2020-09-29, 12:01
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ursäkta mig då. Den norska motsvarigheten då.

Det var en artikel från denna herre jag läste då han sammanfattar de studier som fanns i slutet av augusti. Jag hävdar att han har bättre kompetens att sammanfatta de studier som finns än oss på Flashback.

Kjell Torén, senior professor, överläkare, avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa, institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet; arbets- och miljömedicin, VO medicin, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg
Citera
2020-09-29, 12:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så Spaniens o Frankrike lider av att dom ligger nära Italien...
Snarare att de tillsammans med Italien var först ut i Europa och att smittan han etablera sig och spridas ordentligt innan den uppmärksammades.

Citat:
Men Danmark o Norge lider inte av att ligga nära Sverige...
Nej, det var tillsammans med Finland tidigt ute att stänga gränsen till Sverige förutom de resoluta åtgärderna man tog inom resp. land.

Citat:
Dock så nämnde du inte vad Beligen eller Usa lider av...
Belgien är också en av de första länderna att drabbas. Tillsammans med relativt stor befolkningstäthet och vad jag tror många invandrare gjorde landet sårbart.

USA däremot missade att stoppa trafiken från Europa. Speciellt New York drabbades nog av weekend-semestrande européer.

Citat:
Men det kommer i nästa inlägg väl ?

Nej, det kommer nu.
Citera
2020-09-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, men min slutsats är att Covid19 är lika smittsamt som vilket förkylningsvirus som helst. Om någon pratar utströmmar en mängd salivpartiklar från munnen. Likaså om någon hostar eller nyser. Dessa partiklar sprids i luften. De tyngsta faller till marken om cirka 2 meter. De lättare däremot kan bli hängande i luften någon timme efteråt. Andas någon in dessa partiklar sker överföring av smitta. Vistas många personer i samma lokal som en smittad person riskerar alla i denna lokal att bli smittade. Inte bara de som vid varje given situation befinner sig närmare än 2 meter från den smittade.

Det är därför det finns exempel från hela världen där många personer blivit smittade på en och samma fest, bröllop, körsammanhang, begravningar, bussar, flygplan, färjor etc etc. Utomhus däremot är risken betydligt mindre då dessa aerosoler snabbt skingras för vinden.

Att skydda sig mot dessa aerosoler kan vara svårt, men man kan minska risken genom att bära godkända andningsskydd om man måste vistas i samma lokaler som andra människor vistas i. Det är egentligen enda sättet.

Du glömmer smitta via objekt. Vad jag minns från det första spridningen på arbetsplatsen i Tyskland så hittades virusrester på en saltströare där flera av de smittade satt och lunchade runt.

En tårtspade på bröllopsfesten och sedan är minst 25 % smittade.
Citera
2020-09-29, 12:04
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnKwO/restauranger-undantas-fran-forbud-om-50-personer

Vad är det här för dumheter, nu då? 500 personer ska tillåtas vid "glest sittande" arrangemang (om det gäller bara restauranger där mat serveras är oklart av artikeln) - och sedan står det att det ska räcka med en meter..? En meter är ju INGET, måste vara minst 1,5 meter. Behövs ju bara att man böjer sig åt sidan för att plocka upp något ur väskan som man har stående bredvid stolen, så har man plötsligt mindre än en meter till personen bredvid.

Jag tror att Amanda Lind och Löfven böjer sig för Jonas Gardell. Det är inte klokt i så fall, att Sveriges riksbög ska ha den makten.
Citera
2020-09-29, 12:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det var en artikel från denna herre jag läste då han sammanfattar de studier som fanns i slutet av augusti. Jag hävdar att han har bättre kompetens att sammanfatta de studier som finns än oss på Flashback.

Kjell Torén, senior professor, överläkare, avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa, institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet; arbets- och miljömedicin, VO medicin, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg
Och jag menar att Science Magazine inte brukar producera pseudovetenskapliga artiklar. Inte ens som pre-prints.
Citera
2020-09-29, 12:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Och jag menar att Science Magazine inte brukar producera pseudovetenskapliga artiklar. Inte ens som pre-prints.

Läs hans artikel så ser du vilka källor och studier han hänvisar till . Han gör en ödmjuk bedömning om läget och pågående debatt. Där han förklarar både för och nackdelar med ansiktsmask. Värt att läsa då många på FB halkar in i ett spår .
Citera
2020-09-29, 12:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Läs hans artikel så ser du vilka källor och studier han hänvisar till . Han gör en ödmjuk bedömning om läget och pågående debatt. Där han förklarar både för och nackdelar med ansiktsmask. Värt att läsa då många på FB halkar in i ett spår .
Jag gör det nu och tycker att de i kommentarsfältet klarar ut på ett bra sätt det jag menar. Så jag stjäl det rakt av:

/.../
Så sammanfattningsvis:
– Evidensläget för att munskydd mycket kraftigt reducerar virussmitta är bra, (antagligen starkt, men Lancetstudien uttrycker sig försiktigt), men bygger på observationell data vilket i sig inte är dåligt alls. Vi måste sluta felcitera och feltolka bevisläget.
Vetenskapen måste opartiskt redovisa kunskapsläget korrekt utan politisk eller agendadriven påverkan om vi inte helt skall underminera förtroendet för vetenskapen i stort!

– I glesbefolkade länder som Sverige och Norge är det kanske inte rationellt att införa ett nationellt masktvång men i situationer med många människor på liten yta (kolletivtrafik, affärer, skolor, arbetsplatser), och inte bara i isolerade enstaka fall som du uttrycker det, kommer det ha stor effekt.
– Huruvida vem som skyddas och inte, så skyddas samhället i stort av mindre aerosolbelastning, både riskgrupper och icke.
– Även om folk inte bär masker optimalt kommer det skydda bättre än inga masker.
– Psuedoargumenten om att folk inte kommer kunna följa andra riktlinjer och helt sluta bete sig för att de bär mask saknar helt grund och stöd och måste aktivt avvisas från det vetenskapliga samfundet.

Det pågår även en RCT vid rikshospitalet (n=6000) (NCT04337541), där vi kanske får bättre data inom en snar framtid för de som önskar evidenskvalitet

Carl Noren, ST-läkare Ane/IVA, Nyköping
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/08/svag-evidens-for-att-munskydd-minskar-smitta-hos-allmanhet/#comment-20526

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/08/svag-evidens-for-att-munskydd-minskar-smitta-hos-allmanhet/
Citera
2020-09-29, 12:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Våra grannländer hade färre döda iår för att de hade fler döda 2019 i influensa än oss. Det har ingenting med ett fake virus o göra.

Hur förklarar du Peru vs Brasilien?

Peru: militär lockdown
Brasilien: ingen lockdown

Peru fler ”covid” döda.

Jag tror nog att både Forland och Salminen är mer insatta i detta än vad du är.

”En som inte delar Tegnells uppfattning är hans norska motsvarighet Frode Forland. Till DN sade han i förrgår att influensaepidemi i Norge 2019–2020 inte alls var värre än Sveriges.

– När vi tittar på siffrorna över dödstalen i Norge och jämför dem med Sverige så ser det inte ut som om det finns en sådan skillnad. När det gäller influensadödsfall under de senaste åren så jobbar vi med att få en mer detaljerad bild av dem men vi kan inte se att det är särskilt höga dödstal under de senaste åren knutet till influensa i Norge, sade Forland.

– Såvitt vi kan se är det inte influensan som ligger bakom den stora skillnaden mellan Sverige och Norge. Men det ligger nära till hands att tro att huvudorsaken ligger i att flera äldre blev smittade av covid-19 i Sverige än i Norge.

Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen ger Tegnell delvis rätt, men menar att det finns andra orsaker som är mer relevanta till varför färre dött i Finland än i Sverige.”

https://www.dn.se/sverige/tegnells-influensateori-fortsatt-omdebatterad/
Citera
2020-09-29, 12:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnKwO/restauranger-undantas-fran-forbud-om-50-personer

Vad är det här för dumheter, nu då? 500 personer ska tillåtas vid "glest sittande" arrangemang (om det gäller bara restauranger där mat serveras är oklart av artikeln) - och sedan står det att det ska räcka med en meter..? En meter är ju INGET, måste vara minst 1,5 meter. Behövs ju bara att man böjer sig åt sidan för att plocka upp något ur väskan som man har stående bredvid stolen, så har man plötsligt mindre än en meter till personen bredvid.

Jag tror att Amanda Lind och Löfven böjer sig för Jonas Gardell. Det är inte klokt i så fall, att Sveriges riksbög ska ha den makten.
Jag tror inte någon kommer att bli nöjd över detta beslut faktiskt.

Skulle förvåna mig.
Citera
2020-09-29, 12:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du glömmer smitta via objekt. Vad jag minns från det första spridningen på arbetsplatsen i Tyskland så hittades virusrester på en saltströare där flera av de smittade satt och lunchade runt.

En tårtspade på bröllopsfesten och sedan är minst 25 % smittade.

Vill det sig illa så ja. Jag tror inte man ska förringa vare sig kontaktsmittan, aerosolsmittan eller droppsmittan. Sedan kan man alltid diskutera vilka av de här tre smittvägarna som bidrar mest.
Personligen tror jag det är aerosolsmitta, följt av droppsmitta och sist kontaktsmitta. Därför tycker jag det är lite underligt att man just för det här viruset har valt att tona ned (egentligen inte nämna det alls) är just aerosolsmittan. Jag har ju min teori varför man valt den kommunikationen och det har med åtgärder och inskränkningar att göra. Jag tror nämligen man är fullt medveten om det här. Däremot är det så att man ogärna vill genomföra de åtgärder som krävs för att hindra folk från att bli smittade från aerosoler. Man vill hålla så mycket som möjligt öppet. Man vill inte stänga ned skolor och lärosäten. Man vill fortfarande hålla kollektivtrafiken öppen. Här står nog också att finna det kompakta motståndet mot munskydd i dess olika former. Att däremot uppmana till handtvätt och att hålla 2 meters (eller en armlängds avstånd som Tegnell brukar säga), ja, det kostar inte särskilt mycket. Det stänger inte igen någon infrastruktur och den samhällsekonomiska kostnaden är väldigt ringa.
Citera
2020-09-29, 12:53
Medlem
Citat:
Jag tror inte någon kommer att bli nöjd över detta beslut faktiskt.

Skulle förvåna mig.
Jag tror många ändå tycker att detta var bättre än inget. Att det är bra att vara försiktigt och inte släppa restriktioner för snabbt. 500 personer öppnar ändå upp för arrangemang. Går nog att få ekonomi i tillställningar med exklusiv prissättning.
Citera
2020-09-29, 13:04
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Globala dödsfall i covid passerar 1.000.000 utan tecken på att sakta ner - WHO: "de nuvarande siffrorna är sannolikt en underskattning”

Massmördaren Tegnell: "en ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar"

1.000.000 döda. Sannolikt en underskattning.

Vid detta tillfälle gör Sveriges statsepidemiolog uttalandet "en ganska liten siffra".

Osmakligt, omdömeslöst, skamligt och empatilöst.

I tråden har det nämnts ca 950.000 döda i covid inom loppet av bara 6 månader - detta tack vare att länder inte gjorde som Giesecke och Tegnell förespråkade, något Tegnell beskrev som om hela världen blev galen.

Hur hade siffran 1.000.000 döda påverkats om alla länder tillämpat Gieseckes och Tegnells strategi att låta smittan blåsa igenom befolkningarna? Tex Kina?

Hade vi då också haft "en ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar"?

Global coronavirus deaths pass 1m with no sign rate is slowing - "likely an underestimate
Citat:
The number of people who have died from Covid-19 has exceeded 1 million, according to a tally of cases maintained by Johns Hopkins University, with no sign the global death rate is slowing and infections on the rise again in countries that were thought to be controlling their outbreaks months ago.

So far there have been 1,000,555 deaths from Covid-19, according to the latest update to the database, which draws on information from the World Health Organization, the US and European centres for disease prevention and control and China’s national health authority, among other sources.
But the official figure probably underestimates the true total, a senior World Health Organization official said on Monday.
“If anything, the numbers currently reported probably represent an underestimate of those individuals who have either contracted Covid-19 or died as a cause of it,” Mike Ryan, the WHO’s top emergencies expert, told a briefing in Geneva.
“When you count anything, you can’t count it perfectly but I can assure you that the current numbers are likely an underestimate of the true toll of Covid.”

källa guardian
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in