2020-09-29, 21:08
Medlem
Kan det stemme at det i mars i år ikke var bestemt om Lørenskog-saken skal evalueres eller ikke?
Hva tror dere situasjonen er nå? Kommer de til å evaluere eller ikke?

(26.03.2020) Etterforskningsleder Tommy Brøske sier til VG at hele Lørenskog-saken trolig vil bli gjenstand for evaluering på et senere tidspunkt. Han svarer følgende på om oppmøtet i uniformert bil på den lokale bensinstasjonen vil bli evaluert:
– Vi har få slike saker i Norge, og i et læringsperspektiv er det ikke unaturlig at vi vil kunne evaluere saken fra oppstart og frem til offentliggjøring, som et av flere mulige tema. Dette får vi komme nærmere tilbake til, sier Brøske.
– Ser du andre ting politiet kunne gjort annerledes i den innledende fasen?
– Selvfølgelig vil det kunne være det, men hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes, må vi komme tilbake til. Når det er sagt så mener vi klart at vi har håndtert mye bra den første hektiske tiden, sier Brøske til VG.
– Når begynner evalueringen?
– Det er ikke tatt en avgjørelse om evaluering eller ikke. Nå skal vi først og fremst sluttføre etterforskningen. Det jeg imidlertid har sagt, er at jeg ikke utelukker at saken kan være egnet for evaluering for å lære mer om hva som har vært bra og hva vi eventuelt kunne gjort på en annen måte, sier Brøske.

Han sier politiet nå først og fremst er opptatt av det som ligger foran, og vurderinger de står i nå.
– Vi gjør samtidig noen tilbakeblikk, og kall det gjerne enkle evalueringer av det vi har gjort frem til nå, sier Brøske.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOkv9/slik-var-politiets-foerste-moete-med-tom-hagen
Citera
2020-09-29, 21:25
Medlem
Fra Vgd i dag:
Citat:
Mulig det er en kontrollert avvikling på gang. At det ikke lekkes så mye mer kan også være et resultat av at man sikter seg inn på henleggelse og ønsker at det skal skje mest mulig "stille"/"rolig". Mulig de sikter seg inn på en henleggelse i en periode hvor medie bildet kommer til totalt å være dominert av andre ting.. kanskje rundt november når det er valg i USA. Opplagt at at om politiet ikke har mer å gå på enn det de har signalisert så ønsker de neppe samme oppstyr om en henleggelse, som den de fikk omkring pågripelsen av TH. Mulig politiet sitter med en kalender over nyhetssaker som er i vente utover høst/vinter for å finne et gunsitg tidspunkt å varsle om henleggelse.

Jeg ser ikke bort fra at dette kommer til å skje. Men jeg håper at saken blir løst.
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-29 kl. 21:28.
Citera
2020-09-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lixt
Men hvis hensikten med den falske oppringningen var å få TH mistenkt, så vil jo trusselbrevet peke bort ifra han? Er du enig eller er du uenig?
Tror du at TH ringte kl 10.06 og 10.07? Hvis ja: Hvorfor har TH forklart at han ikke ringte før lunsj?
Citera
2020-09-29, 21:42
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Tror du at TH ringte kl 10.06 og 10.07? Hvis ja: Hvorfor har TH forklart at han ikke ringte før lunsj?
Jeg tror det var fordi han hadde slettet de fra anropsloggen og trodde ikke de kom opp på teledata så lenge de var ubesvarte.
Citera
2020-09-29, 21:44
Medlem
Var på en arbeidsplass på Lørenskog forrige uke. Tre karer diskuterer forsvinningssaken. "Per" er temmelig sikker på at TH er skyldig, "Ola" er veldig usikker, mens Kåre holder stort sett kjeft. Når "Per" og "Ola" skjønner at det er på tide å jobbe igjen, utbryter "Kåre":
"Jeg har grubla mye på dette. Jeg har studert videoen av disse hettemennene. Det som slo meg, var at den første og høyeste hettemannen ligner på faren til elektrikeren. Og at den bakerste hettemannen ligner på elektrikeren."
Og han fortsatte:
"Senior er høyere enn junior, og begge hadde skjegg. Dere kan sjekke ut dette ved å søke T*re Sk*nsen på Google bildesøk. Der vil dere finne et bilde fra VG. Trykker dere på bildet, kommer dere til en artikkel i VG, hvor senior og junior er på samme bilde. Da vil dere se at jeg har rett i min beskrivelse!"
Og han la til "Jeg sier ikke at de er skyldige i noe som helst, men jeg synes de ligner på hettemennene".
Gutta fant frem mobiltelefonene og begynte å google. Da ble det stille, gitt!
Jeg har sett disse videoene flere ganger, men har ingen sterke meninger. Er elektriker-hypotesen helt på jordet?
Citera
2020-09-29, 21:45
Bannlyst
Citat:
Trusselbrevet vil jo ikke nødvendigvis peke bort fra TH etter hvert som politiet først begynner å mistenke TH, kan GM ha tenkt.

Og vi har vel alle lest om hva politiet har ment:
Politiet mener åstedet i Sloraveien 4 er fingert, iscenesatt for å se ut som et åsted for en økonomisk motivert kidnapping, for å tildekke et planlagt drap. Tom Hagen nekter straffskyld, og har gitt uttrykk for at han mener kona Anne-Elisabeth Hagen er kidnappet.

Fra en annen artikkel:
Journalist spurte: – Var det noen som allerede da de møtte Tom Hagen på bensinstasjonen i Knattenkrysset som stilte seg tvilende til om de de sto overfor en reell kidnapping?
Brøske svarte: – Jeg kan ikke kommentere våre interne vurderinger i mediene.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOkv9/slik-var-politiets-foerste-moete-med-tom-hagen

Så vi vet ikke svaret på spørsmålet om noen i politiet stilte seg tvilende til om de sto overfor en reell kidnapping, allerede da de møtte TH på bensinstasjonen i Knattenkrysset på forsvinningsdagen...

Hvis brevet har blitt lagt der i den hensikt å villede, så vil det jo kunne lede mistanken BORT fra TH i den grad at politiet faktisk tror på det som står i brevet. Noe de jo beviselig gjorde i begynnelsen. Ganske meningsløst hvis hensikten med det som du mener er en falsk oppringning, er å få TH mistenkt.
Citera
2020-09-29, 21:48
Medlem
Legokatts avatar
To-delt åsted

1. Drapsåsted med spor som skal tyde på at AEH ble drept i S4. Dette kan være faket eller det kan være ekte.

Hypotese: GM manipulerer AEH. De stager åsted etter .... ja riktig...filmen Gone Girl

Sitat fra politiet i filmen:

"Et åsted uten blod og lik vil se ut som en kidnapping ved første øyekast. Men et åsted med blod som er vasket bort vil rette mistanken mot ektemann ved nærmere politietterforskning. Vask - blø - vask."

2. Kidnapping - trusselbrev og strips.

Hypotese: Dette åstedet er ikke AEH med på. Trusler mot sin nærmeste familie og løsepenger. Dette åstedet kan føre til at TH i mindre grad blir mistenkt, men er viktig for en GM med tanke på løsepenger.
At Hettemannen/GM bytter ut trusselbrev mot et annet brev som blir lagt igjen av AEH kan eventuelt holdes åpent.

I filmen blir det lagt ut et brev med ledetråd med tanke på at det er bryllupsdagen til ekteparet. Vi vet at hendelsen i S4 kun er få dager etter AEH og TH's bryllupsdag.

At så mye med filmen Gone Girl er likt Hagen-saken (sett gjennom en hypotese) tror jeg ikke er et sammentreff. Det er hvertfall min tanke.
Citera
2020-09-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nettavisen idag referer fra avhør av Tom Hagen. Avhørene ble foretatt både før og etter pågripelsen i slutten av april 2020. Men hvem har lekket disse da?

Tom Hagen skal ha omtalt forholdet til Anne-Elisabeth som et "skjebneskap". Hva nå det betyr.
"I avhøret forteller han også at «det var skjebnen som førte oss sammen» og at de giftet seg i oktober 1969. Han beskriver også ekteskapet som et «skjebneskap» med referanse til noe personlig de opplevde sammen i slutten av tenårene."
Har dette "skjebneskapet" noe å gjøre med mysteriet rundt graving i politiarkivene på Gjøvik i perioden mars 1970? Da var de nygifte, og begge helt i slutten av tenårene.

Artikkelen har et fotografi av TH og AEH, i finklær begge to, sittende på en gressplen i solen. Fotografiet er merket "Privat. Brukes med tillatelse." TH sitter med høyre hånd over venstre, og viser frem en tydelig hvit stripe på ringfingeren. Det ser ut som stripe etter at en ring har blitt tatt av. AEH har ringer på begge hendene. De ser hver sin vei.

At TH har omtalt AEH i positive ordelag under avhør, ville hverken forsvarer eller politiet kommentere.

TH har blitt grillet om ektepakten, både før og etter pågripelsen.

.....

Om politiet ønsker å finne ut om TH er skyldig eller involvert, så kan de sende oversatte avhør av TH til en ekspert på "statement analysis". Se f.eks. https://www.youtube.com/channel/UCFbOZVYamPFsc-Bhmls2mkg
Interessant nok så hevder f.eks. Peter Hyatt at gjerningsmannen ofte ubevisst vil forsøke å fornærme offeret f.eks i et avhør, gjerne på en subtil måte, for å rettferdiggjøre drapet for seg selv.

Jeg lurer ellers på om politiet kanskje legger for mye vekt på eks svogeren sine uttalelser. At han går til pressen og uttaler at TH kan stå bak taler for et hevnmotiv og er med på å svekke hans troverdighet. Mer troverdig hadde det vært om han hadde holdt disse uttalelsene unna offentligheten.
Citera
2020-09-29, 22:06
Medlem
Citat:
Fra Vgd i dag:

Citat:
Citat:
Mulig det er en kontrollert avvikling på gang. At det ikke lekkes så mye mer kan også være et resultat av at man sikter seg inn på henleggelse og ønsker at det skal skje mest mulig "stille"/"rolig". Mulig de sikter seg inn på en henleggelse i en periode hvor medie bildet kommer til totalt å være dominert av andre ting.. kanskje rundt november når det er valg i USA. Opplagt at at om politiet ikke har mer å gå på enn det de har signalisert så ønsker de neppe samme oppstyr om en henleggelse, som den de fikk omkring pågripelsen av TH. Mulig politiet sitter med en kalender over nyhetssaker som er i vente utover høst/vinter for å finne et gunsitg tidspunkt å varsle om henleggelse.

Jeg ser ikke bort fra at dette kommer til å skje. Men jeg håper at saken blir løst.

Å tro at denne saken vil forbigås i stillhet er et naivt sidespor.
Den vil bli behørig belyst uansett utvikling i nyhetsbildet.
Citera
2020-09-29, 22:08
Bannlyst
Citat:

Poenget mitt var at din og Havhests påstand faller fra hverandre. Påstand om hvorfor anropene manglet på THs mobil. At noen liksom skal ha foretatt oppringning fra en annen telefon, og med THs IMEI-nummer (mobilidentifikasjonsnummer) (noe som ikke går ann) for å skape et tomrom i THs alibi, for igjen få han mistenkt for drap. Dere har kommet med mye forskjellige såpekokehistorier, men denne er den med minst troverdighet av alle.
TH har alibi den første perioden på jobb.
Kameraene knytter han til arbeidsplassen, basestasjonene knytter han til arbeidplassen, kolleger, ipad osv.
Så hvordan skulle denne såkalte falske oppringningen skape et hull i hans alibi?
Den ville jo i verste fall bare føre til litt misforståelse, siden THs mobil slår inn på andre basestasjoner, og man får triangulert hans posisjon.

Jeg har forklart deg hvorfor TH antakeligvis sa at han ringte til lunsj. 10.07 kan være svært nært lunsj. Noen tar lunsj 11, og spesielt hvis de starter tidlig slik som på Futurum. Dessuten kan det hende at han trodde eller følte at klokka var en time lengre fram i tid enn det den egentlig var. Tar som sagt et par-tre dager å venne seg til vintertid/sommertid.

Hvorfor skulle noen lage en mistanke mot TH? Jeg har jo konstatert nå at det faller på sin egen urimelighet.
Citera
2020-09-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg tror det var fordi han hadde slettet de fra anropsloggen og trodde ikke de kom opp på teledata så lenge de var ubesvarte.
Takk for svar! :-) Tror du at det var viktig for TH å skjule at han hadde ringt så tidlig?

Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
To-delt åsted

1. Drapsåsted med spor som skal tyde på at AEH ble drept i S4. Dette kan være faket eller det kan være ekte.

Hypotese: GM manipulerer AEH. De stager åsted etter .... ja riktig...filmen Gone Girl

Sitat fra politiet i filmen:

"Et åsted uten blod og lik vil se ut som en kidnapping ved første øyekast. Men et åsted med blod som er vasket bort vil rette mistanken mot ektemann ved nærmere politietterforskning. Vask - blø - vask."

2. Kidnapping - trusselbrev og strips.

Hypotese: Dette åstedet er ikke AEH med på. Trusler mot sin nærmeste familie og løsepenger. Dette åstedet kan føre til at TH i mindre grad blir mistenkt, men er viktig for en GM med tanke på løsepenger.
At Hettemannen/GM bytter ut trusselbrev mot et annet brev som blir lagt igjen av AEH kan eventuelt holdes åpent.

I filmen blir det lagt ut et brev med ledetråd med tanke på at det er bryllupsdagen til ekteparet. Vi vet at hendelsen i S4 kun er få dager etter AEH og TH's bryllupsdag.

At så mye med filmen Gone Girl er likt Hagen-saken (sett gjennom en hypotese) tror jeg ikke er et sammentreff. Det er hvertfall min tanke.
Interessante hypoteser! :-)
Jeg tror også som du skrev i "2. Kidnapping - trusselbrev og strips." at det kan ha blitt plantet draps-spor i S4, og at AE var levende da hun forsvant fra S4. Og at det var meningen at TH skulle bli mistenkt. Men at å innkassere løsepenger var veldig viktig for GM.

Hva tror du at det kan ha vært skrevet i et eventuelt brev skrevet av AE som GM byttet ut?

Hvordan passer anropene fra THs mobil 10.06 og 10.07 inn i din teori? Tror du at det var TH som ringte de to anropene (og i så fall hvorfor forklarte han at han ikke ringte til AE før lunsj?), og hvorfor finnes ikke de anropene på loggen på THs mobil? Tror du at noen andre enn TH foretok de to anropene fra THs mobilnummer for å mistenkeliggjøre TH (ved at hans forklaring om anrop ikke stemmer med anropsloggen)?
Citera
2020-09-29, 22:19
Medlem
Citat:
Takk for svar! :-) Tror du at det var viktig for TH å skjule at han hadde ringt så tidlig?

Interessante hypoteser! :-)
Jeg tror også som du skrev i "2. Kidnapping - trusselbrev og strips." at det kan ha blitt plantet draps-spor i S4, og at AE var levende da hun forsvant fra S4. Og at det var meningen at TH skulle bli mistenkt. Men at å innkassere løsepenger var veldig viktig for GM.

Hva tror du at det kan ha vært skrevet i et eventuelt brev skrevet av AE som GM byttet ut?

Hvordan passer anropene fra THs mobil 10.06 og 10.07 inn i din teori? Tror du at det var TH som ringte de to anropene (og i så fall hvorfor forklarte han at han ikke ringte til AE før lunsj?), og hvorfor finnes ikke de anropene på loggen på THs mobil? Tror du at noen andre enn TH foretok de to anropene fra THs mobilnummer for å mistenkeliggjøre TH (ved at hans forklaring om anrop ikke stemmer med anropsloggen)?

Det er rart du ikke evner å danne deg en hypotese som du kan argumentere for, isteden så skifter du hypotese og teori flere ganger daglig.

Det er lite interessant å følge deg da det ikke finnes et fnugg av sunn fornuft i dine innlegg, samt at du dominerer diskusjonen fullstendig når man ser på volumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in