2020-09-29, 08:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag tycker vi släpper detta nu, det är 2020 och inte 1994. Låt de döda vila i frid och rör inte upp mer sorg bland de anhöriga.

Sedan 23 år så har vi den officiella slutrapporten som visar hur det har gått till. Förloppet som där presenteras är sannolikt, troligt, stöds av vittnen, stöds av beräkningar, stöds av observationer på andra fartyg, stöds av tidslinjen, av allt.

Hålet som nu presenteras så lägligt på 26-årsdagen har absolut mest sannolikt uppstått under de 26 år som fartyget legat och rostat och rört på sig på havets botten. En koloss på 15000 ton vilandes på en ojämn botten. Men jag stödjer fullt ut en ny undersökning så vi får slut på spekulationerna.

Angående regering och myndigheters agerande. Ja det är mycket taffligt. Som vanligt vid stora händelser så har man agerat bisarrt och i panik. Precis som vid Palmemordet och vid Tsunamikatastrofen. Först lovade både avgående och nya regeringen dyrt och heligt att bärga Estonia. Varför skulle man göra det om man hade något att dölja? Sen när man insåg vad fruktansvärt detta skulle bli så valde man att låta den ligga kvar. Anhöriga protesterade ljudligt. Så man kom upp med det bisarra förslaget att täcka över henne som en grav. Anhöriga protesterade ännu mer. Så detta avbröts.
Citera
2020-09-29, 08:13
Medlem
Utan att ha följt tråden men kan det vara så att hålet i skrovet kan vara orsakat av bogvisiret som som slitits loss men sen släpats längst sidan innan det lossnade och sjönk?
Citera
2020-09-29, 08:15
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Får lite deja vu från Palmefiaskot tidigare i år.
Citera
2020-09-29, 08:17
Medlem
KillenArCPs avatar
"Tjena grabbar!
Som ni ser har en svensk ubåt dragit in i Estonia, vilket kommer bli oerhört pinsamt om omvärlden får reda på det.

Gör som följande:
Svetsa bort bogvisiret (jajemen, hela jävla skiten) och bärga det. Då har vi en utmärkt ursäkt!

Sedan skiter vi i att dölja ubåtshålet, gasen räcker inte till det tyvärr."

Så har det säkerligen gått till
Citera
2020-09-29, 08:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker vi släpper detta nu, det är 2020 och inte 1994. Låt de döda vila i frid och rör inte upp mer sorg bland de anhöriga.

Sedan 23 år så har vi den officiella slutrapporten som visar hur det har gått till. Förloppet som där presenteras är sannolikt, troligt, stöds av vittnen, stöds av beräkningar, stöds av observationer på andra fartyg, stöds av tidslinjen, av allt.

Hålet som nu presenteras så lägligt på 26-årsdagen har absolut mest sannolikt uppstått under de 26 år som fartyget legat och rostat och rört på sig på havets botten. En koloss på 15000 ton vilandes på en ojämn botten. Men jag stödjer fullt ut en ny undersökning så vi får slut på spekulationerna.

Angående regering och myndigheters agerande. Ja det är mycket taffligt. Som vanligt vid stora händelser så har man agerat bisarrt och i panik. Precis som vid Palmemordet och vid Tsunamikatastrofen. Först lovade både avgående och nya regeringen dyrt och heligt att bärga Estonia. Varför skulle man göra det om man hade något att dölja? Sen när man insåg vad fruktansvärt detta skulle bli så valde man att låta den ligga kvar. Anhöriga protesterade ljudligt. Så man kom upp med det bisarra förslaget att täcka över henne som en grav. Anhöriga protesterade ännu mer. Så detta avbröts.

Räkna bort mig från ditt "vi". Här ska fan inte släppas något angående den nuvarande och före detta regimens förehavanden för sin egen vinnings skull.

Stockholmssyndromet vill ha mer, glufs, glufs, smask, smask. Calle lille med entourage svettas nu.

Nu är frågan om den institutionaliserade sociopatin ska kasta någon under bussen, görs inte det, ja då jävlar lär det bli svettigt framöver.

Citera
2020-09-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Kort svar. Nej, släpps inte
Citera
2020-09-29, 08:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
"Tjena grabbar!
Som ni ser har en svensk ubåt dragit in i Estonia, vilket kommer bli oerhört pinsamt om omvärlden får reda på det.

Gör som följande:
Svetsa bort bogvisiret (jajemen, hela jävla skiten) och bärga det. Då har vi en utmärkt ursäkt!

Sedan skiter vi i att dölja ubåtshålet, gasen räcker inte till det tyvärr."

Så har det säkerligen gått till

Sedan kan man undra varför inte ubåten blåser sina tankar och går upp till ytan för att undersöka vad fan det var som hände.

Inte fan gasar man iväg därifrån i u-läge med ett skadat skrov. Det händer bara inte.

Ryssen satte en torped i Estonia och kallade det för kväll efter att Calle lille vägrade ta emot deras samtal.
Citera
2020-09-29, 08:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Kort svar. Nej, släpps inte

Instämmer. Tsunamin, Palme, DC-3, och mörkläggning av de händelserna. Nu får det vara nog. Finns säkert fler för de med bättre minne.
Citera
2020-09-29, 08:25
Medlem
Jag tror det dolts nått alla dessa år. En rysk ubåt låter troligt om det pågick militär smuggling, fanns väl nått vittne som sett nått med från däck under ytan.

Gravfriden har ju redan störts vem vet vilka miltära makter som varit o rotat där under alla dessa år, räcker ju med en undervattens farkost som går in och undersöker fartyget, det bästa är om utomstående experter som inte varit del av gamla utredningen går in och undersöker allt. Jag tror aldrig det fartyget kommer få sin gravfrid med tekniken som utvecklas varje dag kommer det alltif finnas äventyrare som går ner o undersöker vraket.

80 meters djup, bästa är en utomstående undersökning sen betong över allt så det blir en gravfrid.
Citera
2020-09-29, 08:27
Medlem
zeligs avatar
Ni vet väl vad kaptenen sa då han märkte att bogvisiret hade lossnat?

Citera
2020-09-29, 08:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Knappast en mina från andra världskriget i såfall, dessa var helt bortrensade från Östersjön redan 1946-47. Det märkliga är ju varför haverikommissionen hemlighållit hålet i skrovet.

Den kan ha drivit från Kattegatt om det nu vore så att de var helt bortrensade från Östersjön
Citera
2020-09-29, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ja det ser jag som fullkomligt självklart att vissa av våra politiker gjort om man på något sätt medverkat till deras död. Jag säger inte att de har det men samtidigt finns en mycket olustig indiciekedja här om man tittar till turerna kring betongövertäckningen, de militära transporterna och nu hålet som av någon anledning missats i den första utredningen. Bara det faktum att Mona Sahlin hade en ansvarspost i det här fallet får det att krypa i skinnet på mig. I princip allting hon har tagit i har på ett eller annat sätt blivit skit.

Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Som någon annan också skrev i tråden, så känner även jag att det är ovanligt mycket motstånd gällande att regeringen ska ha försökt mörklägga nånting. Även fast vi har svart på vitt att dykare rapporterade om hålet redan då när det begav sig. Har man som i Ryssland och Kina börjat med "företag" som går ut och framställer staten i bra sken, för att dölja sanningen för befolkningen? Det är så man höjer ögonbrynet

Det känns onekligen så, beklämmande 🤨
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in