2020-09-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lixt
Men poenget med den falske oppringningen var ifølge deg da at TH skulle bli siktet for drap og satt i varetekt?
Eller kun mistenkt. Hvis det var slik, så tror jeg ikke at det var viktig for GM om TH kun kom til å bli mistenkt, eller om han også kom til å bli siktet for drap og satt i varetekt. Jeg tror at det som var viktig for GM var at noen andre enn GM skulle komme til å bli mistenkt. Det er da vel helt naturlig.
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-29 kl. 17:48.
Citera
2020-09-29, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Eller kun mistenkt. Hvis det var slik, så tror jeg ikke at det var viktig for GM om TH kun kom til å bli mistenkt, eller om han også kom til å bli siktet for drap og satt i varetekt. Det som var viktig for GM var at noen andre enn GM skulle komme til å bli mistenkt. Det er vel genialt?
Men mener du da at Anne har blitt drept? Og evt. hvorfor?
Senast redigerad av lixt 2020-09-29 kl. 17:56.
Citera
2020-09-29, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
2g skifter base selv om du ikke ringer, hvordan skal nettet ellers finne deg for innkomne samtaler.
I gamle dager slo telefonen inn på bilstereoen, da kunne du høre at den byttet.

2g har sterkere sendereffekt enn 3g/4g og med det lengre rekkevidde.
På 3g 4g så endres effekten etter behov. Om dette lagres vet jeg ikke.

Gamle Nokia hadde elendig minne, det var maks antall kontakter og sms som ble lagret.
Jeg husker selv at jeg slettet anropene mine,
Telefonen hadde full kontaktliste og jeg brukte anropsloggen som en midlertidig liste, så i perioder med mye ringing slettet jeg de jeg allerede hadde i kontaktlisten fra anropslisten for å beholde numre jeg ikke hadde lagret andre steder.

TH hadde nok AEH som hurtiganrop og kan ha ryddet plassen

Har selv hatt en gammel Nokia. I 1997 tror jeg det var. Nokia-1611. En av de første 2g-telefonene. Den hadde plass til 5 nummer i samtaleloggen tror jeg det var. Dette med sendereffekt kan stemme godt. At den sendte ut en konstant høy effekt. Standbytiden var ikke lang, til tross for et stort batteri, og man kunne bli helt varm i øret etter å ha pratet en stund.

Men at TH hadde en Nokia som var så gammel som en 97-modell, det nekter jeg å tro.
Når det gjelder THs logg, så var det bare 10:06 og 10:07 som var borte, og ikke de nyeste anropene.
Citera
2020-09-29, 18:06
Medlem
Citat:
Men mener du da at Anne har blitt drept? Og evt. hvorfor?
Jeg vet ikke om AE ble drept. Hvis hun ble drept så vet ikke jeg grunnen.
Hvis forbrytelsen var en kidnapping for penger + drap, så kan GM ha planlagt å drepe AE uansett om løsepengene ble betalt eller ikke (for å "ta ned risiko" for å bli tatt for forbrytelsen).
Citera
2020-09-29, 18:17
Bannlyst
Citat:
Jeg vet ikke om AE ble drept. Hvis hun ble drept så vet ikke jeg grunnen.
Hvis forbrytelsen var en kidnapping for penger + drap, så kan GM ha planlagt å drepe AE uansett om løsepengene ble betalt eller ikke (for å "ta ned risiko" for å bli tatt for forbrytelsen).

Men hvis de hadde laget til denne falske oppringningen for å lage hull i THs alibi, for å få han mistenkt for drap, med mulig varetekt i kanskje 1-2 år som utfall, hva med trusselbrevet da? Det peker jo isåfall vekk fra TH, eller?
Citera
2020-09-29, 18:33
Medlem
Citat:
Men hvis de hadde laget til denne falske oppringningen for å lage hull i THs alibi, for å få han mistenkt for drap, med mulig varetekt i kanskje 1-2 år som utfall, hva med trusselbrevet da? Det peker jo isåfall vekk fra TH, eller?
Hvis GM var ute etter å innkassere løsepenger så var det nødvendig for GM å etterlate et trusselbrev. GM har kanskje gjort mange forskjellige ting for å prøve å forårsake at politiet skulle komme til å mistenke TH.
Citera
2020-09-29, 18:43
Bannlyst
Citat:
Hvis GM var ute etter å innkassere løsepenger så var det nødvendig for GM å etterlate et trusselbrev. GM har kanskje gjort mange forskjellige ting for å prøve å forårsake at politiet skulle komme til å mistenke TH.

Men hvis hensikten med den falske oppringningen var å få TH mistenkt, så vil jo trusselbrevet peke bort ifra han? Er du enig eller er du uenig?
Citera
2020-09-29, 19:19
Medlem
Citat:
Hvis dette med forfalsking av oppringninger ble gjort, så kan det ha blitt gjort for å lage hull i THs alibi eller det kan ha blitt gjort for at THs forklaring om oppringninger ikke skulle stemme (i tillegg til at det ville se mistenkelig ut at det (tilsynelatende) var ringt fra THs mobil innenfor samme minutt som noen i S4 la AEs mobil på det lille bordet i kjøkkenstuen).

Hevn trenger ikke å ha vært med i bildet. Det er nok viktig for en GM å ikke selv bli mistenkt og da er det derfor naturlig å gjøre ting for å kaste mistanken mot andre.

Du og Havhest er i en egen liga, det er nesten utrolig.
Citera
2020-09-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Synes jeg ser for meg TH sitte å planlegge dette spektakulære rigget med følgende smarte punkter (noe ironisk). Hypotesen er jo at han har planlagt dette i lang tid, siden han er god på å planlegge.

Dra senere på jobb enn vanlig. Utenom rutine er jo ikke mistenksomt.
Være på jobben som ligger i nabolaget omtrent, kun 10 min unna. Sterkt alibi.
Ringe hjem etter kort tid selv om vet at da har det skjedd ting i huset.
Slette disse anropene etterpå
Si at ikke har ringt
Si at ikke har slettet anrop
Ringe masse hjem under arbeidsdagen
Late som er bekymret istedenfor å late som ikke vet noe som helst om situasjon hjemme.
Ikke gå inn når kommer hjem.
Ringe AE sin tlf når kommer hjem, fra fasttlf. Da ligger tlf hennes i stuen.
Si etterpå at ikke hørte den ringte, selv om vet at bør høre den fra fasttlf i huset.
Si at så ikke AE sin telefon, selv om vet at den lå på "sin vante plass".

Ja, det høres ut som en veldig god mesterplan som er planlagt kjempelenge.
Meget grundig gjennomtenkt i alle de viktige detaljene.

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, dette mener jeg er, mildt sagt, lite sannsynlig.
Enig! :-) Og jeg synes at det er merkelig hvis ikke alle er enige i det.
Citera
2020-09-29, 20:31
Medlem
“Politiet har minutt for minutt forsøkt å kartlegge bevegelsene til Tom Hagen og andre interessante personer som beveget seg rundt åstedet i Lørenskog den aktuelle dagen.

Grunnen til at politiet har gått så detaljert til verks, er at de blant annet har ønsket å kontrollere Tom Hagens forklaring om hvor han var på ulike tidspunkter, opp mot sikre holdepunkter som blant annet:

Tidspunkt for telefonsamtaler
Videoovervåking
Trafikk- og posisjonsdata fra mobiltelefoner”

“Ifølge VGs opplysninger bruker han en gammel mobiltelefon uten mulighet for stedstjeneste, som kan finne telefonens posisjon.“

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGR3G4/politiets-hodepine-flere-hull-i-tidslinjen
Han har vanntett alibi mellom 09:10 og 09:15, men det er alt vi har fått vite ang hans alibi.
Citera
2020-09-29, 20:31
Bannlyst
Citat:

"Men hvis hensikten med den falske oppringningen var å få TH mistenkt, så vil jo trusselbrevet peke bort ifra han? Er du enig eller er du uenig?"

At du ikke vil svare på dette, tyder jo på at du innser at din og Havhests påstand raser sammen.
Citera
2020-09-29, 20:45
Medlem
Citat:
Men hvis hensikten med den falske oppringningen var å få TH mistenkt, så vil jo trusselbrevet peke bort ifra han? Er du enig eller er du uenig?
Trusselbrevet vil jo ikke nødvendigvis peke bort fra TH etter hvert som politiet først begynner å mistenke TH, kan GM ha tenkt.

Og vi har vel alle lest om hva politiet har ment:
Politiet mener åstedet i Sloraveien 4 er fingert, iscenesatt for å se ut som et åsted for en økonomisk motivert kidnapping, for å tildekke et planlagt drap. Tom Hagen nekter straffskyld, og har gitt uttrykk for at han mener kona Anne-Elisabeth Hagen er kidnappet.

Fra en annen artikkel:
Journalist spurte: – Var det noen som allerede da de møtte Tom Hagen på bensinstasjonen i Knattenkrysset som stilte seg tvilende til om de de sto overfor en reell kidnapping?
Brøske svarte: – Jeg kan ikke kommentere våre interne vurderinger i mediene.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOkv9/slik-var-politiets-foerste-moete-med-tom-hagen

Så vi vet ikke svaret på spørsmålet om noen i politiet stilte seg tvilende til om de sto overfor en reell kidnapping, allerede da de møtte TH på bensinstasjonen i Knattenkrysset på forsvinningsdagen...
Senast redigerad av z-z-z 2020-09-29 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in