2020-09-28, 21:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och ändå tycker 85 % av befolkningen att eget ansvar är det bästa. Det går inte ihop.

Du har rätt i att det blir lite motsägelsefullt. Frågan är vad som är innebörden av eget ansvar, och vad man vill uppnå genom att ta eget ansvar.

Jag tänker på den smittspridningskurva som Folkhälsomyndigheten har visat för svenska folket. Budskapet har hela tiden varit "platta till kurvan", inte "stampa ner kurvan". Smittspridningskurvan illustrerar Folkhälsomyndighetens oundviklighets-filosofi. Vi har fått höra "arean under kurvan är konstant". Arean under kurvan motsvarar hur många människor som infekteras av sjukdom. Oundviklighets-tanken är mycket tydlig.

När svenskarna uttalar sig om eget ansvar, så är det alltså inte med syftet att stoppa epidemin; eftersom epidemin ändå anses vara oundviklig. Syftet med det egna ansvaret, är enbart att fördröja smittspridningen.

På så sätt förenas eget ansvar och uppgivenhet, trots att dom kan framstå som oförenliga.

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Men sluta nu Onkel. Det enda svaret jag fick på varför Cummins data var felaktig var att jag skulle googla hans namn. Den kvinnliga användaren gjorde inte ens ett försök att motivera det med egen data. Och det kan inte du heller.

Jag tänker inte ens försöka visa upp egna data. Anledningen till att jag reagerade, är att jag är allergisk mot feminism. Jag har tidigare protesterat när skribenten "Virvelbagg" har tillgripit feministisk retorik. Eftersom jag tror på jämställdhet, så protesterar jag även mot män som använder feministisk retorik för att förnedra kvinnor. Med feministisk retorik, så menar jag att du, angrep "KnackeredVonAnka"s könstillhörighet, istället för att nöja dig med att invända mot inläggets innehåll.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du ljuger, jag har aldrig skrivit att du skulle googla hans namn, det stod i artikeln jag citerade för dig.

Nu kan "AusnahmeMensch" enkelt visa sin ärlighet, genom att hänvisa till inlägget där "KnackeredVonAnka" uppmanar läsarna att googla Ivor Cummins.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inte nog med att du säger att jag postar gråtinlägg som bara bygger på känslor, du ljuger också och påstår att jag skrivit saker som jag inte har gjort.

"AusnahmeMensch" kan gärna få hänvisa till ett exempel på "gråtinlägg", så att vi alla kan se vad som menas. (Ifall "KnackeredVonAnka" har postat "gråtinlägg", så är det inte någonting som behöver kritiseras. Covid-19 är en fråga som väcker starka känslor, och det bör få vara tillåtet att uttrycka dessa starka känslor.)
Citera
2020-09-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Børn har mindre risiko for at få corona, viser studie
Ifølge et engelsk studie tyder det på, at børn og unge på under 20 år har 44 procent lavere risiko for at blive smittet med coronavirus end voksne.

Det viser et studie, som præsidenten for det britiske Royal College of Paediatrics and Child Health står i spidsen for.

Har du en länk? Jag skulle framförallt vilja se om de tittat på olika åldrar. Där jag bor så verkar högstadieeleverna ha varit smittdrivande, men det finns inte alls särskilt många fall bland mindre barn.
Citera
2020-09-28, 21:30
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast jag tycker det är att gå väl långt att hävda att FHM missbedömt hur smittsamt det är.

FHM underskattade kanske virusets spridning och smittsamhet i början av året. Visst.

Men därefter så har ju deras prognos för dödligheten varit bra just för att de korrekt bedömd smittsamheten och utbredningen på hemmaplan. Andra länder har ju kommit fram till uppblåsta siffror för dödligheten, för att de förbisett mörkertalet av smittade. I många fall kan man även misstänka att det funnits politiska skäl att blåsa upp dödligheten. Det har varit ett sätt att få med sig folkets stöd i nedstängningarna.

"FHM underskattade kanske virusets spridning och smittsamhet i början av året. Visst."

Det räckte väl?

Det var ju grunden för hela händelseutvecklingen under våren.
Citera
2020-09-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om dödligheten i Stockholm hade legat på 0.25 procent så hade antalet smittade varit 40% och vi hade haft flockimmunitet enligt Britton. Hur förklarar du då nästan dubbling av smittade varje vecka i Stockholm?

Uppenbart att dödligheten var högre än 0.25 i Stockholm. Kan dock bero på eutanasi programmet på våra äldreboenden där.

Länder där alla får vård kanske kan komma ner i låg dödlighet.
Dödligheten behöver inte vara exakt 0.25 procent. Jag tror det kan vara något högre.

Även om 40 procent av Stockholm skulle haft c19 så är det ingen garanti för att nya utbrott inte kan uppstå. En del av dem kan nog få c19 igen, vid det här laget, och 60 procent har ju inte haft det alls.

Sen ställs allt i ett annat läge när man återgår till jobbet och får nya/flera sociala kontakter. Då öppnas möjligheter för nya smittkedjor.

Men än så länge är smittan i Sverige på en väldigt låg nivå. Vi måste nog räkna med att minst 1500 svenskar dör i vinter av c19, som en del av en normal influensasäsongen. Med en dödlighet på 0.3 procent betyder det att en halv miljon svenskar ska smittas på 200 dagar. Det är 2500 nya fall per dag, i snitt, som baseline.
Citera
2020-09-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har rätt i att det blir lite motsägelsefullt. Frågan är vad som är innebörden av eget ansvar, och vad man vill uppnå genom att ta eget ansvar.

Jag tänker på den smittspridningskurva som Folkhälsomyndigheten har visat för svenska folket. Budskapet har hela tiden varit "platta till kurvan", inte "stampa ner kurvan". Smittspridningskurvan illustrerar Folkhälsomyndighetens oundviklighets-filosofi. Vi har fått höra "arean under kurvan är konstant". Arean under kurvan motsvarar hur många människor som infekteras av sjukdom. Oundviklighets-tanken är mycket tydlig.

När svenskarna uttalar sig om eget ansvar, så är det alltså inte med syftet att stoppa epidemin; eftersom epidemin ändå anses vara oundviklig. Syftet med det egna ansvaret, är enbart att fördröja smittspridningen.

På så sätt förenas eget ansvar och uppgivenhet, trots att dom kan framstå som oförenliga.

Om man nu ser till andra länders strategi och hur deras kurvor sett ut så har alla i princip samma utseende, med den stora skillnaden att toppvärdena skiljer sig väldigt mycket i den initiala vågen. Det som skiljer de med höga vs låga toppar är i princip hur många smittade som man startade med. Det som händer nu i många länder är smittan ökar igen. Vad det kommer leda till vet vi först nästa sommar, när "säsongen är över" för norra halvklotet. Och så kommer det att hålla på år ut och år in, oavsett om vi har vaccin eller ej.
Citera
2020-09-28, 21:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Så vad är siffran för Sverige idag ?
Sverige registrerer 634 nye smittetilfælde

Der er det seneste døgn registreret 634 smittetilfælde i Sverige det seneste døgn, oplyser landets sundhedsstyrelse.

Samlet set er 90.923 registreret smittet i Sverige under coronaudbruddet.

Enligt bt.dk
Citera
2020-09-28, 21:38
Medlem
X-fronts avatar
Jaha, ska vi offra en halv miljon hajar bara för att få fram ett vaccin?

https://news-sky-com.cdn.ampproject.org/v/s/news.sky.com/story/amp/coronavirus-half-a-million-sharks-could-be-killed-for-vaccine-experts-warn-12083167?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&usqp=mq331AQFKAGwAS A%3D#aoh=16013214569795&referrer=https%3A%2F%2Fwww .google.com&amp_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s&ampshare=h ttps%3A%2F%2Fnews.sky.com%2Fstory%2Fcoronavirus-half-a-million-sharks-could-be-killed-for- vaccine-experts-warn-12083167
Citera
2020-09-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"FHM underskattade kanske virusets spridning och smittsamhet i början av året. Visst."

Det räckte väl?

De var ju i gott sällskap, om man säger så. Det var i princip inga Europeiska länder som kändes vid smittspridning i sitt eget land i februari.

Det är inte FHM:s uppdrag att hålla på och second guessa sina kollegor i Italien, UK, Belgien m.m. om tillståndet i deras länder.
Citera
2020-09-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Det räckte väl?

Det gjorde deras motsvarigheter i alla länder i världen också. En stor del av skulden ligger på Kina.
Citera
2020-09-28, 21:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De var ju i gott sällskap, om man säger så. Det var i princip inga Europeiska länder som kändes vid smittspridning i sitt eget land i februari.

Det är inte FHM:s uppdrag att hålla på och second guessa sina kollegor i Italien, UK, Belgien m.m. om tillståndet i deras länder.

Jo du har rätt,

fast händelseutvecklingen i Italien hände före händelseutvecklingen i Sverige

och det är samma virus,

andra länder drog andra slutsatser i samma situation.
Citera
2020-09-28, 21:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Børn har mindre risiko for at få corona, viser studie
Ifølge et engelsk studie tyder det på, at børn og unge på under 20 år har 44 procent lavere risiko for at blive smittet med coronavirus end voksne.

Det viser et studie, som præsidenten for det britiske Royal College of Paediatrics and Child Health står i spidsen for.
Det är ju konstigt då att 10-29-åringar står för 50% av smittan i Danmark nu?
Citera
2020-09-28, 21:46
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det gjorde deras motsvarigheter i alla länder i världen också. En stor del av skulden ligger på Kina.

Så Sveriges smittskyddshantering och smittskyddsberedskap

berodde på slumpen och är Kinas fel?

ok. Personligen har jag en annan åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in