2020-09-28, 23:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jo det kan jag. De är jämförbara.

Det är samma förlopp. Exakt samma kurva.

Du och jag har diskuterat detta tidigare.

Nej. Det kan du inte.

Du får titta på dödsfallen. Två veckor efter den 12 mars så dog det ungefär 25-30 personer per dag i Sverige. Det innebär att vi hade ungefär 5000-6000 nya fall per dag omkring den 12 mars.

För Norge var det betydligt lägre två veckor efter den 12 mars: omkring 2-3 personer dog i slutet av mars.
Citera
2020-09-28, 23:52
Avslutad
Citat:
Jo det kan jag. De är jämförbara.

Det är samma förlopp. Exakt samma kurva.

Du och jag har diskuterat detta tidigare.

Nyckeltal som antal döda, inlagda på iva och inlagda på sjukhus är mycket bättre indikatorer på det allmänna smittläget än antal smittade då antal tester som genomförts varierat extremt mycket mellan länder (även i norden då Norge testade mer än dubbelt så mycket som Sverige i början när mörkertalet var som störst) och mellan olika perioder (nu testas det mångfaldigt mer än i april).
Citera
2020-09-28, 23:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Det kan du inte.

Du får titta på dödsfallen. Två veckor efter den 12 mars så dog det ungefär 25-30 personer per dag i Sverige. Det innebär att vi hade ungefär 5000-6000 nya fall per dag omkring den 12 mars.

För Norge var det betydligt lägre två veckor efter den 12 mars: omkring 2-3 personer dog i slutet av mars.

Det har jag gjort.

Alla 5.896

Norge har 274.

Måste va slumpen.

För det kan ju inte vara att Norge

hanterat sin epidemi bättre än Sverige

såhär långt.

OBS. ironi
Citera
2020-09-28, 23:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det har jag gjort.

Alla 5.896

Norge har 274.

Måste va slumpen.

För det kan ju inte vara att Norge

hanterat sin epidemi bättre än Sverige

såhär långt.

OBS. ironi

Varför är det genomgående så att alla alarmister har svårigheter med siffror?
Citera
2020-09-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok. Jag spelar ditt spel.

Vilket av de här två länderna gjorde det bästa jobbet att hålla tillbaka smittan i början av pandemin?

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-23..2020-04-03&country=SWE~NOR&region=World&casesMetric=true&i nterval=smoothed&hideControls=true&perCapita=true& smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Om jag inte börjar bli blind, så stack Norges fall rakt upp från den tolfte, när de införde lockdown.

Sverige kanske var sämre på att testa?
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-23..2020-04-03&country=SWE~NOR&region=World&deathsMetric=true& interval=smoothed&hideControls=true&perCapita=true &smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=a sc
Citera
2020-09-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har läst Dagens Nyheters artikel, och citerat. Jag känner till att Dagens Nyheter frågade en person som hänvisade till att googla Ivor Cummins.

Men min fråga var huruvida "KnackeredVonAnka" hade kommit med uppmaningen att googla Ivor Cummins. Min fråga var inte huruvida Daniel Berglind hade kommit med en uppmaning att googla Ivor Cummins.

Att "KnackeredVonAnka" citerar artikeln, är inte samma sak som att "KnackeredVonAnka" uppmanar oss läsare att googla Ivor Cummins. Du har ljugit.

Jag ville veta vad du anser vara ett gråtinlägg.

Känslostyrd eller inte, i vilket fall så uppskattar jag "KnackeredVonAnka"s inlägg.

Men snälla Onkel. Ser du inte att den användaren som du försöker skydda helt utan grunder avfärdar det fina arbetet som Ivor Cummins gjorts när han analyserat HELT KORREKT data? Tycker du inte att det är oerhört respektlöst mot en man som lägger ner tid och energi för att försöka ge oss en sammanställning av relevant data på ett sätt som det för oss bara är att luta oss tillbaka och lyssna i ynka 37 minuter på? Cummins spenderade förmodligen flera dagar för att producera videon, bara för att klåpare som Daniel Berglund och denna användaren du ”uppskattar” helt nonchalant avfärdar honom som en lögnare, utan att själva producera en enda siffra som säger emot hans data. Men det vill du inte se för att även du redan har bestämt dig för ett narrativ.
Citera
2020-09-29, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Helt JÄVLA otroligt att denna charaden får fortgå. De människor vars liv och närmsta framtid har förstörts helt i onödan kommer inte att acceptera detta länge till.

Det är bra, ut med din aggressivitet bara, du och dina gelikar kan ju starta ett inbördeskrig för att få er vilja igenom. Win win, ni får vara aggressiva och otrevliga sabba och ha er, vi andra får plocka er som ankor. Och de som vill ha en covid-apokalyps får det. Så istället för det vi har nu får vi ett land i ruiner?

Vems liv har blivit förstört? Jag tycker det mesta tuffar på som vanligt, börsen är väl snart på all time high, bostadspriserna går upp och folk verkar leva som vanligt i princip. Ja förutom koncerter och dansbandstryckare då.
Citera
2020-09-29, 00:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Färsk WHO info om presymptomatisk smittspridning,

ja man är som mest smittsam även 2 dagar innan man får symptom

"... when the person has the highest viral load,
is the most infectious in the time during their infection.
And this is about two days before symptom onset
to 5-7 days after they develop symptoms during their illness."

- Dr Maria Van Kerkhove tid 47:35
Media briefing on COVID-19
https://youtu.be/H0_ZpyYCukQ?t=2855
Citera
2020-09-29, 00:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

"Stanna hemma om du är sjuk...."

Ja då har du redan smittat i två dagar.
Citera
2020-09-29, 00:26
Medlem
barkies avatar
Du förstår dig uppenbarligen inte på börsen överhuvudtaget så varför nämner du den ens? Den där jävla börsen är så pumpad på steroider och flyter på ett luftslott.

Att du inte ens förstår det du tar upp är skrämmande. Såna som du provocerar inte för ni har rätt utan för ni försöker låta clever, helt utan att förstå något av det ni tar upp som exempel.

Allt för att ha rätt. Allt för att låta smart.

Kryp tillbaka till din grotta medan vuxna pratar.
Citera
2020-09-29, 00:29
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:

borde inte rekommendationen då vara att man ska stanna hemma och inte träffa någon redan två dagar innan symtom?

om man stannar hemma först när man får symtom har man ju redan gått till jobbet och smettat ned hela avdelningen i två dagar..
Citera
2020-09-29, 00:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför är det genomgående så att alla alarmister har svårigheter med siffror?

Vad är det för fel på hans siffror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in