2020-09-30, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja det räcker med rubriceringarna inte hela stämningsansökan där åklagaren gjorde sig till åtlöje och fick igenom den minsta av sina åtalspunkter. Inget mord och ingen misshandel och inget griftefridsbrott alltså. Men du fick frågan om det bara var plast?

Hon var inlindad i plast, tyg och ett snöre som var knutet runt.
Citera
2020-09-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Tjat om Norge, nu är det Sverige, har vi fällts? Om inte varför tjata om det.

För att det gäller Sverige också givetvis och alla andra länder som . Ja det har vi om du hade läst mina inlägg tidigare så finns vi allt med i fällande domar. Fattar du inte att vi lyder under Europadomstolen och mänskliga rättigheter och att vi är en EU stat? Om du tycker det är tjatigt så får du väl emigrera till något land som inte har godtagit denna konvention.

Citat:
Regeringen är ytterst ansvarig för att de mänskliga rättigheterna tillgodoses i Sverige. Regeringen har även ett ansvar att göra information om de mänskliga rättigheterna tillgänglig för allmänheten.
Mänskliga rättigheter

Riksdagen och regeringen, den regionala och kommunala verksamheten har alla ansvaret för att följa de mänskliga rättigheterna. Regeringen ska arbeta för att Sverige helt och fullt följer de mänskliga rättigheterna.

I Sverige skyddas de mänskliga rättigheterna genom grundlag och andra lagar och förordningar. Dessutom gäller den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna som lag i Sverige sedan år 1995.

Var det något annat du som tror Sverige är undantaget mänskliga rättigheter. Nu har du lärt dig något nytt i dag. Återkom när du är insatt din pajas.
Citera
2020-09-30, 22:00
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbrunk
Synnerligen grov misshandel på S*lias också.
Samt brott mot griftefrid
Hade de tänkt att han hon skulle fostras till narkoman, med tanke på det namn de gett denne?
Citera
2020-09-30, 22:00
Medlem
[quote=Browser|73096790]Har du fall från Europadomstolen och mänskliga rättigheter dom senaste åren med umgängesbegränsning ? Jag har lagt flera i tråden där man fäller Norge med att dom hade för lite umgänge med sina föräldrar och gjorde allt för snabba vårdnadsöverflyttningar och adoptioner. Att man inte haft riktigt underlag för att strunta i en hemflytt. Så du kan väl delge vad du har då?

Exempelvis målet Dolhamre mot Sverige (20100608)
Citera
2020-09-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta
Hon var inlindad i plast, tyg och ett snöre som var knutet runt.

Nu var det ju en fråga ställt till en postare som upprepar samma om och om igen.

Det korrekta är lakan, filtar och plast samt knutit ett snöre om.
Senast redigerad av Browser 2020-09-30 kl. 22:06.
Citera
2020-09-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan

2001 ? En domare var skiljaktig och ville fälla Sverige för brott mot artikel 8. Det tog regeringen fasta på. Så i fallet sexuellt utnyttjade och umgängesbegränsningar är helt korrekt i speciella fall. Inte att vårdnadsöverflytta tidigt eller ta bort umgänge för föräldrarna. Läs årets senaste utslag skall du se att Melindas Lexlillahjärtat inte gör sig önskvärt.
Senast redigerad av Browser 2020-09-30 kl. 22:16.
Citera
2020-09-30, 22:10
Medlem
Ankan-mannens avatar
[quote=skrakan|73097279]
Citat:
Har du fall från Europadomstolen och mänskliga rättigheter dom senaste åren med umgängesbegränsning ? Jag har lagt flera i tråden där man fäller Norge med att dom hade för lite umgänge med sina föräldrar och gjorde allt för snabba vårdnadsöverflyttningar och adoptioner. Att man inte haft riktigt underlag för att strunta i en hemflytt. Så du kan väl delge vad du har då?

'

Därmed ansågs även umgängesbegränsningarna stå i överensstämmelse med artikel 8 i Europakonventionen. En domare var skiljaktig och ville fälla Sverige för brott mot artikel 8.
https://www.regeringen.se/internationella-mr-granskningar-av-sverige/2010/06/europadomstolens-dom-2010-06-08-i-malet-dolhamre-mot-sverige/
Citera
2020-09-30, 22:34
Medlem
Var bara tvungen att dela den här som jag trillade över. En låt om lilla hjärtat skriven och framförd av en av kriminalteknikerna som var på plats då Esmeralda hittades. Såhär har han bearbetat sin upplevelse. Texten och musiken säger verkligen allt. Det är detta allt handlar om. Vi får aldrig glömma!

https://m.youtube.com/watch?v=CwaRJaany0M
Citera
2020-09-30, 22:41
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Vad sade den barnavårdsläkaren i domstolen om vikten? Är det något som lagts som bevisning för någon slags vanvård eller ? Vilka var rubriceringarna i målet?

Va det bara plast?

Nu är det förvisso rättsläkarens ord, men enligt tingsrätten sade hon detta:
”Hennes första intryck var att flickan såg smal ut. Hon noterade också att flickan hade blåmärken på flera olika delar av kroppen samt att hon hade på sig en blöja utan innehåll.
(...)
Det är inte möjligt att avgöra vad håravfallet har berott på men upplevelsen var att det handlade om långsiktigt mående. Vid undersökningen var kroppsvikten 10 kg jämfört med 13 kg i juli 2019, vilket visar på att det skett en kraftig viktnedgång. Det fanns inget som tydde på att Esmeralda led av en akut vätskebrist, vilket gör att bedömningen är att viktnedgången är orsakad av en längre period med för lågt näringsupptag.”

Och nej, det var inte bara plast, utan även tyg (filt och lakan?), så den väsentliga detaljen gör det hela mer mänskligt.
Citera
2020-09-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Tror tyvärr Rebecca överlever just pga att hon inte tar på sig ansvaret. Att erkänna att man bidragit till sitt barns död är förmodligen väldigt jobbigt. Även om man är en känslokall psykopat så är det för stort.
Patrik, oavsett hur labil han verkade, sa ändå lite mer vettiga grejer till polisen. "Jag borde ringt 112". "Vi vågade inte för då skulle barnen tas ifrån oss" "Hon var världens finaste flicka" Han förstod att han hade ansvar för det som hänt. Jag tror han dog pga abstinens men även för att det som hänt var för jobbigt för honom.

Ja absolut kan förnekelse även vara en överlevnadsstrategi, MEN som vuxen människa borde hon ändå ta ansvaret att gå i terapi och göra allt i sin makt för att inse vad som hänt, inse hur hon bidragit till det och få hjälp för att kunnavta ansvar och leva vidare. Om inte annat för Es skull. Att för hennes skull berätta sanningen och ta ansvar.
Överlevnadsstrategi eller inte så är det enormt tungt att leva i förnekelse också. För att kunna hela sig själv så måste man våga se och erkänna vad som hänt. Man måste våga prata om det dåliga, det hemska och det otänkbara man gjort för att kunna läka och leva vidare.
Citera
2020-09-30, 23:15
Medlem
Citat:
2001 ? En domare var skiljaktig och ville fälla Sverige för brott mot artikel 8. Det tog regeringen fasta på. Så i fallet sexuellt utnyttjade och umgängesbegränsningar är helt korrekt i speciella fall. Inte att vårdnadsöverflytta tidigt eller ta bort umgänge för föräldrarna. Läs årets senaste utslag skall du se att Melindas Lexlillahjärtat inte gör sig önskvärt.

Eftersom du skrivit att Europadomstolen alltid kräver umgänge mellan föräldrar och barn kan du få ett till exempel som visar att du har fel. Ordet alltid ger inte plats för undantag.
Förutom det målet jag tidigare angav från 2010 kan du få ett nytt exempel när inte Europadomstolen tyckte det var fel att begränsa umgänget.

En dom från 2018.
Tre barn tvångsomhändertogs. Föräldrarna fick totalförbud mot kontakt med barnen. På mer än 18 månader fick de inte ha kontakt med varandra. Inte via brev. Inte via tel.
"Utredningen visade att föräldrarna inte klarade att sätta barnens intresse framför sina egna genom att försöka samarbeta med socialtjänsten".
Jag anser mig inte kompetent att ha någon åsikt huruvida E:s "mamma" skulle få rätt eller inte om ärendet kom till Europadomstolen. men jag noterar att barns rättigheter och möjligheter flyttas fram millimeter för millimeter.
Citera
2020-09-30, 23:25
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coffin-md
Jag var iallafall respektfull nog att kalla dig Stålis med stort S.
Jag önskar upplysa Eder om att den korrekta termen är versal, och inte ”stor bokstav”.
Såpass upplyst torde en person av sådan dignitet som Ni själv vara.

Citat:
P.s 29. Varför envisas man med att leda frågan tillbaka till sina egna subjektiva åsikter, allt detta "JagJagJag" när vi alla vet att en måste vara objektiv i allra största mån och hålla sig till att diskutera sakfrågan.

Så länge alla "JAG, JAG, JAG"-sägande
ofta nyreggade konton här, som endast tillför inhuman smutskastning fortsätter leka martyr kommer det aldrig att kunna ses på detta fall objektivt.

Citat:
Istället väller det ut "jag jag jag"-moral och hatiska förfaranden trots avsaknad av juridisk proffession (?) och 100%-ig insyn i detta ärende som (om man bemödar sig reda på helheten) sträcker sig flertalet år tillbaka i tiden.

Citat:
Jag igen.
Ditt vältaliga välkomnande äro ord som säger mer om dig än om någon annan. Det jobbigt när någon ifrågasätter upprepande av samma sak hela tiden, samma gamla vanliga klagovisa ur eget utnämnande av högsta allvetandes "jag-perspektiv".

Mig veterligen har jag aldrig Inmundigas* "tänk på barnen".

Citat:
Spekulativa antaganden och känslobaserade åsikter från sofflocket eller skrivbordsstolen av individer med "JAG"-moralkompasser är föga intressant när det handlar om juridiska förhandlingar.

Här är jag rädd att du har rätt. Kanske är vi alla för mycket ”jag-jag-jag”?
Kanske har Rebeckas mest skrämmande sidor smittat av sig på oss?
”Det är mitt barn”
”Jag hade henne först”
”Jag måste knarka för att orka med”
”Jag måste läka blåmärken inför BVC-besöket, för jag vill inte uppfattas som en dålig mamma”
”Jag måste göra ungen trygg innan vi ska till BVC (eller öppna förskolan eller whatever)”
”Jag behöver...”
”Jag vill...”
”Jag-jag-jag”

PS: ”leka martyr” - tillåt mig småle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här