Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
De som springer ärenden för de gängkriminella är nog förtappade oavsett vilken undervisning de får. Snyftreportage är det möjligt att det skulle bli, men totalt sett är jag övertygad om att det skulle vara en vinst för samhället. Lärarna behöver inte bedriva bägge undervisningsformerna samtidigt. Det skulle lätt gå att spela in undervisningfilmer på aktuellt material och dela det. Det skulle kunna ske centralt. Man skulle kunna ha en chatfunktion som skulle kunna serva hela Sverige. Det finns enorma möjligheter. Jag tror att det skulle gå att höja barnens studieresultat och undvika smitta, men då måste man vilja göra det också.
En fin tanke absolut, men det är bara en dröm, varken realistisk eller ens praktisk. Tyvärr (i detta läge) så är det faktiskt väldigt många barn i skolålder som saknar utrustning att kunna göra det digitalt. Faktiskt. Visst. ”Alla” har en mobil, men det är yta. Man saknar nätverk och surf i många fall. Skolan har varken möjlighet eller råd att dela ut IKT-utrustning eller fri surf.
Sedan visionen att det skulle spelas in filmer ”centralt”? Vad betyder det? Ska man hyra in konsulter för 1400 per timme eller vad tänker du där, att bibliotekarien ska dra ihop lite film som täcker stoffet för samtliga årskurser och ämnen? Stoff motsvarande tusentals sidor i veckan på en stor skola.
Du lever i en fantasi. Tyvärr. Jag önskar verkligen det vore så enkelt som du vill, men det är det inte. Det är en omöjlig utopi rakt igenom.