2020-09-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det enkla/vettiga vore väl att ha en generell regel om att hålla avstånd.

Den rekommendationen finns ju redan, men det finns samtidigt en om att undvika stora folksamlingar.

Man ska exempelvis hålla avstånd på bussen, men helst inte vara på bussen.
Citera
2020-09-29, 11:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så inga studier som bevisar något av det du sagt, utan mest lite typ lixom ba kedjor och så lite data för ett narrativ?

Är du på riktigt? Det är klart att det smittar mest inomhus.

Tillhör du som som åker ensam i bilen med munskyddet på?
Citera
2020-09-29, 11:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Haha. Vad gulligt.

Ja, gulligt är verkligen det man ska kommentera en pandemi med. Lite Gulligt att Estonia sjönk.
Citera
2020-09-29, 11:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej det är ingen kontroversiell slutsats. Även din antagonist Anders Tegnell och FHM säger ju samma sak.

Jasså. Det var nyheter för mig. Visste inte att de hade ändrat sig. Tidigare har de ju gått ut med att Covid19 är en droppsmitta och inte är luftburet.
Citera
2020-09-29, 11:27
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Vi hade alltså tio gånger fler personer med COVID-19 symptom än Norge, men ingenting att testa de personerna med. Vi hade behövt tio gånger fler test-kitt än Norge, och testat tio gånger så många, för att fånga upp hur stor spridningen var här.
Exakt vad jag räknat på och visat tidigare i tråden.
Vi hade c:a 10ggr mer initial smittspridning än Norge, en lockdown mitten av mars hade eventuellt hjälpt marginellt, vi hade inte varit i närheten av Norges siffror.
Citera
2020-09-29, 11:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Regeringen ska låte restauranger få ha evenemang med över 50 pers. Hörde iofs inte riktigt detaljerna men då kan man väl anta att de vet att smittspridningen inte accelererat. De lär ju ha koll på siffrorna för helgen antar jag.

Eller vad tror ni?

Annars gillar jag sverige skarpt. När alla länder får panik lättar vi på restriktioner.
Som jag förstod kommer ett frikopplingen restaurang/evenemang ske 8e oktober. Och möjlighet för att i vissa fall ha evenemang upp till 500 kommer fr o m 15e oktober.

Jag tolkar också detta som att de vet att smittspridningen inte accellererat. Men Damberg sa att det inte finns några garantier att det andra förslaget kommer implementeras.
Citera
2020-09-29, 11:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vad säger den faktiska utvecklingen menar du? Nu kan du inte gärna komma med mörkertal eller alternativ tolkning av fall av/med.

Du gillar siffror, så jag väntar.

Den empiriska verkligheten visar att smittan ökar nu, inte bara i antalet rapporterade covid-19 fall utan också i antalet inskrivna covid-19 patienter, iva- och respiratorfall, i vissa länder också dödsfallen i covid-19, detta trots användning av ansiktsmask hos allmänheten. Då spelar det liksom ingen roll vilka resultat man får i isolerade laboratorier.

En diskussion om positivism och annat intressant får vänta tills i morgon.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja, gulligt är verkligen det man ska kommentera en pandemi med. Lite Gulligt att Estonia sjönk.

Döden är en del av livet. Låt inte din ångest över det förstöra allt på vägen dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det förstår jag absolut. Förkylningsvirus smittar genom luften, vilket både 1177 och Folkhälsomyndigheten skriver på sina hemsidor. Jag skulle vilja påstå att Covid19 smittar på samma sätt. Det borde inte vara någon kontroversiell slutsats.

"Så smittar förkylning
Förkylning smittar mycket lätt. Speciellt när de första symtomen börjar märkas och under sjukdomens första dagar. Smittan sprids genom luften när den som är sjuk nyser och hostar. Då bildas små droppar och i dem finns viruset.Förkylning sprids också när du tar i hand och när du har nära kroppskontakt. Virus kan sprida sig genom att du gnuggar dig i ögonen efter att ha hälsat på någon som är förkyld.Virus kan också sprida sig indirekt genom att du till exempel tar i ett dörrhandtag där ett virus tidigare har landat. Virus och bakterier kan ibland överleva i flera timmar på en yta där de har landat."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/forkylning/

Alla droppar/aerosoler omges av luft. Skilj det från intorkade luftkärnor som kan spridas långa sträckor genom luften (ex mässling).
Citera
2020-09-29, 11:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är du på riktigt? Det är klart att det smittar mest inomhus.

Tillhör du som som åker ensam i bilen med munskyddet på?

Åker jag bil med fyra andra så är munskydd en bra grej. Men du tror att munskydd inte ens är fungerande vid folksamlinigar.
Citera
2020-09-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jasså. Det var nyheter för mig. Visste inte att de hade ändrat sig. Tidigare har de ju gått ut med att Covid19 är en droppsmitta och inte är luftburet.

Det är det som är problemet med att få sin kunskap från Flashback. Det är lött att man tror att man begriper saker som man inte begriper.

Här kan du läsa en förklaring från FHM om "skillnaderna" mellan luftburen och droppsmitta. https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%C3%A4rf%C3%B6r-beskrivs-coronaviruset-p%C3%A5-olika-s%C3%A4tt-till-allm%C3%A4nheten-och-v%C3%A5rdp ersonal-1.24853345

De anser alltså att det smittar på samma sätt som vid förkylning. Man behöver inte hångla för att bli förkyld. Nu har du fått svar på din tidigare fråga.
Citera
2020-09-29, 11:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Åker jag bil med fyra andra så är munskydd en bra grej. Men du tror att munskydd inte ens är fungerande vid folksamlinigar.

Jag undviker folksamlingar. Det är mycket bättre än munskydd.

Munskydd är överskattat och den lilla nytta de gör raderas med råge ut av att människor tror dom är skyddade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in