2020-09-01, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det är första meningen i tråden:

Det är alltså vad tråden handlar om. Vad vissa muppar påstår.

Tredje inlägget i tråden skriver vad som är korrekt men det avfärdas utan argument.

Det är inte "språknazism". I så fall kan man hävda att hela tråden baseras på språknazism eftersom den är baserad på TS felaktiga tolkning av en mening, men som han envetet hävdar ändå är korrekt.

Så här tex:

Enorm humor att Investopedia och Morningstar är "verkligen korkade".

Om gemene man uppfattar det så, var har de fått det ifrån? Inte av mig i alla fall.

Är det inte bättre att framöver vara korrekt med terminologin så att gemene man lär sig, än att fortsätta hävda felaktigheter?

Så citera ett inlägg men egentligen svara på ett inlägg på första sidan i tråden? Intressant koncept.

Att vara korrekt med terminologin är ju knappast det som är intressant att diskutera när TS själv förklarar vad denne menar, diskutera istället det påståendet. Då kanske någon som läser tråden faktiskt lär sig något, tex. att det inte är en vettig strategi att köpa Avanza Zero för hela sparslanten och ignorera allt annat vilket många genuint tror.
Citera
2020-09-01, 10:19
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Så citera ett inlägg men egentligen svara på ett inlägg på första sidan i tråden? Intressant koncept.
Nej, jag svarade på ditt inlägg. Jag hade låtit det bero om du inte hade kallat oss som begriper för "språknazistekonomiprofessorerna".

En synonym till mupp skulle jag påstå, som språknazist.
Citat:
Att vara korrekt med terminologin är ju knappast det som är intressant att diskutera när TS själv förklarar vad denne menar, diskutera istället det påståendet.
TS förklarade ypperligt vad han menade men någon diskussion har det aldrig varit tal om som du lätt ser från början av tråden.
Citat:
Då kanske någon som läser tråden faktiskt lär sig något, tex. att det inte är en vettig strategi att köpa Avanza Zero för hela sparslanten och ignorera allt annat vilket många genuint tror.
Det kanske många genuint tror men ska man lära sig marknaden, något som är svårt som det är, så är det en dålig idé att börja med felaktiga premisser och faktoider.
Citera
2020-09-01, 11:31
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Håller med om att det är detta som är relevant för gemene man som hör någon ”sparekonom” sitta i TV4:s morgonsoffa och säga att det inte går att slå index över tid. Oavsett vad språknazistekonomiprofessorerna på Flashback anser om uttrycket ”slå index” tolkar gemene man detta som att man lika gärna kan skita i att välja något annat än en billig globalfond då det är helt meningslöst.

Om det vore så väl! Gemene man vill bli rik snabbt så att de kan åka utomlands och slå på stort och köpa rolex. Detta tror de att de kommer kunna göra om de går all in i FAANG något som funkar, until it doesnt.

Det är helt meningslöst att välja något annat en global indexfond. Om den verkligen är global (Hint: många är inte det utan följer bara de utvecklade ländernas large cap).
En indexportfölj med utvecklade marknader, tillväxtmarknader och småbolag är allt man behöver och de kommer slå Svensson över tid och näsan alla proffs också.
Citera
2020-09-01, 11:50
Medlem
Wisdom Tree Physical Swiss Gold - 50%

BGF World Gold A2 - 50%

(Godtyckligt) valt jämförelseindex: Barclays U.S. 20+ Year Treasury Bond Index

Kommer jag slå index?
Citera
2020-09-01, 13:02
Medlem
Citat:
Nej, jag svarade på ditt inlägg. Jag hade låtit det bero om du inte hade kallat oss som begriper för "språknazistekonomiprofessorerna".

En synonym till mupp skulle jag påstå, som språknazist.

TS förklarade ypperligt vad han menade men någon diskussion har det aldrig varit tal om som du lätt ser från början av tråden.

Det kanske många genuint tror men ska man lära sig marknaden, något som är svårt som det är, så är det en dålig idé att börja med felaktiga premisser och faktoider.

Kallar inte alla som begriper för "språknazistekonomiprofessorerna", utan de som begriper och sedan använder det för att hacka på TS som (tillsammans med en stor andel av befolkningen) missuppfattat begreppet istället för att diskutera TS egentliga frågeställning.
Citera
2020-09-01, 13:06
Medlem
Citat:
Kallar inte alla som begriper för "språknazistekonomiprofessorerna", utan de som begriper och sedan använder det för att hacka på TS som (tillsammans med en stor andel av befolkningen) missuppfattat begreppet istället för att diskutera TS egentliga frågeställning.

Nu är ju TS väldigt offensiv i sin trådstart och verkar inte ta till sig lärdomarna som kommit på tal x antal gånger. Kan inte räkna med ödmjukhet om stridsyxan är så skarpladdad som hans är.
Citera
2020-09-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Om det vore så väl! Gemene man vill bli rik snabbt så att de kan åka utomlands och slå på stort och köpa rolex. Detta tror de att de kommer kunna göra om de går all in i FAANG något som funkar, until it doesnt.

Det är helt meningslöst att välja något annat en global indexfond. Om den verkligen är global (Hint: många är inte det utan följer bara de utvecklade ländernas large cap).
En indexportfölj med utvecklade marknader, tillväxtmarknader och småbolag är allt man behöver och de kommer slå Svensson över tid och näsan alla proffs också.

Fast det är ju inte meningslöst om du önskar en högre avkastning, kanske till en risk som inte står i paritet till den förväntade avkastningen, ändock högre. Finns ju flera sätt att öka avkastningen (hävstång, koncentrering, småbolag etc) som är intressant att diskutera. Studier visar även att ex. diversifiering genom guld ger högre riskjusterad avkastning om man är intresserad av det.
Citera
2020-09-01, 17:56
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Fast det är ju inte meningslöst om du önskar en högre avkastning, kanske till en risk som inte står i paritet till den förväntade avkastningen, ändock högre. Finns ju flera sätt att öka avkastningen (hävstång, koncentrering, småbolag etc) som är intressant att diskutera. Studier visar även att ex. diversifiering genom guld ger högre riskjusterad avkastning om man är intresserad av det.

Självklart. Portföljteori och asset allocation är min passion i livet.

För Svensson? Nej de ska inte ha guld och hävstång.
Citera
2020-09-26, 13:42
Medlem
Hur går det för er som inte kan slå index? Vad har ni för avkastning YTD?
Citera
2020-09-26, 13:53
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Hur går det för er som inte kan slå index? Vad har ni för avkastning YTD?
Jag noterar att din Kinafond ligger under Omxs30.

Jag har lyckats bättre.
Citera
2020-09-26, 13:57
Medlem
Citat:
Jag noterar att din Kinafond ligger under Omxs30.

Jag har lyckats bättre.

Du säger ju att det inte går att slå index.
Citera
2020-09-26, 14:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Du säger ju att det inte går att slå index.
Jaha.

Där ser man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in