Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Barn smittar sina föräldrar, äntligen har de förstått detta!
”Coronasmittan ökar i Uppsala län: ”Oroande utveckling”
UPPDATERAD IDAG 14:53PUBLICERAD IDAG 14:39
Den senaste veckan har antalet covid-19-fall ökat i länet. Allt fler testas positivt, och fler vårdas för covid-19 på Akademiska sjukhuset.
– Vi är oroade över utvecklingen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler.
På onsdagen bekräftades 34 nya fall av covid-19 bland dem som provtagits det senaste dygnet.
– Vi har förberett oss på att det kan komma en andra våg under hösten och det vi ser nu kan vara början. Nu gäller det att vi alla är på tårna och gör allt vi kan för att stoppa smittan, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mikael Köhler i ett pressmeddelande.
3,5 procent av dem som testats den senaste veckan har haft covid-19, jämfört med 1,1 procent när andelen var som lägst i somras. Även antalet patienter som vårdas på sjukhus har ökat.
Teorin: Barn smittar sina föräldrar
En teori som smittskyddet arbetar med men som inte bekräftats är att barn smittar varandra och sedan smittar varandra.”
Edit: sista stycket är fel, de menar naturligtvis att barn smittar varandra och sedan sina föräldrar.
Detta har jag sagt hela tiden och anledningen til att de inte har lagt märke till att barn är drivande beror på att de oftast inte påvisar symptom.
svt.se
Precis så såg det ut där jag bor i våras, smittan tog sig in på högstadieskolorna från utlandet och sedan smittade barnen (utan eller med mycket milda symtom) sina familjer. Så drabbades min familj, så drabbades många andra familjer i grannskapet också. Jag har bekräftat att tre familjer nära mig har smittats på just detta sätt, högstadiebarnen har fått det först.