Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Istället för att slösa tid på varför män dödar kvinnor, och kvinnor stannar hos män som dödar, hade man kunnat gå rakt in i Fup och fokuserat på vem som hade motiv och varför. Gräva fram och högläsa hur S ber L sluta hota honom. Hur han ber henne välja fred istället för krig. Hur han dödshotar henne och sonen implicit och explicit. Hur han önskar henne evig ensamhet, och att dö på de isiga vägarna. Att se blod flyta, en lång och utdragen död.
Nu utgår jag bara efter hur jag tycker att åklagaren har lagt upp åtalet, hur jag tror att hon tänker.
Jag utgår från att motivbilden är en viktig del i målet, särskilt som att finns en mycket väldokumenterad sådan bild i Lenas och SDs omfattande konversationer med varandra och andra.
Tyvärr är vissa konversationer inte så lätta att följa med i mellan SD och Lena. De är inte lika tydliga som den som vi läste nyss.
Jag kan inte säga att jag läst att SD har hotat Lena lika tydligt som här, utan det vi har sett är mest att Lena har själv skrivit noteringar och sparat. Jag uppfattar et som att SD varit försiktig, han vet möjligen att Lena sparar sådant? Han är noga med att radera, vilket verkar även omfatta konversationen i hennes Telegram om jag fattat det rätt.
Samtidigt är ju motivet enbart en del i åtalet.
Det gäller att knyta SD till mordet genom att placera honom på mordplatsen när mordet skedde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Sedan skifta fokus till alla loggar Lena hatar, föraktar och vill hämnas på Stefan inklusive hans fru. Alla loggar hon beskriver att hon har övertag, tagit ledningen och tänker vinna och segra i kriget. Sedan intervjua alla Lenas väninnor om saken, varför var hon arg, besviken och ville hämnas. Vad S lovat L under åren, och hur hon reagerade när han svek. Intervjua Kristin hur Lena medvetet provocerade Davidssons på geocaching etc. samtidigt som hon var skadeglad.
Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på delar av rättegången, och jag har nog inte ens lyssnat på alla förhören. Jag tycker att det framgår i förhören i FUP sådant som du tar upp; Lenas krav, att hon vill hämnas, att hon är arg och förolämpad, på slutet att hon har ett övertag.
Detta är ju en del av de hot som åklagaren faktiskt tar upp som "ömsesidiga hot". Jag vet inte hur tydlig åklagarna varit i den här delen.
Från stämningsansökan finns mängder av sid hänvisningar till konversationer (sid 15- 18) med, från både Whats app, Messenger och från Telegram, skärmdumpar mm och vad vänner har att berätta om hur relationen, hoten mm sett ut och även hur SDs och HDs relation sett ut, före och efter mordet. Jag tror att mycket av motivbilden syns där.
Jag har svårt att tro att åklagaren missar att trycka just på Lenas hot mot SD, eftersom det verkar vara en mycket känslig punkt för SD. Kan hända att det blir som du säger, blurrigt.
Hoppas att åklagaren är tydligare i HR.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Visa att S ber L släppa greppet om honom och gå vidare ett halvår innan hon mördas. Allt tal från Stefan om att han vill återförenas med Hanna, som Lena beskriver i loggar med vänner. Alla kärleksförklaringar mellan Davidssons efter skilsmässan, tre veckor innan Lena dör. Att det första S skriver till H när L är försvunnen berör att allt kommer bli så bra nu.
Som sagt, den här delen tror jag att åklagaren tar upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Det går inte bara försöka visa det faktum att S försökte kontrollera och hotade Lena, utan motivet bakom varför. Du kan inte delge domstolen flerfaldige alternativ i ett indiciemål. Då går det inflation i motiv. Motiv behöver klargöras i ett indiciemål. Lena behöver inte Viveca till sin försvarare, oavsett får du inte mörda. I Fup finns motivet. Tydliggör motivet. Det måste finnas en sammanhängande röd tråd. Inte massa lösa ändar, där alla ska samfällt ska tryckas in i helhetsbilden. Hiding skulle valt väg. Men eftersom hon själv inte tycks övertygad om motivet, kan hon inte övertyga rätten, inte ens med sakkunnig V.Es hjälp.
Ja, kanske har du rätt, jag vet inte.
Jag tycker att motivbilden är komplicerad, för att relationen är komplicerad. Den har byggt upp över tid och ändrats över tid. I grunden ligger mgms kontrollbehov som ett moln över allt.
T ex vid tiden för anmälningarna handlade SDs hot inte om att tysta Lena, utan om att kontrollera henne för att hon träffade andra. Han har krävt total öppenhet av henne, vilket hon inte följer.
Dödshoten mot henne och A*ron är ju ett sådant hot, det för att hon inte varit ärlig och för att han har sett henne sitta med MGL. Han har ju också kollat MgLs dator (?).
Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Det primära är att lagföra en mördare, inte försvara ett mordoffer.
Nu kan jag inte se att åklagaren direkt försvarar Lena mer än på det sätt att hon ska se till att hennes mördare blir fast.