2020-09-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Politiet innhenter flere språkeksperter som skal gjennomgå trusselbrevet.

De vil ikke si hvorfor eller hva som skal undersøkes.
– Vi kan bekrefte at noen av våre forskere er kontaktet av politiet om å være sakkyndige i forbindelse med denne saken, uttaler senterleder ved senter for flerspråklighet ved Universitetet i Oslo.
https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-politiet-gransker-trusselbrev-til-tom-hagen-pa-nytt-1.15180858

Det er totalt tre trusselbrev som skal analyseres.

Trusselbrevet skrevet ut på papir og lagt igjen 31. oktober 2018, skrevet på gebrokkent norsk og engelsk, aggressivt trusselbrev mottatt på mail 16. januar 2019, skrevet på norsk, og et tredje trusselbrev, mottatt på mail 8. juli 2019, skrevet på gebrokkent norsk med enkelte engelske ord innimellom.
"En ekspert som undersøkte det første trusselbrevet i 2019 har tidligere sagt til NRK at slike undersøkelser kan avsløre alder og hvor forfatteren kommer fra.
Påtalemyndigheten forbereder straffesak, og skal nå sannsynliggjøre at Tom Hagen har skrevet trusselbrevene selv. Tror jeg.

Kilde
nrk.no 30. september 2020
https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-politiet-gransker-trusselbrev-til-tom-hagen-pa-nytt-1.15180858
Citera
2020-09-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag har för mig att det stod om DNA på tofflorna, inte specifikt blod.
«I tillegg er det gjort funn av DNA fra ham på sandaler tilhørende Anne-Elisabeth. De ble funnet et annet sted i huset.«
https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-opplysninger-politiet-fant-minst-to-klesplagg-fra-anne-elisabeth-pa-badet-der-de-mener-hun-ble-d rept/3423980411.html
Klarer bare finne denne kilden.
Kan jo være blod da, men ikke nødvendigvis. Hvis det er blod er det jo litt spes, da. Med tiden får vi kanskje vite. Kanskje aldri.
Citera
2020-09-30, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Verden er jo ofte svart hvit, men jeg mener altså det motsatte: At det finnes mange flere mulige gjerningsmenn enn de vi er blitt presentert for av politiet.

Og at ingenting i denne saken taler for at TH stod bak.

Ekteskapskontrakten kan handle om at TH var en fryktelig fyr (fortsatt ikke en drapsmann), kan handle om noe finansteknisk (TH har ennå ikke forklart seg om den), kan handle om at AEH ba på sine knær om å bli trodd på at hun aldri skulle være utro igjen (Hva vet jeg? Men det er mulig).

Du surrer rundt med pseudo-ikke-kunnskap om blodspor.

Vi andre velger å overhøre alt du sier, men hvis du sier imot, lover jeg deg at jeg skal fylle to sider på FB om hvordan blodspor kan handle om en gang i 1998, da TH skar seg på en Gilette den dagen. Og om hvordan AEH blødde neseblod i 2003 mens hun gikk ned trappa.

Innse hva alle tenkende skjønner:

Politiet brukte bort 1,5 år på å bevise at TH er skyldig og forsømte seg ekstremt i forhold til å finne virkelige gjerningsmenn.

Det er når man legger sammen alle disse detaljene, ekteskapskontrakt, vold, trusler, spille på samvittighet osv osv at man skjønner at han er psykopat.
Først må du forstå at TH har antisosial personlighetsforstyrrelse (psykopati) før at du forstår at han står bak drapet. De fleste ekteskapsdrap begås av en mann som er psykopat. Også i dette tilfelle.
Citera
2020-09-30, 20:10
Medlem
Noen som skal se dette på dansk tv2? Dansk TV2 legger nå siste hånd på en dokumentar om Lørenskog-forsvinningen. I sommer har Bondo og hennes kollega Christine Brink, tilbrakt ni dager i Lørenskog-området for å filme og snakke med personer tett på Lørenskog-forsvinningen.

"Jeg ønsker ikke å avsløre for mye, men det er snakk om personer som er tett på både Hagen-familien og etterforskningen som har latt seg intervjue. Forhåpentligvis vil også nordmenn finne dokumentaren interessant" Håpet er at dokumentaren skal sendes på dansk TV2 mandag 5. oktober.
Har dessverre ikke dansk tv2, håper noen her har og kan dele litt. Reportasje i Romerike Blad i dag.
Senast redigerad av univers123 2020-09-30 kl. 20:14.
Citera
2020-09-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lixt
Okei, jeg leser nå at det var dna, og ikke at dette er spesifisert som blod. Mener å komme ihåg at jeg leste her om dagen i tråden her at det var snakk om blod, men da var det altså ikke det, men det KUNNE være det.
Fetad: Ja det var nok "DNA KAN være blod" som du leste: (Se spoiler).

Senast redigerad av z-z-z 2020-09-30 kl. 20:17.
Citera
2020-09-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Påtalemyndigheten forbereder straffesak

Samme tanke her.
Citera
2020-09-30, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg tror du har rett i at slepesporene er avsatt i avføring. Det er nok et av mange spor som leder politiet og retten til å mene at AE ble drept ved kvelning hjemme.
GM kan ha vært uforberedt på at det skulle avsettes denne typen biologiske spor og "søl" etter drapshandlingen; ergo akutt behov for rengjøring. Dette var neppe planlagt, og kan vise seg å felle ham til sist. All den tid det var nøye planlagt iscenesatt som en kidnapping så ville det "smarteste" vært å sørge for at AE forlot Sl*raveien i live, og ble drept annetsteds.

Ja, tror nok at det var mye uforutsett med denne saken. Blod, avføring osv.
En ting er å planlegge i teorien, men i praksis blir det noe annet.
Kun erfarne proffe kan gjøre et slikt drap uten at det blir noe somhelst spor.
Citera
2020-09-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lixt
Okei, jeg leser nå at det var dna, og ikke at dette er spesifisert som blod. Mener å komme ihåg at jeg leste her om dagen i tråden her at det var snakk om blod, men da var det altså ikke det, men det KUNNE være det.
Klart det kan være det.
Et par hudceller fra TH hadde nok ikke blitt lagt så mye vekt på. Kan også være svette, spytt, snørr, hår, urin mm. Noe av det er mindre naturlig enn annet at er på konas sandaler. Eller DNA avsatt på en slik måte at det gir en pekepinn til at han har tatt av henne sandalene.
Senast redigerad av Doggerbank 2020-09-30 kl. 20:42.
Citera
2020-09-30, 20:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det er totalt tre trusselbrev som skal analyseres.

Trusselbrevet skrevet ut på papir og lagt igjen 31. oktober 2018, skrevet på gebrokkent norsk og engelsk, aggressivt trusselbrev mottatt på mail 16. januar 2019, skrevet på norsk, og et tredje trusselbrev, mottatt på mail 8. juli 2019, skrevet på gebrokkent norsk med enkelte engelske ord innimellom.
"En ekspert som undersøkte det første trusselbrevet i 2019 har tidligere sagt til NRK at slike undersøkelser kan avsløre alder og hvor forfatteren kommer fra.
Påtalemyndigheten forbereder straffesak, og skal nå sannsynliggjøre at Tom Hagen har skrevet trusselbrevene selv. Tror jeg.

Kilde
nrk.no 30. september 2020
För mig ser det ut som att polisen måste börja om från början. Sorgligt.
Citera
2020-09-30, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Ja det var nok "DNA KAN være blod" som du leste: (Se spoiler).

Det husker jeg ikke hvor jeg har lest om tøflene og blod.
Hva forteller det forresten at THs dna ble funnet på hennes tøfler? At TH har tatt dem av henne mens hun var død og plassert dem et annet sted?
Citera
2020-09-30, 20:30
Medlem
Citat:
Jeg tror ikke det. Jeg tror at politiet begynner å bli desperate.
Jeg vet ikke om de i det hele tatt har etterforsket om forfatteren av trusselbrevet eventuelt kan ha plantet skrivefeil i trusselbrevet eller om de har etterforsket hvem som eventuelt kan ha plantet disse eventuelle skrivefeilene for å eventuelt peke mot en uskyldig person.
Diskusjon om skrivefeilene og link finnes på denne siden:
https://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49430186/#49430186
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-30 kl. 20:41.
Citera
2020-09-30, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doggerbank
Klart det kan være det.
Et par hudceller fra TH hadde nok ikke blitt lagt så mye vekt på. Kan også være svette, spytt, snørr, hår, urin mm. Noe av det er mindre naturlig enn annet at er på konas sandaler.

Kanskje de mener å kan bevise at sandalene har vært på AE når hun ble angrepet, og at TH har båret disse til et annet rom. Ikke godt å si.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in