Citat:
Ursprungligen postat av
hektorstyle
Det är intressant med en sån liknelse, men jag tycker det blir skevt. Där kommer man antingen fram eller så krockar man otrevligt. Det är sällan man med en jävla tur kör rätt OK på en motorväg.
I jämförelse med Spanien är nog Sverige över bäcken. Det är därför Sverige inte kommer nå speciellt höga antal IVA-fall/dödsfall igen.
Var ingen motorväg nämnd så su kan för all del föreställa dig en landsväg med backkrön och dimma. Tegnell visste väldigt lite, kom rapporter om folk som ramlade ihop på gatan, igensvetsning av lägenheter, snabbyggen av sjukhus, sanering av gator och massa annat i Kina. Tegnell låter allt sånt passera och behandlar det som vilken influensa som helst. Yes han fick inte helt fel, men poängen är att han visste inte och han utsatte oss för fara genom flertalet uttalanden och ageranden som jag inte orkar dra igen.
Hoppas du har rätt att vi är över bäcken men har lite svårt att förstå varför det skulle förhålla sig så när stora, tättbefolkade regioner som skåne med över 1 miljon invånare knappt har drabbats (ca 25% döda per capita jämfört med Stockholm så om stockholms antikroppsnicå är 20% bör den vara runt 5% där).
Du bryr dig kanske inte om det här heller, professorer och andra har fel (till och med Tegnell varnar nu för att det kan stiga - tidigare i sommar deklarerade han att det var över...)
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsen-varnar-for-spanska-monstret/
I Stockholm har antalet nya bekräftade fall nära fördubblats från en vecka till en annan.
– Det är dels ett tecken på att vi har en ökad smittspridning i Stockholm, men vi har också en ökad testning. Att vi kommer att se ett ökat antal konstaterade covid-fall är jag helt övertygad om, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nya-siffror-smittan-okar-kommer-accelerera/
Smittan ökar i USA – samtidigt som experter i landet varnar för att både smittotalen och dödsfallen kommer öka explosionsartat under hösten.
I Tyskland spår Angela Merkel att antalet smittade kan öka till 19 000 per dag i jul, enligt Bild.
– Det är som i de andra länderna, ska förbundskanslern ha sagt.
Även i Sverige finns nu en oro för att gå samma väg som på andra håll i Europa.