2020-09-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Tror det är en fråga för fysiker med mer vetande i gravitation och sånt att räkna på . Men visst lämnar det öppet som en möjlighet innan dom har räknat på det. Det konstiga är dock som jag ser det att skadan är en solkar intryckning och inbuktning. Känns som en kollision med botten borde skapa mer av en spricka. Var kommer inbuktningen ifrån? Och borde inte skeppet då spricka i "över eller underkant" än i mitten någonstans som ett hål. Känns konstigt tycker jag men är som sagt ingen expert.

Ja inbuktningen i skrovet har en distinkt form. Den har inte orsakats av mjuklandning på botten. Har den uppkommit vid bottenstötningen så måste det ha funnits något hårdare material som har stuckit upp.
Citera
2020-09-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Haha, vilken jädra teori. "Vi apterar bomber på bogvisiret. Sen kommer ni riktigt riktigt nära med ubåten och plockar upp oss".

Bogvisiret sprängde väl vår militär bort ett par dagar efter, det fanns ju bevis på att någon redan varit där när första dykaren officiellt skickades ner.

Vem vet, det var bara en tanke som sagt

Hoppas man tar upp båten nu och kommer fram till sanningen, inser att mina spekulationer förmodligen är långt ifrån den ....
Citera
2020-09-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Varför inte?
Man plockar upp dom, stoppar dom i kistor i ett stort frysrum tills man löst logistiken. Förstår inte problemet? Det är väldigt basic hantering vid katastrofer.

Vad är mer värdigt, att ge dom en värdig begravning och viloplats som majoriteten av anhöriga ville eller låta liken bli fiskmat och flyta runt bland estnisk öl och vodka?

Argumenten bland makthavarna på den tiden var att det skulle vara för farligt och liknande att bärga dom men det stämmer ju uppenbarligen inte.

Nu hade man ju inte hundratals kistor med sig, eller ens liksäckar och flottörer. Eller bårar för hantering ombord eller kylrum för hundratals omkomna. Eftersom det inte var en del av det beställda uppdraget. Är det lättare att förstå nu?
Eller begriper du inte det morbida med en ovärdig behandling av hundratals omkomna och vilka rabalder sådant hade orsakat?

Jag är inte vekmagad men jag har full förståelse för att andra har en annan åsikt och är betydligt mer känsliga för den sk griftefriden.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är helt korrekt varför en kollision av en olyckshändelse är praktiskt taget utesluten. Skulle en ubåt ha rammat fartyget så är det avsiktligt.
Men hålet är ju ovanför vattenlinjen enligt rekonstruktionerna. Hur skulle den kollisionen gå till med en ubåt? Som sedan försvann utan allvarliga skador för reparation i hemlighet... var då? Inte på ett svenskt varv i alla fall.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
En ubåt som träffat skrovet ovanför ytan???

Hastig uppstigning med förstäven i luften kanske?

Ser det inte ut som om att skadorna midskepps kan härledas till en snett uppåtgående kraft mot Estonias skrov?

En väldigt stor ubåt?
Citera
2020-09-29, 21:48
Medlem
Citat:
Haha, vilken jädra teori. "Vi apterar bomber på bogvisiret. Sen kommer ni riktigt riktigt nära med ubåten och plockar upp oss".

mm sen hoppar vi upp med ubåten så att kollisionen blir ovanför vattenlinjen=)
Citera
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Vad ska de ha smugglat? Elektronik sa nån. Datorer eller?

Delar som hör till missiler. Var väldigt avancerad teknik som sovjeterna hade på 90-talet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Jag är ledsen...men svårt att låta bli...När jag läser din text så får jag en bild i huvudet av det där rabiata fruntimret som gör åtlöje av sig själv på nationell TV.

"TÄNK PÅ BAAAAAAAARNEN!"

Men du vill få det till:

"TÄNK PÅ DYYYYYKARNA!"

Låt mig var jävligt tydlig med detta:

Människor som har valt som yrke att bärga saker och människor under vatten är inte som du och jag.

Vi pratar om män och kvinnor som som inte hanterar stress, död och panik på samma sätt som oss övriga.

Dykare är en ganska speciell "gren" att göra karriär i och har du inte ÖVERförmåga att hantera dessa saker så blir du 8nte långvarig i branschen. DU DÖR!

Samtliga dykare som varit inne i Estonia och kikat runt hade gladeligen och förmodligen föredragit att få bärga dessa kroppar så att människorna på land kan få sin chans till sorgearbete. "Landkrabbor" ser gärna att man begraver sina nära och kära i jorden samtidigt som "sjöbusar" många gånger föredrar att bli kremerad och få sin aska svepas med vinden över havet.

Jag är själv landkrabba och har varit byxis i vattnet sedan jag såg filmen Hajen som 8 åring. Det förstörde något oerhört för mig....

Jag hade 4st simborgarmärken när jag var så ung som 4 år, lärde mig simma som 3 åring....

Det förklarar mitt intresse också gällande människor som fixar att dyka i ett becksvart hav som Östersjön.
Bra inlägg. Minns att det var väldigt mycket prat om dykarnas pyskiska välbefinnande vid den tid det begav sig. Det är väl jättebra att man har denna omtanke förvisso om man nu verkligen menar det, men samma omtanke har samtidigt mig veterligen aldrig uppvisats från politiskt håll när det gäller annan typ av räddningspersonal, vars jobb på mer daglig basis kan vara att ta hand om exempelvis svårt brännskadade, klippa ut söndertrasade barn ur fordon inblandade vid trafikolyckor eller bärgning av sjölik för den delen.

Nej, jag tror dessa uttalanden endast grundade sig i att man greppade efter halmstrån för att försvara sitt beslut att inte överhuvudtaget bärga några kroppar. Det kanske fanns andra mer eller mindre välgrundade orsaker till detta men dykarnas välmående var inte en av dem och jag skulle själv nog, med största sannolikhet, kunna säga att man i realiteten fullständigt struntade i denna omständighet från politiskt håll.
Senast redigerad av pf10 2020-09-29 kl. 21:52.
Citera
2020-09-29, 21:49
Medlem
Citat:
Estonia, 2800 ton plus last.

Vad ger mest kraft. Två bilar som frontalkrockar i 90km/h eller en bil som hör in i en bergvägg i 90km/h?

Exakt samma. Om de två bilarna är av samma modell.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
mm sen hoppar vi upp med ubåten så att hålet blir ovanför vattenlinjen=)

En teori lika knasig som den om att fartyget sjönk på 30-35 min pga vatten på bildäck.
Citera
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Helt sant. Man blir ju lite mörkrädd av att det verkar finnas så många som går på sånt här och tror på fullt allvar att våra högst uppsatta i regeringen skulle mörka något om ubåtar eller militära hemliga aktiviteter eller annat trams. Jaja, mediabolagen tjänar ju i pengar på dessa individer i alla fall.

Du menar dom galningarna som pratade om hemliga transporter av militärt materiel redan kort efter olyckan och som blev sågade längsmed fotknölarna för det? Som Stephen Davis, som redan 2000, fick uppgifter från Richard Tomlinson att det smugglades militära hemligheter med Estonia? Och som sedan blev bekräftat 2004 när en svenska tull tjänstemannen var med i Uppdrag Granskning...

Eller ska vi dra in DC3/Catalina-affären?

Militären (KSI, MUST etc) ljuger för det är deras uppdrag och kommer att fortsätta att göra så.

(Tomlinson *säger* (inga bevis för detta finns) att det fanns militär utrustning ombord den natten och flera överlevande ögonvittnen såg 2 eller 3 militär färgade bilar köra ombord det sista innan avfärd.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Nu hade man ju inte hundratals kistor med sig, eller ens liksäckar och flottörer. Eller frysrum för hundratals omkomna. Eftersom det inte var en del av det beställda uppdraget. Är det lättare att förstå nu?
Eller begriper du inte det morbida med en ovärdig behandling av hundratals omkomna och vilka rabalder sådant hade orsakat?

Jag är inte vekmagad men jag har full förståelse för att andra har en annan åsikt och är betydligt mer känsliga för den sk griftefriden.

Hur svårt är det att flyga ut 500 liksäckar eller några kylcontainrar? Tar ett par timmar ... Sluta trolla nu
Ovärdig behandling? De anhöriga VILLE bärga och ge offren en värdig begravning.

Morbida? Hört talas om flygplansolyckor? Bilolyckor?

Gå och lek med dina Barbie dockor nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in