisiret för att överleva, och sonarbilder från botten när bogvisiret ligger på båten.

Det kan bara betyda en sak. Bogvisiret satt fast på båten när den sjönk och landade på botten, sen har bogvisiret dragits av för att "fejka" en olycka.

Sonarbilden måste vara tagen efter bogvisiret drogs bort men innan det förflyttades 1.5km bort.
Kom igen nu. Det gick såklart inte att klättra på bogvisiret som är i princip slätt utvändigt. Vad du förmodligen blandar ihop detta med är uppgiften att några överlevande klättrade på rampen (hittar ingen källa nu) som stängts av tyngdkraften när slagsidan översteg 90 grader.

F.ö. vittnade både 3:e maskinisten, Systemteknikern och motormannen om att visiret saknades då Estonia sjönk (JAIC s.66). De vittnar också om att vatten kom in på sidorna av rampen och mängder av vatten på bildäck.
Citera
2020-10-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Nu är jag absolut ingen expert men det låter lite väl mycket i mina öron? 10 kubik per sekund. Hålet verkar vara 4 meter högt och 1.2 meter som mest. Om man gissar 50 cm bredd i snitt blir det endast 2 kvm öppning, og delar av denna var över vattenytan.

Till jämförelse säger man att 20 tonn vatten kom in per sekund via porten fram efter att visiret och innerporten föll av och den måste ju vara minst 5 x 5 meter? 25 kvm.

Som sagt så var det inget jag själv räknat på.
Citera
2020-10-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet inte exakt var Ångström fått sina uppgifter om intrång på bildäck ifrån. Han slår fast en teori (att någon öppnat rampen) som sanning. Det finns ju andra förklaringar till att sidoräckena slitits loss och ligger bredvid, t.ex. att rampen öppnats av vattenmotståndet och sedan stängts när fartyget landade. Enligt hans egen teori skulle räckena då fastna när rampen stängdes, eftersom den är skadad. Men jag vet inte, kanske har någon varit där.

Vad jag kan se har inte intrång på bildäck någon väsentligt betydelse på teorier om varför fartyget sjönk. I den här tråden diskuteras två huvudalternativ:
- vatten på bildäck pga bortslitet visir och öppen bogramp,
- hål i vattenlinjen midskepps.
Jag hävdar att det senare är en mycket osannolik förklaring.

Borde inte räckena i så fall vara ganska demolerade? Och inte lossnar de väl, snarare böjs?

Jag delar din uppfattning vidare. Dessutom är ju frågan om det här är det enda hålet som gömmer sig på styrbord sida, om man nu inte kunnat se det här hålet och heller varken undersökt invändigt/kunnat undersöka utvändigt... vad är det då som säger att vi inte har fler hål?

Grabbarna i Rockwater verkar ha varit ena tuffa rackare, jag är inte förvånad, man ska ha ett särskilt psyke för att operera på sånt djup bland lik etc... men de hävdar i dokumentären att det varken var särskilt svårt att dyka eller dålig sikt. När man tittar på var de varit i båten så verkar det snarare som att man undvikit att undersöka insidan snarare än att det inte skulle ha gått.
Citera
2020-10-01, 00:14
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag har fortfarande inte fått någon vettig förklaring vad en svensk ubåt skulle ha gjort där.

Den svenska ubåten eskorterade Estonia på grund av "militärutrustningen" som "smugglades" ombord.

Den följde med och körde bredvid Estonia hela tiden. Att den sen råkade köra in i Estonia var ett misstag på grund av ovädret och antagligen att man låg för nära. Man klantade sig helt enkelt.
Citera
2020-10-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora16
Men fitta skriver ju att bogvisiret inte lossnade, därför jag undrar hur hon menar att bucklan uppstod. Läste du ens inlägget jag citerade?

Tror kanske inte Fitta sitter på svaret... men försökte ge ett möjligt scenario för hur allt ändå skulle kunnat hänga ihop. Var det så svårt att förstå?
Citera
2020-10-01, 00:16
Medlem
Upprepar mig. Om en ubåt kört in i Estonia bör det skett när hon ligger på botten under 26 år. Känns som en högoddsare att en ubåt går i ytläge i kraftig sjögång mitt i natten i en farled.
Citera
2020-10-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du menar alltså den lilla runda ringen som sitter mitt i sprickan. Ja den är märklig. Det enda jag kan komma på är att det är någon sorts nit, men varför det bara finns en på bilden och varför den sitter just där kan man undra.

Den syns i närbild på ett av fotona på den här sidan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nAgzzx/de-verkar-inte-vilja-ha-en-ny-utredning
Det som skulle kunna tala emot att man gått på skär klippa osv skulle ju kunna vara att man ser inget färgavskrap. Det borde man ha fått. Har båten gått emot något som egentligen skulle vara mjukt men tyngden från fartyget har gjort att man gått emot och plåten har helt enkelt blivit utsatt för sådant tryck att den skrynklat och spruckit.

https://www.bildtagg.se/bild/9t58361q2p5et4cb916udjna
Citera
2020-10-01, 00:19
Medlem
fittas avatar
Haha ja jag spekulerar bara nu, möjliga teorier.

Bucklan på bogvisiret vet jag inte hur den uppstått, kanske i samband med att man drog av visiret?

Möjligt att bogvisiret faktiskt har lossnat också, men hängt kvar i båten.

Men det ligger ju uppe på sidan av båten när den ligger där på botten.

Är det undervattensströmmar som förflyttat det sen då?

Det finns ju inte en chans att visiret lossnat och sen "råkat" landa uppe på båten.
Citera
2020-10-01, 00:22
Medlem
Citat:
Den svenska ubåten eskorterade Estonia på grund av "militärutrustningen" som "smugglades" ombord.

Den följde med och körde bredvid Estonia hela tiden. Att den sen råkade köra in i Estonia var ett misstag på grund av ovädret och antagligen att man låg för nära. Man klantade sig helt enkelt.

Om ubåtsteorien stämmer, är det någon som vet vilken ubåt det gäller i så fall? Och vart tog den vägen sen.
Citera
2020-10-01, 00:23
Medlem
Citat:

Men jag tror att själva anledningen till att ubåten kom för nära var att den just gick upp till ytan för att den hade uppfattat nödsignalen från Estonia. De skulle helt enkelt kolla vad som pågick och då kolliderade man med fartyget. Annars tror jag inte ubåtar ligger i ytläge vid storm.
Citera
2020-10-01, 00:25
Medlem
Svart-Skalles avatar
Stefan Löfvens uttalande "Sverige ljuger inte" väcker misstankar.

Var det ett svenskt/nordiskt eller en allierads skepp/ubåt som gjorde hål på Estonia - kanske genom en olycka? Genom att säga att att platsen är en gravplats så gör man det olagligt för någon att utreda det, och därmed kan staten mörka utan att bli påkomna.

Nu har de dock blivit påkomna och Stefan Löfven såg rädd ut i nyhetsinslaget, han har inga svar utan hänvisar till "experter".

Någon som är inne på den teorin?
Citera
2020-10-01, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Om ubåtsteorien stämmer, är det någon som vet vilken ubåt det gäller i så fall? Och vart tog den vägen sen.

Här är åtminstone en ubåtsteori. http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page8.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in