2020-09-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur menar du att åldringsvården i Sverige gett oss så mycket högre dödstal än Norge t. ex.?
Den verkar ju i fall ha varit en central del av problemet. Tillräckligt sannolik för att den bör vara med i utredningen varför pandemin har sett ut som den gjort i Sverige, jämfört med t.ex. Norge (däremot ser jag ingen fördel med att utreda hur äldrevården ser ut i Nordkorea eller Taiwan för att få vägledning för framtida åtgärder).
Citera
2020-09-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du har rätt - helt orimligt att jämföra.. Samma sak med ett land som Vietnam. Det är säkert också en isolerad ö med väldigt lite utländska besökare.

Hur skulle den global knutpunkten Stockholm kunna hålla nere smittan på samma nivåer som Saigon?

När jag tänker på det... Det enda landet som är en rimlig jämförelse är nog Belgien. Och titta vad duktiga vi har varit jämfört med dem! En stor ros till Anders Tegnell och resten av team:et på FHM
Belgien är mer jämförbart med Sverige, ja. Enligt praktiskt taget alla mått som finns.
Citera
2020-09-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Rutan med "New Cases" har varit tom länge. Men nu när jag klickade på "Yesterday" så dök den upp. Jag kan inte minnas att det angavs några nya fall igår. Justeras siffrorna retroaktivt?

Ja, såklart!

Det är ju just gårdagens siffror..
Citera
2020-09-30, 15:11
Medlem
Citat:
Barn smittar sina föräldrar, äntligen har de förstått detta!

”Coronasmittan ökar i Uppsala län: ”Oroande utveckling”
UPPDATERAD IDAG 14:53PUBLICERAD IDAG 14:39
Den senaste veckan har antalet covid-19-fall ökat i länet. Allt fler testas positivt, och fler vårdas för covid-19 på Akademiska sjukhuset.
– Vi är oroade över utvecklingen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.
På onsdagen bekräftades 34 nya fall av covid-19 bland dem som provtagits det senaste dygnet.

– Vi har förberett oss på att det kan komma en andra våg under hösten och det vi ser nu kan vara början. Nu gäller det att vi alla är på tårna och gör allt vi kan för att stoppa smittan, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler i ett pressmeddelande.

3,5 procent av dem som testats den senaste veckan har haft covid-19, jämfört med 1,1 procent när andelen var som lägst i somras. Även antalet patienter som vårdas på sjukhus har ökat.

Teorin: Barn smittar sina föräldrar

En teori som smittskyddet arbetar med men som inte bekräftats är att barn smittar varandra och sedan smittar varandra.”

Edit: sista stycket är fel, de menar naturligtvis att barn smittar varandra och sedan sina föräldrar.

Detta har jag sagt hela tiden och anledningen til att de inte har lagt märke till att barn är drivande beror på att de oftast inte påvisar symptom.

svt.se

Precis så såg det ut där jag bor i våras, smittan tog sig in på högstadieskolorna från utlandet och sedan smittade barnen (utan eller med mycket milda symtom) sina familjer. Så drabbades min familj, så drabbades många andra familjer i grannskapet också. Jag har bekräftat att tre familjer nära mig har smittats på just detta sätt, högstadiebarnen har fått det först.
Citera
2020-09-30, 15:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige Antal nya fall (7-dagars medelvärde)
1 sep 96
29 sep 432

Ökning med över 4 gånger!
https://i.imgur.com/Eidx24l.png
Korrekt siffra med rätt datum på positivt prov är dock
1 sep 182
29 sep 237

Med eftersläpningar kommer såklart den senare siffran stiga, dock kommer den tidigare inte göra det. Om det blir fyra gånger högre får vi väl se.

https://covidstatistik.se/
Citera
2020-09-30, 15:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Den verkar ju i fall ha varit en central del av problemet. Tillräckligt sannolik för att den bör vara med i utredningen varför pandemin har sett ut som den gjort i Sverige, jämfört med t.ex. Norge (däremot ser jag ingen fördel med att utreda hur äldrevården ser ut i Nordkorea eller Taiwan för att få vägledning för framtida åtgärder).
Men i Norge är procentandelen avlidna i de äldre åldrarna näst intill samma som i Sverige. Det är Sveriges utbredda samhällssmitta som är orsaken till våra höga dödstal.
Citera
2020-09-30, 15:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis så såg det ut där jag bor i våras, smittan tog sig in på högstadieskolorna från utlandet och sedan smittade barnen (utan eller med mycket milda symtom) sina familjer. Så drabbades min familj, så drabbades många andra familjer i grannskapet också. Jag har bekräftat att tre familjer nära mig har smittats på just detta sätt, högstadiebarnen har fått det först.
Ja, detta har jag trott hela tiden.
Citera
2020-09-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ja, det är lika sjukt som att de utan symptom driver smittan.

( obs ironi ).

Det skulle dock vara sjukt :P (seriöst)
Citera
2020-09-30, 15:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det skulle dock vara sjukt :P (seriöst)
Så ”sjukt” tror jag att det är. Tyvärr.
Citera
2020-09-30, 15:19
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du förstår alltså inte skillnaden. Ja, vad annat kan man vänta sig idag.

Palliativa vårdplaner dras upp med patientens och/eller anhörigas medverkan så långt det är möjligt lokalt efter stundens behov med närvarande läkare.

Sverige har en högst dysfunktionell regering det håller jag med om. Men att svenska läkare generellt skulle sakna etik eller att socialstyrelsens dokument avser att prioritera att de som bedöms kunna tillfriskna ej skall få adekvat vård kan jag inte se. Sedan finns det alltid ärenden som inte följt rutiner vilket är beklagligt och bör anmälas. Sedan är det alltid komplext med bedömningar och anhöriga tänker inte alltid rationellt. Du kan få ett exempel. Min fru är kardiolog och för cirka 2 år sedan krävde anhöriga rehabinsatser med sjukgymnast för en patient som i princip ej var kontaktbar, de vägrade alltså palliativ vård. Patienten levde något dygn och var runt 90 år . Men många här hävdar att Sverige arrangerat en genomtänkt ättestupa vilket jag hävdar är nonsens.
Citera
2020-09-30, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Citat:
Ja, detta har jag trott hela tiden.
Ni har rätt!
I Norge ser man det tydligt att det är barn i den åldern som smittar mest nu
https://twitter.com/GostaBroholmer/status/1311205543311216642
https://twitter.com/GostaBroholmer/status/1311207956529192960

Varför fattar inte Tegnell detta?
Citera
2020-09-30, 15:22
Medlem
Citat: