2020-09-29, 11:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
D) Att de inte hållt avstånd, även om de ej tungkysst varandra. Bara gått i skolan normalt.

Men är det inte lite svårt att lyckas smitta ned 64 personer den vägen? Verkar ju som smittan skett på en och samma fest. Dessutom är det ju inte det första fallet av den arten man läst om.

Jag har lite svårt att förstå hur smittsamheten kan vara så stor om det enbart skulle handla om den droppsmitta. Är dock lite förvånad över att vi fortfarande har den diskussionen, men jag tror det har med FHM inställning och allmänna råd att göra, ställt i relation till det allmänna kunskapsläget.
Citera
2020-09-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Finns det studier på det eller känslopostar du mest?

Det finns studier på var smittspridningen är som störst och utomhus är inte någon sådan plats. Ska man använda verktyg för att bryta kedjorna effektivt så gäller de platser som tidigare nämnts, inomhus.
Citera
2020-09-29, 11:11
Medlem
Äntligen lite undantag från 50-regeln! Inte en dag försent.
Citera
2020-09-29, 11:11
Medlem
Beaver14s avatar
Regeringen släpper på 50-gränsen när det gäller restauranger för att komma till rätta med det absurda att 200 personer kan sitta och äta men om en trubadur ska börja spela så får bara 50 vara i lokalen.

Dessutom aviserar man att höja gränsen vid sittande arrangemang (tex publik på idrott) till 500 med vissa regler.

Det går åt rätt håll, även om detta bara är symbolpolitik. Visst, mindre teatrar jublar nog men för de stora sporterna är detta bara en käftsmäll.
Citera
2020-09-29, 11:12
Medlem
Sooks avatar
Regeringen ska låte restauranger få ha evenemang med över 50 pers. Hörde iofs inte riktigt detaljerna men då kan man väl anta att de vet att smittspridningen inte accelererat. De lär ju ha koll på siffrorna för helgen antar jag.

Eller vad tror ni?

Annars gillar jag sverige skarpt. När alla länder får panik lättar vi på restriktioner.
Citera
2020-09-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men är det inte lite svårt att lyckas smitta ned 64 personer den vägen? Verkar ju som smittan skett på en och samma fest. Dessutom är det ju inte det första fallet av den arten man läst om.

Jag har lite svårt att förstå hur smittsamheten kan vara så stor om det enbart skulle handla om den droppsmitta. Är dock lite förvånad över att vi fortfarande har den diskussionen, men jag tror det har med FHM inställning och allmänna råd att göra, ställt i relation till det allmänna kunskapsläget.

Kan du förstå hur en stor del av befolkningen i Sverige för tillfället kan vara förkylda med en helt vanlig förkylning? Tungkysses det hejvilt på alla arbetsplatser och skolor i landet nu för tiden?
Citera
2020-09-29, 11:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Lite perspektiv som kan vara av intresse.

FHI introducerar begreppet »number needed to mask« för att visa hur många som behöver bära munskydd för att förebygga ett sjukdomsfall per vecka i en befolkning. Det är beroende bland annat på incidensen, och med en veckoincidens som motsvarar den svenska (20/100 000, vecka 32) och givet att hela 2/3 av alla infektioner är asymtomatiska så skulle cirka 10 000 invånare behöva bära munskydd för att förebygga ett nytt fall av covid-19 per vecka. Vid högre respektive lägre incidens sjunker respektive ökar »number needed to mask«. Beräkningarna visar i all sin enkelhet att många individer måste fås att bära munskydd för att förebygga ett enda fall av covid-19.
FHM har vad jag kan förstå inte producerat något som ens kan kallas för ett akademiskt PM om detta:

Här är åtminstone ett försök att vara vetenskaplig:

Strong impact of closing schools, closing bars and wearing masks during the COVID-19 pandemic: results from a simple and revealing analysis

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.26.20202457v1.full.pdf
Citera
2020-09-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Regeringen ska låte restauranger få ha evenemang med över 50 pers. Hörde iofs inte riktigt detaljerna men då kan man väl anta att de vet att smittspridningen inte accelererat. De lär ju ha koll på siffrorna för helgen antar jag.

Eller vad tror ni?

Annars gillar jag sverige skarpt. När alla länder får panik lättar vi på restriktioner.

Den regeln var ju idiotisk innan. Men bra att de börjar öppna för fler lättnader. Det kommer ju fortfarande vara ologiskt att man får ta in 500 på Friends Arena och 500 på Parakolmpolovallen men självklart kan man inte ha specifika regler för varenda yta i hela landet.
Citera
2020-09-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Regeringen släpper på 50-gränsen när det gäller restauranger för att komma till rätta med det absurda att 200 personer kan sitta och äta men om en trubadur ska börja spela så får bara 50 vara i lokalen.

Dessutom aviserar man att höja gränsen vid sittande arrangemang (tex publik på idrott) till 500 med vissa regler.

Det går åt rätt håll, även om detta bara är symbolpolitik. Visst, mindre teatrar jublar nog men för de stora sporterna är detta bara en käftsmäll.

En käftsmäll är det att till exempel hockeylag permitterat spelare, sen värvat som vanligt hela sommaren och nu gnäller om att de förlorar pengar.

Hade de tagit ett eget ansvar först och främst hade jag köpt gnället.
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Kan du förstå hur en stor del av befolkningen i Sverige för tillfället kan vara förkylda med en helt vanlig förkylning? Tungkysses det hejvilt på alla arbetsplatser och skolor i landet nu för tiden?

Ja det är märkligt.

I Sverige stannar vi ju i motsatt till andra länder hemma när vi är sjuka.

Fattar nada..
Citera
Medlem
I februari förutspådde Guiesecki och Tegnell att allt skulle vara över i April. (8-10 veckor) bla fick AP fonderna det beskedet för att kunna investera på "rätt sätt". - Det gick "så där".
Citera
2020-09-29, 11:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Det förstår jag absolut. Förkylningsvirus smittar genom luften, vilket både 1177 och Folkhälsomyndigheten skriver på sina hemsidor. Jag skulle vilja påstå att Covid19 smittar på samma sätt. Det borde inte vara någon kontroversiell slutsats.

"Så smittar förkylning
Förkylning smittar mycket lätt. Speciellt när de första symtomen börjar märkas och under sjukdomens första dagar. Smittan sprids genom luften när den som är sjuk nyser och hostar. Då bildas små droppar och i dem finns viruset.Förkylning sprids också när du tar i hand och när du har nära kroppskontakt. Virus kan sprida sig genom att du gnuggar dig i ögonen efter att ha hälsat på någon som är förkyld.Virus kan också sprida sig indirekt genom att du till exempel tar i ett dörrhandtag där ett virus tidigare har landat. Virus och bakterier kan ibland överleva i flera timmar på en yta där de har landat."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/forkylning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in