2020-09-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Moränlera.....
jordart bildad av en glaciär eller inlandsis, genom en osorterad avlagring av bergmaterial direkt från glaciäris....... Jordarten kännetecknas av en osorterad blandning av olika partikelstorlekar, från lerpartiklar (<0,002 mm) till block (>60 cm).

Block brukar annars betyda sten så helt orimligt är det inte. Östersjöns botten är fullt av sten deponerad av inlandsisarna och moränleran är inget undantag.

Inte ens av 15000 ton sjunkande fartyg?
Konstigt att det bara är 1 hål? Stenar på botten enligt er. Dessutom stämmer det dåligy med vittnens intyg på vart vattnet flödade in från
Citera
2020-09-30, 22:32
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det hittades 1.5 kilometer från vraket.

Det betyder att visiret föll av och Estonia seglade vidare i 1,5 km. Alltså inte när Estonia låg på sidan i vattnet.
Citera
2020-09-30, 22:32
Medlem
Van Nostrands avatar
Den här bottenundersökningen som gjordes inför övertäckningen tycker jag talar mycket starkt emot sten på botten.
Efter att ha sett dokumentären tror jag nog ändå på en ytkollision som gjort att båten börjat ta in vatten genom hålet och att bogvisiret lossnat sekundärt pga extrema krafter när fartyget börjat bete sig konstigt efter detta.

Det kommer bli svårt i längden för regeringen att inte utreda detta igen. Det har blivit lite väl mycket konstigheter med åren.
Citera
2020-09-30, 22:33
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Förmodligen.

Jag kan inte berätta för dig varför du skall lägga fram teorier. Men det är en av poängerna med ett diskussionsforum.

Min ”sanning” är inte hypotesen att visiret slets loss innan haveriet. Men det är den absolut mest troliga förklaringen till att det nu står på Muskö, snarare än sitta kvar på vraket. Du tycks mena att alla hypoteser har samma värde. Den uppfattningen håller inte.

Nu ska vi se om jag har fattat detta rätt... Du hänger i en tråd som utmanar sanningshalten i den officiella rapporten, och använder just den officiella rapporten som bevis för att den är sann och obestridbar?... Med den taktiken i ryggen försöker du dessutom påskina att det är vi andra som saknar grundläggande intelligens?

Är det korrekt uppfattat?
Citera
2020-09-30, 22:33
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Kan nån förklara grejen med de påstådda sprängämnen som någon skulle apterat för att spränga båten? Var kom dessa uppgifter från och vem skulle ha gjort det och varför?

Känns som att dokumentären tog upp ämnet för att sen bara släppa det
Citera
2020-09-30, 22:38
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nya Cover-up storyn är i full gång och svenskstyrda judemedia presenterar idag början av den i form av "något på botten som inte borde vara där"
En stor sten alltså. Det är vad detta kommer mynna ut i från svenskt håll.

Jag skäms över att vara svensk medborgare. Men det börjar bli vardagsmat så jag har accepterat och vant mig vid att Sverige är det nya Nordkorea.

Har inte Estland också "judemedia", eller varför känner man att de är mer transparenta.

Det som provocerar mig mest är nog att gänget som var ansvariga när det begav sig - Bildt, Carlsson, Uusman m.fl, verkar helt oberörda. Jag kan förstå att de inte vågar uttala sig som de fegisar de är. Men de borde åtminstone svettas lite. De verkar helt ogenerade. Bildt twittrar på som vanligt och alla kommentarer han får om Estonia rinner av honom som vatten på en gås.

Fräckheten är så obegriplig på något sätt. En normal människa skulle inte kunna vara politiker tror jag. Man måste nog vara helt samvetslös.
Citera
2020-09-30, 22:41
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Den här bottenundersökningen som gjordes inför övertäckningen tycker jag talar mycket starkt emot sten på botten.
Efter att ha sett dokumentären tror jag nog ändå på en ytkollision som gjort att båten börjat ta in vatten genom hålet och att bogvisiret lossnat sekundärt pga extrema krafter när fartyget börjat bete sig konstigt efter detta.

Det kommer bli svårt i längden för regeringen att inte utreda detta igen. Det har blivit lite väl mycket konstigheter med åren.

Tänkte på det också. Är det möjligt att en sådan rejält skakning vid impact påverkar bogvisiret? Kanske sänktes nivån på Estonia (det lär den väl gjort om vatten kom in genom hålet först) och alltså kom närmare havsytan vilket innebar att bogvisiret också förutom själva skakningen fick ta mer stryk mot vågorna?
Citera
2020-09-30, 22:42
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du missförstår. Folk gick på rampen efter att fartyget hade fått mer än 90 grader slagsida. Då stängs rampen av tyngdkraften.

Kran på max? Estonia sjönk på 30-40 minuter. Det innebär att ca 13,000 m^3 kom in, dvs i genomsnitt omkring 6-8 m^3 per sekund...!

Väntar med spänning på hur du ställer dig till haverikommissionens beslut att inte undersöka bildäck med hänvisning till vad jag postat två gånger redan. (Särskilt med hur du inte ser några brister i den.)

Så tar det i klartext denna gång:

Citat:
Min andra fråga handlar om vilka som var inne på Estonias bildäck bara dagarna efter hennes förlisning? Någon har då med stor kraft dragit upp den tio ton tunga ombordkörningsrampen.

Hade syftet varit att få in dykare för en självklar haveriundersökning där man kontrollerar hur lasten varit surrad och om vattentäta luckor och dörrar varit stängda eller ej hade man inte behövt dra upp rampen mer än någon meter. Haverirapporten uppger för övrigt att man underlät att över huvud taget genomföra någon undersökning inne på bildäcket.

Vad de som öppnat rampen gjort vet vi inte. Däremot vet vi att de som öppnade rampen bemödade sig med att stänga den efter sig. Detta vet vi eftersom ombordkörningsrampens räcken ligger avskurna på havsbottnen slängda en bit bort från fartyget vilket dokumenterats på film. När ombordkörningsrampen fälls ut faller också räcken på rampens sidor ut. Om rampen är skadad, vilket den var, så fastnar räckena i infattningen när den stängs. De som stängde rampen valde att skära av räckena. Varför öppnar man en tio ton tung ilramp in till fartygets bildäck? Varför stänger man den efter sig? Varför förtiger haverikommissionen att någon varit inne på bildäcket?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/militar-sekretess-kring-den-civila_GS10686

Har haverikommissionen gjort ett bra jobb eller finns det delar/stora delar som borde gjorts bättre?
Citera
2020-09-30, 22:47
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Har inte Estland också "judemedia", eller varför känner man att de är mer transparenta.

Det som provocerar mig mest är nog att gänget som var ansvariga när det begav sig - Bildt, Carlsson, Uusman m.fl, verkar helt oberörda. Jag kan förstå att de inte vågar uttala sig som de fegisar de är. Men de borde åtminstone svettas lite. De verkar helt ogenerade. Bildt twittrar på som vanligt och alla kommentarer han får om Estonia rinner av honom som vatten på en gås.

Fräckheten är så obegriplig på något sätt. En normal människa skulle inte kunna vara politiker tror jag. Man måste nog vara helt samvetslös.

För att dom vet att detta aldrig kommer bära vatten.
Skiten kommer sopas under mattan för det sovande folket oavsett om en film som fångar hela förloppet i realtid skulle hittas och presenteras.
Folket är så hjärntvättat att det inte spelar någon som helst roll vad som presenteras.

Det här kommer rinna ut i sanden fortare än kvickt och vara bortglömt innan helgen. Tyvärr.
Citera
2020-09-30, 22:47
Avstängd
Citat:
Jo, nu läste jag artikeln igen. Det är alltså vad svensk judemedia gör? Postar upp en "nyhet" på löpet som är helt orelevant till estonia just nu? Men som i huvudet på den scrollande läsaren uppfattas som relevant och kopplat till estonia.
Herregud.. det är värre än jag trodde.

Det blir rätt genomskinligt med avseende på nyhetsvärderingen: Ett hål upptäcks i Estonia vars märkliga hädanfärd debatterats i decennier - det är lågt nyhetsvärde som vi placerar långt ned i en kort artikel den dag det blir offentligt.

Ett hål i en färja som evakuerades kontrollerat med noll dödsoffer: Oj vad intressant här gäller det att rapportera!!!

Det man undrar är hur fan nyhetscheferna får sina order? Är det statsministern som ringer direkt eller har man drillat dem i åratal? Eller ser man bara till att anställa riktiga idioter?

/Johan
Citera
2020-09-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det där är helt fel. Du kan inte pumpa ballast på det sättet och båten är rät.

Vad menar du? Det var antagligen fritt vatten i de vattentäta utrymmena under bildäck. Dvs inte ballast.

Estonia borde flutit om dessa utrymmen varit täta.
https://heiwaco.com/epunkt216.htm
Citera
2020-09-30, 22:50
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ja precis. Det sovande hjärntvättade folket som lever i Nordkorea på steroider med andra ord. Sverige.

Så illa är det väl inte riktigt ännu va Men det är definitivt allvarligt om makten ljuger för sina medborgare (om så nu är fallet) speciellt när människor lider. Ändlöst med familjer som trasats sönder pga av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in