2020-09-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet vi?

Det enda jag vet är att minst ett vittne berättar att hon såg ett militärt fordon köra ombord, om det fordonet var lastat med något vet i alla fall inte jag, vet du?

Vad jag har förstått så är hålet/skadorna belägna i höjd med nedre bildäck och plan direkt under nedre bildäck, vilket omfattar del av skrovet i eller under vattenlinjen, kanske har jag missuppfattat något?
Det finns inget konkret som visar på att det förekom militära transporter på Estonia just vid olycksnatten. Däremot så visar ju den utredning som Hirschfeldt gjorde att det skett tidigare, så det är ju inte speciellt långsökt på något sätt.
Citera
2020-09-29, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av momongo
Kan hålet ha uppkommit pga. En kran som knäckts för livbåtarna eller t.om en livbåt som firats ner och som slår mot sidan?

Jag förstår att det krävs kraft, men en storm har jue otroliga krafter och vågorna kanske piskar in någonting från sidan?
Det år helt omöjlig att en livbåt eller dävert skulle kunna åstadkomma ett hål av den kalibern. Tänk lite!
Citera
Medlem
shaktas avatar
Har ändrat uppfattning lite om det där hålet. Såg dokumentären och det är uppenbart att något kantigt/spetsigt har kört in i sidan av båten. Dock kvarstår frågan om bogvisiret.
Estonia fick väldigt kraftig slagsida nästan direkt efter smällarna och stannade så vilket jag påpekat tidigare, så bogvisiret har inte lossnat när båten sjunkit utan lossnat under gång.

Hålet är för litet för att man ska få sån slagsida direkt vilket tyder på att det forsat in vatten på bildäck som sen ändra skeppets centermassa. Så frågan är,

Har något kört in i sidan på Estonia som sen fått någon bildäck (långtradare) att släppa och rullat rakt mot den vattentäta porten för att sen sabba låsen för bogvisiret. Man har ju pratat om skrapningar som att åka genom is, var det eventuellt något på bildäcket som skrapade medans det for mot porten. (Pansarvagn?) som sedan dundrat rakt på porten.

Det är min teori. Så man försökte dölja transporten av militär utrustning men hade inte räknat med detta. Låter osannolikt men det kan förklara varför bogvisiret gick åt fanders för att sedan ta in vatten.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Märkligt att det stack upp på endast ett ställe på en sträcka av cirka 160 meter och en bredd av skrovets höjd.

Skadebilden och det enstaka hålet talar för en i övrigt hyggligt jämn havsbotten.

Tror du ens på vad du själv påstår?

Jaså, har du sett hela styrbordssidan av Estonia? Det har inte vi andra. Så fem skador, då kan du tro på ojämn botten. Men när du bara kan se en skada på den fjärdedel av styrbordssidan man kan se, då VET du att botten är jämn.

När du bara ser en liten kulle ute på en slätt, då vet du att slätten är helt platt?

Ingen vet hur jämn botten var där båten la sig. Men helt slätt och uniform? Nä
Citera
2020-09-29, 22:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Skadan var delvis ovan vattenlinjen och delvis under. Det hårda vädret och den tidiga slagsidan gjorde nog att det forsade in ordentligt med vatten genom hålet i vilket fall...
Om skadan uppstod före haveriet så kunde den inte sänka Estonia, och definitivt inte få henne att kapsejsa så snabbt. Estonia hade ett antal vattentäta skott under vattenlinjen.

Inte heller förklarar den hur visiret kunde lossna. Eller hur det kom in så mycket vatten på bildäck att det stänkte upp på TV-kameran.
Citera
2020-09-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej för det faller på din egen orimlighet.

Nu var det ju någon annans teori som diskuterades, inte ”min” orimlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78

Det hål du pratar om går rakt in i den del under bildäck som är vattentätt...

Ja fast nu är det ju inte under vattenlinjen och inte tillräckligt stort för att sänka estonia på 30-35min

om nu vattnet kommer in under bildäck borde väl fartygen bli stabilare, är väl när vattnet kommer in på bildäck som ett rorofartyg blir instabilt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Precis, därav blev inte hålet större. Hade det varit en uppstigning från större djup så hade skadorna blivit större.
Och varför inga släpspår efter sidan på Estonia och varför anmälde inte ubåten olyckan och varför har ingen ur den värnpliktiga besättningen läckt?
Trams
Citera
2020-09-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Skeppet Hansa sänktes utan förvarning 1944 av en rysk ubåt och Hansa var enbart ett passagerarfartyg som bar med sig sprängmedel. Ingen förvarning gavs...
Ja och Sovjet låg i krig med Tyskland och sköt på allt som rörde sig. Estonia var 1994 och inte 1944. Vad är kopplingen?
Citera
2020-09-29, 22:22
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du förstår att HG gissar när han säger skadan hemlighölls?

Allt som är framlagt pekar just på det. En kvalificerad gissning väger mer än rena spekulationer som saknar grund helt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Borde inte dagens teknik möjliggöra undervattensdrönare som på egen hand kan kartlägga och dokumentera allt inne i fartyget? Nån typ av AI-ROV.
Jo, det finns goda möjligheter för en fullständig kartläggning av fartyget. Det enda motståndet är gravfriden. Något som jag förstår att många anhöriga inte vill ska stå i vägen för en utredning dock.
Citera
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Vad ska de ha smugglat? Elektr
onik sa nån. Datorer eller?
Bland annat radarutrustning. Inte för att rysk teknik låg före svensk/ väst utan för att kunna testa utrustningen, se prestanda och hitta brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in