2020-09-30, 22:24
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Spännande. Vart hittar du uppgifterna om att finnarna hade en militärövning? Sedan har Finland inga egna ubåtar. Då återstår tre alternativ, NATO, Sverige och Ryssland.

USA, England, Tyskland har väl ubåtar de också
Citera
2020-09-30, 22:26
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Nej det hade ju lett till krav på att bärga allt antagligen.

Själv hade jag velat ha upp min anhörig oavsett om det var rationellt el inte.

Ja och dykaren sa att dom var välbevarade och det var väl bara 2 månader efter olyckan
Citera
Medlem
Citat:
1) Rampen var aldrig öppen. Folk gick på rampen för att försöka sätta sig i säkerhte
2) läs ett.

Sedan vittnade maskinisten om att det "stänkte" in vatten på bildäck alltså knappast tillräcklig mängd vatten för att först och främst fylla hela bildäck upp ventilationstrummorna. Området mellan bildäck och däcket under är H E L T vattentätt, dvs det kan inte ha kommit vatten genom ventilationsrören. Om det nu mot förmodan hade gjort det. Hur kommer det sig då att vattnet rinner längs med golvet och inte duschar från ventilationstrummorna som sitter i taket? Upphörde gravitationen för en kort sekund kanske? Medans många andra vittnar om att det fullkommligt strömmade in vatten från området under bildäck. De har beskrivit det som att man har öppnat en kran på max ungefär. Samma rapport som du länkar till säger dessutom att OM det nu vore så att det hände på samma sätt som du/de beskriver det, så skulle båten ha kapsejsat och sedan flutit med kölen uppåt i åtminstone några timmar och inte sjunkit som en sten inom på <60min.

Se den nya dokumentären som finns på Dplay. Där finns uträkningarna som jag hänvisar till.

Läste någonstans om att Estonias trim var maxad men ändå 1 grad fel. Dvs ena sidans ballasttankar fulla och den andra sidan tomma men ändå fattas en grad. Detta tyder på några hundra ton vatten på fel ställe redan i hamn. Detta vatten måsta varit i det "täta" utrymmet under bildäck. Kan förklara den snabba slagsidan.
Citera
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nya Cover-up storyn är i full gång och svenskstyrda judemedia presenterar idag början av den i form av "något på botten som inte borde vara där"
En stor sten alltså. Det är vad detta kommer mynna ut i från svenskt håll.

Jag skäms över att vara svensk medborgare. Men det börjar bli vardagsmat så jag har accepterat och vant mig vid att Sverige är det nya Nordkorea.

Du tänker inte på M/S Amorella som gick på grund söndagen den 20 september i år hoppas jag...
Citera
2020-09-30, 22:28
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Du tänker inte på M/S Amorella som gick på grund söndagen den 20 september i år hoppas jag...
Han blandar ihop det totalt. Pinsamt.
Citera
2020-09-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Läste någonstans om att Estonias trim var maxad men ändå 1 grad fel. Dvs ena sidans ballasttankar fulla och den andra sidan tomma men ändå fattas en grad. Detta tyder på några hundra ton vatten på fel ställe redan i hamn. Detta vatten måsta varit i det "täta" utrymmet under bildäck. Kan förklara den snabba slagsidan.
Intressant, vad innebär det? Vatten som läckt in i båten redan innan avfärd?
Citera
Medlem
Mackan.s avatar
"– Det var något ljust, flera gånger flera meter stort, som rörde sig strax under ytan. Det sköljde vågor över."

”Där i vattnet såg jag vågorna föra iväg något som jag uppfattade som en bit av en vit vägg, flera gånger flera meter stor. Jag förvånades över att den inte sjönk på en gång utan gled iväg bortåt samtidigt som vattnet sköljde över den. Sedan försvann den. Nu förstod jag att hålet i skrovet måste vara väldigt stort och att fartyget snabbt skulle fyllas med vatten.”

-Carl Eric Laantee Reintamm

Här är en bild på NATO-ubåten HMS Repulse: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/HMS_Repulse_%28S23%29_in_the_Firth_of_Clyde_c1979. jpg

Klassen heter Resolution och var i tjänst 1968-1996. HMS Repulse togs ur tjänst 1996. Systerskeppet HMS Resolution togs ur tjänst 22 oktober 1994...

Ett relativt stort as till ubåt, 130 m lång och 7-8000 ton. Nästan lika stor som Estonia alltså. Oklart om en sådan här stor ubåt kan operera i Östersjön.

Men titta på bilden och läs: "Det var något ljust, flera gånger flera meter stort, som rörde sig strax under ytan".

Tornet på HMS Repulse?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Ni som säger att visiret föll av innan båten sjönk får fan tänka på vad teknikerna sade. Att visiret satt kvar när båten lutade 90 grader.

Är deras vittnesuppgifter värdelösa eller ? Finns det ett enda bevis på att den ramlade av innan båten sjönk?

Ja det hittades 1.5 kilometer från vraket.
Citera
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten

Det där är helt fel. Du kan inte pumpa ballast på det sättet och båten är rät.
Citera
2020-09-30, 22:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
1) Rampen var aldrig öppen. Folk gick på rampen för att försöka sätta sig i säkerhte
2) läs ett.

Sedan vittnade maskinisten om att det "stänkte" in vatten på bildäck alltså knappast tillräcklig mängd vatten för att först och främst fylla hela bildäck upp ventilationstrummorna. Området mellan bildäck och däcket under är H E L T vattentätt, dvs det kan inte ha kommit vatten genom ventilationsrören. Om det nu mot förmodan hade gjort det. Hur kommer det sig då att vattnet rinner längs med golvet och inte duschar från ventilationstrummorna som sitter i taket? Upphörde gravitationen för en kort sekund kanske? Medans många andra vittnar om att det fullkommligt strömmade in vatten från området under bildäck. De har beskrivit det som att man har öppnat en kran på max ungefär. Samma rapport som du länkar till säger dessutom att OM det nu vore så att det hände på samma sätt som du/de beskriver det, så skulle båten ha kapsejsat och sedan flutit med kölen uppåt i åtminstone några timmar och inte sjunkit som en sten inom på <60min.

Se den nya dokumentären som finns på Dplay. Där finns uträkningarna som jag hänvisar till.
Du missförstår. Folk gick på rampen efter att fartyget hade fått mer än 90 grader slagsida. Då stängs rampen av tyngdkraften.

Kran på max? Estonia sjönk på 30-40 minuter. Det innebär att ca 13,000 m^3 kom in, dvs i genomsnitt omkring 6-8 m^3 per sekund...!
Citera
2020-09-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ber om ursäkt om det redan kommit upp och jag missat det men jag har sett 3 avsnitt av dokumentären och har det kommit fram någon information om att luckan innanför bogvisiret var öppen när någon dök där? Det är väl en lucka som fälls ner och används som påkörningsramp eller har jag missförstått det? Tycker det verkar skumt att luckan bara skulle fällas ner för att bogvisiret trillar av då den inte borde vara en del av bogvisiret. Men jag kan inget om estonia

Ingen såg luckan eller rampen vara öppen mot hela Östersjön under själva förlisningen så hela teorin om bogvisiret och havkomrapporten luktar tyvärr korruption.
Citera
2020-09-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
USA, England, Tyskland har väl ubåtar de också

De länderna du skriver ingår i Nato.
Det är bara Frankrike i Europa av de stora länderna som bara har ett avtal med Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in