2020-09-29, 07:38
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Det krävs en forcerande kraft, och en stor sådan, för att göra ett så stort hål i skrovet. Det kan en sten som ligger stilla på botten inte åstadkomma, det är en omöjlighet.

Lars Ångström har nog helt rätt i sin analys.
Var väl någon norsk haveriexpert som sa något liknande? Känns som att oddsen för att det var en ubåt är försvinnande små. Kan det ha varit en minexplosion? Gammal mina från andra världskriget t.ex.
Citera
2020-09-29, 07:44
Medlem
Som någon annan också skrev i tråden, så känner även jag att det är ovanligt mycket motstånd gällande att regeringen ska ha försökt mörklägga nånting. Även fast vi har svart på vitt att dykare rapporterade om hålet redan då när det begav sig. Har man som i Ryssland och Kina börjat med "företag" som går ut och framställer staten i bra sken, för att dölja sanningen för befolkningen? Det är så man höjer ögonbrynet
Citera
2020-09-29, 07:49
Medlem
Hem_bränts avatar
http://estonia.kajen.com/98-09-16_Fel_knapp_saenkte_Estonia.html

En intressant artikel ifrån 1998 om hur händelseförloppet troligtvis kan ha sett ut, författaren har dock inga hypoteser om vad som orsakade att Estonia helt plötsligt sprang läck.
Citera
2020-09-29, 07:52
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Tyvärr inte topic men de kammar hem pengarna från sin lön och är nöjda med det, det är ju lite som att vinna på lotto varje månad, till topic.

Så länge media inte gör sitt jobb så blir det så här, folket vet inte mer än media och politiker vill...det sovande folket sover vidare, en mer och mer orolig sömn.
I detta läge är det nog bättre att vara tyst. Utredningen kan gå åt båda håll.

Men de kan fortfarande vinna enormt om det kommer fram att de andra partierna mörkade något 1994.
Citera
2020-09-29, 07:54
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Var väl någon norsk haveriexpert som sa något liknande? Känns som att oddsen för att det var en ubåt är försvinnande små. Kan det ha varit en minexplosion? Gammal mina från andra världskriget t.ex.

Ja, det kan ha varit en flytmina. Enligt Kent Härstedt upplevde samtliga passagerare i överlevandegruppen en smäll av något slag, därav diskussionen om en explosion. Men det förklarar inte vittnesmålen som pekar mot en kollision.
Citera
2020-09-29, 07:56
Medlem
wizzmans avatar
Var kan man se den nya Estonia Dokumentären??
Citera
2020-09-29, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Aaah så du kan mer än experter då. ?

Om experterna säger att hastigheten hos föremål inte spelar någon roll för skadan de gör mot andra föremål som de kommer mot, då tror jag att jag kan mer än experterna.

Och väggarna på ett skepp behöver inte vara lika tjocka överallt för att skeppet ska hålla ihop, det räcker att de är vattentäta och någorlunda tjocka. Och det kostar mer att öka tjockleken på väggen för säkerhets skull. Och skeppet blir tyngre då också.
Så på många ställen på Estonias sida tror jag att tex en "wrecking ball" med tillräckligt hög hastighet skulle kunna göra hål.
Citera
2020-09-29, 08:04
Medlem
Jag undrar varför finnarna har varit med "på tåget" om det nu handlar om en mörkläggningsoperation? Vad skulle de ha för intresse av det? Igår var uttalande sig en expert i finsk media och hävdade ifrågasatte de nya uppgifterna.
Citera
2020-09-29, 08:05
Medlem
Citat:

Knappast en mina från andra världskriget i såfall, dessa var helt bortrensade från Östersjön redan 1946-47. Det märkliga är ju varför haverikommissionen hemlighållit hålet i skrovet.
Citera
2020-09-29, 08:08
Bannlyst
Vi som jobbade i media på den tiden vet att mörkläggningen var en symbios med ansvariga politiker och media. I media gäller det här - vi vet allt och det vi inte vet är inte värt att veta.
Det läsarna inte vet är inte värt att veta!
Makthavare i media och särskilt makthavare i politik vill inte späda på misstron mot makthavare, vi i media håller tyst mot betalningen att ha tillgång till läckor inom de politiska partierna, en symbios, aldrig bra med en misstänksam befolkning.
Juholt hade aldrig sänkts på det viset han gjorde om inte högerfalangen läckt info till Holmqvist.
Citera
2020-09-29, 08:09
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Var kan man se den nya Estonia Dokumentären??

Dplay. "Estonia - fyndet som ändrar allt".
Citera
2020-09-29, 08:10
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Kurm som säger att det var en svensk ubåt är i vart fall inte vem som helst. Han har varit estnisk statsåklagare. Mycket märkligt alltihop. Kan Estonia slagit i en sten på botten?

Man kan väl tro att det var en ubåt, men varför i helvete skulle det vara just en svensk ubåt? Vad är det som pekar i den riktningen, det är inte seriöst att tro det. Kurm är en diplomatisk mardröm, och det är tur att han inte längre är statsåklagare.

Om det var en ubåt så är den med 99 9 % sannolikhet Rysk. Sveriges Kalle Anka försvar kan inte framställa ubåtar som sänker en finlandsfärja med sin egen tyngd. Vi vet hur Ryssland brukar göra när dom klantat sig. Dom förnekar. Titta på nerskjutningen av det Nederländska planet i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in