2020-09-29, 11:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Alla droppar/aerosoler omges av luft. Skilj det från intorkade luftkärnor som kan spridas långa sträckor genom luften (ex mässling).

Tänkte mest på att både FHM och 1177 skriver att förkylningsvirus är luftburet. Något man inte skriver om Covid19. Jag tolkar det som att FHM och 1177 hävdar att smittsamheten är betydligt större för förkylningsvirus. I verkligheten tror jag att förkylningsvirus och Covid19 smittar på samma sätt. Genom luften och genom dropp och kontaktsmitta.
Citera
2020-09-29, 11:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får be till gudarna att det lugnar ned sig helt enkelt. I eftermiddag lär vi väl veta lite mer.
Oops... Det här kom nyss:

Följ Region Stockholms pressträff idag om pandemiläget i länet
Uppläsning
Nyhet - Hälsa och vård
Publicerad: 2020-09-29
Smittan har under några veckor ökat i Stockholm. Företrädare för hälso- och sjukvården uppdaterar om läget, följ sändningen idag kl 16.00.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/09/presstraff-idag-tisdag-29-september-klockan-16.00-om-pandemilaget-i-lanet/
Citera
2020-09-29, 11:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är det som är problemet med att få sin kunskap från Flashback. Det är lött att man tror att man begriper saker som man inte begriper.

Här kan du läsa en förklaring från FHM om "skillnaderna" mellan luftburen och droppsmitta. https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%C3%A4rf%C3%B6r-beskrivs-coronaviruset-p%C3%A5-olika-s%C3%A4tt-till-allm%C3%A4nheten-och-v%C3%A5rdp ersonal-1.24853345

De anser alltså att det smittar på samma sätt som vid förkylning. Man behöver inte hångla för att bli förkyld. Nu har du fått svar på din tidigare fråga.

Men nu skriver ju FHM att förkylningsvirus är luftburet. Det kan du själv läsa om på denna länk.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/forkylning/

Rörande Covid 19 skriver de bara att det är en kontakt- och droppsmitta.
Citera
2020-09-29, 11:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Oops... Det här kom nyss:

Följ Region Stockholms pressträff idag om pandemiläget i länet
Uppläsning
Nyhet - Hälsa och vård
Publicerad: 2020-09-29
Smittan har under några veckor ökat i Stockholm. Företrädare för hälso- och sjukvården uppdaterar om läget, följ sändningen idag kl 16.00.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/09/presstraff-idag-tisdag-29-september-klockan-16.00-om-pandemilaget-i-lanet/

Känns som ett dåligt omen minst sagt. Vi får hoppas att nyheterna inte är alltför dåliga.
Citera
2020-09-29, 11:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
EDIT: Jag bröt ut det här i en egen tråd istället:

(FB) Dödstalen på toppen av pandemin har ju en perfekt linjär korrelation med tidig CFR?

Jag tog mig friheten att plotta det här sambandet. Dels för att det är mer pedagogiskt, men också för att korrelationen var så stark att det närmast kändes som sprängstoff:

https://forumbilder.com/i/rXkq

Jag har plottat CFR från tidigt i pandemin (snittet av 12-20 mars) mot peaken på pandemin. Peaken är döda per miljon invånare (rullande 7 dagar) den dag då flest dog i vardera land, som är 4:e april för Spanien, 17:e april för Sverige, 25:e april för Norge, osv.

Som du kan se finns det ett perfekt linjärt samband mellan CFR i början av pandemin, och hur högt dödstalen steg en månad senare. Redan i mitten av mars kunde man alltså räkna ut exakt hur den här pandemin skulle utveckla sig, om man hade varit lite smart.

Det finns ingen som helst korrelation med lockdown. Sverige hamnar mitt på den här linjen. Precis som Spanien, Norge, Tyskland, Danmark, Island, Portugal, Frankrike, UK, Schweiz och Österrike.

Hur kan det vara såhär? Jo, i början av året så var det brist på test-kitt i hela världen. Sverige och Norge och Tyskland och Spanien hade ungefär lika många test-kitt per capita, trots att Sverige och Spanien hade tio gånger fler fall än Norge och Tyskland.

Det här gjorde att man i länder som Tyskland och Norge hittade en tio gånger större andel av sina fall, än man gjorde i Sverige och Spanien. Norge testade asymptomatiska familjemedlemmar, samtidigt som Sverige inte ens hade test-kitt så att det räckte till alla som uppsökte vården med svåra COVID-symptom.

Vi hade alltså tio gånger fler personer med COVID-19 symptom än Norge, men ingenting att testa de personerna med. Vi hade behövt tio gånger fler test-kitt än Norge, och testat tio gånger så många, för att fånga upp hur stor spridningen var här.

Eftersom antalet test-kitt var ganska lika (per capita) mellan olika länder, så blir CFR ett bra mått på vilket mörkertal av COVID-19 du hade i din befolkning just då. Ett land som hade dubbelt så hög CFR, har ett dubbelt så högt mörkertal av COVID-19.

I Europa så handlar den här pandemin bara om en enda sak. Hur många fall hade man redan i utgångsläget, i mitten av mars, när länderna började sätta in olika restriktioner. Peaken på vår pandemi blev precis så hög som man kunde förvänta sig, givet hur många fall vi hade i början/mitten av mars. Jag är nästan förvånad över att säga det, men siffrorna är väldigt tydliga med att Sveriges restriktioner har funkat precis lika bra som andra länders lockdown.

Det enda jag läser ut av ditt svammel är att vi hade brist på testkit, no shit sherlock? Det är bara att jämföra våra grannländers dödstal med våra för att se att lockdown var effektivt. Vi har misslyckats kapitalt. UK misslyckades för att de körde vår strategi först, innan de drog i bromsen för sent. Spanien och Frankrike lider av närheten till Italien och för sent agerande.
Citera
2020-09-29, 11:37
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
De har haft en helt annan ambitionsnivå sedan dag 1. De har haft som mål att utrota smittan. Sverige har haft som mål att låta smittan spridas i "lagom takt", vilket innebär att tusentals människor kommer dö i Sverige. Det gjorde Löfven rätt klart redan från dag 1 att det skulle bli så och nog fick han rätt på den punkten. Jag personligen tycker det är så tragiskt.

Ja. Tragiskt att vi lät så många dö när grundideologien i vårt samhälle och stratei är "alla människors lika värde"

Bissart.
Citera
2020-09-29, 11:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
EDIT: Jag bröt ut det här i en egen tråd istället:

(FB) Dödstalen på toppen av pandemin har ju en perfekt linjär korrelation med tidig CFR?

Jag tog mig friheten att plotta det här sambandet. Dels för att det är mer pedagogiskt, men också för att korrelationen var så stark att det närmast kändes som sprängstoff:

https://forumbilder.com/i/rXkq

Jag har plottat CFR från tidigt i pandemin (snittet av 12-20 mars) mot peaken på pandemin. Peaken är döda per miljon invånare (rullande 7 dagar) den dag då flest dog i vardera land, som är 4:e april för Spanien, 17:e april för Sverige, 25:e april för Norge, osv.

Som du kan se finns det ett perfekt linjärt samband mellan CFR i början av pandemin, och hur högt dödstalen steg en månad senare. Redan i mitten av mars kunde man alltså räkna ut exakt hur den här pandemin skulle utveckla sig, om man hade varit lite smart.

Det finns ingen som helst korrelation med lockdown. Sverige hamnar mitt på den här linjen. Precis som Spanien, Norge, Tyskland, Danmark, Island, Portugal, Frankrike, UK, Schweiz och Österrike.

Hur kan det vara såhär? Jo, i början av året så var det brist på test-kitt i hela världen. Sverige och Norge och Tyskland och Spanien hade ungefär lika många test-kitt per capita, trots att Sverige och Spanien hade tio gånger fler fall än Norge och Tyskland.

Det här gjorde att man i länder som Tyskland och Norge hittade en tio gånger större andel av sina fall, än man gjorde i Sverige och Spanien. Norge testade asymptomatiska familjemedlemmar, samtidigt som Sverige inte ens hade test-kitt så att det räckte till alla som uppsökte vården med svåra COVID-symptom.

Vi hade alltså tio gånger fler personer med COVID-19 symptom än Norge, men ingenting att testa de personerna med. Vi hade behövt tio gånger fler test-kitt än Norge, och testat tio gånger så många, för att fånga upp hur stor spridningen var här.

Eftersom antalet test-kitt var ganska lika (per capita) mellan olika länder, så blir CFR ett bra mått på vilket mörkertal av COVID-19 du hade i din befolkning just då. Ett land som hade dubbelt så hög CFR, har ett dubbelt så högt mörkertal av COVID-19.

I Europa så handlar den här pandemin bara om en enda sak. Hur många fall hade man redan i utgångsläget, i mitten av mars, när länderna började sätta in olika restriktioner. Peaken på vår pandemi blev precis så hög som man kunde förvänta sig, givet hur många fall vi hade i början/mitten av mars. Jag är nästan förvånad över att säga det, men siffrorna är väldigt tydliga med att Sveriges restriktioner har funkat precis lika bra som andra länders lockdown.

Fint gjort. Tyvärr så verkar de flesta alarmister inte så intresserade av sånt här.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-09-29 kl. 11:44.
Citera
2020-09-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Fint gjort. Tyvärr så verkar de första alarmister inte så intresserade av sånt här.
Du har nog rätt i att det är en timme av mitt liv jag aldrig får tillbaka.
Citera
Medlem
Citat:
Men nu skriver ju FHM att förkylningsvirus är luftburet. Det kan du själv läsa om på denna länk.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/forkylning/

Rörande Covid 19 skriver de bara att det är en kontakt- och droppsmitta.

Ja men du blandar ihop luftburen och luftburen. Det är inte som mässling och tuberkolos som åker runt och smittar hela byggnader utan smittar vid nysningar eller hostningar, alltså droppar som befinner sig i luften.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det enda jag läser ut av ditt svammel är att vi hade brist på testkit, no shit sherlock? Det är bara att jämföra våra grannländers dödstal med våra för att se att lockdown var effektivt. Vi har misslyckats kapitalt. UK misslyckades för att de körde vår strategi först, innan de drog i bromsen för sent. Spanien och Frankrike lider av närheten till Italien och för sent agerande.

Precis. Du förstår inte och börjar direkt rabbla det enda du kan: summan av hur många som dött.
Citera
2020-09-29, 11:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja men du blandar ihop luftburen och luftburen. Det är inte som mässling och tuberkolos som åker runt och smittar hela byggnader utan smittar vid nysningar eller hostningar, alltså droppar som befinner sig i luften.

Anser du att Covid19 smittar på samma sätt som förkylningsvirus?
Citera
2020-09-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Höjden på kurvan har i princip bara med antalet initialt smittade att göra i förhållande till när åtgärderna gjordes. Det förklarar de stora regionala skillnaderna i Sverige. Om det bara var metoden som sådan skulle vi ha ungefär samma dödstal per capita i varje region.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in