Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Du har rätt i att det blir lite motsägelsefullt. Frågan är vad som är innebörden av eget ansvar, och vad man vill uppnå genom att ta eget ansvar.
Jag tänker på den smittspridningskurva som Folkhälsomyndigheten har visat för svenska folket. Budskapet har hela tiden varit "platta till kurvan", inte "stampa ner kurvan". Smittspridningskurvan illustrerar Folkhälsomyndighetens oundviklighets-filosofi. Vi har fått höra "arean under kurvan är konstant". Arean under kurvan motsvarar hur många människor som infekteras av sjukdom. Oundviklighets-tanken är mycket tydlig.
När svenskarna uttalar sig om eget ansvar, så är det alltså inte med syftet att stoppa epidemin; eftersom epidemin ändå anses vara oundviklig. Syftet med det egna ansvaret, är enbart att fördröja smittspridningen.
På så sätt förenas eget ansvar och uppgivenhet, trots att dom kan framstå som oförenliga.
Jag tänker inte ens försöka visa upp egna data. Anledningen till att jag reagerade, är att jag är allergisk mot feminism. Jag har tidigare protesterat när skribenten "Virvelbagg" har tillgripit feministisk retorik. Eftersom jag tror på jämställdhet, så protesterar jag även mot män som använder feministisk retorik för att förnedra kvinnor. Med feministisk retorik, så menar jag att du, angrep "KnackeredVonAnka"s könstillhörighet, istället för att nöja dig med att invända mot inläggets innehåll.
Nu kan "AusnahmeMensch" enkelt visa sin ärlighet, genom att hänvisa till inlägget där "KnackeredVonAnka" uppmanar läsarna att googla Ivor Cummins.
"AusnahmeMensch" kan gärna få hänvisa till ett exempel på "gråtinlägg", så att vi alla kan se vad som menas. (Ifall "KnackeredVonAnka" har postat "gråtinlägg", så är det inte någonting som behöver kritiseras. Covid-19 är en fråga som väcker starka känslor, och det bör få vara tillåtet att uttrycka dessa starka känslor.)
Tack ska du ha Onkel Kostia, jag tycker att det är bra med känslor men jag undrar ockdå vad gråtinlägg är? Jag tror inte att jag skrivit några som kan klassas som sådana men säker kan jag ju inte vara? Dock har jag alltid haft svårt för att gråta, jag har alltid haft mycket lättare för att vara spydig, ironisk, skämtsam osv.
Naturligtvis är covid-19 och pandemin runt om i världen något hemskt och det är inte alls märkligt om den frakallar starka känslor, ja, till och med gråtinlägg!