2020-09-30, 22:14
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Av den enkla anledningen att rampen aldrig fälldes ner. Rätt solklart är det inte?
Du borde åtminstone ögna igenom slutrapporten. Jag menar så du vet något om vad som står i den.
Citera
2020-09-30, 22:14
Medlem
mb20guys avatar
Haha har dom arrangerat en "olycka" nu som kan förklara hur hål upp kan bara uppkomma undertill i färjor? Dimridå?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2d128q/mystiskt-fynd-i-farleden-dar-amorella-fick-grundkanning
Citera
2020-09-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, det är inte ”helt klarlagt”, tvärtom. Ventilationstrummornas dimension räcker mycket väl. Läs rapporterna jag talade om (e.g. HSVAs rapport nedan).

Och så rampen... läs i tråden.
- Estonia hamnade med 120 graders slagsida på botten och då stängs rampen av tyngdkraften. Helt uppenbart trodde jag.
- Om visiret lossnade så var det helt garanterat att rampen skulle slitas upp helt och hållet pga konstruktionen av visiret.
- Vatteninträngningen var därför enorm, och en av de frågor som upptagit de olika utredarnas intresse är varför inte Estonia kantrade omedelbart, kanske inom någon minut. Jag rekommenderar Hamburg-gubbarnas rapport (HSVA, http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&sub=4&ex=n), klart bättre kvalitet än SSPA/Chalmers enligt undertecknad.

Jag vet inte vilka matematiska beräkningar du talar om men länka gärna (Om de kommer från foliehatten Heiwa så skall jag läsa dem när jag är klar med hans ”bevis” för att atombomber är bluff.).

1) Rampen var aldrig öppen. Folk gick på rampen för att försöka sätta sig i säkerhte
2) läs ett.

Sedan vittnade maskinisten om att det "stänkte" in vatten på bildäck alltså knappast tillräcklig mängd vatten för att först och främst fylla hela bildäck upp ventilationstrummorna. Området mellan bildäck och däcket under är H E L T vattentätt, dvs det kan inte ha kommit vatten genom ventilationsrören. Om det nu mot förmodan hade gjort det. Hur kommer det sig då att vattnet rinner längs med golvet och inte duschar från ventilationstrummorna som sitter i taket? Upphörde gravitationen för en kort sekund kanske? Medans många andra vittnar om att det fullkommligt strömmade in vatten från området under bildäck. De har beskrivit det som att man har öppnat en kran på max ungefär. Samma rapport som du länkar till säger dessutom att OM det nu vore så att det hände på samma sätt som du/de beskriver det, så skulle båten ha kapsejsat och sedan flutit med kölen uppåt i åtminstone några timmar och inte sjunkit som en sten inom på <60min.

Se den nya dokumentären som finns på Dplay. Där finns uträkningarna som jag hänvisar till.
Senast redigerad av ShyPooper 2020-09-30 kl. 22:18.
Citera
2020-09-30, 22:17
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Alla som undrar vad begreppet "killgissa" är, borde hänvisas till den här tråden.
Citera
2020-09-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Tror på teorin som den esrniske åklagaren också går på om en ubåt men varför tror folk på flashback att det ska vara en svensk ubåt för?

Vi kan utgå från att denna dag smugglades det materiel som tidigare dagar (oavsett vad FM säger så har de ljugit tidigare och att dem säger att inget smugglades denna afton saknar trovärdighet).

Hur som, så väntar svenskarna på sin transport och Ryssen har bett dem att sluta upp med smugglingen två gånger tidigare. Så varför skulle Nato eller en svensk ubåt vilja sänka Estonia?

I min värld ser jag att Ryssen markerar tydligt med att köra en ubåt i frontalkrock mot Estonia men träffar sidan istället. Mao lever de upp till hoten.
Sverige och dem inblandade i smugglingen inser sitt misstag och vet inte hur dem ska dölja detta mer än en cover up i sedvanlig manér.

Så varken svensk eller Nato ubåt men rysk gissar jag på.

Så är min teori också.
En barlastad med kraft från ryssarna.
Och sen en städning, för en krigsförklaring hade kostat mer än åttahundra liv.

Det hade nog de flesta förstått i efterhand.
Det är ingen hemlighet att fartyget transporterade krigsmaterial om man inte är född igår.
Och de som påstår att det var en sten som orsakade hålet är de som trodde att det var bara att köra en reguljär håltagning i Hallandsåsen.
Citera
2020-09-30, 22:19
Medlem
pantherTypeGs avatar
Ni som säger att visiret föll av innan båten sjönk får fan tänka på vad teknikerna sade. Att visiret satt kvar när båten lutade 90 grader.

Är deras vittnesuppgifter värdelösa eller ? Finns det ett enda bevis på att den ramlade av innan båten sjönk?
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Va, bara med all sannolikhet? Oj, kan det vara nåt annat som gjort bucklan på bogvisiret? Utveckla när det inte är bortom allt tvivel ens för dig?
Tja, visiret föll ned 80m till havets botten. Frågan är om vi kan utesluta att bucklan inte uppstod då det träffade botten?

Svaret visar sig vara: ja, det kan vi. JAIC Fig. 8-5 och anslutande text visar att det finns blå bottenfärg från bulben på visiret. Men du bör såklart åka ut till Muskö och titta själv, eftersom du inte tycks acceptera ett ord eller en enda bild i JAICs rapport.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Så vadå, Bildt vill sänka estonia så han drar upp en arrangerad ubåt från havsbotten, fixar en ubåtsbesättning, blir påkörd av estonia "med en jävla snäll" och reparerar sedan ubåten till exakt samma skick som innan och lägger den tillbaka på botten utan att nån märker nåt?

Behöver inte varit planerat. Finnarna hade en marin militärövning. Var säkert fullsmockat med ubåtar från andra länder där för att kolla in det hela. Perfekt då att åka under en färja. Något gick fel.
Citera
2020-09-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Behöver inte varit planerat. Finnarna hade en marin militärövning. Var säkert fullsmockat med ubåtar från andra länder där för att kolla in det hela. Perfekt då att åka under en färja. Något gick fel.

Spännande. Vart hittar du uppgifterna om att finnarna hade en militärövning? Sedan har Finland inga egna ubåtar. Då återstår tre alternativ, NATO, Sverige och Ryssland.
Citera
2020-09-30, 22:22
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Alla som undrar vad begreppet "killgissa" är, borde hänvisas till den här tråden.

Annars kan vi tro på allt vad som sägs oavsett hur skumt det är. Ex vi tror att ett plan i Iran självexploderade för nåt år sen som regeringen sa och sen killgissar folk och visar olika videos och då blev det plötsligt en nedskjutet plan. Hade inte folk undersökt så hade vi trott på det första
Citera
2020-09-30, 22:23
Medlem
fluffypuffys avatar
Nya Cover-up storyn är i full gång och svenskstyrda judemedia presenterar idag början av den i form av "något på botten som inte borde vara där"
En stor sten alltså. Det är vad detta kommer mynna ut i från svenskt håll.

Jag skäms över att vara svensk medborgare. Men det börjar bli vardagsmat så jag har accepterat och vant mig vid att Sverige är det nya Nordkorea.
Citera
2020-09-30, 22:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Är det personangrepp även om det är sant?
Varför ska jag lägga fram teorier för dig? Jag har ju fortfarande ingen egen (även om du inte fattar det). De teorier jag pratar om finns i tråden om du är nyfiken. Jac har defacto presenterat någr av dem för dig tidigare, men det har du nog glömt... Det var ju flera timmar sen.

DIN sanning (som är hämtad från en ifrågasatt rapport) är att bogvisiret slets loss. Viss bevisning hävdar motsatsen.
Visiret är Sveriges bäst bevakade .onument ocv står hos den myndighet som förmodlogen hat mest att förlora på att en eventuell alternativ sanning kommer fram... Verkar som att vattenfödet på Estonia var klart högre än blodflödet i ditt huvud.
Du får fortsätta hävda vad du vill. Vi är många som tycker att du är en tvättäkta idiot som låst sig vid något som är långt ifrån solklart.
Förmodligen.

Jag kan inte berätta för dig varför du skall lägga fram teorier. Men det är en av poängerna med ett diskussionsforum.

Min ”sanning” är inte hypotesen att visiret slets loss innan haveriet. Men det är den absolut mest troliga förklaringen till att det nu står på Muskö, snarare än sitta kvar på vraket. Du tycks mena att alla hypoteser har samma värde. Den uppfattningen håller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in