2020-09-29, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Blindstyret Tegnell hade en jävla tur när han la sig i omkörningsfilen utan att kunna se över backkrönet, tack och lov mötte vi ingen långtradare och det blev rätt OK den här gången. Men vi kan väl vara överens om att rysk roulette kan besparas svenska folket framöver samt att det är lite för tidigt att ropa hej innan vi är över bäcken.

Du inser väl att flockimmuniteten i Sverige är lägre än i Madrid och att Spanien på några veckor gått till 1100 iva-fall (4200 var deras peak i april så 26% av det och ökar med 50-100 per dag). De bygger ett nytt sjukhus nu för covidpatienter eftersom sjukvården kollapsade då, vad gör vi?

PS: hade det mot förmodan varit slut här och nu ser vi riktigt dåliga ut jämfört med norge/danmark/finland.

Det är intressant med en sån liknelse, men jag tycker det blir skevt. Där kommer man antingen fram eller så krockar man otrevligt. Det är sällan man med en jävla tur kör rätt OK på en motorväg.

I jämförelse med Spanien är nog Sverige över bäcken. Det är därför Sverige inte kommer nå speciellt höga antal IVA-fall/dödsfall igen.
Citera
2020-09-29, 02:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Det är intressant med en sån liknelse, men jag tycker det blir skevt. Där kommer man antingen fram eller så krockar man otrevligt. Det är sällan man med en jävla tur kör rätt OK på en motorväg.

I jämförelse med Spanien är nog Sverige över bäcken. Det är därför Sverige inte kommer nå speciellt höga antal IVA-fall/dödsfall igen.

Var ingen motorväg nämnd så su kan för all del föreställa dig en landsväg med backkrön och dimma. Tegnell visste väldigt lite, kom rapporter om folk som ramlade ihop på gatan, igensvetsning av lägenheter, snabbyggen av sjukhus, sanering av gator och massa annat i Kina. Tegnell låter allt sånt passera och behandlar det som vilken influensa som helst. Yes han fick inte helt fel, men poängen är att han visste inte och han utsatte oss för fara genom flertalet uttalanden och ageranden som jag inte orkar dra igen.

Hoppas du har rätt att vi är över bäcken men har lite svårt att förstå varför det skulle förhålla sig så när stora, tättbefolkade regioner som skåne med över 1 miljon invånare knappt har drabbats (ca 25% döda per capita jämfört med Stockholm så om stockholms antikroppsnicå är 20% bör den vara runt 5% där).

Du bryr dig kanske inte om det här heller, professorer och andra har fel (till och med Tegnell varnar nu för att det kan stiga - tidigare i sommar deklarerade han att det var över...)

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsen-varnar-for-spanska-monstret/

I Stockholm har antalet nya bekräftade fall nära fördubblats från en vecka till en annan.
– Det är dels ett tecken på att vi har en ökad smittspridning i Stockholm, men vi har också en ökad testning. Att vi kommer att se ett ökat antal konstaterade covid-fall är jag helt övertygad om, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-siffror-smittan-okar-kommer-accelerera/

Smittan ökar i USA – samtidigt som experter i landet varnar för att både smittotalen och dödsfallen kommer öka explosionsartat under hösten.
I Tyskland spår Angela Merkel att antalet smittade kan öka till 19 000 per dag i jul, enligt Bild.
– Det är som i de andra länderna, ska förbundskanslern ha sagt.
Även i Sverige finns nu en oro för att gå samma väg som på andra håll i Europa.
Senast redigerad av text-tv-202 2020-09-29 kl. 02:50. Anledning: Tillägg
Citera
2020-09-29, 06:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Less på den här skiten nu. Så jävla less på allt detta med social distansering, stanna hemma, munskydd, inte kunna resa osv osv.. Jag skiter i allt det där nu. Att inte kunna röra sig fritt, träffa folk och resa är ju ta mig fan som att dö långsamt. Fuck it. I ren protest tänker jag gå på Coronafest till helgen. Blir man smittad så blir man, jag är inte rädd för nåt litet jävla överreklamerat förkylningsvirus.
Moget!

Åhh vad synd det är om stackars dig som inte får resa.
För övrigt går det ju att resa om man vill, om inte annat inom Sverige (men det duger väl inte).

För dig föreslår jag några månaders volontärarbete i Afrika, kanske kan Somalia vara lämpligt, så att du får lite perspektiv.

Jag håller med om att det är trist som det är, men försök vara lite vuxen. Det är ett eller max två år av våra liv som blir anorlunda. Det går att anpassa sig och man kan göra sådant som man annars inte hade gjort. Det är tex. många som passat på att pröva olika typer av friluftsliv under sommaren.

Om du verkligen vill få större möjligheter att röra dig fritt, träffa vänner och återfå ett mera normalt liv så tror jag inte att öka smittspridningen på en coronafest är det smartaste valet. Det är nog inte uteslutet med lokala strängare restriktioner om smittspridningen ökar i ett område.
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-29 kl. 06:25.
Citera
2020-09-29, 06:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol! Att inte smittspridningen sjunkit, (vilket den skulle göra med hela ca 85 procent, enligt ett sk. "rön", läs laboratoriexpriment som inte tar hänsyn till människornas beteende i verkligheten, vid maximal användning av munskydd hos allmänheten),

Tvärtom så har smittspridningen ökat, i åtminstone nästan alla europeiska länder där munskydd prövats för att minska smittspridningen. Jag säger inte att munskydd hos allmänheten ligger bakom den ökningen, men den har, sannerligen, inte heller bidragit till en minskning av smittspridningen.

Vad som sker i verkligheten är empiriskt, i alla fall om det undersöks med någorlunda vetenskapliga glasögon.

Det du kallar "flummiga parametrar" må vara,svårt att kvantifiera, men inverkar ändå på människors faktiska beteende. Att t.ex SARS1 drabbade Taiwan tidigare, (då den nuvarande vice premiärminister hade hand om smittskyddet) och att människor i många asiatiska länder är vana att bära munskydd mot luftföroreningar, är mer specificerade faktorer.

Det är alltid kul när flashback försöker framställa sig som "vetenskapsmän" eller i alla fall som vetenskapligt skolade och svänger sig med termer och begrepp utan att själva vara det minsta grundade i vetenskapligt tänkande.

Visst, även flashbackare kan ha rätt och ha viktiga poänger, annars så skulle jag, överhuvudtaget inte hänga här. Men de flesta verkar, tyvärr, vara mest intresserade av att "vinna" debatten, driva en politisk agenda eller helt enkelt spela Allan. Men, då och då träffar jag på någon vetenskapligt skolad person som jag är oense med. Sådana debattörer respekterar jag alltid.

För att inget annat än munskydd har med smittsrpidning att göra...
Citera
2020-09-29, 06:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol! Att inte smittspridningen sjunkit, (vilket den skulle göra med hela ca 85 procent, enligt ett sk. "rön", läs laboratoriexpriment som inte tar hänsyn till människornas beteende i verkligheten, vid maximal användning av munskydd hos allmänheten),

Tvärtom så har smittspridningen ökat, i åtminstone nästan alla europeiska länder där munskydd prövats för att minska smittspridningen. Jag säger inte att munskydd hos allmänheten ligger bakom den ökningen, men den har, sannerligen, inte heller bidragit till en minskning av smittspridningen.

Vad som sker i verkligheten är empiriskt, i alla fall om det undersöks med någorlunda vetenskapliga glasögon.

Det du kallar "flummiga parametrar" må vara,svårt att kvantifiera, men inverkar ändå på människors faktiska beteende. Att t.ex SARS1 drabbade Taiwan tidigare, (då den nuvarande vice premiärminister hade hand om smittskyddet) och att människor i många asiatiska länder är vana att bära munskydd mot luftföroreningar, är mer specificerade faktorer.

Det är alltid kul när flashback försöker framställa sig som "vetenskapsmän" eller i alla fall som vetenskapligt skolade och svänger sig med termer och begrepp utan att själva vara det minsta grundade i vetenskapligt tänkande.

Visst, även flashbackare kan ha rätt och ha viktiga poänger, annars så skulle jag, överhuvudtaget inte hänga här. Men de flesta verkar, tyvärr, vara mest intresserade av att "vinna" debatten, driva en politisk agenda eller helt enkelt spela Allan. Men, då och då träffar jag på någon vetenskapligt skolad person som jag är oense med. Sådana debattörer respekterar jag alltid.
En pre-print från Science Magazine drar denna slutsats från olika data i USA:

Strong impact of closing schools, closing bars and wearing masks during the COVID-19 pandemic: results from a simple and revealing analysis
/.../Our analysis shows that, when combined, the three most powerful interventions -
closing schools, closing bars and wearing masks - successfully flattened initial infection rates, and turned post-opening surges into declining ones, suggesting that the country could perhaps open up its economy safely if it kept bars and schools closed, and required the strict wearing of masks in public
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.26.20202457v1.full.pdf
Citera
2020-09-29, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle

Över? Det finns platser i USA där man har haft fyra gånger så många döda som i Sverige. De ser inget slut på pandemin ändå. Sverige har haft 100000 konstaterade smittade. 1%. Väldigt högt räknat fem gånger så mycket. 5%. Flockimmunitet någon? Och immuniteten är över för den som var sjuk i våras. Det måste till en lockdown genast.
Citera
2020-09-29, 06:44
Medlem
arbetets avatar
Man får ju hoppas att det blir konsekvenser:

Anhöriga informerades inte om livsavgörande beslut
Äldre människor som var sjuka med covid-19 gavs vård i livets slutskede, så kallad palliativ vård, utan att anhöriga hade blivit informerade eller involverade i det, rapporterar Ekot.

Över hundra personer har anmält till Inspektionen för vård och omsorg, IVA, att deras anhöriga med covid-19 antingen inte fått syrgas, näringsdropp eller att de inte fått komma till sjukhus. Om det är möjligt ska anhöriga involveras i beslutet om palliativ vård.

– Det är liksom helt galet, det här är helt emot alla regler. Jag blir alltså väldigt upprörd när jag hör de här sakerna, säger Ingmar Skoog, professor i epidemiologisk psykiatri vid Göteborgs universitet.
https://omni.se/anhoriga-informerades-inte-om-livsavgorande-beslut/a/M3g0mB
Citera
2020-09-29, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Färsk WHO info om presymptomatisk smittspridning,

ja man är som mest smittsam även 2 dagar innan man får symptom

"... when the person has the highest viral load,
is the most infectious in the time during their infection.
And this is about two days before symptom onset
to 5-7 days after they develop symptoms during their illness."

- Dr Maria Van Kerkhove tid 47:35
Media briefing on COVID-19
https://youtu.be/H0_ZpyYCukQ?t=2855

Presymptomatisk, asymptomatisk, snart kommer WHO ut med att man smittar folk när man inte ens har ”viruset”.
Citera
2020-09-29, 07:13
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Jo det kan jag.

Jag gjorde just det.

Om det finns osäkerhet i Sveriges siffror finns ingen anledning

att tro att det inte finns ungefär motsvarande osäkerhet i Norges siffror

Norge och Sverige är ungefär liknande på många sätt.

Kurvorna är exakt samma. Förloppet är detsamma.

Sen vill du jämföra med andra länder. Ok. Gör du det.

Det måste vara jag som är trött -vi diskuterade Sverige och Norge.

Då vill du plötsligt diskutera UK.

Nej jag jämför två jämförbara kurvor i två jämförbara länder.

Att det inte visar det du vill att det ska visa

betyder inte att jag fuskar.
… [ Visa mindre ]

Det är samma kurva jag skickade fast med rullande 7 dagars medelvärde.

Ja det är väl klart?

En smittspridning stannar inte på en femöring,

speciellt inte med en inkubationstid på upp till 14 dagar,

två länkar i en smittkedja kan bli 28 dagars förlopp.

Effekten kom ju senare fast den syns inte med de datum du använt.
Men varför är Norges antal fall dubbelt så hög som Sveriges, ända in i april? Var Norge hårdare drabbade än Sverige, ända in i april?

I så fall måste ju Norge ha mörkat tusental dödsfall? *rys*.
Senast redigerad av aw 2020-09-29 kl. 07:24.
Citera
2020-09-29, 07:20
Medlem
Citat:
"Stanna hemma om du är sjuk...."

Ja då har du redan smittat i två dagar.

Vad tycker du är lösningen då?

Alla stannar hemma, alltid?
Citera
2020-09-29, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Sverige kanske var sämre på att testa?
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-23..2020-04-03&country=SWE~NOR&region=World&deathsMetric=true& interval=smoothed&hideControls=true&perCapita=true &smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=a sc
Det är min poäng sen ett tiotal inlägg tillbaka.

Hen vägrar acceptera att Sverige var hårdare drabbade än Norge, eftersom Norge hade fler fall på pappret.

Det enda jämförbara måttet på hur många som var smittade är antalet döda, några veckor senare.
Citera
2020-09-29, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Staffanstorps kommun började med åtgärder redan den 28 februari:

https://staffanstorp.se/wp-content/uploads/2020/02/Delegationsbeslut-ordf%C3%B6randebeslut-med-anledning-av-smittorisk-2020-KS-153-1.pdf

Det är bra men det var inte stängda äldreboenden då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in