EDIT: Jag bröt ut det här i en egen tråd istället:
(FB) Dödstalen på toppen av pandemin har ju en perfekt linjär korrelation med tidig CFR?
Jag tog mig friheten att plotta det här sambandet. Dels för att det är mer pedagogiskt, men också för att korrelationen var så stark att det närmast kändes som sprängstoff:
https://forumbilder.com/i/rXkq
Jag har plottat CFR från tidigt i pandemin (snittet av 12-20 mars) mot peaken på pandemin. Peaken är döda per miljon invånare (rullande 7 dagar) den dag då flest dog i vardera land, som är 4:e april för Spanien, 17:e april för Sverige, 25:e april för Norge, osv.
Som du kan se finns det ett perfekt linjärt samband mellan CFR i början av pandemin, och hur högt dödstalen steg en månad senare. Redan i mitten av mars kunde man alltså räkna ut exakt hur den här pandemin skulle utveckla sig, om man hade varit lite smart.
Det finns ingen som helst korrelation med lockdown. Sverige hamnar mitt på den här linjen. Precis som Spanien, Norge, Tyskland, Danmark, Island, Portugal, Frankrike, UK, Schweiz och Österrike.
Hur kan det vara såhär? Jo, i början av året så var det
brist på test-kitt i hela världen. Sverige och Norge och Tyskland och Spanien hade
ungefär lika många test-kitt per capita, trots att Sverige och Spanien hade tio gånger fler fall än Norge och Tyskland.
Det här gjorde att man i länder som Tyskland och Norge hittade en tio gånger större
andel av sina fall, än man gjorde i Sverige och Spanien. Norge testade asymptomatiska familjemedlemmar, samtidigt som Sverige inte ens hade test-kitt så att det räckte till alla som uppsökte vården med svåra COVID-symptom.
Vi hade alltså tio gånger fler personer med COVID-19 symptom än Norge, men
ingenting att testa de personerna med. Vi hade behövt tio gånger fler test-kitt än Norge, och testat tio gånger så många, för att fånga upp hur stor spridningen var här.
Eftersom antalet test-kitt var ganska lika (per capita) mellan olika länder, så blir CFR ett bra mått på vilket
mörkertal av COVID-19 du hade i din befolkning just då. Ett land som hade dubbelt så hög CFR, har ett dubbelt så högt mörkertal av COVID-19.
I Europa så handlar den här pandemin bara om en enda sak. Hur många fall hade man redan i utgångsläget, i mitten av mars, när länderna började sätta in olika restriktioner. Peaken på vår pandemi blev precis så hög som man kunde förvänta sig, givet hur många fall vi hade i början/mitten av mars. Jag är nästan förvånad över att säga det, men siffrorna är väldigt tydliga med att Sveriges restriktioner har funkat precis lika bra som andra länders lockdown.