2020-09-29, 01:54
Medlem
Jag minns att Anna Hage inte tyckte att hon fick berätta sin historia i en takt och följd som hon ville bland annat därför att hon ofta blev avbruten med frågor som gjorde att hon inte kunde berätta sin berättelse på det vis som passade henne.

I det här avsnittet berättar man på vetenskapsradion att nu har man förändrat intervjutekniken så att man försöker få vittnet att komma "tillbaka" till mordkvällen, minnas vem man varit tillsammans med , vad man gjorde på kvällen osv

Man försöker inte forcera vittnet után man försöker istället anpassa sig till vittnet.

Vetenskaplig intervjuteknik skulle kunnat lösa Palmemordet.

https://open.spotify.com/episode/2qLU1xthlx4xXQv4p7xwbS
Citera
2020-09-29, 02:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Signalement på de två walkietalkie personerna Ulla S såg i Gamla stan..

Man kan för övrigt fundera på varför Hans H var tvungen att nedvärdera Ulla S och kalla henne baglady
Såg hon något hon inte skulle ha sett ?
Observera att hon beskriver personerna ganska detaljerat.
Lägg märke till att ingen av personerna hon har sett är unga, båda verkar vara äldre än 40 år.

Sidan 11 : Vi har mycket svårt att avgöra sanningshalten i det Strömbäck berättat.
Sedan fortsätter man med att säga att Ulla haft en del psykiska besvär.

Signalement ;
Mannen på perrongen
45-50 år, 180 cm lång, långa polisonger och mörkt bakåtkammat cendrefärgat hår
Grå rock lite blank och mörka handskar. Barhuvad

Mannen i gränden
45-50 år 180 cm lång kraftigare byggd än den på perrongen
Mörk jacka saknar handskar.
Jag har försökt spåra dessa män i vittnesuppgifterna om WT i city. Men det finns inget distinkt som jag hittar. I stället verkar det ytligt sett vara tal om ett relativt stort antal olika män med WT. Minst sagt förvillande.
Citera
2020-09-29, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har försökt spåra dessa män i vittnesuppgifterna om WT i city. Men det finns inget distinkt som jag hittar. I stället verkar det ytligt sett vara tal om ett relativt stort antal olika män med WT. Minst sagt förvillande.

Att bryta kedjan av övervakare som varit aktiva i Gamla stan under en längre tid och delaktiga i mordet som bara varit aktiva i city under sena mordkvällen är synonymt att bryta kedjan av observationer i polisförhör. En försiktighetsåtgärd av en professionell organisation med inblick i svenskt polisarbete vid förundersökningar..
Citera
2020-09-29, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Att bryta kedjan av övervakare som varit aktiva i Gamla stan under en längre tid och delaktiga i mordet som bara varit aktiva i city under sena mordkvällen är synonymt att bryta kedjan av observationer i polisförhör. En försiktighetsåtgärd av en professionell organisation med inblick i svenskt polisarbete vid förundersökningar..
Kan så vara. Kan även vara poliser. Vi vet inte än.

Samtidigt kan inte alla vara inblandade. En jättekonspiration tror jag inte på. Jag är övertygad om att det är flera olika grupper.
Citera
2020-09-29, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Den aktör som varit inblandad i mörkläggning av ubåtsaffärerna , MOP, och Estonia kan vara MUST att döma av LB:S senaste bok.

Citat:
Ursprungligen postat av bartram
I "Nationens intresse" diskuterar LB gemensamma nämnare mellan U-båtskränkningarna , MOP och Estonia. Han tycker sig se en mörkläggning dikterat av krafter som negligerar allmänhetens intresse av att få reda på sanningen. Istället försöker man rädda sitt eget skinn, för att dölja sina egna misstag eller dölja sanningar som inte tål dagsljuset.

Måhända kan de krav på ny utredning om Estonia som nu väcks till följd av Discoverys upptäckter om ett stort hål i båten användas som en "dyrk" för utreda MOP i grunden.
Bollen kan kanske nu komma i rullning?
Hur utnyttjar vi den uppkomna situationen?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/86wdkG/estnisk-aklagare-anklagar-sverige-for-morklaggning-om-estonia

Det var väl 60-70 civila administratörer från Palmeutredningen som mördades i Estonia-attentatet 1994. Vid utredningar och polisförhör på den tiden satt nog många av dessa och skrev ut polisförhör på skrivmaskin från inspelade förhör och fick en unik inblick hur polisförhör manipulerades och vittneuppgifter antingen uteslöts, vinklades, gavs felaktig innebörd, försågs med felaktiga eller tve- mångtydiga angivelser om tid och/eller signalement eller att en missledande uppgift helt enkelt las till. Allt för att skydda mördarna.

I ett scenario där svensk militär varit operativa som ledare och "exekutörer" av MOP hyser jag inga tvivel att MUST har operatörer som har hänsynslösheten och omoralen nog att avvärja hotet att civila administratörer inifrån PU börjar läcka och planerar en konferens för dessa ombord på Estonia för att massmörda dem tillsammans med bortåt 800 också oskyldiga. Allt för Rikets säkerhet. Utred Estonia-attentatet och dess koppling till MOP.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-29 kl. 07:53.
Citera
2020-09-29, 08:50
Medlem
Några reflektioner om Estonia-utredningen från Estonia-tråden
Undrar hur ett team flygkrashutredare skulle klassa denna haveriutredningen...

"Vi undersökte inte styrbordssidan för vi förväntade oss inga skador där."

"Vi filmade tillräckligt. Vi vet vad som hände"

Svenska chefsutredaren kastade t.om tillbaka huvudcylindern för bogvisiret i havet för "helikoptern skulle inte orka bära det i land."

Besättning klassas som vittne men inte passagerna.

Polisen för sköta interjuver om vad som hänt, inte haveriutredare, som vet vad dom ska fråga för att få fram så mycket information som möjligt. Översättningar av förhör görs dåligt och hela stycken tas bort....

Och delar av detta team har mage att idiotförklara och trycka ner folk som ställer frågor med "lägg inte näsan i blöt, du kan inte sånt här."

Varenda del i vad som hänt är en ändå lång rad av fuckups!
Källa: (FB) M/S Estonias förlisning

Palmeutredningens mörkläggning är också katastrofaltotal och fullt jämförbar i det avseendet.
Citera
2020-09-29, 09:59
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Det var väl 60-70 civila administratörer från Palmeutredningen som mördades i Estonia-attentatet 1994. Vid utredningar och polisförhör på den tiden satt nog många av dessa och skrev ut polisförhör på skrivmaskin från inspelade förhör och fick en unik inblick hur polisförhör manipulerades och vittneuppgifter antingen uteslöts, vinklades, gavs felaktig innebörd, försågs med felaktiga eller tve- mångtydiga angivelser om tid och/eller signalement eller att en missledande uppgift helt enkelt las till. Allt för att skydda mördarna.

I ett scenario där svensk militär varit operativa som ledare och "exekutörer" av MOP hyser jag inga tvivel att MUST har operatörer som har hänsynslösheten och omoralen nog att avvärja hotet att civila administratörer inifrån PU börjar läcka och planerar en konferens för dessa ombord på Estonia för att massmörda dem tillsammans med bortåt 800 också oskyldiga. Allt för Rikets säkerhet. Utred Estonia-attentatet och dess koppling till MOP.

Jag har uppfattat dig som metodisk och grundlig, men detta följer inte den mallen.

Så då skulle de inviga ytterligare 30 personer på en svensk ubåt, sätta en ramm på den, segla ut i storm och pricka Estonia i sjöhävningen?
Ingen i marinstaben eller på Kockums skulle heller undra varför ubåt X åker in på varv strax efteråt med förliga skador eller att tandläkarräkningarna skulle bli omfattande efter en sådan kollision?
Citera
2020-09-29, 10:13
Medlem
Förhör med okänd polis.

https://drive.google.com/file/d/1x4H3bObKxCXjqcc76bQkXG25jnhrZc-p/view

Rapport kring PKK-spåret presenterat av kammaråklagaren Per-Erik Larsson i september 1993.

https://drive.google.com/file/d/1DIB6z8THkox3N9_80QWPipsN8m7QwRlq/view

Rapport om åtgärder vidtagna inom PKK-spåret efter september 1993.

https://drive.google.com/file/d/1ec3graO6tOSqoicVKsj-dFLAng9nJiWe/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-29 kl. 10:23.
Citera
2020-09-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har uppfattat dig som metodisk och grundlig, men detta följer inte den mallen.

Så då skulle de inviga ytterligare 30 personer på en svensk ubåt, sätta en ramm på den, segla ut i storm och pricka Estonia i sjöhävningen?
Ingen i marinstaben eller på Kockums skulle heller undra varför ubåt X åker in på varv strax efteråt med förliga skador eller att tandläkarräkningarna skulle bli omfattande efter en sådan kollision?

Jag är inte dogmatisk när jag formulerar övergripande scenarier utifrån en motivbild men metodisk och grundlig när jag reflekterar över händelser på "gatunivå" eller partikulärer för den filosofiskt lagda.

I övergripande scenarier finns några olika utgångspunkter man kan välja varav.

Om du tar dig en minut eller två och läser vad jag skriver mycket noggrant så kommer du att finna att det i mitt korta inlägg inte står det du skriver
Det är bisarra frågor grundade på dina slutsatser och inte mina påståenden.

Möjligheten av ett attentat med internationella inslag från valfritt land står öppen i mitt inlägg.
Attentat med massmord på passagerare är inte fiktion, som exempel finns Malaysia Airlines Flight 17 över Ukraina.
Citera
2020-09-29, 10:27
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

Citat:
Några reflektioner om Estonia-utredningen från Estonia-tråden

Palmeutredningens mörkläggning är också katastrofaltotal och fullt jämförbar i det avseendet.

Det finns ingenting som ger stöd för mörkläggning, varken i Estonia eller MOP. Men förstår att fantasiprodukter i nivå med "att jorden är platt", "Elvis lever" eller "9/11 låg USA bakom", dyker upp när man inte har en exakt lösning.

Man ska inte underskatta otillräckligheten hos undersökande myndigheter i scenarior som är oväntade och extra ordinära.
Citera
2020-09-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det finns ingenting som ger stöd för mörkläggning, varken i Estonia eller MOP. Men förstår att fantasiprodukter i nivå med "att jorden är platt", "Elvis lever" eller "9/11 låg USA bakom", dyker upp när man inte har en exakt lösning.

Man ska inte underskatta otillräckligheten hos undersökande myndigheter i scenarior som är oväntade och extra ordinära.

Ditt raljerande imponerar inte. Några som uppenbarligen inte håller med dig har skrivit under följande artikel publicerad för över ett år sedan.

”Sverige måste söka sanningen om Estonia” SvD 2019-02-20
Sverige bör söka en förklaring till Estoniaolyckan som baseras på fakta och inte på antaganden. Ett minimikrav är den åtgärd som forskarna efterlyst – en undersökning av vraket genom dykning, skriver flera debattörer.

852 människor miste livet när passagerarfärjan M/S Estonia förliste på sin färd mellan Tallinn och Stockholm för 25 år sedan, den 28 september 1994. Åtskilliga hundra män, kvinnor och barn blev kvar i vraket, som ligger på 80 meters djup några sjömil från finska Utö. Inga försök har gjorts att ta upp och identifiera de döda.

För artikeln klicka på länken
https://www.svd.se/sverige-maste-soka-sanningen-om-estonia

Undertecknarna är bland annat företrädare för Stiftelsen Estoniaoffren och anhöriga, SEA, samt Estoniagruppen i Sveriges riksdag:

Inga-Britt Ahlenius före detta generaldirektör, Riksrevisionsverket, och före detta chef för FN:s internrevision, Lennart Berglund ordförande SEA, Per Björkman advokat, Lars Borgnäs journalist, Bertil Calamnius anhörig, Olle Hammarström anhörig, Henrik S Järrel före detta riksdagsledamot, Urban Lambertsson ledarskapskonsult, överlevande, Susanna Popova journalist, författare, Jan Sannerstam teknisk direktör, Rolf Sörman rektor överlevande, Anders Ulfvarson professor emeritus marin konstruktionsteknik, Chalmers, Claes-Göran Wetterholm
fartygshistoriker, författare, Lars Ångström före detta riksdagsledamot.
Källa: https://www.svd.se/sverige-maste-soka-sanningen-om-estonia

Att avfärda anhöriga och överlevande på det sättet du gör är ovärdigt både när det gäller Estonia-attentatet som mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.

Inga-Britt Ahlenius utvecklar sin ståndpunkt efter att de nya uppgifterna i en videointervju om Estonia publicerats.

Aftonbladet - 2020-09-28
Inga-Britt Ahlenius om nya Estonia-uppgifterna: ”Det bekräftar de slutsatser jag själv dragit”
Inga-Britt Ahlenius, fd riksrevisionen och FNs internrevision kommenterar nya uppgifterna
Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/mB6b44/inga-britt-ahlenius-om-nya-estonia-uppgifterna-det-bekraftar-de-slut

I-B Ahlenius förordar en internationell transparent oberoende sjöförklaring som klarlägger orsaken till Estonia-katastrofen.

Jag delar den inställningen och vill tillägga att ett domstolsförfarande i en internationell domstol bör följa i såväl Estonia-fallet som mordet på FN's medlare i Irak-Iran kriget tillika Sveriges statsminister Olof Palme
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-29 kl. 11:13.
Citera
2020-09-29, 11:07
Medlem
Dokument rörande bilresa till amerikanska ambassaden.

https://drive.google.com/file/d/19qngqS2NDSlbs5voUf0279OLqtHuSVtP/view

Brev från Stellan Åkebring.

https://drive.google.com/file/d/13SOBXhptEqiv8P0GobJGWHRavjQNr321/view

Axplock på ämnen vid föredrag på möten i Gamla stan.

https://drive.google.com/file/d/1jaYZ0IIEq3x5Eba5tH-W59Zolit3oAWP/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-29 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in