Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag vet inte exakt var Ångström fått sina uppgifter om intrång på bildäck ifrån. Han slår fast en teori (att någon öppnat rampen) som sanning. Det finns ju andra förklaringar till att sidoräckena slitits loss och ligger bredvid, t.ex. att rampen öppnats av vattenmotståndet och sedan stängts när fartyget landade. Enligt hans egen teori skulle räckena då fastna när rampen stängdes, eftersom den är skadad. Men jag vet inte, kanske har någon varit där.
Vad jag kan se har inte intrång på bildäck någon väsentligt betydelse på teorier om varför fartyget sjönk. I den här tråden diskuteras två huvudalternativ:
- vatten på bildäck pga bortslitet visir och öppen bogramp,
- hål i vattenlinjen midskepps.
Jag hävdar att det senare är en mycket osannolik förklaring.
Borde inte räckena i så fall vara ganska demolerade? Och inte lossnar de väl, snarare böjs?
Jag delar din uppfattning vidare. Dessutom är ju frågan om det här är det enda hålet som gömmer sig på styrbord sida, om man nu inte kunnat se det här hålet och heller varken undersökt invändigt/kunnat undersöka utvändigt... vad är det då som säger att vi inte har fler hål?
Grabbarna i Rockwater verkar ha varit ena tuffa rackare, jag är inte förvånad, man ska ha ett särskilt psyke för att operera på sånt djup bland lik etc... men de hävdar i dokumentären att det varken var särskilt svårt att dyka eller dålig sikt. När man tittar på var de varit i båten så verkar det snarare som att man undvikit att undersöka insidan snarare än att det inte skulle ha gått.