2020-09-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Med slagsida på Estonia kan det mycket väl stämma att en torped kan ha träffat just där hålet sitter. Någon som vet om slagsidan på Estonia var åt samma håll som där hålet är?

Kom igen nu, en torped?

Bild-googla: torpedo ship damage

Så får ni se hur skador efter en torped ser ut...
Citera
2020-09-30, 18:20
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Haverikommissionen är en myndighet

För all del, men säg det då. Uttalar han sig likadant om Socialstyrelsen? Vi ska låta vår expertmyndighet titta på detta. Låter märkligt. Nåja.
Citera
2020-09-30, 18:22
Medlem
absolut koffes avatar
En sak jag undrat över sedan man insåg att bogvisiret hade lossnat.
Märke inte besättning på Estonia det? I May Day inspelningen hör man inget om det.

Visst det var mörkt och mitt på natten men båten var väl någorlunda upplyst.
Man tycker nån borde reagera "oj där lossnade vårat bogvisir".
Citera
2020-09-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Med slagsida på Estonia kan det mycket väl stämma att en torped kan ha träffat just där hålet sitter. Någon som vet om slagsidan på Estonia var åt samma håll som där hålet är?
Du vet inte vad en torped är va....?
https://www.armscontrolwonk.com/archive/302709/rok-ship-typical-torpedo-damage/

nu måste du komma ihåg att vi talar om 1994 - och ryssarna. Alla bilder du sett på torpeder från 1880-talet där det sitter fyra gubbar och trampar i ett stålrör med fyra tunnor krut i fören går alltså bort.
inte heller WWII torpeder räknas - så små saker fanns inte då.
Citera
2020-09-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skämtar du? Du saknar en bult och kan därför inte dra några slutsatser av vad som hände visiret trots att det står på land och undersökts i åratal?

Med de beviskraven måste det vara utmanande att se en grynig dykfilm i en TV-dokumentär, för att inte tala om att klara en vanlig vardag.

Klarar mig bra tack, håll dig saklig utan påhopp. Lätt att se din agenda med dina svar!
Citera
2020-09-30, 18:24
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut koffe
Märke inte besättning på Estonia det? I May Day inspelningen hör man inget om det.

Utformningen av båten var sådan att man inte kunde se fören i kontrollrummet, där man styr så att säga eller vad det nu heter. Allt hände ju snabbt också, om det var några arbetare på däck så kanske dom inte hann meddela kaptenen osv för det forsa in vatten.
Citera
2020-09-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Utformningen av båten var sådan att man inte kunde se fören i kontrollrummet, där man styr så att säga eller vad det nu heter. Allt hände ju snabbt också, om det var några arbetare på däck så kanske dom inte hann meddela kaptenen osv för det forsa in vatten.
KOMMANDOBRYGGA...
Citera
2020-09-30, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Kom igen nu, en torped?

Bild-googla: torpedo ship damage

Så får ni se hur skador efter en torped ser ut...
Ja för det finns bara en storlek på torpeder i hela världen? Klart att hon blev sänkt.

Det var på djupt vatten dessutom (ej grundstötning) och inga andra skepp i närheten. Hur kommer det sig att alla andra fartyg som var ute den natten klarade sig hur bra som helst? Även betydligt mindre fartyg, såsom trålare och liknande klarade sig utmärkt.
Citera
2020-09-30, 18:28
Medlem
om jag fattar rätt från vad dom sa i dokumentären så såg man inte bogen/kölen ifrån kontrollrummet. men det fanns tydligen en kamera riktad mot bogen inne på bildäck, som mekanikerna såg
Citera
2020-09-30, 18:32
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut koffe

Problemet var att de inte gick se de ifrån bryggan dessvärre =(
Citera
2020-09-30, 18:33
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja för det finns bara en storlek på torpeder i hela världen? Klart att hon blev sänkt.

Det var på djupt vatten dessutom (ej grundstötning) och inga andra skepp i närheten. Hur kommer det sig att alla andra fartyg som var ute den natten klarade sig hur bra som helst? Även betydligt mindre fartyg, såsom trålare och liknande klarade sig utmärkt.

För att de inte hade några bogvisir som lossnade?
Citera
2020-09-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Var det verkligen 70?
Har hört att det skulle vara 15, varav många jobbade med palmeutredningen.
Det var vad länken påstod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in