"– Det var något ljust, flera gånger flera meter stort, som rörde sig strax under ytan. Det sköljde vågor över."
”Där i vattnet såg jag vågorna föra iväg något som jag uppfattade som en bit av en vit vägg, flera gånger flera meter stor. Jag förvånades över att den inte sjönk på en gång utan gled iväg bortåt samtidigt som vattnet sköljde över den. Sedan försvann den. Nu förstod jag att hålet i skrovet måste vara väldigt stort och att fartyget snabbt skulle fyllas med vatten.”
-Carl Eric Laantee Reintamm
Här är en bild på NATO-ubåten HMS Repulse:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/HMS_Repulse_%28S23%29_in_the_Firth_of_Clyde_c1979. jpg
Klassen heter Resolution och var i tjänst 1968-1996. HMS Repulse togs ur tjänst 1996. Systerskeppet HMS Resolution togs ur tjänst 22 oktober 1994...
Ett relativt stort as till ubåt, 130 m lång och 7-8000 ton. Nästan lika stor som Estonia alltså. Oklart om en sådan här stor ubåt kan operera i Östersjön.
Men titta på bilden och läs: "Det var något ljust, flera gånger flera meter stort, som rörde sig strax under ytan".
Tornet på HMS Repulse?